Vandaag op uitnodiging op de Lipper ModellBau Tage. De hele vloot is mee, dus ook de World Diamond! Bekijk bijlage 307576
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dankje Roelof!Het blijft een schitterend schip Dennis. Zeker met deze achtergrond lijkt het net echt. [emoji106]
Zeker en vooral uniek.Het is de combinatie van de kleur en de hele aparte vorm.
Je blijft er van genieten.
Hallo scheepsmodelbouwers,
Nog niet helemaal klaar met het eerste project, de OSV - MMC887 NS en de volgende laten mijn handen alweer jeuken!
Omdat ik de afgelopen jaren nogal geintresserd ben geraakt door de nieuwe modellen en scheepsvormen van OSV's en PSV's, heb ik besloten een PSV te gaan bouwen door middel van de "scrapmethode". Enerzijds omdat ik het erg leuk vind van allerlei (bestaande) materialen te bouwen en anderzijds omdat er nog geen bouwdoosje in te koop is.
Het schip welke ik wil gaan bouwen is een van de laatste generaties PSV's. Het schip genaamd de World Diamond is er een van een vloot van 6 stuks die door Damen Shipyards word gebouwd en gaat varen voor een Noorse world supplier onder de Noorse vlag.
Zie hier.....de DAMEN PLATFORM SUPPLY VESSEL 3300 CD te water lating.
![]()
Voor de technische koppen hier de specs:
GENERAL
BASIC FUNCTIONS
Offshore supply
CLASSIFICATION
Lloyd’s Register
100A1 Offshore Supply Ship, SG 2.8 (MUD tanks), ECO, WDL( 5 t/m2)
LMC, UMS, DP(AA), CAC 3
DIMENSIONS
LENGTH O.A.
80.10 m
BEAM MLD.
16.20 m
DEPTH MLD.
7.50 m
DRAUGHT SUMMER
6.15 m
DEADWEIGHT (SUMMER)
3500 t
DECK AREA
728 m2
DECK LOAD (AT 1 M ABOVE DECK)
1500 t
GROSS TONNAGE
3830 GT
NET TONNAGE
1510 NT
TANK CAPACITIES
BALLAST / DRILL WATER 1690 m3
FUEL OIL (SERVICE) 450 m3
POTABLE WATER 810 m3
FUEL OIL / BASE OIL 870 m3
LIQUID MUD / BRINE 869 m3
DRY BULK 250 m3
PERFORMANCES (APPROX.)
SPEED (AT 5.00 M DRAUGHT) 13.5 kn
PROPULSION SYSTEM
MAIN ENGINES Diesel-Electric, 690 V, 60 Hz
PROPULSION POWER 2x Electric motors of 1500 kW each
AZIMUTHING THRUSTERS 2x 2300 mm FP propellers in nozzles
BOW THRUSTERS 2x 735 kW, 1740 mm, FPP
AUXILIARY EQUIPMENT
NETWORKS 690 V, 440 V and 230 V – 60 Hz
MAIN GENERATOR SETS 2x 1370 ekW at 1800 rpm
2x 940 ekW at 1800 rpm
EMERG./HARBOUR GEN. SET 1x 238 ekW at 1800 rpm
SHORE SUPPLY 1x 400 A
WASTE HEAT RECOVERY SYSTEM
DECK LAY-OUT
ANCHOR MOORING WINCH 1x Electric-hydraulic, with 2 warping heads and rope storage drums
CAPSTANS 2x Electric-hydraulic, each 5 t pull
DECK CRANE 1x Knuckle boom 2.3 t at 11 m (harbour)
TUGGER WINCH 2x Electric-hydraulic, each 10 t pull
CARGO HANDLING SYSTEM
FUEL OIL / BASE OIL PUMPS 2x 150 m³/hr
FRESH WATER PUMPS 2x 150 m³/hr
DRILL WATER PUMPS 2x 150 m³/hr
LIQUID MUD / BRINE PUMPS 2x 75 m³/hr
DRY BULK COMPRESSOR 2x 75 t/hr
LIQUID MUD SYSTEMS Agitators, circulation system, hot-water tank cleaning system
ACCOMMODATION
CREW 16 persons
PASSENGERS 6 persons
Cabins provided with Internet, telephone and satellite TV.
NAUTICAL AND COMMUNICATION EQUIPMENT
NAUTICAL Radar X-band + S-band, ECDIS, Conning
DP-SYSTEM
DP-2
GMDSS
Area A3
OPTIONS
Oil recovery capability
Methanol cargo capacity
Fire-fighting ship 1, 2400 m3/hr + waterspray
Exhaust gas cleaning system (SCR)
Ballast Water Treatment system
Damen E3 Notation
![]()
Vandeweek heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb de werf om informatie gevraagd. Ik hoop dat me dat lukt, zodat ik met wat tekeningen uit de voeten kan.
Mocht dat niet lukken heeft Damen een mooie "virtual tour" gemaakt die me zal helpen met de bouw. Deze tour is zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen!! http://virtualtours.damen.com/damen-psv3300/start-psv3300.html
Hieronder in het kort de inhoud van het bouwverslag:
Pag1: Start 2013 bouwplan en aanpassen spantenplan.
Pag2: Aan de slag met het spantenplan en de gebouwde werf.
Pag3: Holle i.p.v. bolle boeg, doorgaan of stoppen?
Ankerdek en verlichting
Pag4: Doorgaan en boegdeel vervangen.
Scheepsromp waterdicht.
Start van de stuurhut.
Installatie verlichting
Pag6: Relingen bouwen d.m.v. solderen.
Pag8: Mast op de stuurhut.
Pag9: Azipods of conventionele aandrijving.
Roeren en de roerkoningen.
Pag10: Inbouw van de RC delen in te bouwen.
Proefvaart met foto’s en film.
Pag11: Gele verf en schilderwerk.
Modelleren van de zodiac .
Pag12: Bluskanonnen, stevshark anker en een windturbine.
Varen met mooi weer foto’s
Pag13: Meters reling bouwen d.m.v. solderen.
Pag15: Plankhout laaddek
Detailleren
Decals maken
Pag18: Afwerking en laatse details
Elektrisch schema tekenen
Proefvaren met ballast
Filmpjes
Veel leesplezier,
Groet Dennis
Hey Dennis,
Nee ik heb het over rompbreedte als in het feit dat het 'doosvormig deel' van de romp veel verder doorloopt naar achteren.
Als je de lijnen van vlakke zijkant volgt zie je duidelijk dat er verschil in zit.
![]()
Jammer dat degene die het plan gemaakt heeft dit niet heeft aangehouden. Het zijn een van de weinige lijnen die WEL op het Algemeen plan staan aangegeven.
Ik denk niet dat het nog aan te passen is want je hele achterschip wordt anders. Maar voor een toekomstig model mag je mijn noot wel in de gaten houden.
Gr.
Pim
Bouwen met tekeningen
Onlangs heb ik met hulp van Vincent1979 de tekeningen weten te bemachtigen die in een eerder bericht was aangegeven.
De files die in nu in bezit heb zijn de originele romptekeningen van het schip. Ook deze heb ik in Excel op schaal weten te krijgen en heb nu een tafelblad vol gegevens waarmee ik kan gaan bouwen.
Het spantenplan is geprint en deels uitgesneden. In een van de tekeningen staan naar mijn idee de hoofdspanten aangegeven. Totaal tel ik 27 spanten en zal deze ook allemaal klaarmaken om te gebruiken. Afhankelijk van de ruimte (dus de lengte van de romp) kan ik dan later nog besluiten enkele spanten weg te laten wanneer nodig.
![]()
De kielbalk is het volgende deel welke ik ga aanpakken. Aangezien de kielzog(???), het staartstuk dat midden onder de romp uit komt, een vrij breed deel is wil ik daar nu al rekening mee houden.
De kielbalk krijgt op elk punt waar een spant moet komen een inkeping om het spant te kunnen verlijmen aan de kiel. Ook de spanten krijgen een contra-inkeping voor de kielbalk.
Verder worden de spanten in de zijflanken voorzien van 2 inkepingen aan str-en bkb.zijde om zodoende de stevigheid te krijgen in de romp d.m.v. 2 onderhuidse langsbalken. Ook zullen in de spanten aan st-en bkbzijden doorvoorgaten worden aangebracht voor elektra e.d.
Affijn, een hoop denkwerk vooraf om later veel profijt te hebben tijdens de bouw. Beter nu dan wanneer e.e.a. al is opgebouwd en moet gaan demonteren!
Groet Dennis
Op naar de werf
Beste bouwers,
Dit weekend heb ik me de zaterdagmiddag eens fijn bezig gehouden met de kielbalk.
Ik heb deze "ontwikkeld" via Excel uit de tekening van het zij-aanzicht. Dus een eigen intrepetatie aan de hoogte van de balk gegeven. Ook ter hoogte van de boegschroeven is een extra verhoging aangebracht om zoieso tijdens de bouw voldoende steun te hebben.
Om de spanten in de boeg straks haar stevigheid te geven heb ik de kielbalk doorgetrokken tot aan de stuurhut. Later, wanneer de spanten en de boegdelen een geheel vormen, zal ik zien of dit deel behouden blijft of word verwijderd. De reden voor verwijdering zou dan zijn om maximale ruimte te creëren voor elektronica e.d.
De bovenbouw (het dek) van de boeg is in verhouding een klein driehoekig dekdeel dat naar mijn mening voldoende ondersteuning krijgt van van de boeg en een ondersteuning ter hoogte van de stuurhut.
In middels heb ik een werf gevonden alwaar De World Diamond de komende jaren opgebouwd zal worden.
De kielbalk is uit gezaagd uit 8mm tri-plex. Op dit moment staat de kielbalk nog rechtop. Later wanneer het spantenwerk is uitgewerkt en klaar ligt, ga ik de werf bouwen zodat de balk onderste boven geplaatst kan worden.
![]()
Voor het bouwen van de panten heb ik gekozen voor 4mm tri-plex. Deze plaat heb ik eerst ingedeeld in vakken van 50 x 50mm. Inmiddels zijn alle spanten op tekening uitgesneden en is een gedeelte uitgezet op het tri-plex. Voordat de tekening op het hout is geplakt, heb ik hartlijnen op het hout ingetekend om zo later de inkepingen in te tekenen voor de onderhuidse verstevigingsbalken die van de boeg tot het achtersteven zullen worden aangebracht.
ook zie je in de spanten van de boeg in stuur- en bakboordzijden inkepingen te hoogte van het b-deck. Hier komen de gangboordpaden in die leiden naar het voordek alwaar de anker en aanmeerlieren zijn geplaatst.
![]()
De achterste spantdelen zullen volgend weekeinde op de plaat worden geplaatst. Daarna kunnen we beginnen met zagen. Ik heb een figuurzaagmachine op het oog en hoop ook die deze week aan te kunnen schaffen.
Groet Dennis
Hoi DennisHallo scheepsmodelbouwers,
Nog niet helemaal klaar met het eerste project, de OSV - MMC887 NS en de volgende laten mijn handen alweer jeuken!
Omdat ik de afgelopen jaren nogal geintresserd ben geraakt door de nieuwe modellen en scheepsvormen van OSV's en PSV's, heb ik besloten een PSV te gaan bouwen door middel van de "scrapmethode". Enerzijds omdat ik het erg leuk vind van allerlei (bestaande) materialen te bouwen en anderzijds omdat er nog geen bouwdoosje in te koop is.
Het schip welke ik wil gaan bouwen is een van de laatste generaties PSV's. Het schip genaamd de World Diamond is er een van een vloot van 6 stuks die door Damen Shipyards word gebouwd en gaat varen voor een Noorse world supplier onder de Noorse vlag.
Zie hier.....de DAMEN PLATFORM SUPPLY VESSEL 3300 CD te water lating.
![]()
Voor de technische koppen hier de specs:
GENERAL
BASIC FUNCTIONS
Offshore supply
CLASSIFICATION
Lloyd’s Register
100A1 Offshore Supply Ship, SG 2.8 (MUD tanks), ECO, WDL( 5 t/m2)
LMC, UMS, DP(AA), CAC 3
DIMENSIONS
LENGTH O.A.
80.10 m
BEAM MLD.
16.20 m
DEPTH MLD.
