Nieuw benzineheliproject

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door PaulH, 17 feb 2014.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Een benzine motor rookt idd niet veel,
    en als die iets rookt is dat al maar goed,
    heeft die dan ook vermogen,
    verzuipt niet en start goed, wat wil je dan nog instellen,

    op GOOGLE vind je zeker jou motor terug,
    en kan de origineel instellingen vinden,
    die zijn meest iets hoger dan wat je uiteindelijk gebruikt,

    maar kijk uit voor verschil van motor voor b.v. grasmaaier of helikopter

    Suc6, Uwe
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb zo het vermoeden dat die heli al een tijdje rondvliegt, ik weet alleen niet welke brandstof de vorige eigenaar gebruikte.

    Maar als hij al een tijdje vliegt, en je gebruikt dezelfde brandstof, dan zou ik verder gewoon van de naalden afblijven. Is maar zelden dat je daar aan hoeft te komen....

    Groet, Bert
     
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    +1 Bert,

    aan de tweede hands motorzaag draai je ook niet aan de carb
    als die zaag maar goed werkt ..

    Groet
    Uwe
     
  4. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Dank Heren, Ik ga nergens aan zitten. :).

    Ik wilde alleen maar wat meer van de motor weten (in het geval dat)!

    De Heli heb ik van Poncho1 gekocht. Hij is er een aantal maal mee op de RC heliparts dag van Albertino geweest (en gevlogen).

    Naast de Graupners wilde ik al jaren een Hirobo maar nieuw zijn ze prijzig tot ik opeens van Albertino een hint kreeg dat Jos zijn mooie Bell 47 G II te koop zette.
    De heli heeft Custom made tankjes en mooie 80 cm M blades (S slag van Alu)!

    Ik ga er wat van maken (en vliegen natuurlijk)! :)
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2014
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mocht je besluiten dat hij toch niet helemaal jofel loopt, hou dan een paar dingen in de gaten:

    Je heli heeft hoogstwaarschijnlijk een Walbro carburateur, en die heeft twee naalden, H en L.
    H doet eigenlijk ALLEEN bij volledig volgas wat.
    Van stationair tot plm 70% vermogen drinkt de motor hoofdzakelijk uit de L-tepel :D

    Die naalden, als je er aan draait:
    -let heel goed op bij welke gasstand je probleem zich voordoet, zodat je aan de juiste naald draait.
    -draai dan met héééél kleine stukjes tegelijk (niet meer dan 1/4 van 90 graden per keer).
    -draai NOOIT aan beide naalden tegelijk.
    -nadat je een naald versteld hebt, vlieg er dan eerst 5 minuten NORMAAL (dus zoals je anders ook doet) mee, vóórdat je besluit verder te draaien.

    Dat laatste komt als volgt: brandstof en olie scheiden zich in het carter (want olie opgelost in benzine smeert niet) en als je de motor wat schaler of rijker zet, verandert onder andere de hoeveelheid olie in het blok, en ook de bedrijfstemperatuur. Dus altijd na een verandering een paar minuten aanzien voor je verder draait....

    Groet, Bert
     
  6. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Dank Bert,
    Ik ben inmiddels ook achter de mengverhouding; 1:50 is dat, Motomix van Stihl. die benzine die ook bij bos(bladblazers)maaiers en kettingzagen en zo wordt gebruikt!

    Ik moet alleen nog kijken waar die naalden zitten want volgens mij moet er dan een kapje af geschroefd.
    Zonder bladen heeft ze al gelopen en dan krijg ik de indruk dat ze wat stottert maar als de motor wat warmer wordt lijkt het beter. van de week ga ik testen met de bladen. Door de weerstand zal het motortje wel anders gaan lopen. Ik blijf voorlopig van de naalden af! :) Eerst maar eens gewoon rustig de zender afstellen en testen :)
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ken die motor niet, maar men zegt (beter gezegd: Aspen en Stihl beweren dat) dat ALLE kleine tweetakten goed op Stihl motomix of Aspen 2T lopen.

    Als je zou besluiten benzine van de pomp te halen, meng dan 1:40 met een GOEDE, volsynthetische tweetaktolie zoals Castrol RS.

    De motor gaat inderdaad onder belasting anders lopen, dus sowiso nooit afstellen zonder vliegen....

    Groet, Bert
     
  8. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Hey Bert,

    Ik heb er mee gevlogen! :) Spannend. Ik vond de motor wat onregelmatig maar een vriend van me die bekend is met bosmaaier motors en dergelijke zei dat ze prachtig liep. In vlucht en met belasting dus lijkt het goed te klinken. Maar goed dat is nog even wennen als je alleen maar electrisch gewend bent!
    Het schijnt dat ze erg betrouwbaar zijn zolang je het gas maar niet te dicht draait :p

    https://www.dropbox.com/s/uz0klv44sd7mpfr/2014-04-22%2018.22.38.mp4

    Ik hoop haar samen met mn Graupners mee te nemen naar Eibergen!

