Nieuw hier en een paar vragen over de Magin one

  • Topicstarter Topicstarter E®win
  • Startdatum Startdatum
Ik heb ook een Magin One die helemaal standaard is gebouwd.
Wel het nodige veranderd, voor betere vaar eigenschappen.

*Dikkere Waterkoelings slangen, er komt nu een mooie straal aan de zijkant.
*Graupner 40mm K-Serie schroef

Ik heb de mijne niet zelf gebouwd maar volgens mij zit bij mij de as anders dan bij de standaard :lol:

Hier een filmpje:
Putfile - Magin One
(Was ermee bezig, accu's te ver voorin en stuur was niet afgesteld :wink: )
 
zwaarte punt moet op 29,5% vanaf de spiegel.

ik ben zelf een hele zomer met de magin one van een vriend van me bezig geweest en op 29,5% vaart de magin one het beste.

verder moet de as verder achter uit de boot steken.
8% van de bootlengte.

de prop is verschilend aan de hand van de power van de accu's
gemidelt ligt het tussen de 38 en 42mm graupner k-serie prop.

verder moet het turnfin 90graden gelijk aan de bodem.
en het stuurroer moet kaasrecht zijn .

greetz jaimy
 
@ offroad racer: op hoevel cellen vaarde je in het filmpje en hoelang kan je op de accu varan??

@ jaimy: Ik vaar op het moment zonder de turnfin omdat hij dan een stuk beter stuurt. En ik heb nog steeds geen k-serie prop kunnen bemachtigen maar zit er zoveel verschil in dan??
 
turnfin is dan wel bedoelt om maar 1 bocht te kunnen maken ..
rechtsom zal die vol de bocht door kunnen.
aangezien in de wedstreiden met de klok mee gevaren word is de turn fin zo bedoelt dat ie vol rechts de bocht om kan.

het verschil tussen een orginele prop en een graupner k-serie is zeer groot.

de k-serie propjes zijn gewoon tekoop/tebestellen bij alle winkels die graupner leveren.

greetz jaimy
 
Ok bedankt Jaimy

Ik zal er toch maar eens een paar bestellen dan van 38 tot 42 mm ik zal eens ff kijken of er hier in de buurt zaken zijn die ze hebben.
 
als je ook snel je geld uit wil geven is brushless ideaal.
80 euro voor de motor
100 euro minimaal voor een regellaar.
als je een beetje slechte cellen hebt ken er nog eens 90 euro boven op aan nieuwe cellen

en dat aan een beginner lijkt mij niet echt ideaal danny.
en BL is al helemaal niet verstandig als je met gewoon brushed al niet goed overweg kan.
ff hele topic's lezen he danny dan had je ook wel begrepen dat BL niet verstandig was geweest voor ze.,
 
Brushless is goedkoper dan Bortelmotor zeker als men begint met rendementen en levensduur te vergelijken,

Brushless = onderhoudsvrij
Bortelmotor 25 uur runtime en dan vuilbak of revisie
Brushless 80 à 85% rendement
Bortelmotor +- 65%

Het is natuurlijk steeds af te wegen wat men wilt
 
en brushless is gevoeliger.
als ze dan iets fout doen kost het een regellaar en/of cellen.

voor beginner's is BL niet zo verstandig.

ik heb VEEL beginner's hard op hen bek zien gaan door meteen BL te nemen.
binnen 2 weken zach ik de meetse elke keer met van me reg is uit gevikt me cellen hebben de krimpkous afgedaan
etc etc etc etc

laat de beginner's die nog 0 ervaring hebben lekker varen met brushed
dan ken wet meer fouten hebben als BL.

greetz jaimy
 
in verhouding is BL inderdaad goedkoper op levensduur en rendement MITS je er mee om kan gaan.

als je elke keer je cellen of reg af fikt omdat je er niet mee om kan gaan dan is BL toch wel even wat duurder dan Brushed.

-bl reg minimaal 100 euro
-brushed reg rond de 50 euro

-bl motor rond de 80 euro als je een goedkope heb. de Feigao 540L10 motor is al 85 euro ex verzenden. dat is 1 van de goedkoopste motoren met wat power
-een viper 700 22 euro speed 700 vanaf 45 euro.

-cellen 14 stuks 90 euro.

als je dat gaat vergelijken..
kan een beginner beter eerst een paar keer op z'n bek gaan met een brushed setje. dat kost max gemidelt 100 euro.
dan heb je een nieuwe reg en een nieuwe motor.

als je met BL goed op je bek gaat is dat minimaal 180 euro voor een reg en een motor.
en zeg niet dat een BL motor niet stuk kan gaan wat dat kunnen ze wel degelijk.
uitgevikte windingen
kromme assen
uitgelopen assen.

veel beginner's zijn vaak laks kwa bouwen dus staat de motor vaak niet in lijn.
wat krijg je. kromme as en uitgelopen lagers.
vaak denken ze ook van dat moet harder kunnen we doen er een grotere prop onder.
reg voldoende power wat gebeurt er de motor word te heet.
wat gebeurt er met een te hete motor.
isolatie smelt van de windingen. oftewel uitgefikte windingen.

denk er maar eens over na
 
Hallo

Nou ik heb inmiddels weer een aantal nieuwe dingen op mijn bootje.

Ik heb bij conrad een zender+ontvanger gekocht.
Ook heb ik een antenne voor op de boot en een seriele Y kabel voor de accu,s dus kan ik straks op 12 cellen varen.

Maar ik heb een probleem ik wou vanavond de zender ff uit proberen dus bootje mee naar de waterkant boot je in het water en varen maar.
Ik was nog geen 15 meter weg toen sloeg de boot al ophol (geen failsave is dus geen overbodige luxe) ik kon niet meer sturen of gas loslaten dus de boot volgas in de kant (het was gelukkig een redelijk zachte gras wal en geen beton).
Waar zou dat aan kunnen liggen zender of ontvanger of de antenne?

en toen ik een poosje had gevaren (vlakbij me want ik kon niet verweg) lag er een redelijke hoeveelheid water in de boot ik zal zometen ff kijken op scheurtjes maar lijkt me niet echt.
Dus ook maar ff verder kijken op lekkages.

Ik hoor graag wat reacties van jullie.


gr Erwin
 
FF goed controleren of er zeker geen water in de boot kan komen!!!

HOE??
Verwijder voor alle zekerheid vaartregelaar en Ontvanger
Tape uw boot goed dicht met Cellpack of iets dergelijks
Dompel de boot onder in de badkuip
Blaas langs het antennerietje Lucht in de boot
De enige plaats waarlangs eventueel ietsie pietsie lucht mag doorkomen is de schroefas


Opgelet water en electriciteit zijn geen goede vrienden, ik spreek uit ervaring was er van overtuigd dat de boot waterdicht was plots sloeg het zootje op hol. Ik had brutte pech de zijwanden waren van beton en dat kan hard aankomen aan +- 70 Km/u. Er bleek water in de boot gekomen te zijn.

Hopelijk ben je hiermee geholpen
 
Het probleem is dat het bereik van de zender en ontvanger vanaf het begin al niet goed werkte.

En ik zal eens kijken of ik kan vinden waar het lek zit.
 
Zo ik heb vanmiddag even getest op 12 cellen en dat vaart een heel stuk harder.
Ik zit alleen nog steed met een ontvangst probleem het is wel een stuk beter geworden maar nog niet optimaal.
Wat kan ik hier aan doen?
En ik zal zo ff een filmpje plaatsen daar kun je wel zien dat hij gaat stuiteren wat kan ik hier aan doen?
Ik heb al de accu,s naar voor of naar achteren geplaatst maar dat maakte weinig verschil.

eerste keer op 12 cellen varen
 
ik hoor de boot hoppen..
zie het moeilijk door het wat slechtere qualitijd van het filmpje.

maar omdat ie hopt moet het zwaarte punt iets naar voren.
als ik het ook zo zag zat het orginele propje er ook nog steeds op.

greetz jaimy
 
@jaimy

Ja dat klopt het orignele propje zit er nog op.
Ik heb al een paar modelbouw zaken gebeld maar die moeten ze allemaal bestellen en hebben ze dus niet op voorraad.
Ik zal binnenkort ff naar krikke in groningen das voor mij de dichtst bij zijnde groote modelbouwzaak, Want die zeiden dat ik ff langs moest komen om in het boek te kijken welke propjes ik moest hebben.
Weet iemand de bestelnrummers zo van de k-serie propjes 38 tot 42mm?

gr Erwin
 
ik wil ze eventueel hier wel voor je halen .

ze hebben het hier ruim op vooraad.

PB me er maar over.

greetz jaimy
 
jaimy zei:
ik wil ze eventueel hier wel voor je halen .

ze hebben het hier ruim op vooraad.

PB me er maar over.

greetz jaimy

Hey jaimy

in ieder geval bedankt maar ik wacht er nog ff mee want ik denk dat ik straks een nitro motortje er in ga bouwen.
Maar omdat ABS plastic niet tegen nitrometaan kan wat zou ik dan het beste kunnen doen??
Aan de binnenkant polyester hars smeren??
Of nog andere dingen??
Ik hoor het graag.

gr Erwin
 
Back
Top