Nieuw project scrapbouw PSV World Diamond

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door kockmans, 21 apr 2014.

  1. pnj

    pnj

    Lid geworden:
    16 sep 2009
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Het is een prachtig model geworden Dennis.
     
  2. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Dennis, Sjoerd en Patrick,
    Bedankt voor jullie complimenten.

    Na mijn vaaruurtjes gisteren is 1 diepgangindicator op de boeg losgelaten. Vermoedelijk losgeweekt doordat hij niet goed gehecht heeft. Verder is door lijmresten op de draagranden waarop het dek rust, het dek gaan plakken. Hierdoor krijg ik het dek niet meer los met het magneet.

    Vandaag heb ik een rondje over en langs het schip gemaakt en een laatste actielijst gemaakt van wat details die nog wat aandacht nodig hebben.
    • Midden voorop het upperdek staat nog een wit voorwerp. Ik vermoed dat dit een satelietsysteem is. Deze moet nog gemaakt worden.
    • 2e radar(tje) in de mast
    • Dummy(signaal/sein) verlichting in de mast
    • Dek olieen en afmaken en lijmresten van draagranden verwijderen
    • Andere ballastgewichten maken om middenin het schip te plaatsen ipv aan bb en stb zijde tbv de stabiliteit
    • 2 batterijhouders onder de stuurhut lager in de boeg plaatsen tbv stabiliteit
    • Extra verlichtingsschakelaartje inbouwen op de rc plaat onder het laaddek
    • Electrisch schema updaten
    • Compilatie maken in een foto album om mee te nemen naar vaardagen e.d.
    Affijn, kleine dingen die tijdens de aankomende paar weken nog even de aandacht nodig hebben. Voor mij is dan zo'n lijstje wel zo handig. Anders komt het er nooit meer van, ben ik bang!

    Groet Dennis
     
    Dennist vindt dit leuk.
  3. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Nog even genieten van het schitterend mooie weer.

    Afgelopen middag met ballast aan de slag geweest en dit op de kiel in de romp geplaatst. Ook mijn batterijhouders (2x 2 penlite's) heb ik dieper in de boeg geplaatst. Dit was een grote vooruitgang in de stabiliteit van het schip. Nu, wanneer ik een draai maak, blijft het schip keurig recht zonder dat deze over helt. Met de andere ballastverdeling is ook de waterlijn iets hoger komen te liggen wat meer overeenkomt met de werkelijkheid bij een onbeladen schip.

    Ook ben ik met de camera aan het filmen geweest. In totaal heb ik ongeveer 60 minuten beeld materiaal vanaf diverse punten opgenomen. Ik denk dat je als regisseur de juiste stukjes beeld moet gebruiken om een leuk filmpje te bouwen en word vervolgt!

    Vanavond tijdens het invallen van het duister ben ik nog even het water op geweest om wat plaatjes te schieten met de volle verlichting aan. Het werd zelf een beetje mistig aan de oever wat weer mooie kiekjes als resultaat had.

    upload_2015-11-1_19-51-54.png

    upload_2015-11-1_19-54-24.png

    upload_2015-11-1_19-55-22.png

    upload_2015-11-1_19-56-30.png

    De laatste foto is zonder flitser gemaakt! Dit was de enige die een beetje scherp en goed gelukt uit de "losse hand". Een volgende keer zet ik een beugel in het water als statief waardoor de camera op een vast punt staat. Wellicht worden de foto's dan een stuk scherper.
    upload_2015-11-1_19-57-50.png

    Groet Dennis
     
    Roelof_l en MikeMohawk vinden dit leuk.
  4. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Hallo allemaal,

    Even een weekje geen update gemaakt op het MBF. Wel ben ik in de tussentijd bezig geweest een paar leuke filmpjes te maken en deze in een film editor programma te zetten. Dat is al een kunst apart maar wel heel leuk om te doen! Wel moet je hiervoor de tijd nemen en in het klein beginnen om het programma stukje bij beetje te leren kennen heb ik in de gaten.
    Ik heb een compilatie gemaakt van eerder gemaakte filmpjes en een paar van vandaag na aanschaf van een echte goede camera, een Rol*lei Actioncam 230. Helemaal te gek!
    Maargoed, eerst de oude kwaliteit en dan over op HD.

    Affijn kijken maar en veel plezier!



    Groet Dennis
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2015
    MikeMohawk en Thijs Slotman vinden dit leuk.
  5. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    mooie video.
    en je hebt een prachtig schip gemaakt. mag je trots op zijn!!
     
  6. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Dankje Thijs,
    Jij kunt er anders ook wat van hoor!
     
  7. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.383
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Mooie film Dennis. Zeker het shot vanaf het achterdek. Net of je zelf aan boord staat.
     
  8. Bootje1234

    Bootje1234

    Lid geworden:
    22 apr 2015
    Berichten:
    20
    Ziet er goed uit Dennis!!!!
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    is ze nu compleet af Dennis, ga je er nog lading op zetten of blijft ze maagdelijk leeg?
    Alvast complimenten voor wat ik tot nu toe heb mogen aanschouwen.
    vgr Marc
     
  10. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Dank jullie wel voor de complimenten!

    @Marc, ik moet nog een paar punten van m'n lijstje (zie boven) afwerken en dan is ze helemaal klaar. Vandeweek ook nog een paar hardhouten latten gehaald om nog een nette standaard te maken. Zo kan ze pronken op de plank en ook een goede ondersteuning wanneer ze getransporteerd wordt.
    Wat betreft deklading heb ik een paar containers, een anker en een compleet pakket van een windmolen klaar staan op de kade. Dit blijft los zodat ik het ook op het andere schip kan plaatsen.

    Groet Dennis
     
  11. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Hallo allemaal,

    Nee, de afbouwfase van de World Diamond heeft zeker niet stil gelegen de afgelopen weken. Zoals eerder aangegeven moesten er nog wat zaken worden afgemaakt. Hieronder nog even het rijtje en de toelichtingen.
    • Midden voorop het upperdek staat nog een wit voorwerp. Ik vermoed dat dit een satelietsysteem is.
    Deze moet nog worden gemaakt. Ik ben nog niet de juiste materialen tegen gekomen.
    • 2e radar(tje) in de mast
    • Dummy(signaal/sein) verlichting in de mast
    Beide items zijn op de foto te zien. De dummy signaalverlichtingsunits worden nog voorzien van een antraciete kleur om de behuizing na te bootsen.

    SAM_2662.JPG

    • Dek olieen en afmaken en lijmresten van draagranden verwijderen.
    De randen zijn netjes schoon. Het demontabele achterdek kan zonder weerstand worden los genomen van het schip. Het dek was reeds eerder geolied
    • Andere ballastgewichten maken om middenin het schip te plaatsen ipv aan bb en stb zijde tbv de stabiliteit.
    Deze liggen nu netjes in het midden tussen de motoren. Ze liggen vast en aan elkaar en ook nog uitneembaar.
    • 2 batterijhouders onder de stuurhut lager in de boeg plaatsen tbv stabiliteit
    • Extra verlichtingsschakelaartje inbouwen op de rc plaat onder het laaddek
    Voor de 1.5V unit en de 9V batterij geldt dat deze nu onderin de boeg liggen. Dit komt de stabiliteit van het schip ten goede. Voor beide batterijen zijn schakelaars aangebracht in het rc paneel in de romp. Dit vergemakkelijkt het aan en uitschakelen van de verlichting zonder dat de stuurhut hoeft te worden verwijdert.
    • Elektrisch schema updaten
    Het schema is helemaal compleet gemaakt. Spanningsbronnen, doorverwijzingen, draadkleuren en montageplaatsen zijn hierin opgenomen

    upload_2015-12-6_15-40-59.png

    • Compilatie maken in een foto album om mee te nemen naar vaardagen e.d.
    Ook hiermee heb ik een start gemaakt. Een aantal foto's komen in een fotoboek. In de maak is ook een compilatie van het hele bouwverslag in de vorm van een film. Deze zal binnenkort op You-tube te zien zijn.

    Kortom, veel kleine dingen die nog even de aandacht nodig hadden zijn, of reeds voor elkaar, of word nog hard aan gewerkt!

    Groet Dennis

     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2015
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  12. Delta

    Delta

    Lid geworden:
    13 nov 2015
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Hoboken
    Prachtig schip, mooi gedaan Dennis:thumbsup:
     
  13. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    “Tot slot”

    In de laatste weken van 2013 ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe uitdaging in schaal 1:100. Na lange avonden speuren op internet, viel mijn oog op een opvallend schip namelijk de “World Diamond”. Een PSV van een nieuwe generatie en haar opvallende gele kleur bleek steeds weer terug te komen in mijn zoektocht naar die nieuwe uitdaging.

    Eenmaal de knoop doorgehakt om haar te gaan bouwen, ben ik me steeds meer gaan verdiepen in de afbeeldingen en het verhaal achter de bouw van het schip. Van het nieuwe Hollandse ontwerp door Damen Shipyarts Groups bleek de World Diamond niet het enige “gele” schip te zijn. Totaal zijn er 6 schepen in ongeveer 1,5 jaar te zijn gebouwd op de werf in Roemenie . Zo zijn door Damen aan World Wide Supply in Noorwegen respectievelijk de World- Diamond, Peridot, Pearl, Emerald, Opal en de Sapphire in een tijdsbestek van 7 maanden vanaf 2013 de schepen afgeleverd. Inmiddels vaart de vloot en zijn ze gestationeerd in Schotland, Noorwegen en Brazilie.

    Mede door het bouwen van dit schip heb ik diep respect gekregen in de wereld van techniek in scheepsbouw en andere offshore bouwwerken. Er is niets wat niet kan en voor alles word een oplossing gezocht! Of nu een schip wordt verlengt, een windmolen wordt geplaatst met het schip “hangend” in de lucht, kabelleginstallaties of andere heavy stuff, ik vind het prachtig gewoon!

    Al met al is de World Diamond een hele mooie uitdaging geweest en heb haar met heel veel plezier en leermomenten gebouwd!

    Inmiddels is het bouwen aan de World Diamond na 2 jaar afgerond en staat ze te pronken naast de MMC887NSCP-OSV. Beide schepen in de schaal 1:100 die klaarliggen om van het voorjaar weer het ruime sop gaan kiezen.

    Als laatste deel in dit bouwverslag wil ik in de toekomst nog films plaatsten. De film hieronder toont het hele bouwverslag op Youtube in ongeveer 10 minuten.
    En zo staat de werf weer klaar voor een nieuwe uitdaging: de Ocean Wave Tug in schaal 1:100!

    Tot slot wil ik iedereen die mijn verslag heeft gevolgd bedanken voor je intresse, reactie’s en niet te vergeten support!

    Groet,
    Dennis

    Hieronder in het kort de inhoud van het bouwverslag:
    Pag1: Start 2013 bouwplan en aanpassen spantenplan.
    Pag2: Aan de slag met het spantenplan en de gebouwde werf.
    Pag3: Holle i.p.v. bolle boeg, doorgaan of stoppen?
    Ankerdek en verlichting
    Pag4: Doorgaan en boegdeel vervangen.
    Scheepsromp waterdicht.
    Start van de stuurhut.
    Installatie verlichting
    Pag6: Relingen bouwen d.m.v. solderen.
    Pag8: Mast op de stuurhut.
    Pag9: Azipods of conventionele aandrijving.
    Roeren en de roerkoningen.
    Pag10: Inbouw van de RC delen in te bouwen.
    Proefvaart met foto’s en film.
    Pag11: Gele verf en ander schilderwerk.
    Modelleren van de zodiac .
    Pag12: Bluskanonnen, stevshark anker en een windturbine.
    Varen met mooi weer foto’s
    Pag13: Meters reling bouwen d.m.v. solderen.
    Pag15: Plankhouten laaddek
    Detailleren
    Decals maken
    Pag18: Afwerking en laatste details
    Elektrisch schema tekenen
    Proefvaren met ballast
    Filmpjes.........en kijkplezier

     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2016
    bram1324, MikeMohawk, Marc w en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    proficiat met het behaalde resultaat,
    Nu kan al je aandacht naar je nieuwe project.
    vgr Marc
     
  15. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Marc,
    Mooi schip geworden.en ook heel mooi in beeld gebracht.
    Gefeliciteert met de uitbreiding van je vloot.
     
  16. AdSchippers

    AdSchippers

    Lid geworden:
    3 okt 2014
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Rotterdam
    Beste Dennis,

    ik heb een hele lang tijd ooit eens gereageerd op je bouw van de PSV. Het resultaat mag er absoluut wezen! erg mooie boot geworden! hoog detail niveau. ik heb lang niet gereageerd ivm met me werk. heb een beetje gezeik gehad met informatie door spelen van de werkelijke maten en dingen die er op voor komen. maar dat ter zijde. PRACHTIGE BOOT!
     
  17. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Hoi Ad,
    Dankjewel voor je complimenten. En idd herinner ik mij je reacties nog en was me ook opgevallen dat dat ineens afgelopen was. Lullig om te moeten lezen dat het tot problemen heeft geleid op je werk. Dat mag natuurlijk nooit de bedoeling zijn van een hobby op schaal. Ik hoop niet dat het grote nadelige gevolgen voor je heeft gehad.

    Groet Dennis
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi, apart schip geworden Dennis en een uitgebreid verslag. Wens haar met jou op de brug een behouden vaart. Indien mogelijk kom ik een keer kijken als ze in het water ligt. Niet op korte termijn, want de griep heeft me in de greep. Gr. Klaas.
     
  19. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Klaas, je bent van harte welkom hoor, lijkt me leuk om eens kennis te maken. Kunnen ook in een der vijvers van Oostvoorne afspreken. Komt wel goed.
    Maak eerst je griepje maar even af, duurt een dag of 14. Ik heb het net achter de rug.
    Beterschap en groet,
    Dennis
     
  20. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Dennis het is prachtig model geworden .:thumbsup: ik bekijk haar van de zomer nog wel van dichtbij.
     

Deel Deze Pagina