Nieuwbouw Big-Lift: Electro sleper!

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Japie.G, 5 jan 2013.

  1. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Interessante discussie! In ieder geval ben ik er wel uit dat de koellucht DOOR de motor heen moet, en niet er OMheen.
     
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Daarstraks even bij e.rukkers langsgeweest. Bij hem heb ik een mooie sleepkoppeling en een set servo's opgehaald. Bedankt voor de mooie deal Erik! Heb gelijk even die prachtige Rascal mogen aanschouwen! Wat een bijzonder mooie kist is dat!

    [​IMG]
     
  4. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Ik ga niet nog eens over voor- of achtermontage beginnen:wink:.
    Wel eens dat koeling door de spinner te prefereren is.
    Mocht je budgettair iets anders voor ogen hebben dan een CFK-spinner: in een ander draadje meldde ik al eens dat wij de spinner van Aeronaut gebruiken waarin dan een centraal koelgat wordt gemaakt. Deze spinners worden aan de zijkant vastgeschroefd en hebben een open achterplaat.
    aero-naut Modellbau: für starre Luftschrauben
     
  5. mieszupan

    mieszupan

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Stramproy
    Hallo Japie,

    Heb zelf ook een Big Lift omgebouwd naar electro.
    Ook een H.K.motor N63 type. Prop.20x10
    Eerst met 8 cells lipo,maar nu er een sound module inzit met speakers is het gewicht opgelopen naar 8,5 kg en is 8 te weinig,o.k. gaat net.Heb daarom 10 cells lipo genomen en dat is perfect.
    Om de motor te monteren heb ik op het achterschot een kistje gemonteerd waar ik de electro motor op heb gebouwd.Om het kistje heen,de neus afgewerkt.
    Vliegt goed.
    Nu wil ik graag na al die ombouwingen een nieuwe Big Lift bouwen,maar heb geen tekening.
    Zou ik van jou een copy kunnen krijgen? (tegen betaling uiteraard)
    Zou daar heel blij mee zijn.

    Groeten,
    M.Kuppens
     
  6. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    PB je mailadres maar even :)
     
  7. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    servo's er al in hahaha
     
  8. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Nee, zoooo snel ben ik niet ;-)

    Heb vandaag wat schotten in de neus geplaatst. Al moet daar straks waarschijnlijk nog wel wat aan aangepast worden voor de accuplaatsing. Naja, zien we dan wel weer. Zo sukkelen we lekker verder!

    [​IMG].

    Gelijk even een uitsparing frezen voor het voorschot. Als die er op zit kan ik het motorschot gaan uitrichten. Het voorschot dient tevens als uitgangsvorm voor het schuren van de motorkap straks!

    [​IMG]

    Zo die valt er precies in straks!
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2013
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Zo, en die zit er ook in! Nu alleen het motorschot zelf nog :) Volgende keer maar weer...

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Mooi opgelost zo.
     
  11. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    hij ziiet er al top uit jaap ! netjes gebouwd :yes: n mooie nieuwe big lift staat ook nog op mijn verlanglijsje ,eerst maar ns afmaken van wat ik heb staan haha :grin:
     
  12. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Haha, daar heb ik nou ook altijd last van. Achja, dit project staat nu echt op de bouwtafel en gaat eerst volledig afgemaakt worden alvorens weer iets anders erbij te pakken.
     
  13. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Het motorschot zou er als volgt achter komen te zitten als ik de zijstelling, domping en spinnerpositie in ogenschouw neem. Voordat ik de boel ga epoxy'en, nog argumenten om dit vooral niet zo te doen? Ga ik ff mn bed weer in, heb nogal een griepje, en die moet zondag voor het vgg weer over zijn had ik zo gedacht ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    En ohja! Het staartwieltje is binnen! Ziet er goed uit! Lijkt ne een goede goo geweest.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2013
  14. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Met een ZG-20 geef ik bijde kanten 1 grad .

    En dat paste bij mijn precies .
    Bouw ook iets lichter zie ik , mijne zijn kompleet uit 3 mm gammaplaat en daar waar nodig verdubbelt .

    Motorspanten max. 6 mm vliegtuig multiplex (meestal 5 mm)

    Mvg Johan
     
  15. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hmm, ik heb 2 graden, zal dat ietsje verminderen, vond het al aardig veel! En qua gewicht, tsja de allerlichtse gaat het niet worden! Ik ben van plan er hierna nog 1 te bouwen met aanpassingen geleerd uit deze bouw. Overigens is alles behalve het motorschot hier ook gamma timmerplaat.
     
  16. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Dat is geen Timmerplaat .:)

    Ben benieuwt naar jouw vliegklaar gewicht (met lipo)

    Mijn electro wil ik onder de 5kg hebben vliegklaar.

    Mvg Johan
     
  17. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hahaah scherp, nee klopt, das 1mm vliegtuigtriplex vanwege de neusverlenging :) 5kg ga ik niet halen ben ik bang. Volgende kist wordt dat de target! Leuk man, dat bouwen!
     
  18. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    ---
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2013
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Even met de motorkap onderkant bezig geweest. In de opening maak ik straks een luikje denk ik!

    [​IMG]

    En even wat grof schuurpapier er overheen om de hoofdvorm er al een beetje in te zetten:

    [​IMG]

    Nu is de motorkap aan de beurt!
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Waar/hoe ga je de accu eigenlijk onder brengen? Volgens mij moet je die gezien het benodigde neusgewicht echt zo ver mogelijk voorin, dus bijvoorbeeld onder de motor hebben. Met een benzinemotor van ruim een kilo voorop balanceert een Big Lift ongeveer goed als de rest van de onderdelen (tank, servo's etc) in de kabine zitten.
     

Deel Deze Pagina