Nieuwbouw Big-Lift: Electro sleper!

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Japie.G, 5 jan 2013.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik heb zowel in mijn Taxi als in mijn Big Lift hele gewone analoge standaard servo's van Graupner en Futaba. Hendrik ook (Graupner C577/5077).
    Hendrik heeft de servo's achterin de staart maar een veel zwaardere motor. In die van mij zitten de servo's achter in de kabine.

    Per saldo zal het voor het balanceren niet heel veel uitmaken. Hangt er een beetje vanaf waar je je aandrijfaccus gaat leggen. Als dat helemaal voorin is zou je je servo's in de staart kunnen doen. Hendrik heeft pas op het allerlaatste moment beslist, toen duidelijk was hoe hij met het balanceren uit zou komen. Hij had wel de stuurkabels vast in de romp gebouwd, achteraf is dat lastig.

    Nog even over de neus van Hendrik z'n Big Lift; die is aangepast omdat er een hele zware trillende benzinemotor in zou komen. Ik denk dat je bij elektro de originele bouwwijze aan kunt houden. Mijn oude BL is ook op die manier opgebouwd en de motor zit nog steeds prima vast.
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Oh en nog wat; het is misschien handig om de sleepkoppeling direct achterin te voorzien, tegen het achterste kabinespant. Dat sleept prettiger dan die haak bovenop. En je kunt je servo dan ook mooier kwijt.
     
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ik heb nog een hele stapel s3001 servo's van futaba.. Zou dat wat zijn? Goed idee om vast stuurkabels in te bouwen, nu is de rug nog open!

    Dit vind ik ook een goeie! Ik heb nog weinig sleepervaring, maar op mijn Mentor zit hij ook iets achter het zwaartepunt. Als de sleepervaring beter is met de haak tegen het achterspant dan doe ik dat natuurlijk! Tnx!
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik zou het persoonlijk wel aandurven. Een Big Lift vliegt langzaam en de stuurvlakken zijn niet overdreven groot. Voor de sleepkoppeling zou ik wel een iets sterkere nemen, minimaal 5kg.
     
  5. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Jaap,

    Over de motorbevestiging: zoals je dat daar op de tekening gelegd heb bedoelde ik het niet. Motor omdraaien, de as achter laten uitsteken (niet veranderen dus) en eventueel daarvoor een gat in het motorschot maken. dan aan de voorzijde de geschroefde meenemer monteren die je meegeleverd hebt gekregen.

    Ik heb een qua grootte gelijke Emax 5345/09 een keer met een heel dure Axi motorsteun aan de voorzijde gemonteerd zodanig dat de bel achter de ophanging zat, omdat mij dat gevoelsmatig beter leek. Dat werd een ramp: enorme vibraties ondanks nauwkeurig uitgebalanceerde props en spinner. Dan maar kruis gebruikt waarbij de motor dus helemaal voor het kruis zit. Volkomen vibratievrije loop was het resultaat. Met afstandbussen bedoelde ik het opvullen van een eventuele afstand tussen kruis en motorschot.
    Ik ben op dit moment niet thuis, maar had toevallig wel een fototje beschikbaar waaruit e.e.a. blijkt.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Juun, jij bedoelt bet zoals op deze foto:

    [​IMG]

    Maar dat werd me nu juist weer door anderen afgeraden! Haha ik weet het nu niet meer :)

    Ondertussen de neus nog even verlengd, om toch maar een houten motorombouw te maken, wel zo makkelijk! De binnenzijde is voorzien van 1mm triplex

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 jan 2013
  7. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Hallo Jaap,

    Zo bedoel ik het, en doe het maar gerust zo, het is het simpelst, en het functioneert perfect met al onze motoren van dit formaat. De foto is van de motor die eerst vibreerde (de sporen daarvan tegen een moertje van de motorsteun zie je nog op de motor) en nu prachtig draait op mijn grote Fokker E3. Je hebt afstandbussen nodig, zie ik. Ik heb ooit eens een assortiment in kunststof ergens gekocht en heb deze gebruikt. HK heeft ze in alu in diverse maten voor een schijntje.
    Nog een foto, daarop zie je ook dat ik de regelaar onder de motor prima in de koellucht heb opgehangen.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Edit:Niet meer relevant..
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Het is niet dat ik je niet geloof maar ik zie echt het verband met de motor voor- of achter het schot niet. Lijkt me eerder dat er iets anders aan de hand was. Maar goed, het maakt verder niet zoveel uit. Jaap mag kiezen :)
     
  10. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Nog even ter aanvulling: zoals geschreven had ik ook mijn bedenkingen. Daarom gebruikte ik zo'n zwarte Axi-motorsteun. Zat "Bombenfest", zoals ze hier zeggen.
    Deze 6374's hebben een enorm groot lager aan de achterzijde van de bel. Ik ben niet thuis en kan er daarom niet even een foto van maken. Van een "kiep-effect" kan geen sprake zijn.
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    1 lager kan dat nooit tegenhouden .;)

    Je merkt er niks van als hij stil staat door de sterke en grote magneten die hem gecentreert houden.

