Nieuw Alex F5B (was Graupner New Match hotliner)

Hoi JJ,

Ik wil je draadje niet vervuilen maar is het niet verstandig om je laatste
link weg te halen? Er kijken ook jonge kinderen mee. Of in ieder geval een
waarschuwing er bij te zetten.

Grt Lyckele

Tis maar een tip.
 
Een schuifschakelaar veegt zn contacten schoon, waar een wipschakelaar de vuiligheid alleen maar dieper het contact in drukt. Een goede merkschakelaar heeft een schuifcontact met rastmoment en tweevoudige contacten.
(niet die van hobbykong trouwens, die werkt meer als een wipschakelaar met een balletje wat het contact maakt, eng ding!)

Gerben
 
Het schakelaartje bediend de bec accu. Daar staat niet zoveel vermogen op dat het inbrand. Andere factor in de veiligheid is de zender zelf. Ook daar kan je ongewild schakelaars omfloepen. Omgaan met F5B vraag om concentratie en geen haastwerk bij het 'op scherp' zetten van je kist.
Iets waar ik straks ook nog juist mee moet leren omgaan.

Veiligheid. Achter de kist staan bij het aansluiten van de vliegaccu. Jos doet dit altijd op de grond op een kleedje. Achter de kist zittend. Een reden is dat als de kist mocht wegschieten, dat niet echt lekker gaat, de propt eigenlijk direct of vlot zal afbreken? Maar het blijft een linke voetzoeker...

Je kan ook met de bekende een brugstekker werken op de plus van de accu, tussen accu en regelaar...
Ik wil zoiets wel inbouwen in mijn elektrosleper. Bij F5B wordt geconcentreerd gewerkt. Men weet dit onderling... niet storen tijdens het voorbereiden... Met een sleper... veel geklets rondom.
Hier een voorbeeld van hoe een Fransman dat met zo een stekker heeft opgelost...
http://hotlinerf5b.canalblog.com/albums/j__kamelot__le_reservoir_a_electrons/photos/50203120-06.html
Doch het vooronder van mijn Enigma is aardig vol met regelaar en logger etc...

Meeste werken met de kist op een statief gelegen in een passend bakkie. Staand... Beter voor de rug? Kan je er comfortabeler bij. Echter het statief kan de kracht van de motor niet aan.
Zelfs mijn lichte 500 watt drive op de Wilco deed mijn standaard spiegelreflex Manfrotto zowat omkieperen. Ik heb nog een loeizware Gitzo... Die kan wel 12 beaufort aan...

Zo maar weer?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net geprobeerd de regelaar te programmeren.
Volgens de handleiding zouden er 6 menu's zijn. Wij komen niet verder dan 4 menu's. De regelaar en de motor werden al aardig warm zonder dat de motor draaide.
Het programmeren lukte ook niet. Zowel de rem als het omdraaien van de draairichting lukte niet.
Voor het programmeren moet de gasstick geheel open staan en dan kom je in het programmeer menu. Ik heb een Futaba zender en de gasstick is al gereversed.
Wat doen we verkeerd en is het normaal dat de regelaar motor zo warm wordt bij het programmeren (ca. 1/2 uur)??
 
Hallo Jan Jaap en Gert Jan

zoals ik het lees kun je dus de draairichting met de versie van 4 menu's niet veranderen.

Groet Frans.
 
Ja, dat klopt, reversen kan niet meer.

Dus voor het inbouwen eerst even testen.

GJ
 
Zo, de regelaar is omgesoldeerd en geprogrammeerd (inderdaad maar 10 minuten werk).

De motor en de regelaar zitten op z'n plek
Koelsleuf gefreesd in motorspant en romp(volgens Gerben)
Stabilo aansturing geheel gereed.
Vleugel geheel gereed.
Nu alleen nog een setje te maken van ontvanger, lipo, unilog en schakelaar, uitbalanceren en dan nog programmeren. (vliegfasen)

@GJVO: Ik zag in je duitse draadje dat de gasstick op 110% moet staan. Nu hebben wij dit ook gedaan, maar houd je deze 110% ook aan als standaard bij het vliegen of zet je hem terug naar 100%?
 
Jan Jaap, hij blijft op 110% staan om zeker te zijn dat de regelaar zijn maximale uitsturing heeft, dus niet op 95% gas staat, daar kan ie niet tegen.

Maar als ik het zo zie dan kan je je al inschrijven voor de wedstrijd in Wijk en Aalburg, 24 maart..

Gert-Jan
 
Maar als ik het zo zie dan kan je je al inschrijven voor de wedstrijd in Wijk en Aalburg, 24 maart..

Dat lijkt me iets te kort dag. Trouwens die dag kan ik überhaupt niet.
Maar het lijkt me wel zaak om die kist eerst eens in te vliegen en te wennen aan vermogen en stuurgedrag. Is het wellicht zinvol om dat met een ervaren piloot te doen, die weet wat te verwachten?
 
JJ, als je hem echt als F5B model af wilt stellen dan is het inderdaad handig om hem met een ervaren piloot in te vliegen.
Het vliegen van zo'n model is niet zo'n probleem, gas erop , vlak wegwerpen en hij gaat wel, maar de fijnafstelling is nogal iets aparts.
Ik kan me nog goed herinneren dat we in Kirberg waren en Heiko en Guntmar, destijds de wereldkampioen, iemand zagen vliegen en aan het geluid al konden horen wat er mis was aan het model.
Hij floot op een bepaalde manier in de bochten, was een luchtspleet, een verkeerde afstelling van de snapflaps.
Dat kost energie, dus snelheid.
Dat soort kleine dingetjes kan een wat ervaren piloot wel voor je controleren.

GJ
 
Ik ben vanavond samen met mijn collega vlieger Frans aan het programmeren geslagen. Wat een toestand. Is er iemand die mij kan helpen met toewijzen van schakelaars en instellingen. Nu kan ik zelf wel het wiel gaan uitvinden maar iedereen heeft dat traject toch al afgelegd?
Ik heb een Futaba T10CG en vlieg mode 1.

@Jos, jij hebt toch een 12FG?

Wie heeft er nog meer een vergelijkbare zender?
 
Mario heeft volgens mij een Futaba.
Ook de belgen vliegen met Futaba.
Gerben, Bas en ik vliegen Graupner met Jeti.
Oh, Joris, volgens mij vliegt hij ook Futaba.
Ronald weet ik niet zeker, zou ook best wel eens Futaba kunnen zijn.

Heren.. meld jullie eens bij Jan Jaap!

GJ
 
Back
Top