Nieuw: Multiplex Merlin

Die RCTimer motor zou dan de 'BC1712-13 2000KV' zijn. Op RCGroups heeft iemand die 1600KV in z'n Merlin en is er erg tevreden over. Echter, zegt hij, dat hij achteraf wel beter die 2000KV had kunnen kopen. Ik zou zeggen lees het Merlin topic op RCGroups.com ook even door (hier). Kun je lezen wat die kerel z'n ervaring is met de RCTimer motor.

Ik ben zelf voor een HobbyKing 2627-1200 gegaan (gebaseerd op de eerder geposte Franse review). Zal de romp wel iets aangepast moeten worden voor de wat grotere diameter. Alleen wel wat minder dan een 28mm motor. Dit leek me wel een mooie combinatie.

Ondertussen heeft Andy's Hobbyshop eindelijk de Merlins verstuurd (Multiplex kon ze twee maanden niet leveren :rolleyes:).

Bij HobbyDirekt is een Merlin nog ietsjes goedkoper nu, en €9,95 euro verzendkosten geloof ik. Weet niet of het een tijdelijke actie is, eerst verkochten ze de Merlin voor €74 ipv €53,95 nu. Maar misschien doen ze dat ook wel als iets niet in voorraad is ofzo.

In mijn Merlin zit nu een Roxxy 2822/25, waar ik best over te spreken ben. Voor een vergelijk en ook voor de lage prijs heb ik een 1600KV bij RCTimer besteld.
Met de Roxxy haal ik nu een motortijd van 5,30 minuut met een Aeronaut 8x4 klapprop. Als lipo's gebruik ik de Rhino 750mAh 3s 20C. De servo's (4) zijn Tower Pro SG50.
Ik vlieg de Merlin naast mijn Easy Glider Pro. Qua uiterlijk is het vader en zoon (of moeder en dochter). Maar qua vliegen zit er behoorlijk verschil in.
De Merlin is een fijn model en laat zich gebruiken voor diverse stunts. Het model zweeft redelijk, maar niet als een EGP. Ik laat me dan wel eens verrassen bij het maken van bochten met lage snelheid vlak boven de grond.
Gelukkig kan secondenlijm met een stukje glasvezeldoek wonderen verrichten... :D

Gr.
Peet

Laatst bewerkt:
Die RCTimer motor zou dan de 'BC1712-13 2000KV' zijn. Op RCGroups heeft iemand die 1600KV in z'n Merlin en is er erg tevreden over. Echter, zegt hij, dat hij achteraf wel beter die 2000KV had kunnen kopen. Ik zou zeggen lees het Merlin topic op RCGroups.com ook even door (hier). Kun je lezen wat die kerel z'n ervaring is met de RCTimer motor.

Besef wel dat de desbetreffende persoon op RCG met hele flinke lipo's vliegt en er daarom liever ook wat snelheid in stopt. Vlieg je op 3S ergens tussen de 500 en 800 mah, dan zou die 1600kV mogelijk toch de beste keuze kunnen zijn.

Leuk dat jij er ook eentje hebt Peet! Misschien neem ik er wel eentje mee uit Dortmund over een paar weken; ik heb 3 stuks 1050 mah Rhino's (inderdaad: uit m'n FP-tje) liggen, dus ik vrees dat ik dan ook voor de 2000kV ga... ;)

Besef wel dat de desbetreffende persoon op RCG met hele flinke lipo's vliegt en er daarom liever ook wat snelheid in stopt. Vlieg je op 3S ergens tussen de 500 en 800 mah, dan zou die 1600kV mogelijk toch de beste keuze kunnen zijn.

Leuk dat jij er ook eentje hebt Peet! Misschien neem ik er wel eentje mee uit Dortmund over een paar weken; ik heb 3 stuks 1050 mah Rhino's (inderdaad: uit m'n FP-tje) liggen, dus ik vrees dat ik dan ook voor de 2000kV ga... ;)
Zeker waar. En bij de keuze van de motor moet iemand natuurlijk wel even opletten hoeveel ampère dat ding gaat trekken. Maar dat staat ook op rcgroups ergens in die thread.

Die 1600KV, als ik het even zo terug lees, is waarschijnlijk voor de meeste mensen toch prima. Want als je alleen maar verticaal wilt, dan kan die 1600KV daar al goed voor zorgen :)

In mijn Merlin zit nu een Roxxy 2822/25, waar ik best over te spreken ben. Voor een vergelijk en ook voor de lage prijs heb ik een 1600KV bij RCTimer besteld.
Met de Roxxy haal ik nu een motortijd van 5,30 minuut met een Aeronaut 8x4 klapprop. Als lipo's gebruik ik de Rhino 750mAh 3s 20C. De servo's (4) zijn HXT 500.
Ik vlieg de Merlin naast mijn Easy Glider Pro. Qua uiterlijk is het vader en zoon (of moeder en dochter). Maar qua vliegen zit er behoorlijk verschil in.
De Merlin is een fijn model en laat zich gebruiken voor diverse stunts. Het model zweeft redelijk, maar niet als een EGP. Ik laat me dan wel eens verrassen bij het maken van bochten met lage snelheid vlak boven de grond.
Gelukkig kan secondenlijm met een stukje glasvezeldoek wonderen verrichten... :D

Gr.
Peet
5 en een halve minuut? Da's niet erg lang! :D Hmm.. vraag me dan af wat die 2627-1200 gaat doen met een 500mah. Zal wel niet erg lang vliegen worden. Gelukkig dat ik ook nog twee 900mah's heb liggen, maar dat houd ook niet over! :nosmile:

Oh, en de linkjes in je bericht lijken hier niet te werken (zag de links pas toen ik je quote).

5 en een halve minuut? Da's niet erg lang! :D Hmm.. vraag me dan af wat die 2627-1200 gaat doen met een 500mah. Zal wel niet erg lang vliegen worden. Gelukkig dat ik ook nog twee 900mah's heb liggen, maar dat houd ook niet over! :nosmile:

Oh, en de linkjes in je bericht lijken hier niet te werken (zag de links pas toen ik je quote).

Het is natuurlijk altijd afhankelijk van de prop, die je gaat toepassen.
Het verbruik van mijn motor is 600mAh per 5,30 min. Omgerekend is ong. 6,5A per uur. Ik denk dat dat toch een redelijke waarde is.

linkjes aangepast..........;)

Ik heb 3 stuks 1050 mah Rhino's (inderdaad: uit m'n FP-tje) liggen, dus ik vrees dat ik dan ook voor de 2000kV ga... ;)
Waar denk je dat mijn Rhino's vandaan komen? ;)
Dat was voor mij ook een reden om de Merlin aan te schaffen. De Swift2 moet hiervoor ruimte maken....:D
Daarnaast heb ik ook mijn eigen keuze gemaakt tot de aandrijving.
En tot nu toe bevalt dat prima.
Je zal zien dat dit model best de moeite waard is.
We kunnen altijd nog een draadje starten over die HK kloon.....;)

Ik zou zeggen lees het Merlin topic op RCGroups.com ook even door (hier).

Dat heb ik gisterenavond gedaan, bedankt voor de tip.
Paginaatje of 35 met zoals gebruikelijk verschillende meningen ( vooral in het begin), maar de "common sense" is toch wel die 1600kv motor. Die kan er inderdaad in zonder schuren, dus dat wordt 'm. bestel ik daar gelijk de ESC en servo's mee.
Ik heb voor mijn T-Rex 250 diverse 3s 800MAh li-po's, dus die ga ik dan ook gebruiken. En met een AR6110 vliegen schijnt ook voldoende bereik te geven ( tenzij iemand me tegen spreekt, maar ik lees in het "RC groups draadje" diverse mensen die met de ParkFlyer RX'en werken naar tevredenheid). Dat geeft mij dan voldoende budget om de originele Merlin te kopen. Dan gaat het er op neer komen dat ik eens een keer niks bestel bij HK :mrgreen:.

Bij HobbyDirekt is een Merlin nog ietsjes goedkoper nu, en €9,95 euro verzendkosten geloof ik.

Dat wordt 'm dus!

Bedankt nog, de boel is inmiddels besteld!

* Merlin bij Hobbydirect.

* Bij RCTimer:
ESC 18 A Speed Controller
5g Micro Servo ( Heb HXT900's liggen, kan ik altijd nog voor kiezen).
BC1712-15 1600KV Outrunner Brushless Motor

* 7x5 en 6x5 props via de Ebay link van RaptorRVL. 6x5volgens opgave van RCTimer en 7x5 voorbeeld van RaptorRVL gevolgd (eigenlijk weet ik hier nog niet zo goed wat/waarom. Is dat uit te rekenen)?

Over een weekje (of twee) maar weer achter de deur gaan liggen om pakjes op te vangen :mrgreen:

Iedereen bedankt voor de input!
Arthur.

Humz, 7x5? Of bedoel je de 7.5x4? Die 7.5x4 gebruik ik bij de 2627-1200kv motor. En voornamelijk gekocht omdat de diameter van de spinner 33mm is, want die zijn wat lastig te vinden :D. Moet wel of het conische gedeelte vervangen of groter boren om passend te krijgen voor de 3.17mm as.