    Bij een hefboom gebruik je ook een tegengewicht om het " kiep-effect " tegen te gaan.

    En bij de meeste grote merkmotoren kan je niet de prop aan de " bel " monteren , alleen op de as .
    Die weten waarom. ;)

    Mvg Johan
     
  12. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Ik ben misschien niet helemaal duidelijk/volledig geweest. Je moet deze motor gezien hebben om hem te beoordelen, want hij is anders opgebouwd dan andere. Is bij de meeste BL-motoren de bel te verwijderen zodra de c-ring of de imbusring op de as wordt weggenomen, dat is hier niet het geval. Aan de aansluitzijde, dus aan de normaliter "open" zijde van de bel, zit een heel groot lager op de as; dit lager valt aan de buitenzijde in een ring waarin de bel met schroefjes wordt vastgezet. De bel kan dus geen kant op. De 6374's bevallen ons zo goed dat we de enige (vergrote) Big Lift sleper met Axi verkocht hebben en met deze motoren verder gaan. We verkochten ook twee Big Lifts met Emax 5345's aan andere clubs hier in Oostenrijk; de eerste club vliegt er nu al twee jaar probleemloos mee. Steeds met motor aan de achterzijde gemonteerd op een GFK-dome die we speciaal op diepte maakten.

    Aan mijn Emax moet iets in onbalans zijn, gezien de opgetreden vibraties bij voorzijde-montage. Maar kennelijk is de gevoeligheid daaarvoor minder bij achter-montage.

    Soms achterhaalt de praktijk de theorie.
     
  13. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Wat foto's van de motor:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zou ik dat kruis nodig hebben als ik beslis om hem toch aan de voorzijde op te hangen? (Foto1) Of kan ik simpelweg 4 schroeven door een multiplex plaat draaien?
     
  14. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Is dit ook een optie? De motor word op het kruis geschroeft. Voordeel is dat de motor zo maximaal gekoeld kan worden.

    [​IMG]
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat is een prima optie. Alleen, zoals Gerben al zei, zo zou je het doen bij een bestaand brandstofmodel waar de motor tegen het schot wordt geschroefd. Als je toch nog aan het bouwen bent kun je net zo goed de romp verder doortrekken en het schot vóór de motor bouwen.

    Het voordeel daarvan is dat je in dat sterke deel je accu kwijt kunt. Bij mijn Taxi zit de accu onder de motor. (toegankelijk vanaf de onderzijde). Overigens wordt het zo nog wel meer zichtbaar hoe omslachtig het eigenlijk is om zo'n dome te gebruiken.
    Qua koeling maakt het volgens mij niet zo heel veel uit als je het schot maar van voldoende gaten voorziet.

    [​IMG]

    @Jaap, of je het kruis gebruikt of de motor zo op het schot schroeft maakt voor de krachten niks uit. die gaan in beide gevallen door die vier schroefjes. Neem dan wel een goede kwaliteit multiplex (misschien gelamineerd met koolstof..? ). Ik heb het zoals op de foto opgelost, ook in verband met de koeling. En je kunt de motor heel makkelijk verwijderen en weer monteren.
     
  16. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Ik zou zelf een gat in het motor schot maken zelfde dia als motor is du 60 mm

    Over dat gat het kruis zo heb je denk ik de beste koeling voor de motor.

    Jaap heb je een Pb gedaan met een sleepkoppeling. Laat even weten of je intrese hebt
     
  17. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Dubbel
     
  18. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Jaap lijkt het nou zo of zit er een wikkeling tussen je magneet een je anker van je motor?

    Bovenste gat en dan rechts
     
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hmmm, scherp! De wikkelingen zitten vrij los daar! Ik heb 'm met een pinnetje terug gedrukt.. Naja laten we daar het beste maar van hopen.. Misschien even HK support contacteren!

    Net even een proef motorschot gemaakt uit 12mm berkenmultiplex.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    (Jaja er moeten plaatjes tussen, maar heb nu geen m4 bouten die lang genoeg zijn..)

    Voelt toch vrij solide! Ga deze optie toch sterk overwegen. Het is in ieder geval de makkelijkste oplossing.
     
  20. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Ik zal het gat helemaal open maken en kruis weer op het schot voor maximale koeling
     

Deel Deze Pagina