Nieuw benzineheliproject

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door PaulH, 17 feb 2014.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    dat is een foto van vroega, ha ha

    groetjes, Uwe
     
  2. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Leuk:) Uwe! Ik heb gisteren heerlijk gevlogen met mn Hirobo bell 47 G, 3 maal 5 minuten en maar 1 tankje leeg :) Ze kan dus ongeveer een halfuurtje vliegen op twee tankjes samen ongeveer een half litertje! Ik waag het er maar niet op ;) Ik begin er al aardig aan te wennen. Ze vliegt prima met m.n. K7XII zender want ik krijg die Futaba FX 20 nog niet lekker aan de praat.
    Heeft iemand verstand van de FX 20! of moet ik naar een ander topic:)

    Grtz. Cor
     
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hallo Cor,

    mooi dat alles zo goed werkt en plezierig is,
    ik vind 10 minuten vliegen ook maar genoeg voor de concentratie,
    en als dan het tankje nog half vol is ... leuk toch.

    Veel plezier nog verder,
    Uwe

    citaat:
    "Heeft iemand verstand van de FX 20! of moet ik naar een ander topic"

    sorry, dat weet ik ook niet, iemand anders ? :help:
     
  4. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Hoi Uwe, Ik heb inmiddels de FX 20 zender werkend. Ik heb een Nederlandstalige gebruiksaanwijzing van de Futaba TF8 zender en die is gelijk aan de FX 20. Alleen is dit een Pult zender. Maar zo'n ding is op zoveel verschillende manieren in te stellen dat ik denk dat vele instellingen niet nodig zijn! Misschien voor een 3D vlieger.
    Ik gebruik alleen de Pitch en gas curve, endpoint afstellingen, dual rate, gyro, servo en swashplate.
    De functie toetsen zijn wel heel leuk en kan zo via schuifjes en draaiknopjes ook van alles aanpassen, maar al die mix instellingen?
    Grappig is dan ook dat de gebruiksaanwijzing dit haarfijn uitlegt hoe je iets moet instellen cq aanpassen maar wat het doet en waar het voor is en waarom staat er niet bij! :) Daar zou ik wel meer over willen weten.
    Maar volgens mij heb ik dat niet nodig want de heli vliegt prima zonder.
    Maar ik kan het fout hebben en laat me dus graag informeren.

    Groeten, Cor
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Dual-rate is voor vliegtuigen ! ja zo`n zender kan veel, draaiknopjes kun je gebruiken voor spoilers van vliegtuigen , de schuif kun je gebruiken voor gevoeligheid van gyro en voorgas.
     
  6. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Precies, Ik heb een van de schuifjes in gebruik voor het voorgas en Gyro :)
     
  7. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Ik gebruik de dual rate om twee vlieg instellingen te gebruiken. 1 voor rustig kalm weer en de ander voor als het harder waait! Stuurt ie wat directer en dan kan ik de windvlagen en dergelijke wat beter opvangen, maar wellicht hoeft dat met deze Heli niet.
    Laatst met wat wind gevlogen en dat ging uiteindelijk niet slecht!
     
  8. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Wat is de beste mix verhouding olie/benzine voor de zenoah's en de tanaka's (TAS).
    Je leest veel over variaties tussen 1:25 en 1:50
    Ik gebruik Stihl motomix 1:50 en het lijkt super te lopen!
    Wie weet meer!
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik gebruik voor de auto (Zenoah 260) 1:25, en voor de heli (2 x Zenoah 230) 1:40.... beide gewoon loodvrij van de pomp, met Castrol RS.

    De motoren lopen geweldig en de zuigers zien er door de uitlaatpoort beschouwd uit alsof de motoren gisteren uit de verpakking gehaald werden....

    Wat ik weet, is dat een helimotor die op constant vermogen en toerental belast word, (véél) schraler gesmeerd moet worden als een automotor die continue accelereert en aftoert....
    De helimotor krijgt namelijk relatief constante olietoevoer, en de automotor krijgt tijdens accelereren een plons olie, maar moet daar een fors aantal seconden mee toe, tijdens aftoeren en uitrollen, want dan staat het gas dicht en krijgt hij vrijwel geen olie.

