Nieuwbouw Graupner Beta, vintage zwever *Update*

bij mijn graupner taxi zitten de schanieren gebroogt met schroefen en ca. bij mijn zwever van 2.5 meter alleen met CA

Of je MOET borgen of niet vindt ik zelf erg afhankelijk van het type scharnier. Hier zag ik dat er van die harde scharnieren gebruikt zijn en hierop heeft ca lijm vaak erg weinig grip, vandaar de tip om ze te borgen. Moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook niet altijd de scharnieren borg :oops:

Altijd borgen dus, oke.

Met die spelden, steek je die er dan gewoon recht doorheen zoals in het voorbeeldje hieronder ?

scharnieren.jpg

Ja, je steekt ze er helemaal doorheen totdat de kop van de speld op het hout rust. Alles wat er aan de andere kant uitsteekt, knip je er dan met een tang vanaf.

Ruud

Als je Kavan scharnieren gebruikt is het borgen wat er mooier te doen.
De metalen scharnierpen van de Kavan scharnieren, is relatief makelijk te verwijderen.
Dan kun je dus de scharnierstukken aanbrengen in roer en achterlijst en borgen. Vervolgens bekleden over de gladgeschuurde borgpennen heen. Als alles klaar is monteer je de roeren aan de stuurvlakken en zet de pennen terug.

In bepaalde gevallen is het ook handig om de individuele scharnierpennen te vervangen door een staaldraadje van 1mm. Dat draadje een stukje voorbij het roer uit laten steken, ombuigen en met een plakbandje vastzetten. Voordeel is dat de roeren dan met 1 simpele handeling te verwijderen zijn.
Dit methode werkt ook goed met de penscharnieren van Robart.
Eventueel kunnen tussen de scharnieren buisjes aangebracht worden die de pen goed door de scharniergaten laten gaan.
Maar dat is hier allemaal niet nodig.

Bij het gebruik van spelden toch voorboren, anders loop je het risico dat het scharnier breekt (heb ik zelf ervaren:evilbat:).

Bij een kunstofscharnier (die ik altijd gebruik) is voorboren niet nodig. Bij welke scharnieren moet je voorboren?

Ruud

Haha, geweldig dit !!
Echt een oudje he, wat leuk dat je dat nog bewaard hebt.

Lijkt me nou niet echty de beste oplossing, de motor in duw opstelling op de achterkant van je vleugel gemonteerd, zou die dan niet alleen maar rondjes willen maken ?

Broertje, ik heb hier een heel leuk vroeg verjaardagscadeautje voor je.
Neem hem komend weekend mee kun je daar ook mee aan de gang gaan.
Succes met de bouw ik aanschouw hem van het weekend wel

Haha, als het is wat ik denk dat het is wordt ik nu al blij !!!
(maar dan kom je er wel erg goedkoop van af aangezien ik het voor niks mocht hebben van Hendrik :p ;))

Of is het iets anders :confused:

Ergens deze week zal ik weer een nieuwe update plaatsen, het is immers al weer even geleden en het begint toch wel weer te kriebelen:D

Groetjes, Jesse.

Het is inderdaad wat je denkt als je ten minste denkt dat ik die motorsteun voor je heb opgehaald. Gistermiddag/avond even
langsgereden voor je. Dus dit weekend kun je weer hard aan t
knutselen(en je moet opschieten want augustus komt dichterbij
en ik hoorde ma al klagen dat die mustang zo hard schreeuwt om
te vliegen;)).
Goedkoop? Tsja student he dan moet je wat;)

Hallo allemaal,
jullie zullen ondertussen al wel gemerkt hebben dat het wat stil is van mijn kant.
Mijn vrouw is sinds kort weer begonnen met werken na de geboorte van onze zoon Sam en ik heb nog een klein beetje moeite om mijn oude ritme op te pakken, voor zover dat al mogelijk is ;)

Op maandag en donderdag werk ik de avond dus ben ik overdag tot 17:00 uur thuis, tijd zat zou je zeggen....
Tuurlijk, als ik: gestofzuigd, kattenbak verschoont, 4x flesje gegeven, ontelbare luiers verschoont, 3576 keer speentje terug in de mond gedaan en 1348 de mobiel terug opgewonden heb, blijft er nog ongeveer 4 uur over waarin onze kleine wolk ligt te slapen.:D
Tijd zat zou je zeggen.
Dat is ook zo...was het niet dat ik het nog maar moeilijk over mijn hart kan verkrijgen om 3 uur lang in de schuur te gaan staan terwijl hij boven in zijn bedje ligt, ook al heb ik de bebyfoon bij me.
Het zal wel een kwestie van wennen zijn denk ik, misschien herkent iemand van jullie dit :)

Afijn, als ik de draad weer een beetje heb opgepakt zal ik zeker weer verder gaan met dit bouwverslag, want die Beta gaat afkomen voor dat we 9 September naar Limburg gaan want dan MOET die mee !!! :p

Groetjes, Jesse.

Nee, dat went niet. Niet als je over vaderinstinct beschikt (en dat doe je blijkbaar, net als ik). Tegen de tijd dat ze naar school gaan wordt het beter. Miujn jongste is vorig jaar naar school gegaan en sinds die tijd heb ik aardig wat projecten af kunnen ronden.
Maar voor die tijd wordt het alleen maar erger. Vooral als ze zich gaan voortbewegen, dan pakken ze je secondelijm, vlijmscherpe mesjes, watervaste viltstiften....

Dus sorry jongen. Als je alleen bent kun je het wel vergeten. Zelfs als je het probeert zul je zien dat je iedere 5 minuten gaat kijken en je aandacht niet bij je werk kunt houden. Het enige wat werkt is in huis gaan knutselen maar dan heb je bij thuiskomst van je partner weer een ander probleem. Ik wel in ieder geval.

Sterkte.......

Laatst bewerkt:
Sterkte.......

hahaha nou, zo erg is het nou ook weer niet, misschien heb ik er een smily te weinig in gezet maar de humor moet wel enigzins de boventoon voeren in mijn voorgaande bericht hoor! :D
Het feit blijft dat het wel de waarheid is en ik ben blij dat er tenminste al 1 iemand is die begrijpt waar ik het over heb. :cool:

nou... binnen knutselen moet op zich wel lukken hoor, we zien elkaar toch niet tot de andere ochtend als ik avond dienst heb want zij komt later thuis dan dat ik weg ga. :p
Alleen binnen zagen, slijpen, verven, schuren enz. lijkt me een beetje een angstwekkend idee aangezien stofzuigen ook in het bovenstaande rijtje voorkomt :p

Je levert wat in maar wat krijg je er een hoop voor terug he Arjan !? :D

Groetjes, jesse.

Absoluut. Mijn tekst had ook vol met smileys moeten staan.

Als je binnen gaat werken ook oppassen met epoxy trouwens. Krijg je nooit meer van je vloer af. Stof kun je nog goed maken, epoxy niet :D Fluoriscerend oranje spuitnevel is ook een lastige om uit te leggen trouwens :D:D:D

Back