Nieuw: Bouwverslag Acro Master van Multiplex

michiel b zei:
@joeri,

Je had ook een kleinere prop kunnen gebruiken natuurlijk.

Heb je nu nog wel gemoe vermogen voor vertikaal + pull out?

Met een kleinere prop had de stroom inderdaad lager geweest, maar de trekkracht is dan ook minder. Dus zit je nog steeds met een motor met een slecht rendement.

Die mega is misschien net iets trager bij vol gas (lagere kv) maar zeker zo goed als de himax voor 3D. Pull-out is hetzelfde bij de verschillende motoren.

Ik zal het zo zeggen: De prestaties zijn hetzelfde, alleen heb je met de mega langere vluchttijden door de lagere stroom en is je motor lipo-vriendelijker.

Gr J

DSC04087.JPG

DSC04088.JPG

DSC04089.JPG

heb nu 2 HS55 op rol
en 2 mpx tinyS op hoog en rudder

de motor ben ik nog niet uit
denk dat het een HiMax set word

54 ampere hoe heb je dat gemeten?
ik geloof dat nooit :oops:

groeten

Klopt, ik kon Raymon ook niet overtuigen om 'm in ieder geval een ander kleurtje te geven :roll:

Alexzzz zei:
Klopt, ik kon Raymon ook niet overtuigen om 'm in ieder geval een ander kleurtje te geven :roll:

klopt zijn ouders hebben net iets meer overredings kracht :wink:

Je kunt hem altijd nog wel een ander kleurtje geven

raymon zei:
54 ampere hoe heb je dat gemeten?
ik geloof dat nooit :oops:

Het is gemeten met een ampèretang. De gerechtsdeurwaarder was er toen juist niet, maar aan het zeveren ben ik ook niet.
Je doet de test zelf maar eens, en meet de spanning van je lipo dan ook onder belasting. Dan zul je begrijpen wat ik bedoel.

Je doet er je zin maar mee. Welke motor je ook kiest, ik heb het er warm noch koud van.

Gr

ga deze middag ook eens mijn acro in de lucht laten gaan op de club
staat hier al bijna twee maand in de garaga niets te doen
als het lukt zet ik een foto
want iedereen vindt dat ze er allemaal hetzelfde uitzien

mss deze niet

ik kan hem altijd nog een kleurtje geven

ik ben wel de enige met de onderkant zo dacht ik;)

als ik de motor heb dan zal ik het ook even meten

Ik ben druk bezig om er een te maken in de 3DDaniël kleuren.
Ik zal binnenkort wel eens een foto posten.

Mvg,

Daniël.

michiel b zei:
Setup:
motor: Axi 2814/12
ESC: Jeti 40opto
Accu: 3s1p Flightpower1800mAh 20C continue
Prop: 11x7
Servo's: Elevater&rudder: HS81MG Ailerons: Tower Pro 9gr.

Ik gok dat ik volgas op 45A zit. Dat is dus alles overbelast :D maar alleen kortstondig uiteraard.

Michiel: gebruik je deze setup nog steeds? Hoe bevalt dat?
Allen: hoe bevalt de geadviseerde set-up van Multiplex? (HiMax motor, 11x5,5 prop en 3s LiPo)?
Iemand had vanuit een Duits forum de Axi 2820/12 voorgesteld.

Ik wil een Acromaster gaan vliegen met een 3s 2200 mAh Lipo, 20C continu 25C burst (=55A piek)
Ik hoef geen maximaal vermogen of snelheid, liever een relatief vlieggedrag en wat meer vliegtijd. En een wat minder zware stroombelasting voor m'n arme lipo'tjes.

Verzamelde gegevens uit dit draadje, de MPX-site en de AXI-site:
De HiMax die Multiplex voorschrijft is diam.35x42, weegt 134gram, geeft 1130rpm/V, pakt 10-34A (48A/15sec), prop 11x5,5
De AXI2814/12 (Michiel) is diam.35x37, weegt 106gram, geeft 1390rpm/V, pakt 15-25A (35A/60s), prop 11x7.
De AXI2820/12 (Duitsers) is diam.35x48, weegt 151gram, geeft 990rpm/V, pakt 15-25A (37A/60s) prop 12x6.
Wat me opvalt:
1)De motor van Michiel (AXI2814) is de lichtste, maakt de meeste toeren, maar heeft vreemd genoeg de prop met de grootste spoed!?
2) De AXI2820 zit dicht bij de HiMax die MPX adviseert, maar is een beetje langer en zwaarder. Toch adviseert AXI lagere stromen. Kennelijk zijn ze wat voorzichtiger dan MPX.

Jullie hebben natuurlijk, net zoals ik nu, dit soort lijstjes opgesteld en een motorkeuze gemaakt.
Maar nu jullie er echt mee gevlogen hebben, zouden jullie nog steeds dezelfde motorkeuze maken?

Prijs en pasvorm speelt natuurljik ook een rol. MPX specifieert 154,- voor z'n aandrijfset (motor+45Aregelaar+prop).
Ongetwijfeld past dit prima. Passen de AXI-motoren ook zo goed in de neus?

Ik hoor graag jullie ervaringen,

Ron

vergeet dan ook niet de motoren van hyperion in je lijstje. .
HP-Z3019-10 -> 142 gram, 1070 rpm/V 46A voor 60sec
HP-Z3013-14 -> 110 gram, 1085 rpm/V 40A voor 60sec

Z30 series datasheet
Bij aircraftworld met 50A regelaar voor 120-125€

Een clubgenoot van mij vliegt de Acromaster vol 3d met de Robbe Roxy 3536/06 brushless outrunner, icm. de bijbehorende Roxy regelaar. Mooi lineair gas en pull out bij hover. Voordeel van die setup is ook dat je acromaster licht blijft.

De Roxy 3536/06:
1200 rmp/V
109 gram
33A / 38A 60 sec
280 Watt
Richtprijs: € 50

Het lijkt weinig, maar is echt voldoende. Met de roxy regelaar en een kleine ontvanger, kom je dan rond de 300Watt per kilo uit. Prima dus.

@Ron: een motor 'heeft' niet een prop. Je kunt op een motor verschillende props plaatsen, waarbij een fabrikant een indicatie geeft. Het is dus niet zo dat een motor 'een prop heeft' met een grotere spoed. Dat is maar net wat je er op zet. Je kunt dan ook een kleinere spoed nemen bij een grotere diameter, bijvoorbeeld.

Josv zei:
Ik vlieg met een "goedkope" motor van RC technics en ben daar zeer tevreden over. Als je daar dan nog een 60A regelaar bijtelt kom je amper over de €100.

motor: http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_30&products_id=959
regelaar: http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_31&products_id=945

Met een 9x6 prop en 1700 mAh 20C lipo's trek ik amper 28 A en heb ik een vliegtijd van minimum 5 minuten.

Jos

Dan is een 60A regelaar wel erg overkill.... Maar kun je vol 3d vliegen met jouw setup? Neem aan dat je 3s lipo's gebruikt?

Ron Gijzen zei:
Michiel: gebruik je deze setup nog steeds? Hoe bevalt dat?

Niet helemaal. Na de crash(zie een paar pagina's terug.) heb ik 4x HS81MG erop gezet. een beetje overkill dus. Maar wel degelijk en snelle servo's.

Verder heb ik als accu nu 3s2p Emax 1800 15c 3600mAh.

Ik heb er na nog niet mee gevlogen. Momenteel redelijk druk met school... :|
Ik zal over 1-2weken weer alles vliegklaar maken en dat hier posten.

Nu naar de reparaties is het model ook zwaarder geworden, dus misschien moet er nog een zwaardere motor in.
In dat geval een axi 2820/10 denk ik.
De /12 is ook leuk voor op 4s lipo als je echt het uiterste uit je setup wilt halen. Kan uiteraart ook op 3s met een grote prop.

Himax motor heb ik nog nooit gezien, maar persoonlijk voel ik daar weinig voor.

hier nog een foto van die van mij:)

ik ben op rcgroups aan het zoeken naar gegevens van de HiMax motor maar niet echt te vinden helaas

normal_Img_0002%7E0.jpg

Back