Helaas, geen filmpje, want geen cameraman beschikbaar. Maar hij heeft gereden vanavond.
Nou... wat kan ik zeggen? Er zitten nog wat kinderziektes in, maar hij doet in feite precies wat ik er van verwacht: goed rijden op "niet-vlak" asfalt met richels, putdeksels, stukken beklinkerd oppervlak, en dergelijke.
Banden hebben superveel grip, stof en kleine steentjes gaf hij niks om.
Bij hoge snelheden werd het her en der nog wel wat spannend, maar bij middelmatige snelheid, kon ik vol accelererend danwel vol remmend, met tegelijkertijd maximale hellingshoek over putdeksels, richels in het asfalt, of over de stukken beklinkerd oppervlak, zonder dat de bike rare dingen deed. In het echie durf ik dat niet...

In dat opzicht echt een puik rijdend ding.
Sturen was ook gelijk spot-on, strak, voorspelbaar en stabiel.
Voorvering is perfect, vol over een richeltje (uiteraard niet te groot, een randje van 1 cm is als een stoeprand in het echt, en daar ga je met een motor of auto ook niet vol gas overheen), bleef het voorwiel prachtig aan de grond. Achter helaas (nog) niet, die demping is veel te zwaar, het wiel kan niet soepel genoeg inveren, en het achterwiel springt, en hoog ook!
Jammer genoeg heeft de rijderfiguur behoorlijk wat invloed op het rijgedrag, en niet ten goede. Daar moet ik nog wat op vinden.
Motor liep vanaf het begin goed al had het starten wat voeten in aarde (daarover later). Ik heb met de sproeiers zoals de motor uit de doos kwam, gewoon 3 tankjes leeg kunnen rijden, zonder afslaan of andere rare dingen. Omdat ik weinig zin had zulke mooie sproeierinstellingen te verkloten om hem vetter te zetten, en ook omdat ik toch wat extra wonderolie toegevoegd had, heb ik het inlopen gewoon gedaan door wat minder hard te rijden. Korte stoten van max 1 sec volgas, met op rustig tempo gereden rondjes. Ná het tweede tankje, voorzichtig wat meer en langer vol gas gegeven. Snelheid ligt niet bijzonder hoog, km of 50 a 60, acceleratie is redelijk, maar hij trekt geen wheelies, helaas

. Als deze motor versleten is, maar een .18 er in....
Maar voor wat betreft het starten: deze motortjes hebben ENG veel klemming: Als je de pech hebt dat de zuiger in de klemming stopt, krijg je met de starter de motor niet meer in beweging. Dan heb je maar één keus en dat is (ogen dicht, billen samengeknepen) de motor door de klemming heen te draaien. terugdraaien gaat niet, want er zit een eenrichtingslager in het startsysteempje.
En wat gebeurt er nog vóór de eerste start? Juist... zuiger klem.... en geen gereedschap bij me... K
walitatief U
itermate T
eleurstellend... Daar stond ik, half uur van huis....
Gelukkig woont medeforummer Merlijn in de buurt, dus daar snel even een klein bahcootje en een plugsleuteltje geleend.
Geloof het of niet, maar tijd tussen "klemmen" en "gereedschap in handen" was ruim 20 minuten, maar toen ik de plug losdraaide, bleek de volle compressiedruk nog gewoon in de cylinder te staan.
Starten is een truuk die je even door moet hebben: de tank ligt boven de carb, maar de brandstofslang loopt met een soort "zwanehals", dus zolang de brandstofslang leeg is, begint er ook niks te stromen, en verzuipt er niks. De kunst is dus om de tank leeg te rijden, zodat bij de volgende vulling de boel niet gaat hevelen, en dan is er verder weinig aan de hand, dan werkt het goed.
Helaas liep (was ik al een beetje bang voor, had er geen goed gevoel bij) tijdens het laatste tankje de voorband los van de velg, en toen was de pret op...
Voorlopige conclusie: als je geen superglad asfalt in de buurt hebt, maar wel wilt RC motorrijden, dan is dit écht een heel leuk ding. Stuurt goed, rijd goed, heeft wat minpuntjes (maar die heeft IEDERE RC-bike), en lijkt voor het overgrote heel acceptabele kwaliteit.