Nieuw hier en een paar vragen over de Magin one

  • Topicstarter Topicstarter E®win
  • Startdatum Startdatum
mijn persoonlijke tip.
niet doen met deze boot..
je haalt meer werk op je schouders dan je denkt en het gaat niet beter varen dan met elektro.
waarschijnlijk zelfs slechter.

als je nitro wil varen koop dat een ander rompje wat er geschikt voor is.

een standaard goed opgebouwde magin one op elektro vaart een dikke 55km./h
dan is alleen de prop veranderd.
netjes op 14 cellen
en goed uitgebalanceert.

greetz jaimy
 
bootje magin one heb ik ook:D ik heb er aleen een jet aandrijfinf in gebouwt foto's komen er zo aan
 
@ jaimy:
Mijn accu lader kan niet meer dan 8 cellen laden, dus moet ik al met 2 accu,s varen dat heb ik nu 2 keer gedaan en de accu worden zo heet dat de krimpkous gaat smelten.
En ik wou ook dat ik wat langer kan varen want na hooguit 8 minuten moet ik alweer stoppen omdat dan de accu,s leeg zijn.
En een nitro motor kan je zo weer bijvullen dan hoef je niet eerst 2x 40 minuten te wachten op de accu,s.
Dus vandaar dat ik graag nitro wil.
Maar als dat niet kan dan moet ik nog maar ff sparen voor een andere romp.

@ magin1:
Ik ben bennieuwd naar die foto,s en wat voor jet heb je erin dan?


gr Erwin
 
een gestepte boot gaat niet werken met en jetdrive.
door de steps krijg je lucht onder de boot en wat je niet in een jet wil hebben is lucht.

@erwin
als je krimpkous los laat van de cellen zijn het geen goeie cellen of ouwe cellen.
een magin one trekt over het algemeen niet meer dan 40 ampere.
de meeste cellen kunnen die stromen wel aan..
doen ze toch de krimpkous af dan zijn je cellen slecht en/of oud.
of er zit iets echt niet goed in de boot..

beetje goeie cellen beginnen vanaf 2000mah.
en het vaart pas echt goed bij 3300mah GP cellen (14 stuks)

als je lader maar 8 cellen kan laden zet je de cellen paralel tijdens het laden...
of je laad ze per stuk.

greetz jaimy
 
@ jaimy

Ik zal zo als ik tijd heb wel ff een foto maken van de accu, dan kun je zien wat ik bedoel (want het is maar 1 accu pack die begint te smelten)
De accu,s zijn nog maar een half jaar oud en misschien 15 tot hooguit 20 keer geladen.

dit is de accu
IMG_0689.jpg

en hier kun je zien hoe hij begint te smelten.
IMG_0687.jpg




@ magin1

Het ziet er idd mooi uit die jet aandrijving.
Maar als het klopt wat jaimy zegt dan is het heel jammer.
 
niet op de goeie manier laden draait vaak ook de nek om van de cellen..

ik trek in mijn boten gemidelt 55 amp en pieken van 120 amp(2sec lang).
dit doet mijn gp3300 cellen helemaal niks..
na 5 a 6 min varen (zijn ze voor 75%leeg)zijn ze handwarm tot lauw.

het kan zijn dat je accu packt niet bedoelt zijn voor hoge stroomen..
want ook dan worden ze heet.

mvg jaimy..


p.s een gestepte romp en een jet drive haten elkaar :wink:
 
ja dat zou kunnen dat ze niet voor hoge stromen geschikt zijn.
mijn accu,s waren niet vast te houden zo heet.

dus als je een jet drive vil moet je een bodem hebben zonder steps.
Want het lijkt mij ook wel gaaf om een keer een boot te bouwen met nitro motor en jet. (kan dit? of moet je dan hele dure jetdrive hebben.)

gr Erwin
 
nadeel van een jet is dat ze goed werken tot 14000 a 15000 rpm.

daar boven worden het schuim klopper's.

nitro motoren draaien over het algemeen 25000rpm.
dan moet je gaan werken met een gearbox.
ken je zeggen dat is NIKS :wink:

ook zijn jetdrive's kopel trekkers.
nitro motoren hebben weinig tot geen kopel dus vallen daardoor vrijwel meteen af of je moet een groot vliegwiel er op zetten..

greetz jaimy
 
i know heb het zlef ookal ondervonden van de luchtbellen maar zoals ik zij hij is nog niet helemaal afgewerkt. moet eve kijken hoe ik die lucht er weg laat maar ga er wel wat op vinden:D
 
dan zou je de steps moeten uitplamuren.
oftewel een kilo plamuur er onder smeren aangezien hij vanaf de step kaas recht moet zijn.(kaas recht krijgen is al een hel's klusje)
daarbij zal het nooit zo goed worden als een normale boot wel geschikt voor jetdrive's.
1 je heb heb een zeer grote kans dat je bodem niet goed is.
2 te veel gewicht op de achterkant.
 