    Dat is ook de reden dat Zenoah 1:25 voorschrijft: de motoren zijn voor kettingzagen, bladblazers en kantenmaaiers bedoeld, en die toeren continue op en af, en moeten dus vetter gesmeerd worden....

    Groet, Bert
     
  10. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Bedoelt men 1. met 1:25 of 1:50 1 ml olie en 25 of 50 ml benzine
    2. of is het 1 liter benzine en 25 of 50 ml olie?

    want dan is de eerste met 1:25 vetter dan 1:50
    en bij 2. is dat net andersom toch?
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    1:25 drukt een verhouding uit (net als op de lagere school: daar is het "delen door")

    Dus: 1 deel olie op 25 delen benzine. je koopt 1 liter olie, en 25 liter benzine, en mengt die door elkaar.

    Er is een heel klein beetje verwarring over deze verhouding, want veel mensen stellen 1:25 gelijk aan 4%, en 1:40 aan 2.5%, maar dat klopt niet.
    Officiëel is 1:25 gelijk aan 1/26 deel olie ofwel 3.85% (en 1:40 is 1/41 ofwel 2.44%).

    Maar die verschillen zijn zó klein dat ze in de praktijk verwaarloosbaar zijn, en je motor loopt exact even goed op benzine met 2.44% olie, als op 2.5% olie....

    Je "voorbeeld 2" komt neer op 1:40 en (1 liter benzine en 25 ml olie) en 1:20 (1 liter benzine en 50 ml olie).

    Hopelijk is het zo duidelijk: 1:25 betekent 1 liter olie op 25 liter benzine...

    Groet, Bert
     
  12. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Ik dacht het al, maar goed te weten, thanks Bert :)
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Helaas maak jij hier nu een denkfoutje Bert. In dit geval betekend 1:25 dat de brandstof 1 liter olie per 25 liter bevat. Met andere woorden 25 liter brandstof bevat 1 liter olie en 24 liter benzine. Dit komt dus neer op 4% olie en 96% benzine.
    De denkfout die jij hier maakt is heel begrijpelijk want iedereen heeft het over "benzine" terwijl men "brandstof" bedoeld. Hoeveel mensen hebben jou niet gevraag of je heli op "benzine" vliegt terwijl er een methanol motor in zit? Hoeveel mensen gaan even "benzine" tanken en rijden in een diesel auto?
    Als jij dus een tankje met 5 liter brandstof koopt en er staat op dat er 1:25 olie in zit zal er in dat tankje 200cc olie en 4800cc benzine zitten.

    In het geval van een methanol motor zal er in 5 liter brandstof 200cc olie en 4800cc methanol zitten. Zit er dan ook nog 5% nitromethaan in dan zal er dus ook nog eens 250cc nitro in de brandstof zitten. Dat gaat "ten kostte" van de methanol dus zal er dan 200cc olie, 250cc nitro en 4550cc methanol in dat tankje zitten.
    Zou de olie/methanol verhouding "vast" zijn dan zou de nito de zaak in het honderd

    Je hebt gelijk dat de verschillen slechts heel gering zijn en dat heel veel mensen inderdaad rekenen zoals jij hier doet, dat is gewoon lekker makkelijk. Maar het is dus niet juist en vooral als je met meerdere toevoegingen gaat werken kan je in de problemen komen en verkeerde mengverhoudingen krijgen.
    Je moet dus altijd naar het geheel, dus de brandstof, kijken als je de componenten wilt uitrekenen.
    Wil je 10 liter tweetakt "benzine" gaan mengen en de mengverhouding moet 1:25 zijn dan zal je 4% van 10 liter= 400cc olie moeten mengen met 96% van 10 liter=9600cc benzine.
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2014
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry Ernst....

    Maar ik meen tamelijk zeker te weten, dat 1:4 niet hetzelfde is als 25%, maar 20 %.... 1 deel olie op 4 delen benzine, 5 delen voor het totaal.

    Het is allemaal een kwestie van welke definitie je aanhoud, maar toch....

    Zo is het mij uitgelegd.

    Schijnt iets te maken te hebben met de vroeger gebruikelijke receptuur voor zowel in de keuken als bij de apotheek waar men ook uitsluitend werkte met "één deel van dit, en zoveel delen van dat", en het totaal is "zoveel + 1"
    Ik heb me laten vertellen, dat het te maken heeft met prijsberekeningen: het is een stuk makkelijker uit te rekenen hoeveel 1 liter benzine plus 1/40ste liter olie kost, dan uit te moeten rekenen hoeveel 39/40 liter benzine kost en 1/40 liter olie. Iets waar men vroeger met de invoering van de ijkwetten al redelijk streng mee was....

    Als je die ouderwetse brommer-mix pompen hebt, daar zit zo'n handig doseerpompje op, en dat is ook een kwestie van 1 liter benzine oppompen, en daar 1/40ste liter olie bij in pompen. 1 deel olie, op 40 delen benzine.

    Ik weet niet beter, en doe dit al sinds ik als 10 jarig jochie bij mijn grasbaan racende buurman in de garage rond liep te sneupen....

    Maar ja, daar kunnen we lang over discusiëren, het maakt in de praktijk pas wat uit als je bij de korte verhoudingen kleiner dan 1:10 in de buurt komt, een Zenoah zal er geen seconde eerder om versleten zijn....

    Ik ga er verder geen ruzie over maken, maar ik kan je dit vertellen: zelfs FG, geeft in hun instructieboekje voor de marder aan, dat 1:25 betekent, dat je 5 liter benzine koopt, en daar 200 ml olie in moet gieten.... NIET 4,8 liter benzine....

    Ook Yamaha deed een soortgelijk verhaal voor de mengsmering van hun buitenboordmotoren: die mengflessen gaven aan hoveel cc olie je bij hoeveel liter moest gieten. Dat waren ronde getallen.... niet 10.1 cc bij 1 liter voor 1:100, maar gewoon 10 ml op 1 liter.

    Groet, Bert
     
  15. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Brabant of omgeving
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoewel dat ding niets officiëels betekent, rekent dat ding net als ik:
    50 liter benzine plus 1 liter olie geven 51 liter mengsmering in de verhouding 50:1

    Groet, Bert
     
  17. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Ik heb nooit anders gevlogen met benzine vliegtuigen en benzine heli's dan met Aspen 1:50.
    punt.
    Ook nieuwe helimotoren laten inlopen met 1 op 50 alleen wat rijker afgesteld that's all!
    Dus nooit hoeven kliederen met olie.. ha ha.

    grt,
    Eric.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met Aspen (of Stihl net zo goed) gaat dat inlopen.... het is alleen zo duur, en da's tot daar aan toe, maar het is ook lastiger te krijgen....

    Ik koop geen benzinemotoren om vervolgens brandstof te gaan gebruiken die NOG lastiger te krijgen is dan gloeiplug-sap....

    En dat kliederen, ach.... zolang je nog geen Parkinson hebt en een zender nog steeds goed kunt vasthouden en bedienen, is het niet erg waarschijnlijk dat kliederen onvermijdelijk is.... :D

    Groet, Bert
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat spul is hier zo`n beetje op elke hoek verkrijgbaar :D Het is wat duurder maar het meurt niet en bederft niet. Mijn Cuatro heeft een jaar stilgestaan met een halve tank Aspen. 3 trekjes en hij liep weer ;)
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.937
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hier is het ondanks dat het hier plattelandsgebied is, alleen te krijgen bij de dichtstbijzijnde landbouw-mechanisatie. Da's 5 of 6 km verderop. De benzinepomp is op 5 minuten lopen, en die verkoopt ook goede tweetaktolie.

    Met gewone benzine heb ik ook geen last van bederven (mijn Marder heeft 2 jaar stilgestaan, inclusief de kan benzine die er bij hoort) maar stinken is inderdaad iets wat gewone benzine wel doet en Aspen of Stihl niet.

    Ik meen dat ik hier iets van 45 euro betaal voor 10 liter van die Stihl (nooit goed op gelet) en voor gewone mengsmering ben ik 2 euro per liter kwijt ongeveer. Scheelt nogal....

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina