Nieuwbouw Graupner Beta, vintage zwever *Update*

Even een kleine update:

Bij nader inzien bleek het toch wel mee te vallen met de lijmnaden, die waren nog niet zo slecht als ik in eerste instantie dacht.
Hier en daar heb ik even de beitel er tussen gezet en toen bleek dat het voor 90% gewoon netjes vast zat, ik vermoed dat de spleten zijn onstaan door het niet goed vastklemmen van de lijmnaden door de eerste bouwer.
beta20.jpg

Het scheurtje in de neus onder de cockpit heb ik even aangestipt met dunne CA, hier zal ik na het schuren meer aandacht aan schenken.
beta21.jpg

Het deksel van de achterkant van de romp heb ik op een paar punten even aangestipt met CA zodat het voorlopig even op zijn plaats blijft.
angezien dit deksel een heel stuk (2-3 mm) boven de rest van de romp uitstak heb ik er daarna even de davidschaaf overheen gehaald.
beta22.jpg

beta23.jpg

Ben ik ook gelijk van die kl*te plamuur af ;)
beta19.jpg

Om de deksel echt goed vast te zetten lijm ik er een plaatje van 2mm balsa dekkend overheen met bruislijm, dan ben ik ook gelijk van die lelijke naden af.

Dit was het weer even, ik verwacht niet dat ik deze week nog tijd heb, volgende week meer...

Groetjes, Jesse.

Waarom een extra deksel erop lijmen?? Je Kunt ook het oude deksel er gelijk met construktielijm inlijmen, werk je hierna alle scheuren/kieren ed. weg met Alabastine Easyfiller. Werkt erg goed weegt bijna niets en is erg makkelijk te schuren.

Ja dat kan ook, er leiden meer wegen naar Rome zeg ik altijd maar.
Een strookje 2mm balsa weegt "nul komma niks" dus daar hoef ik het niet voor te laten, en hoe minder ik hoef te plamuren hoe blijer ik wordt! :D

Hallo Jesse,

Waneer je de romp mooi wilt afwerken moet je hem nadat hij goed is geschuurd en de grootste gaten zijn gevuld bespannen met bespanpapier. Dit breng je op met spanlak. Vervolgens meng je wat spanlak met talkpoeder en breng je ook hier een aantal lagen van op. Dit kun je mooi glad schuren. Wellicht is dit ook nog wel kant en klaar te krijgen. Porienvuller heet het dan. Ik weet het niet zeker meer want het is al heel, heel lang geleden dat ik dit voor het laatst heb gedaan. Daarna kun je de romp gewoon verven of spuiten.

Het motoropzetstuk wat op een van de eerste foto's staat bestaat uit twee schaalhelften. Links en rechts die je aan elkaar moet lijmen ook zit er een motorspantje bij. Hoe de bevestiging aan de vleugel is weet ik niet precies, maar je hoeft hier in ieder geval geen tussenstuk voor te maken. Of het zit met de elastieken vast waarmee je de vleugel vast zet of er zit een lip onder die je tussen de vleugelpennen klemt.

Groetjes,

Hendrik Harmensz

Ik heb porienvuller altijd gebruikt zonder bespanpapier. Enkele laagjes en tussendoor licht schuren, dat wordt spiegelglad. Vorig jaar heb ik nog een keer een busje gekocht voor een werpzwevertje, volgens mij van 'Model Engineering' met een wit/zwart etiket. Grappig om weer over dat karakteristiek geurende porienvuller te praten in dit ARF tijdperk :) 'k wist trouwens niet dat het een van spanlak afgeleid mengsel was (spanlak met talkpoeder begrijp ik).

Hallo Jesse,

Waneer je de romp mooi wilt afwerken moet je hem nadat hij goed is geschuurd en de grootste gaten zijn gevuld bespannen met bespanpapier. Dit breng je op met spanlak. Vervolgens meng je wat spanlak met talkpoeder en breng je ook hier een aantal lagen van op. Dit kun je mooi glad schuren. Wellicht is dit ook nog wel kant en klaar te krijgen. Porienvuller heet het dan. Ik weet het niet zeker meer want het is al heel, heel lang geleden dat ik dit voor het laatst heb gedaan. Daarna kun je de romp gewoon verven of spuiten.

Het motoropzetstuk wat op een van de eerste foto's staat bestaat uit twee schaalhelften. Links en rechts die je aan elkaar moet lijmen ook zit er een motorspantje bij. Hoe de bevestiging aan de vleugel is weet ik niet precies, maar je hoeft hier in ieder geval geen tussenstuk voor te maken. Of het zit met de elastieken vast waarmee je de vleugel vast zet of er zit een lip onder die je tussen de vleugelpennen klemt.

Groetjes,

Hendrik Harmensz

Tussenstuk voor de vleugels moet ik sowieso maken want dat zit er niet meer bij, als ik de vleugels nu koud op elkaar zet heb ik véél te veel v-stelling, dus er moet wel een middenstuk tussen gezeten hebben of dat zat onder de gondel vast, maar het heeft erbij gezeten, dat kan niet anders.

