Nieuw Alex F5B (was Graupner New Match hotliner)

die 2814/12 heb ik gevlogen op een toestel van +-1kg. Deze heeft bijna het zelfde resultaat met een 12x8 op 2s als een 8x6 of 9x5 op 3s. enkel op 4s kan je er wat meer snelheid uithalen, maar dan heb je geen hotliner.
Dus zou ik direct over gaan naar een grotere motor een 2826/08 bvb of een equivalent met 12x8 of 13 x 11 op 3s.
Hopelijk overleeft je vliegtuig deze power dan +-900 Watt

Die gearbox is ook leuk, maar bedenk dat je dan wel een as van 3,17mm nodig hebt.

Val

Ik zie dat je eigenlijk je bestaande motor wil opvoeren.
Dan hoef je er enkel een grotere prop op te zetten. enige wat je kan tegen komen is dat hij of de regelaar oprookt natuurlijk. :rolleyes:
Maar als je het niet riskeert zal je het ook nooit weten natuurlijk.
Heb er ooit een 8a10 x 10 opgezet met 3s en dat trok 75A statisch dit met een 40A jeti advance regelaar.
Dit voor 5 seconde burst is naar mijn gevoel de limiet.

Als test begin je bijvoorbeeld met 20 sec motorlooptijd, 4 bursts met tijd tussen. en je land.
Als je je vinger op de motor kan houden zonder dat het pijn doet =60) dan is het nog ok. Bij de goede motoren hou ik een limiet van 80° aan de buitenkant 80° op het eind van de vlucht.

De Flyware buitenloper die ik gebruikte was wel een stukje groter dan die Axi 2814, het was een 350/15 motor met meer dan 42mm diameter. Dat is de reden waarom ik een grotere prop kon draaien. Die motor paste dan ook alleen met moeite in de neus.

Je kunt idd ook die kleinere buitenloper aan een nog grotere prop koppelen met een vertraging er tussen zoals GJ aangeeft.

Er zijn zoveel wegen naar rome.

Ben niet verder gegaan met de New Match.
Heb mezelf een Alex F5B kado gedaan. Komt als het goed is deze week binnen. Hoeft volgend jaar pas te vliegen. Nu nog verder kiezen:
Motor, vertraging, accu, servo's.
Ik heb enkele fora doorgelezen en kom voor de servo's uit op Hyperion Atlas 09AMD of de Graupner DES428 of Futaba 3150. DES staat voor economy? Is dit een uitgeklede versie?
Motor Kontronik 600-38 met 6,7:1 geen F5B uitvoering en dan op 4S met RFM16x16? Of beter eerst wat minder geweld door een kleinere prop?

Ja idd daarom start ik met 15 x 13 om aan het geweld te wennen. Beetje afhankelijk van je vliegervaring. Het gaat allemaal wel vlot...

Servo's zijn geen buget of je hebt een scherpe inkoop. De DES Graupners zijn wel de aangewezen in binnen het krachtenveld, zo ook de hyperions
DES 428 MG op ailerons en hoogte, de DES 448 MG op de flaps/welfkleppen

Een budgetregelaar is er dus in de vorm van een HiModel 200Amp BEC regelaar, die je gebruikt als hoog vermogens schakelbord aan/uit via een schakelaar op de zender. Dat laatste is vreselijk wennen.

HiModel GX Seires 200A 4-8S Electric Speed Controller W/BEC Type GX-200A-BEC | HiModel

mar je kan hem ook iets duurder in NL weghalen wat voornamelijk in levertijd scheelt.
RCtechnics
of
Electric Accessoires - Brushless Controllers - Cheapo Controllers - GX200A 4-8S (5A BEC) Brushless ESC - RBCkits Online Shop

Beiden prima shops met goede service.

Gerben en GJ zijn de grote begenadigde adviseurs!

Gefeliciteerd, verstandige keuze :):)

Beter: Hacker B50-6L.
Prop: RFM17x18 Goud op 5 graden spinner.
Beginnen op 4S, minimaal 3300mAh.

