Eindelijk gebouwd
Wat een stil draadje dit, er zullen toch wel meer Merlin bouwers zijn, of wachten jullie allemaal op de HK?
Enfin, het heeft even wat voeten in de aarde gehad, maar ik heb vandaag eindelijk de bouw kunnen voltooien.
Ik ben van de oorspronkelijke plannen op een aantal punten afgeweken:
Ik heb toch maar:
- Een precision spinner gemonteerd ( met 6x6 aeronaut prop).
- Op de ailerons heb ik de "originele" Multiplex servo's gemonteerd. Ik kwam met de beoogde servos een stuk draad tekort en verlengen zag er niet uit. Hoe lossen jullie dat op?
- Een AR6200 ontvanger gekocht. Die moet er nog in. Leek me na het lezen van wat vergelijkende tests met de AR6110 en de AR 6200 toch safer.
Wat heb ik gaandeweg geleerd/noob blog:
- Gebruik echte (elapor) secondenlijm, dat hecht beste. Ik had Jamara styro safe secondenlijm en dat hechtte voor geen meter.
- Inkoppertje, maar ik noem het toch maar weer even: Gebruik weinig secondenlijm! Lekken is soms desastreus. Ik had de twee stukken van de elevator gefixeerd en ben ruim een uur met een exacto aan het
nweer: geweest om het weer los te krijgen. Anders had ie wel gevlogen, maar nooit meer terug gepast in z'n doosje en dat is nu juist zo'n fijn concept ( als in: makkelijk te verstoppen in een hoekje van de caravan
).
- Oppervlaktedroog bij de depron primer betekend niet hard en dus niet overschilderbaar. Als je het te snel overschilderd wordt het een zooitje. Overigens constateerde ik later dat de Tamiya verf die ik gebruikte ook prima rechtstreeks op het depron kan.
- Denk ( bij Multiplex) niet dat je het beter weet dan de gebruiksaanwijzing. Er is goed over nagedacht en afwijken levert dan ook meer problemen op dan je oplost.
- Als je een druppel lijm op je vingers hebt moet je geen pas geverfde delen beet pakken ( duh!). Ik heb heel wat beschadigingen, maar die zijn gelukkig ook weer bij te werken.
Plaatjes:
De paintjob is losjes gebaseerd op een Fournier RF4-d. Vind ik zelf een erg mooi vliegtuigje. Gerbuikte verf is overigens Tamiya Acrylic X-7 Red. Die kleur past vrij precies bij het kapje. Ik dacht eerst dat mat mooier zou zijn omdat het kapje ook "mattig" is, maar glans is beslist mooier. Ik ben "zo-zo" tevreden over het resultaat. Het had beslist strakker gekund maar een gedeelte is ook bij te werken gelukkig.
Ik heb zelf decals geprint, dat vond ik net wat fraaier dan de stickers van Multiplex. Voor E 5,00 koop je een velletje dat je zelf kan printen. Even een paar keer aflakken en dan opplakken, klaar. Hier de zijkant:
En hier de decals op de onderkant:
Neus met afschroefbare motor mount. Ik heb aan beide kanten een moertje in wat epoxy ingelijmd, nu kan ik er gewoon bij.
Ik moet de draadjes van de motor nog even netjes wegwerken, door de afschroefbare motormount kan ik daar gelukkig prima bij. Dat ga ik morgen doen.
En dan gaan we daarna het weerbericht maar eens in de gaten houden!
Nog 1 vraag: Er vast wel iemand van jullie die ook een DX6i gebruikt. Ik liep er even tegenaan dat ik prima weet hoe je een heli programmeert, maar een vliegtuigje had ik dus nog niet gedaan. Ik heb voor dual aileron gekozen ( dat kan niet anders met twee servo's) met flaperons ( op 45 geloof ik).
Verder geen uitslagen aangepast. Kom ik daar mee weg of moet ik nog wat aanpassen? Er is nogal wat te mixen te kiezen ( zoals elevons oid) maar ik heb geen idee wat ik daarvan moet toepassen.
Groeten,
Arthur.