Porienvuller is een goede tip, spanlak heb ik hier nog staan, bedankt.:D

Wat is "veel te veel V-stelling" volgens jou? Als je geen rolroeren hebt heb je echt wel wat nodig. Valt mij bij mijn Cirrus ook altijd zo op maar die heeft dat echt nodig hoor. Een graad of 12 is normaal.

IMG_6895.jpg

Tuurlijk heb je meer v-stelling nodig als je geen rolroeren hebt, maar kijk ff naar de 1e foto in de beginpost daar kun je zien hoeveel v-stelling erin moet zitten, als ik de vleugels op dit moment tegen elkaar zet zonder middenstuk zit er ongeveer 2x zoveel v-stelling in.

Ik zal vanavond ook even de bouwtekening nakijken om te zien hoe het origineel heeft gezeten.

Groetjes, Jesse.

Die spanlak met talkpoeder wil ik best eens proberen, maar voor het geval dat op niets uitloopt: is dit het goede spul ?
RCtechnics Internet Store

Weet iemand hoeveel oppervlak je kan doen met 1 zo'n potje ?

Groetjes, Jesse.

Heb je de originele stalen vleugelpennen niet meer? Een dikke voor en een dunne achter. Daar zat de v-stelling in. De messing vleugelpenbussen konden maar op één manier in de vleugels gelijmd worden, in ABS-spuitgietdelen.

Ron, ik had inderdaad ook al het idee dat dit een voorgevormt ABS onderdeel was en nee, helaas zitten de vleugelpennen en dat middenstuk er niet meer bij.
Dat is op zich helemaal niet erg, want zelf maken wordt ook geen enkel probleem en dan kan ik er ook gelijk de motorbevestiging in opnemen.

Groetjes, Jesse.

Jesse, dat is niet het goede spul. Wat je daar hebt is een soort plamuur.
Model Engineering B.V. en dan even kijken bij verkooppunten (ik zou van te voren even bellen want ze hebben het niet overal). Ik heb het zelf gekocht bij Wentink hier in Arnhem. Daarnaast kun je het natuurlijk ook bij de modelbouwzaak halen/bestellen.

Bedankt Jakkie Takkie.

Heeft iemand enig idee in welke verhouding de talkpoeder en spanlak gemengd moeten worden ?

ps. morgen weer een update, vanavond eerst even nieuwe skids onder mijn honeybee cp2 zetten.

Hallo Jesse,

Ik kan er naast zitten, maar volgens mij zit er origineel geen middenstuk tussen de vleugels. De getoonde Motoraufsatz wordt gewoon tussen de vleugelhelften geschoven. Kijk maar even in jouw mailbox.

Hendrik Harmensz

Hey Hendrik, wat goed zeg ! dat lijkt mij de originele die erbij gezeten heeft.
Begrijp ik goed dat die motorsteun op dit moment in jou bezit is?
Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat je ermee doet en of ik hem eventueel van je zou kunnen overnemen :D

Groetjes, Jesse.

... volgens mij zit er origineel geen middenstuk tussen de vleugels. De getoonde Motoraufsatz wordt gewoon tussen de vleugelhelften geschoven. ...
Correct. Die (ABS) motorgondel was een ramp, het U-stuk waarop de motor geschroefd werd, was met niets te lijmen op het ABS, liet telkens los. Als je elektrocutie van de Beta overweegt, zou ik de elektromotor in de neus zetten, niet in die motoraufsatz/gondel (zo dat al mogelijk zou zijn). Zo'n Cox herrieschopper werkt behoorlijk op je zenuwen.

Voor vliegen zonder aufsatz kon je van balsa een verloop maken zodat de 'romp' mooi doorliep boven de vleugel. Tussen de twee balsastukken triplex waardoor de vleugelpennen werden geschoven.

Laatst bewerkt:
Correct. Die (ABS) motorgondel was een ramp, het U-stuk waarop de motor geschroefd werd, was met niets te lijmen op het ABS, liet telkens los. Als je elektrocutie van de Beta overweegt, zou ik de elektromotor in de neus zetten, niet in die motoraufsatz/gondel (zo dat al mogelijk zou zijn). Zo'n Cox herrieschopper werkt behoorlijk op je zenuwen.

Nou, er komt in géén geval een cox op, ik ben een aantal jaren geleden helemaal van de brandstof afgestapt en dat komt er ook nooit meer in ! :cool:

Voor vliegen zonder aufsatz kon je van balsa een verloop maken zodat de 'romp' mooi doorliep boven de vleugel. Tussen de twee balsastukken triplex waardoor de vleugelpennen werden geschoven.

Zo'n soort constructie was ik nu ook van plan voor de vleugelverbinding maar dan weer mét motoraufzats.
Ik wil liever niet de hele neus verbouwen, in de eerste plaats omdat er érg weinig plek is in de neus en ten tweede omdat het me veel te veel werk is.
Ten derde vind ik het wel leuk om het originele uiterlijk van de Beta terug te halen door die aufzats.

Groetjes, Jesse.

Back