Graupner DES428 op ailerons is prima. Vrijwel hetzelfde als de Hyperions, alleen niet programmeerbaar.

De Hacker is wat gemakkelijker op 5S te gebruiken, mocht je later behoefte hebben aan veel vermogen. Bij een Kontronik Kira moet je wat aanpassingen uitvoeren.

Heb je een 4-kleppen vleugel of een 2 kleppen?

Gerben

Ik zag dat de DES stond voor Digital Eco Servo. Dat zal wel een ander woord zijn voor het Nederlandse "duurzaam".

Ik dacht te beginnen met 4S. Zijn er voordelen/nadelen om toch naar 5S of 6S te gaan? Een logische gedachte is dat bij een hogere spanning, de stroom lager wordt bij een gelijkblijvend vermogen. Ik heb ook gelezen dat de accu bij 6S kleiner kan zijn dan bij een 4S. Ook zou gekozen moeten worden voor een lager kV van de motor.
Kira 600-38 met 6,7:1 voor 4S
Kira 600-30 met 6,7:1 voor 5S
Kira 600-24 met 6,7:1 voor 6S
Of is dit een verkeerde gedachte?

DES448 op flaps is een uitstekende keuze. Die wordt ook door fabrikanten van F5B toestellen gebruikt (zoals de Surprise van RFM).

Motor:
Het idee is om op 4S te beginnen, met een nog wat beperkt vermogen om aan het vliegen te wennen. Als je dan later meer vermogen wilt, paak je als eerste een wat grotere propellor. Later, als je het toestel volledig in de hand hebt en er strak mee kunt vliegen, schakel je over van 4S naar 5S op dezelfde motor en heb je tussen de 4 en 5kw aan vermogen.
Accu's zijn tegenwoordig goedkoper dan props.

Kira 600-38 kan in principe ook op 5S, maar er zijn 2 puntjes. De ventilator in de motor zou eventueel voor problemen kunnen zorgen, en de vertraging heeft wat aandacht nodig voor je er 4-5kw doorheen jaagt.
De Hacker B50-6L kan prima op zowel 4S als 5S gebruikt worden.
(let wel: bij 4-5kw of zelfs meer moet je wel goed weten wat je aan het doen bent en enige ervaring is nodig, anders heb je kans dat je onbewust iets verkeerd doet en gaan er dingen stuk. Dat soort vermogen uit een 310grams motortje zit op de rand van wat mogelijk is).

Gerben

Ik denk dat eerst 2 kW maximaal wel voldoende is of misschien nog wel minder. De accu wordt dan 4S 3300 of iets wat daarbij in de buurt komt en past in de romp. Wat zou dan de prop moeten worden?

Voor wat betreft de regelaar zou een Himodel 200A voldoen. Ik heb gelezen dat deze niet een heel erg sterke rem heeft, wat door jullie wel wordt aanbevolen. Ook wordt door sommigen een CC Ice Lite van 125A gebruikt waar rustig 200A over heen wordt gejaagd. Mooiste is natuurlijk de CC Ice lite van 200A, maar noodzakelijk?

Hoi JanJaap,

Ik zou beginnen met een 17x18Goud op 5 graden op 4S. Alternatief is een 15x13 op 0 graden, zit je zo rond de 1.8 a 2kw schat ik, maar aan die 0-graden spinner heb je later niet zoveel meer.

De Himodel voldoet prima. De rem is uitstekend, een verschil zul je de eerstkomende tijd niet merken. Als je later met 4kw plus vliegt, en heel netjes een rak invliegt, precies de goede lijn voor een hoge invliegsnelheid, ja, dan merk je het wel enigszins. Maar zeker niet iets om je druk over te maken.
Ik heb vorig heel wat vlucthen gemaakt met de GX200, op diverse wedstrijden, zonder problemen. Marcel en Kees vlogen afgelopen jaar ook met de GX200 in hun Enigma/Evo's, en haalden daar mooie resultaten mee.'

