Nieuw Alex F5B (was Graupner New Match hotliner)

Had je van de setup de 2,3kW verwacht met de stroom van 160A? Of zou dit hoger moeten zijn?
Even voor mijn beleving zonder direct te willen uitvoeren.
Wat is de volgende stap naar vergroten van vermogen?
Grotere prop? Accu naar 5S-6S?

Dit is de setup.
Motor B50-6L, 6.7:1, Himodel 200A regelaar, accu 4S3500 45/90C, prop 17x18 goud op 5 graden
 
Ik had eigenlijk iets minder vermogen verwacht met je setup.
Ik zou, zoals ik al zei, niet meer vermogen in het model stoppen.
Probeer eerst je lijnen goed te krijgen en je turns korter.
Zoals ik schreef, er zit zeker nog 4 rakken extra in als je de turns wat korter en sneller draait.
Dan zit je tegen de 30.
Als je dan je lijnen recht hebt en je daalhoek steeds goed kom je rond de 32 denk ik.
Dan zou je eens kunnen kijken voor meer vermogen.

Enige wat je wel kan doen (waardoor je vermogen al wel iets stijgt) is een andere prop.
de 17x18 goud is niet de meest effectieve.
17x18 F5B rood of groen doen het wat beter.
Ik heb denk ik een groen liggen, die mag je wel proberen.
Stuur maar een PBtje

GJ
 
2.3kw is een opstartpiek, als ik het zo kan zien op de logs zit je na de korte piek zo rond de 1.9kw. Een uitvergroting van 1 stijgvlucht zou kunnen helpen.

De volgende stap zou een 17x18 F5B rood zijn (meeste acceleratie), of een 18x19 F5B smal (iets minder vermogen maar iets sneller t rak invliegen).
Maar als je nu al meer vermogen gaat vliegen, gaat je dat alleen maar in de weg zitten om lekker strak te blijven vliegen.

Groet,
Gerben
 
Heren.

Je moet met die regelaar beter niet naar 5S gaan. De motor aanloop is dan te hard naar mijn mening. Met 4S gaat het nog wel. Helaas is de B50 6L wel een 5S motor in echt F5B. En dat maak je met een andere prop niet goed want je moet het vermogen uit de RPM halen.

Maar dat mag de pret niet drukken. Je kunt namelijk nog wel een iets betere prop gebruiken voor het eerst jaar en dan later de regelaar vervangen voor 5S vliegen.

Idd zou ik ook niet te snel van stapel lopen en het voorlopig bij 4S houden. Misschien volgend jaar over 5S gaan nadenken.

Ik raad absoluut aan direct by GM zelf een gloednieuwe 18x22 prop te bestellen. Dat is een heel stuk beter gereedschap dan die RFM props. Hij is ook groter dan de grootste RFM prop. Een RFM 18x19 is eigenlijk maar 17'' diameter.

Groeten en leuk deze berichten te lezen.

Jos
 
Hey Jos,
Inmiddels weten we wel dat je wat tegen RFM hebt. Heb je die 18x22 al eens gevlogen, ben wel benieuwd, je had hem net binnen?

Voordeel van een 17x18 F5B Rood, je kunt volstaan met een setje nieuwe bladen, ipv een hele prop te kopen, die GM zit rond de 100euro. Ik vraag me ook af of die 18x22 wel goed komt als er eventueel later met 5S gevlogen wordt, lijkt me aan de zare kant voor 5S op de 6L, met de 17x18 F5B Rood weten we uit ervaring dat het lekker loopt.

Met een 17x18 F5B Rood of 18x19 F5B smal kun je op 4S al heel ver komen, rakje of 34 zit daar zeker wel in.
Het stukje minder diameter van de RFM is bij lagere toeren wel wenselijk, dan kan er wat meer spoed gebruikt worden voor een goede invliegsnelheid (17x18 F5B rood op 7 graden spinner bijvoorbeeld).