Die Vantasstic die een rctimer 1600kv motor heeft zei dit:
The BC17-12-15 motor is rated for 8A current. I'm flying mine on a 3S with 6x4 folder pulling ~10.8A static WOT...the motor's not had a problem so far. Going to a a 7.5x4 will bump that amp draw up another couple of notches...probably ~<14 or 15A I would guess. It probably be okay, but for the price, if it burns out...well, getting another one is not cost prohibitive.

I'm thinking of ordering the 2000kV version (with a higher max current rating) and giving that one a try with the 6x4 folder. I think that'll boost the power and speed even more...and faster is funner!!!!

Dus waarschijnlijk is een 7.5x4 (of 7x5?) wat over the top. 6x5 zou zeker prima werken.
Verder zijn er wel programma's te vinden geloof ik waar je dan je motor specs op kunt geven en dan kunt zien welke maat propeller dan het beste rendement geeft etc.
Maar doorgaans ga ik maar af op wat andere mensen hun ervaringen zijn bij verschillende maten of wat er standaard wordt aangeraden bij een bepaalde motor.

Laatst bewerkt:
Nou, ik heb bijna alles binnen.

De props kwamen gisteren.

Vandaag kwamen de spullen van RCTimer.com binnen. Wat een schattig motortje :). Heel wat anders dan ik van mijn heli's gewend ben.

De Merlin zelf is "being held hostage" in het verdeelcentrum van DHL in Hengelo. Op de een of andere manier was mijn huisnummer van de adressering af gevallen. Lang verhaal kort: Waarschijnlijk heb ik het morgen ( na heel wat ergernissen met DHL).

Met een beetje mazzel kan ik dan toch volgens "planning" komend weekend gaan bouwen.

Groeten,
Arthur.

EDIT 18:10 UUR: Te vroeg gebromd : DHL stond net aan de deur! Ik kan los!

Laatst bewerkt:
Passende servo's?

Gentlemen,
Ik heb nog een vraagje over de servo's.
Ik heb even gekeken naar de specs van de "voorgeschreven" servo's van Multiplex , die gelijk zouden moeten zijn aan de HS55. De trekkracht hiervan is ~ 1kg/cm.
Ik heb zelf 5gram servo's besteld met een trekkracht van 0.7kg/cm. Ga ik dit verschil merken of kan ik beter toch andere servo's bestellen?
Ik heb ook nog hxt900's liggen, maar die komen me wat "bulky" over ten opzichte van de Merlin.
8 gr. servo's zijn 2.99 dollar bij RCTimer.com, dus kost je de kop niet. Ik moet dan alleen weer even 1.5 week wachten voor ik verder kan :D

Groeten,
Arthur.

Arthur,
Ik vlieg ook met 5grams servo's en heb geen problemen ermee.
Je wint wel heel makkelijk 16 gram gewicht op deze manier.

Gr.
Peet

Eindelijk gebouwd

Wat een stil draadje dit, er zullen toch wel meer Merlin bouwers zijn, of wachten jullie allemaal op de HK? :D

Enfin, het heeft even wat voeten in de aarde gehad, maar ik heb vandaag eindelijk de bouw kunnen voltooien.

Ik ben van de oorspronkelijke plannen op een aantal punten afgeweken:

Ik heb toch maar:

• Een precision spinner gemonteerd ( met 6x6 aeronaut prop).
  • Op de ailerons heb ik de "originele" Multiplex servo's gemonteerd. Ik kwam met de beoogde servos een stuk draad tekort en verlengen zag er niet uit. Hoe lossen jullie dat op?
  • Een AR6200 ontvanger gekocht. Die moet er nog in. Leek me na het lezen van wat vergelijkende tests met de AR6110 en de AR 6200 toch safer.
Wat heb ik gaandeweg geleerd/noob blog:

• Gebruik echte (elapor) secondenlijm, dat hecht beste. Ik had Jamara styro safe secondenlijm en dat hechtte voor geen meter.
  • Inkoppertje, maar ik noem het toch maar weer even: Gebruik weinig secondenlijm! Lekken is soms desastreus. Ik had de twee stukken van de elevator gefixeerd en ben ruim een uur met een exacto aan het :onweer: geweest om het weer los te krijgen. Anders had ie wel gevlogen, maar nooit meer terug gepast in z'n doosje en dat is nu juist zo'n fijn concept ( als in: makkelijk te verstoppen in een hoekje van de caravan :D).
  • Oppervlaktedroog bij de depron primer betekend niet hard en dus niet overschilderbaar. Als je het te snel overschilderd wordt het een zooitje. Overigens constateerde ik later dat de Tamiya verf die ik gebruikte ook prima rechtstreeks op het depron kan.
  • Denk ( bij Multiplex) niet dat je het beter weet dan de gebruiksaanwijzing. Er is goed over nagedacht en afwijken levert dan ook meer problemen op dan je oplost.
  • Als je een druppel lijm op je vingers hebt moet je geen pas geverfde delen beet pakken ( duh!). Ik heb heel wat beschadigingen, maar die zijn gelukkig ook weer bij te werken.
Plaatjes:

De paintjob is losjes gebaseerd op een Fournier RF4-d. Vind ik zelf een erg mooi vliegtuigje. Gerbuikte verf is overigens Tamiya Acrylic X-7 Red. Die kleur past vrij precies bij het kapje. Ik dacht eerst dat mat mooier zou zijn omdat het kapje ook "mattig" is, maar glans is beslist mooier. Ik ben "zo-zo" tevreden over het resultaat. Het had beslist strakker gekund maar een gedeelte is ook bij te werken gelukkig.
full

Ik heb zelf decals geprint, dat vond ik net wat fraaier dan de stickers van Multiplex. Voor E 5,00 koop je een velletje dat je zelf kan printen. Even een paar keer aflakken en dan opplakken, klaar. Hier de zijkant:
full

En hier de decals op de onderkant:
full

Neus met afschroefbare motor mount. Ik heb aan beide kanten een moertje in wat epoxy ingelijmd, nu kan ik er gewoon bij.

full

Ik moet de draadjes van de motor nog even netjes wegwerken, door de afschroefbare motormount kan ik daar gelukkig prima bij. Dat ga ik morgen doen.

En dan gaan we daarna het weerbericht maar eens in de gaten houden!

Nog 1 vraag: Er vast wel iemand van jullie die ook een DX6i gebruikt. Ik liep er even tegenaan dat ik prima weet hoe je een heli programmeert, maar een vliegtuigje had ik dus nog niet gedaan. Ik heb voor dual aileron gekozen ( dat kan niet anders met twee servo's) met flaperons ( op 45 geloof ik).
Verder geen uitslagen aangepast. Kom ik daar mee weg of moet ik nog wat aanpassen? Er is nogal wat te mixen te kiezen ( zoals elevons oid) maar ik heb geen idee wat ik daarvan moet toepassen.

Groeten,
Arthur.

Laatst bewerkt door een moderator:
[*]Op de ailerons heb ik de "originele" Multiplex servo's gemonteerd. Ik kwam met de beoogde servos een stuk draad tekort en verlengen zag er niet uit. Hoe lossen jullie dat op?

Arthur,

Ik heb het zo opgelost. Het servostekkertje zit net nog in het laatste stuk van de vleugel. Ik heb vervolgens een verlengsnoertje gebruikt van 10 cm vanaf mijn ontvanger. Dit snoertje koppel ik dan aan de vleugel.
Dit scheelt een hoop gepriegel met het aansluiten. Ik koppel de stekkertjes en kan dan in het rompje de verlengkabel terugtrekken, zodat die mooi in de romp valt. Daarnaast is het ideaal dat bij een harde crash de vleugels en de stekkers loskomen zonder dat de draden uit de ontvanger worden getrokken.

DSCN2105.jpg

Ik heb het snoertje van de servo zo weggewerkt naast de servo dat de stekker precies op de juiste plaats zit.

DSCN2104.jpg

Ik heb verder magneetjes in de vleugels gelijmd om de achterzijde wat beter te fixeren. In de romp zit dan nog een metalen plaatje wat de beide vleugels strakker op hun plaats houdt.

Verder vlieg ik met de Merlin met een hoop plezier. Ik gebruik hem ook voor het hellingvliegen op de Maasvlakte.

Gr.
Peet

Laatst bewerkt:
Peet,

Dat is zonder meer een mooiere oplossing dan ik heb!
Bij mij waren de kabels echter nog korter, ik kwam ergens tussen de eerste en de tweede 90 graden bocht uit. Maar misschien kies ik er toch wel voor om er überhaupt nog verlengkabels tussen te zetten om de redenen die jij noemt.

Een paar kabeltjes heb je immers zo vervangen!

Bedankt,
Hoi,
Arthur.

• Een AR6200 ontvanger gekocht. Die moet er nog in. Leek me na het lezen van wat vergelijkende tests met de AR6110 en de AR 6200 toch safer.

AR6200 neemt met z'n satelliet wel wat meer ruimte in, ik hoop dat je het er allemaal in krijgt. Ik vlieg mijn Merlin met een AR6100 en heb geen problemen met bereik. Zichtbaarheid bepaalt eerder de limiet dan bereik. Voordeel van de AR6200 is verder de failsafe.

Walter

Back