Nieuw Alex F5B (was Graupner New Match hotliner)

Hier is tie dan
126gen.jpg


137lu.jpg

links JJ, 2e van rechts Frans, rechts Klaas: Team Kampen

Programma moet nog even gecontroleerd worden. Er was een veiligheid geprogrammeerd die het niet deed zoals wij dachten dat hij het moest doen. Slechts 1 vlucht gevlogen.
Zoals het er nu naar uitziet komen we zaterdag naar Dalfsen.
 
Laatst bewerkt:
Nog een paar dagen en dan kunnen we hem bewonderen in Dalfsen :)

Mbt zweefstand: Normaliter geef je nooit gas in je zweefstand. Maar stel dat je voor de landing binnenkomt, en merkt dat je net iets te kort zit, gas geeft maar vergeet dat je in de thermiekstand staat. Dan gebeurt er dus niks in jullie huidige setting. Persoonljk zou ik lliever hebben dat het model dan omhoog schiet door combinatie motor en zweefstand, dan dat er niks gebeurt. Zal ook een stukje voorkeur zijn.
Nog mooier is automatisch naar speedstand schakelen op het moment dat je motor geeft, dan is het hele probleem opgelost(maar vraag me niet hoe je dat precies programmeert, iets met vliegtoestand op je motorschakelaar toewijzen).

JWS, leuk dat je er bent zaterdag. Had ook niet anders verwacht op je thuisveld natuurlijk... ;)

Gerben
 
haha, goed kijken Gerben.... Ik sta er echt bij op f5b.nl voor zaterdag a.s. Uiteraard ben ik er bij. Wordt wel weer spannend.... nog geen zender in mijn handen gehad dit jaar.
 
Gisteren weer opnieuw gevlogen met de juiste programmering. Ging nu een stuk beter. De motoruitstand bij thermiekvliegen zit er nu niet meer in.

Op basis van je eerste bericht, dacht ik dit wel geprogrammeerd te hebben. Ik heb de hele zondagmiddag zitten controleren waar de programmafout zat. Is dus nu opgelost.
 
Trainingsachterstand

hnog geen zender in mijn handen gehad dit jaar.

Je bent niet de enige Jan-Willem!

Alleen wat gesimd en enkele keren op de helling "gespeeld" met mijn Zackcombat en mijn Weazel.
Op ons oude veld mogen we niet meer (officieel), en op ons nieuwe veld kunnen we pas vliegen als de omgevingsvergunning rond is (publicatie beschikking vermoedelijk volgende week daarna 6 weken bezwaarperiode etc.etc.) en tevens is onze nieuw ingezaaide grasmat ook nog niet geheel dekkend en heeft meer tijd nodig (zo heeft elk nadeel weer een voordeel!!)
Daarnaast heeft mijn "bedrijfsongevalletje" (vinger gebroken/geplet) ook enig roet in het eten gegooid.
Ik ben er zaterdag zeker bij echter of ik de wedstrijd meevlieg beslis ik dan wel (momenteel snotverkouden en dat slaat bij mij ook altijd op de ogen).

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens
 
Mixen jullie nog down mee in de speed stand (bv 10-20%) zodat ie standaard harder loopt in de rakken? Of heb je gewoon een hele zware duim? ;)
 
Ik heb niets meegemixt bij de speedstand. Maar je moet natuurlijk wel je afzonderlijke fasen trimmen tijdens het vliegen.
 
Normaal gesproken zou hij neutraal in de speedstand moeten vliegen, zonder down geven.
Zodra je moet gaan sturen in de speedstand kost dat tijd.
Dus neutraal, of zelfs iets down trimmen in de speedstand, dit kan je bereiken door de ailerons ietsje up te zetten (hangt van het model af) of tikkie down te trimmen.
Dit geldt dan alleen maar als je zwaartepunt goed ligt, dus je moet eerst een zwaartepunt test doen.
(duiken, hij moet dan iets parabolisch afvangen of gewoon rechtdoor gaan en in rugvlucht moet hij vrijwel neutraal, zonder veel down te geven, doorvliegen).

GJ
 
Ik heb op mijn Enigma in de speedstand de achterlijst 1mm omhoog staan, hoewel de meningen daarover verdeeld zijn. Holco had het niet en die liep ook als een speer:
XP-bHLlb6PQ[/media] F5B competition Zeewolde .mov - YouTube

De speedstand trim je uit zodat het model net iets dalend vliegt en de snelheid goed vasthoudt. Exacte trimming kan alleen in de lucht, net als het zwaartepunt, waar je mee begint.

Gerben
 
Laatst bewerkt door een moderator:
F5B%2021-04-12%204e%20vlucht.jpg


Hier de laatste vlucht van afgelopen zaterdag tijdens de F5B wedstrijd in Dalfsen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
 
Jan Jaap,

kan je hem even knippen tot 4 minuten?
Dan zijn de details wat beter zichtbaar.
De zweeftaak is op zich niet zo belangrijk.

En stonden jullie nu als Frans ingeschreven?

Bij de uitslagen kan je op je naam klikken en dan zie je dit
F5B.nl - Uitslagen - 21 april 2012 Dalfsen

Daar kan je ook veel uithalen
Bijvoorbeeld dat je in de turns al 30 seconden per heat verspeeld.
Dat zijn 6 rakken.


GJ
 
Ja, klopt. Frans heeft zich aangemeld bij F5B.nl en onder zijn naam heeft Klaas ook gevlogen.
Bijgaand de geknipte versie

F5B%2021-04-12%204e%20vlucht%20rakken.jpg
 
Wat ik zo even kan zien is dat de starthoogte varieert.
De meesten vliegen voor een 4 rakker ongeveer 100-120 meter hoogte.
Jullie zitten op 80 tot 170 meter.
Probeer dat te trainen, steeds naar 1 hoogte stijgen en dan geleidelijk dalen.
Kijk of je een patroon krijgt.
Als je genoeg snelheid hebt kan je het eerste rak van A naar B horizontaal vliegen, van B naar A iets dalen, van A naar B nog iets scherper dalen en van B naar A redelijk duikend.
Zo blijft je gemiddelde snelheid hoger.

Dat heeft ook met de bochtentechniek te maken.
Als je een iets dalende bocht vliegt dan hoef je ook niet meer down te drukken als je het rak invliegt.
Alles wat je stuurt is weerstand!
En probeer zo min mogelijk meters af te leggen, dus vlieg niet op je af van B naar A.
Probeer steeds parallel aan de vlieglijn te vliegen.
Als je denkt dat je te ver zit maak je een bocht naar je toe, als je te dichtbij zit maak je een bocht van je af.

Ik weet het, het lijkt allemaal heel veel maar het is een kwestie van veel vliegen en proberen samen met je coach je vlieglijn beter te maken.

Gerben kan nog veel meer voor je analyseren, stuur je gegevens van de logger anders maar even naar hem.
Samen met de ST bestanden kan ie dan alles analyseren.

Maar het zag er wel goed uit hoor!!
Hulde, nog steeds!

GJ
 
De log klopt met wat m'n ogen zagen, een hele nette vlucht, indrukwekkend voor mensen die voor het eerst rakken vliegen. :):)

Gerben
 
Back
Top