Gerben
 
Gerben, en ik weet dat jij van RFM houd. ;)

Ik heb die 18x22 nog niet zelf gevlogen maar de oude 18x21 en 18x23 wel. Volgens Georgi die deze prop natuurlijk wel al heeft gevlogen is de 18x22 stiller en sneller.

Geloof dat een GM propje 85 euro kost. Je kunt die RFM prop nog wel door verkopen en dan komt het verschil op 10-15 euro uit.

Er zijn meerdere wegen naar Rome.
 
Net nog even getraind met Klaas en Frans. Toch iets te enthousiast geland. Het stabilo kreeg een oplawaaier en kwam scheef op de romp te zitten. Dit was de 2e keer dat dit gebeurde. Na het demonteren bleek het plaatje in de romp te zijn losgekomen. De beide helften van de romp zijn daarbij ter plaatse uit elkaar gereten, waardoor het plaatje er tussen uit kwam. De eerste keer dat dit gebeurde hebben we hem gelijmd met CA. Ik denk dat we hem nu gaan vastlijmen met epoxy.
 
Hoi Jan Jaap,

Epoxy er meteen een stukje koolstof of desnoods glasweefsel overheen, veel sterker.

Gerben
 
IMG_4626.JPG


Bijgaand de schade. Niet schokkend, maar wel even een punt van aandacht.

@Gerben: Dat stukje glasweefsel wil je dan op de bovenkant tussen stabilo en romp plakken?
 
JanJaap,

Yup, om de twee helften een sterkere verbinding te geven.
Als laternatief zou je 2 kleine 2mm gaatjes door en door kunnen boren, vlak onder de bovenkant en daar carbon stafjes in lijmen.
Gewoon stomp tegenalkaar lijmen zoals het zat wordt minder sterk als dat het was, en dat was al niet voldoende zo te zien.

Ik heb iets soortgelijks bij mijn b95, ik heb rond de voorste inslagmoer (in een Avionic zitter er 2), 2 stukjes over de bovenkant gelijmd, 1 net ervoor, 1 net erachter. Ligt nu te drogen in de lipo-heaterbox :)
Straks eens kijken hoe het uitgepakt is als de epoxy wat gegeleerd is..

Gerben
 
Terug op elkaar lijmen met een beetje seconde lijm. Dan de bovenkant van het kielvlak even met 60-80 grid (lekker grof) schuren zodat de epoxy goed pakt. Een laag glad tape over het stabilo. Even wat wax op die tape (autowax werkt prima). Dan een laagje glas over het de bovenkant van het kielvlak leggen (klip het ~1cm te groot) en uitnatten met dunne epoxy. Niet te veel, gewoon net genoeg om het nat te maken. Dan het stabilo er op. De bout even waxen en dan er in draaien. Laten drogen (op de kop het beste). Stabilo er af, glas even bij knippen / schuren langs de rand en klaar.
 
Nou ja, door de domper van de schade tijdens de wedstrijd in Vught moet ik toch een nieuwe prop kopen. Iemand nog een 17x18 rood liggen?
 
Jan Jaap,

ik heb hier nog nieuw liggen:

17x18 F5B groen
17x19.5 (op 5 graden) of 17x21 (op 7 graden) GM prop (tot 4500 watt)
18x19 F5B breed (goud)
18x19 F5B breed (goud) prototype van Rudi, staat nog geen F5B op.

Stuur maar een PBtje vanavond, dan kan er nog wat op de post gegooid worden.

GJ
 
Volgens jullie gegevens zou 17x18 groen of rood het beste zijn als vervolg op de 17x18 goud. Aangezien je geen rood hebt zou groen het logische gevolg zijn. Is dat een goede keuze? Rood is meer snelheid en groen is meer trekkracht?
 
Ik heb destijds even met goud gevlogen.
Heerlijk blerende prop maar geen rendement.
De rood trekt lekker door.
De groen heb ik nog nooit mee gevlogen.
Dominik heeft er het een en ander over geschreven op het duitse forum, eventueel Domi even een mailtje sturen.
Misschien dat Gerben het ook wel weet.

GJ
 
Back
Top