Nieuwbouw Big-Lift: Electro sleper!

Interessante discussie! In ieder geval ben ik er wel uit dat de koellucht DOOR de motor heen moet, en niet er OMheen.
 
Daarstraks even bij e.rukkers langsgeweest. Bij hem heb ik een mooie sleepkoppeling en een set servo's opgehaald. Bedankt voor de mooie deal Erik! Heb gelijk even die prachtige Rascal mogen aanschouwen! Wat een bijzonder mooie kist is dat!

mebedyze.jpg
 
Ik ga niet nog eens over voor- of achtermontage beginnen:wink:.
Wel eens dat koeling door de spinner te prefereren is.
Mocht je budgettair iets anders voor ogen hebben dan een CFK-spinner: in een ander draadje meldde ik al eens dat wij de spinner van Aeronaut gebruiken waarin dan een centraal koelgat wordt gemaakt. Deze spinners worden aan de zijkant vastgeschroefd en hebben een open achterplaat.
aero-naut Modellbau: für starre Luftschrauben
 
Hallo Japie,

Heb zelf ook een Big Lift omgebouwd naar electro.
Ook een H.K.motor N63 type. Prop.20x10
Eerst met 8 cells lipo,maar nu er een sound module inzit met speakers is het gewicht opgelopen naar 8,5 kg en is 8 te weinig,o.k. gaat net.Heb daarom 10 cells lipo genomen en dat is perfect.
Om de motor te monteren heb ik op het achterschot een kistje gemonteerd waar ik de electro motor op heb gebouwd.Om het kistje heen,de neus afgewerkt.
Vliegt goed.
Nu wil ik graag na al die ombouwingen een nieuwe Big Lift bouwen,maar heb geen tekening.
Zou ik van jou een copy kunnen krijgen? (tegen betaling uiteraard)
Zou daar heel blij mee zijn.

Groeten,
M.Kuppens
 
Nee, zoooo snel ben ik niet ;-)

Heb vandaag wat schotten in de neus geplaatst. Al moet daar straks waarschijnlijk nog wel wat aan aangepast worden voor de accuplaatsing. Naja, zien we dan wel weer. Zo sukkelen we lekker verder!

remygydy.jpg
.

Gelijk even een uitsparing frezen voor het voorschot. Als die er op zit kan ik het motorschot gaan uitrichten. Het voorschot dient tevens als uitgangsvorm voor het schuren van de motorkap straks!

e2uqube9.jpg


Zo die valt er precies in straks!
 
Laatst bewerkt:
hij ziiet er al top uit jaap ! netjes gebouwd :yes: n mooie nieuwe big lift staat ook nog op mijn verlanglijsje ,eerst maar ns afmaken van wat ik heb staan haha :grin:
 
Het motorschot zou er als volgt achter komen te zitten als ik de zijstelling, domping en spinnerpositie in ogenschouw neem. Voordat ik de boel ga epoxy'en, nog argumenten om dit vooral niet zo te doen? Ga ik ff mn bed weer in, heb nogal een griepje, en die moet zondag voor het vgg weer over zijn had ik zo gedacht ;)

ypanumer.jpg


besejuna.jpg


En ohja! Het staartwieltje is binnen! Ziet er goed uit! Lijkt ne een goede goo geweest.

8u9y3yba.jpg
 
Laatst bewerkt:
Met een ZG-20 geef ik bijde kanten 1 grad .

En dat paste bij mijn precies .
Bouw ook iets lichter zie ik , mijne zijn kompleet uit 3 mm gammaplaat en daar waar nodig verdubbelt .

Motorspanten max. 6 mm vliegtuig multiplex (meestal 5 mm)

Mvg Johan
 
Hmm, ik heb 2 graden, zal dat ietsje verminderen, vond het al aardig veel! En qua gewicht, tsja de allerlichtse gaat het niet worden! Ik ben van plan er hierna nog 1 te bouwen met aanpassingen geleerd uit deze bouw. Overigens is alles behalve het motorschot hier ook gamma timmerplaat.
 
Hahaah scherp, nee klopt, das 1mm vliegtuigtriplex vanwege de neusverlenging :) 5kg ga ik niet halen ben ik bang. Volgende kist wordt dat de target! Leuk man, dat bouwen!
 
Even met de motorkap onderkant bezig geweest. In de opening maak ik straks een luikje denk ik!

vu7enepe.jpg


En even wat grof schuurpapier er overheen om de hoofdvorm er al een beetje in te zetten:

uretyzyz.jpg


Nu is de motorkap aan de beurt!
 
Waar/hoe ga je de accu eigenlijk onder brengen? Volgens mij moet je die gezien het benodigde neusgewicht echt zo ver mogelijk voorin, dus bijvoorbeeld onder de motor hebben. Met een benzinemotor van ruim een kilo voorop balanceert een Big Lift ongeveer goed als de rest van de onderdelen (tank, servo's etc) in de kabine zitten.
 
Back
Top