7.50 m
DRAUGHT SUMMER
6.15 m
DEADWEIGHT (SUMMER)
3500 t
DECK AREA
728 m2
DECK LOAD (AT 1 M ABOVE DECK)
1500 t
GROSS TONNAGE
3830 GT
NET TONNAGE
1510 NT
TANK CAPACITIES
BALLAST / DRILL WATER 1690 m3
FUEL OIL (SERVICE) 450 m3
POTABLE WATER 810 m3
FUEL OIL / BASE OIL 870 m3
LIQUID MUD / BRINE 869 m3
DRY BULK 250 m3
PERFORMANCES (APPROX.)
SPEED (AT 5.00 M DRAUGHT) 13.5 kn
PROPULSION SYSTEM
MAIN ENGINES Diesel-Electric, 690 V, 60 Hz
PROPULSION POWER 2x Electric motors of 1500 kW each
AZIMUTHING THRUSTERS 2x 2300 mm FP propellers in nozzles
BOW THRUSTERS 2x 735 kW, 1740 mm, FPP
AUXILIARY EQUIPMENT
NETWORKS 690 V, 440 V and 230 V – 60 Hz
MAIN GENERATOR SETS 2x 1370 ekW at 1800 rpm
2x 940 ekW at 1800 rpm
EMERG./HARBOUR GEN. SET 1x 238 ekW at 1800 rpm
SHORE SUPPLY 1x 400 A
WASTE HEAT RECOVERY SYSTEM
DECK LAY-OUT
ANCHOR MOORING WINCH 1x Electric-hydraulic, with 2 warping heads and rope storage drums
CAPSTANS 2x Electric-hydraulic, each 5 t pull
DECK CRANE 1x Knuckle boom 2.3 t at 11 m (harbour)
TUGGER WINCH 2x Electric-hydraulic, each 10 t pull
CARGO HANDLING SYSTEM
FUEL OIL / BASE OIL PUMPS 2x 150 m³/hr
FRESH WATER PUMPS 2x 150 m³/hr
DRILL WATER PUMPS 2x 150 m³/hr
LIQUID MUD / BRINE PUMPS 2x 75 m³/hr
DRY BULK COMPRESSOR 2x 75 t/hr
LIQUID MUD SYSTEMS Agitators, circulation system, hot-water tank cleaning system
ACCOMMODATION
CREW 16 persons
PASSENGERS 6 persons
Cabins provided with Internet, telephone and satellite TV.
NAUTICAL AND COMMUNICATION EQUIPMENT
NAUTICAL Radar X-band + S-band, ECDIS, Conning
DP-SYSTEM
DP-2
GMDSS
Area A3
OPTIONS
Oil recovery capability
Methanol cargo capacity
Fire-fighting ship 1, 2400 m3/hr + waterspray
Exhaust gas cleaning system (SCR)
Ballast Water Treatment system
Damen E3 Notation
![]()
Vandeweek heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb de werf om informatie gevraagd. Ik hoop dat me dat lukt, zodat ik met wat tekeningen uit de voeten kan.
Mocht dat niet lukken heeft Damen een mooie "virtual tour" gemaakt die me zal helpen met de bouw. Deze tour is zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen!! http://virtualtours.damen.com/damen-psv3300/start-psv3300.html
Hieronder in het kort de inhoud van het bouwverslag:
Pag1: Start 2013 bouwplan en aanpassen spantenplan.
Pag2: Aan de slag met het spantenplan en de gebouwde werf.
Pag3: Holle i.p.v. bolle boeg, doorgaan of stoppen?
Ankerdek en verlichting
Pag4: Doorgaan en boegdeel vervangen.
Scheepsromp waterdicht.
Start van de stuurhut.
Installatie verlichting
Pag6: Relingen bouwen d.m.v. solderen.
Pag8: Mast op de stuurhut.
Pag9: Azipods of conventionele aandrijving.
Roeren en de roerkoningen.
Pag10: Inbouw van de RC delen in te bouwen.
Proefvaart met foto’s en film.
Pag11: Gele verf en schilderwerk.
Modelleren van de zodiac .
Pag12: Bluskanonnen, stevshark anker en een windturbine.
Varen met mooi weer foto’s
Pag13: Meters reling bouwen d.m.v. solderen.
Pag15: Plankhout laaddek
Detailleren
Decals maken
Pag18: Afwerking en laatse details
Elektrisch schema tekenen
Proefvaren met ballast
Filmpjes
Veel leesplezier,
Groet Dennis