Natuurlijk zijn er andere regelaars op de markt, die nog beter zijn, kosten ook meteen een stukje meer. Denk aan een Castle Phoenix 180, of Hacker 195. Als je die investering meteen wilt doen, prima. Maar als een eerste introductie is een GX200- prima, daar kun je veel plezier mee beleven, zonder meteen een hoop geld aan een regelaar te hoeven spenderen.

Gerben

Volgens mij ben ik er dan bijna.
Hacker B50-6L met vertraging 6,7:1
Accu 4S minimaal 3300mA
Prop RFM 17x18 goud op 5 graden
Himodel GX200 regelaar
Graupner servo DES448 op flaps
Graupner servo DES428 op ailerons en hoogte

Alleen nog de ontvanger accu.
In mijn Macchiato heb ik een ontvanger accupakket van 4 stuks Eneloop cellen, die ik parallel aan mijn aandrijfaccu heb staan. De BEC aansluiting van de YGE 80A regelaar zit dan in de ontvanger op kanaal 3 (Futaba) en de bufferaccu op een niet gebruikt kanaal. Dit werkt prima. Doen jullie dit ook zo of moet dit anders?

opto is zonder bec bec is de voeding voor de ontvanger als je geen ontvangeraccu wilt gebruiken moet je de bec versie kopen

opto is het zelfde alleen zonder bec

Naar ik geleerd heb van de goeroes.... Die met BEC... (had ik al geschreven) sluit je niet aan... je neemt een separate voeding voor ontvanger en servo. Tussen ontvanger en regelaar zit een optocouplerkabel. Mocht 't regelaartje smelten en smeulen, de soldeer random ongewenste intimiteiten aanleggen die je onverhoopt niet wilt... gaat toch de ontvanger naar z'n gootje (F5BBQ).
Met een 'amparte' ontvanger accu kan je de kist min of meer veilig aan de grond brengen.

Overigens.. toevallig deze?
RC-Network!

Dan hier nog een bijzonder experiment...
RC-Network

attachment.php

Laatst bewerkt:
DES448 en DES428 zijn vrij probleemloze servo's. Zoals ik al zei worden ze niet voor niets door veel fabrikanten gebruikt (en natuurlijk omdat ze maar 9 en 9.5mm dik zijn).

Probleem ontstaat wanneer je de servo "onder druk" inbouwt, stevig inde lijm drukt bijvoorbeeld tijdens het drogen. De huisjes zijn heel dun om die 9mm te halen, en door het aandrukken kun je de tandwielen blokkeren.
Bij een correcte inbouw kan er weinig mee mis.

Regelaar: Ik adviseer een BEC versie, met een externe opto module. Bas heeft al mooi uitgelegd waarom.
Voor de ontvangerspanning gebruik ik een 2S 350mAh lipo met een Castle Bec 10A. Licht en betrouwbaar. Per vlucht van 13minuut 20 seconden (F5B wedstrijdvlucht) is het verbruik +-45mAh. Na 3 vluchten laad ik bij.

Gerben

Alleen nog de ontvanger accu.
In mijn Macchiato heb ik een ontvanger accupakket van 4 stuks Eneloop cellen, die ik parallel aan mijn aandrijfaccu heb staan. De BEC aansluiting van de YGE 80A regelaar zit dan in de ontvanger op kanaal 3 (Futaba) en de bufferaccu op een niet gebruikt kanaal. Dit werkt prima. Doen jullie dit ook zo of moet dit anders?

Misschien wat onbenullig uitgelegd.
Anders gezegd: De 4 Eneloop cellen staan parallel aan de BEC van de regelaar.
Mocht de regelaar eruit fikken dan blijven de Eneloop cellen het doen. Je hebt dan nog wel de sturing van de servo's maar geen motor meer.

Tot er iets kortsluit of juist de volle spanning van je aandrijflipo op de ontvanger zet, dan is het afgelopen met die oplossing.
Er zijn meerdere wegen naar Rome, ik vind een opto tussen regelaar en ontvanger een veilig idee.

Gerben

Back