das idd zo maar ga het er wel op wagen denkik word kut klusje maargoed zie wel wat er gebeurt:P
 
Hallo,
Ik ben net nieuw geregistreerd op dit forum.
Ik heb ook een Robbe Magic One , een 600 motor metregelaar Robbe RSC 535 35 a /6....14 NC
Ik vaar nu met 14 cellen en gaat als een kogel over het water.
Alleen nu heb ik een vraagje : ik wil de regelaar Robbe Navi Control 570 gaan kopen om met meer cellen te gaan varen , weet of iemand hier ook een achteruit op zit.
De huidige regelaar die ik nu heb , zit ook een achteruit op.
Vind dat wel makkelijk .
Dan ga ik als deze regelaar wat is op 16 cellen varen.
 
Voor zover ik weet zit daar geen achteruit op. Heb hier zelf ook mee gevaren.
Dat is trouwens geen probleem want de meeste props (voor speedboten) zijn niet gemaakt om (efficient) achteruit te varen
Het is een erg betrouwbare regelaar die ik zeker niet zou laten liggen omdat je achteruit wil varen!
Speedboten = zo hard mogelijk VOORuit :lol: :lol:
 
nog even de specs van de navy 570, regelaar kan niet achteruit:

Robbe Navy Control 570.
High-performance speed controller with forward / stop
functions, for 600...700 motors, or multi-motor models
with 500...700 motors; also for high-performance power
systems based on Pro, Sports and Ultra motors.
Galvanic separation (OPTO) between motor and receiver
power circuit prevents interference to the receiving
system from brush sparking.
The integral ´Rx-Filter´ active interference suppression
system shields the receiver from motor interference and
suppresses invalid signals.
The high pulse frequency of 1000 Hz provides smooth motor
starting to prevent damage. With power-on guard and
thermal overload protection. Simple to adjust the speed
controller using the ´eps´ easy programming system. With
integral water cooling system for long operating times at
high load currents. Can also be used without water
cooling; in this case the stated maximum load current is
not a continuous rating but limited to one ²000 mAh
battery charge. Sealed with acrylic lacquer to protect
from splash damage.
 
met een speed 600 zal je niet veel snelheid meer winnen door meer cellen er aan te hangen.
met 14 cellen zit je al behoorlijk aan de top van een speed 600.
het is beter om een speed 700 neo er in te leggen met 14 cellen..
een 700 heeft meer kopel wat betekent dat je wat grotere prop er achter kan hangen..
dan iets van een 40 a 43mm graupner k-serie propje.

zowiezo is de robbe 570 een hele goeie regellaar alleen is het wel raadzaam om de koeling na te kijken.
ik heb er een stuk of 7 in 1 maand gehad die zo lek als een mandje water..
na een kleine ingreep met silecone kit was dit probleem verholpen..

meestal zitten op hi amp regellaars geen achteruit helaas.
maar als je een beetje kan sturen heb je dat ook niet nodig in een powerboot.
al mijn powerboten kunnen niet achteruit. (en ik heb er veel staan(14stuks))

greetz jaimy
 
Bedankt voor de informatie.

Nu nog wat anders , gisteren was ik weer even wezen varen , maar toen gebeurde er iets , hij sloeg over de kop en kwam niet meer overeind.
weten jullie hoe dit komt.
Zal er wel bij vertellen , dat ik de batterij packs in het midden van de boot had zitten.
Dus nu denk ik dat ze te ver naar voren lagen.
want wat gebeurt er als hij op z,n kop gaat , hoe werkt die kantelkamer dan.
 
Bedankt voor de informatie.

Nu nog wat anders , gisteren was ik weer even wezen varen , maar toen gebeurde er iets , hij sloeg over de kop en kwam niet meer overeind.
weten jullie hoe dit komt.
Zal er wel bij vertellen , dat ik de batterij packs in het midden van de boot had zitten.
Dus nu denk ik dat ze te ver naar voren lagen.
want wat gebeurt er als hij op z,n kop gaat , hoe werkt die kantelkamer dan.
 
normaal gesproken ligt er meer gewicht aan de kant van de kantelkamer.
zo heb ik in mijn mono 1 5cellen aan de kant van de kantelkamer en 3 aan de andere kant.

overgens klopt de tekening van graupner niet echt.
die zegt 6 om 6 of 7 om 7.
ook als je de boot naar hun tekening bouwt zal ie niet zo goed varen als dat je hem naar prof inzicht op bouwt.

de werking van de kantelkamer is simpel.
omdat de kamer vol loopt met water hebje aan die kant geen drijf vermogen waardoor die kant zwaarder is als de andere kant en dus naar benede zakt waardoor de boot vanzelf omdraait.

maar mocht je gewicht's verdeling niet goed zijn blijft ie leuk op z'n dak liggen..

de ideale accu setup voor de magin one is 8 om 6.
dus 8 aan de kant van de kantelkamer.

greetz jaimy
 
Back
Top