    Groeten, Cor
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je maat heeft gelijk: die loopt gewoon vlekkeloos, niks op aan te merken.
    Hooguit dat je je throttle curve en pitchcurve nog iets beter op elkaar af moet stemmen, maar dat is maar marginaal....

    Maar toch een tip: je merkte (op ongeveer 2/3 van het filmpje) dat het niet zo'n heel goed idee is om verticaal té snel te dalen met een dergelijke heli.

    Wees verstandig, en voer dalingen uitsluitend uit met een lichte voorwaartse snelheid, en ALTIJD tegen de wind in.
    Want op het moment dat je je aanwent, die dalingen in alle richtingen uit te voeren, komt vroeg of laat het moment dat je een keer de wind dood vliegt (je verplaatst je even snel als de wind, dus de heli heeft airspeed=0), en dan ben je die prachtige machine kwijt.... want de combinatie "grondsnelheid & niet af kunnen vangen" betekent automatisch einde heli....

    Dit formaat heli's moet je vliegen zoals de 1:1 luchtvaart vliegt, en die landen en stijgen op, uitsluitend tegen de wind in (speciaal opgeleide vliegers zoals militair en politie daargelaten natuurlijk....)

    Groet, Bert
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Die motor klinkt prima ! Zodra de belasting minder wordt gaat hij wat 4 takken maar dat is normaal. Niks aan doen zou ik zeggen !
     
  11. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Dank Mannen,

    IK zal je advies (tegen) en niet in de wind slaan Bert :) Zoals ik al zei het is even wennen, maar voor de eerste keer ging het niet onaardig! Overigens stond er nagenoeg geen wind maar ik zal er op letten!! Dank voor de tip!

    Overigens merk ik ook bij mijn Bell ) T-rex 500) (met A symmetrische bladen) dat er met een beetje wind er een enorme lift kan ontstaan. Die compenseer je door wat gas en pitch terug te nemen maar ja, wat voor advies "afstelling" geef je in deze!
    Governer? of toch pitch en gas tegelijkertijd!

    Groet, Cor
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2014
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Cor, gewoon aanwennen om NOOIT verticaal naar beneden te komen, maar altijd tegen de wind in.... want nu was het windstil en kwam je verticaal naar beneden, maar de volgende keer daal je met de wind mee (en vlieg je de wind dood) en gaat het nog veel vervelender fout. Gewoon niet verticaal (=>betekent, altijd snelheid) en tegen de wind in (=>betekent altijd airspeed) en je bent 100% veilig.

    Als je lift krijgt van een windvlaag, komt dat niet door de bladen (al werken die er natuurlijk wel aan mee...)

    Het komt hoofdzakelijk omdat je de heli nét niet helemaal vlak hebt, en een heli heeft bijna altijd de neiging van een windvlaag af te rollen/nicken.

    Daar moet je dus niet met je gas tegenin gaan, maar héél lichtjes de neus naar beneden drukken....

    Verder is een gascurve net zo goed als een governor (ik heb er zelfs een voorkeur voor, want met een curve bedien je zelf de gasklep, en als je motor dan eens inkakt, weet je dat er wat aan de hand is. Een governor draait gewoon het gas verder open en je merkt niet dat er wat mis is....

    Groet, Bert
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    effect van de wind merk je erg goed met hele kleine heli'tjes..
    ken je dat moment, dat je vlot aan komt vliegen, de heli achterover hangt, en als hij bijna stil hangt je opeens vol pitch moet geven om hem niet op de grond neer te gooien?

    dat is wat er wordt bedoeld ;-)
    tegen de wind in heb je dat vele malen minder. en een grote heli heeft doorgaans ook niet voldoende vermogen om een dergelijk spontane pitch actie op te vangen..

    gascurves en governor, leuke discussie ;-)
    vlieg je met de pootjes omlaag, is een gascurve zeker net zo goed als een governor.
    een looping gaat ook nog, zonder te moeten wisselen van gascurve.
    ga je met de pootjes omhoog vliegen, zou ik ff niet weten hoe je de gascurve in moet richten zonder regelmatig met een zwaar overtoerende motor te zitten..
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ergens heb ik het vage vermoeden, kan het niet helemaal plaatsen, dat die Bell 47 G II niet heel veel tijd met de pootjes omhoog gaat doorbrengen.... ;)

    Groet, Bert
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    gewoon om even wat tegengas te geven in dit "schaalgeweld" :D
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :rolling::rolling::rolling:Dat is een term die ik moet onthouden....:D

    Net zoiets als de overlast van hangbejaarden....

    Groet, Bert
     
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Vertrouwde geluiden @CorM_Heli:
    (ik heb de Vario Bell GIII)
    hou hem heel !

    Groet
    Uwe
     
  18. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Ik weet het Uwe :) Ik zal haar heel houden, Thanks :)

    En inderdaad (student) Ze zal met haar pootjes naar beneden wijzen (zoals het hoort);)

    En mannen dank voor de tips:)

    Groeten, Cor
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hei Uwe... ben je gekrompen???? ;)

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina