Nieuwbouw Graupner Beta, vintage zwever *Update*

ZOOOOOOOH !!

zie hier, een voor 90% kaal geschuurde Graupner Beta.
Hehe, wat een klus was dat zeg, maar het resultaat mag er zijn:
beta24.jpg

Het viel me nog aardig mee qua verrassingen onder de dikke laag plamuur, afgezien van een flinke scheur net onder het vleugelzadel zag het er verder netjes uit.
Op een gegeven moment haalde mijn enthousiastme mijn verstand in, met een rotgang rechts over de vluchtstrook en raakte ik met volle vaart het staartstuk met mijn schuurblokje.
Resultaat: en oorverdovende KRAAAAAAK en een vlaag van totale verstandsverbijstering van mijn kant....en een compleet afgescheurd staartstuk dus.
Afijn, splintertjes eraf geveegd, netjes terug in elkaar gepast, bruislijm ertussen en een paar lijmklemmen erop en dan morgen maar weer eens kijken maar ik heb er alle vertrouwen in dat het weer netjes vast zit straks.

Misschien vrijdag meer...
Groetjes, Jesse.

De romp is er strak genoeg voor ja, alleen nog even bijwerken hier en daar met een KLEIN!:p beetje plamuur.
Als het goed is moet ik nog genoeg wit hebben liggen en het is een stuk minder bewerkelijk dan de porienvuller methode.

Aan de andere kant heb ik altijd wel enigzins moeite om een romp strak in het folie te krijgen, het grootste gedeelte is dan wel recht tot recht aan, maar er zitten ook een paar vervelende rondingen in.
Ik weet bijvoorbeeld nu al dat ik de neus absoluut niet strak ga krijgen met folie.

Als iemand hier nog goede voor tips heeft hoor ik het graag.

Volgende klusjes op de lijst:
2mm balsa plankje op het achterdeksel lijmen.
Achterkant romp rond schuren.
plamuren

Groetjes, Jesse.

Nieuwe update:

Vanochtend ben ik even lekker aan het plamuren geweest, de foto's daarvan volgen als het is uitgehard en gladgeschuurd.

Verder heb ik het deksel van de achterkant van de romp gefatsoeneerd dmv een laagje 1,5mm balsa dekkend er over heen.

Iets waar ik me erg aan stoorde was de cockpitkap die niet goed aansloot op de romp, daar heb ik me vanmorgen dan ook mee bezig gehouden:
beta26.jpg

Ik wist dat ik ergens helemaal achter in de schuur nog iets had liggen wat wel eens van pas kon komen en na een poosje graven:
beta28.jpg

Heel handig spul dit, een soort van 2 componenten klei die vervolgens knalhard uithard maar nog wel redelijk makkelijk te schuren is.
2 gelijke delen afsnijden en goed mengen.
Vervolgens de cockpitkap inpakken met huishoudfolie anders krijg je hem er never nooit meer af!:)
beta27.jpg

beta29.jpg

De Milliput heb ik uitgerold tot een lange dunne sliert en vervolgens op de romp gedrukt waar de cockpitkap hoort te zitten.
beta30.jpg

Cockpitkap erop en stevig aandrukken, paar tyrips erom en stevig aantrekken zodat de milliput er aan de zijkanten wat tussen uit komt.
Netjes afsnijden met een scherp mesje en het zit als gegoten.
Als het uitgehard is alleen nog even netjes schuren en klaar.
beta31.jpg

Dat was het weer even voor vandaag, als er nog mensen zijn met tips voor folieën (zie post hierboven) dan hoor ik het graag.

Groetjes, Jesse.

Ziet er zeer goed uit! :)

Mbt het folien.
Zelf doe ik altijd als ik bij de neus ben hetzelfde als vleugeltippen.
De folie op een paar plekken in knippen en dan er erover heen met de folie bout.

als er nog mensen zijn met tips voor folieën (zie post hierboven) dan hoor ik het graag.

Hoi Jesse, het ziet er prima uit !!!!
Het valt me nog alles mee.

Over dat foliën het volgende:

Weet niet waarmee je wilt foliën, met doorzichtige of ondoorzichtige folie. Met lichte of donkere folie....

Zelf smokkel ik graag. Als je doorzichtige folie gebruikt zijn de naden van bijv. geel heel moeilijk te zien. Gebruik je blauw dan zijn de naden altijd donker....en overduidelijk. Die laat ik altijd maar braaf zitten anders heb je kans dat er naden in komen te zitten van onbekleed hout.

Ik bekleed de romp altijd eerst aan de onderkant over de hele lengte, daarna de bovenkant en als laatste de zijkanten. De neus doe ik altijd als laatste en apart. Dus strijk tot aan het cockpitkapje. De rest laat ik nog even los.
De bovenkant van de neus vlak voor het kapje een klein stukje goed vastzetten en vervolgens flink strak trekken en met een hete strijkbout de folie over de neus heen trekken en vaststrijken. En dat stukje voor stukje tot de folie er strak overheen zit. Eventuele oneffenheden voorzichtig wegsnijden met een scheermesje. Misschien is het een idee om eerst een proefstukje te maken. Hoop dat het een beetje duidelijk omschreven is.
Bij mij lukt het ook niet altijd even mooi ondanks dat ik al tientallen rompen heb gefolied......

Succes. Jammer dat Groot Ammers zo ver weg is anders had ik het graag voor je gedaan :D

Groeten, JH

Bedankt voor de tips, inknippen had ik zelf ook aan gedacht ja.
Jan Hein, ik ga het gewoon proberen en dan zie ik wel wat het wordt, ik kan het altijd nog los trekken :)
Ja, Haarlem is niet echt naast de deur, maar toch bedankt voor het aanbod.
De romp folieën gaat zeker wel lukken hoor, het is alleen de neus die me zorgen baart.

Groetjes, Jesse.

Eigenlijk zit/zat er in de bouwbeschrijving/tekening van de Beta een fout. Daarin staat dat de nerf van de verkasting (de schotjes tussen de ribben, tegen de twee vurenhouten liggers gelijmd) van de ligger horizontaal moet lopen. De nerf van deze schotjes moet, volgens de regels der mechanica, sterkteleer en houtbouwkunst, verticaal lopen. Ook het meegeleverde materiaal hiervoor, een in stukken te snijden lange balsa strip, was niet geschikt.

welke-soort-folie-om-te-bespannen
folie-hoe-doe-je-dat
folie-verslag-xtra-2x2
op-welke-temperatuur-en-met-welk-strijkijzer-na-folien
kleine-randjes-folien
hoe-oracover-strak-af-te-werken-tijdens-folieen
krimpfolie-verwerken

Er zijn nog wel meer threads met deze zoektermen in de titel. Je mag zelf zoeken op 'bespannen'.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dankjewel Ron, zoals ik hierboven al zei, het bespannen van de romp en de vleugels gaat zeer zeker wel lukken maar dingen zoals de neus (kleine ronde oppervlakten) vind ik erg moeilijk.

Over de vleugels: dat is niet echt goed nieuws daar moet ik dus even héél goed op gaan letten als ik straks aan de vleugels ga beginnen.
Bedankt voor de tip.

Groetjes, Jesse.

Sorry mensen, ik heb op het moment even weinig tijd om wat te doen.
Morgenavond of donderdag middag heb ik weer wat vrije tijd, dan ga ik de geplamuurde romp helemaal gladschuren, mooie ronde kanten eraan schuren, het scharnier in het richtingsroer repareren en de sluiting van de cockpitkap verder afwerken.

Donderdagavond nieuwe foto's !;)

Groetjes, jesse.

Nou, het heeft even geduurd maar ik heb weer een update voor jullie :D ik zeg maar zo: beter laat dan nooit ;)
Ach ja, met een hummeltje van 7 weken oud in huis kom je gewoon niet meer toe aan de dingen die je vroeger ongestoord kon doen, geeft niks want het is het allemaal méér dan waard !

Afijn, back to business:

Na het planuren de hele romp netjes glad geschuurd (pff, wat ben ik blij dat ik zuinig geweest ben met die rot plamuur zeg.)
beta32.JPG

Scharnier in het hoogteroer weer netjes vast gezet, beetje CA er tussen laten lopen en fixeren met activator, niks meer van te zien.
beta33.JPG

De hoeke netjes afgerond, ziet er toch een stuk beter uit zo he.
beta34.JPG

En, last but not least: de romp bíjna helemaal in de oracover, voor mijn eerste romp vind ik het nog behoorlijk goed geslaagd, er zit hier en daar wel een klein rimpeltje in maar daar zie je in de lucht toch niets van ;)
beta35.JPG

Dat was het weer even, langzaam aan stomen we door naar de vleugels.
Wopke (WHB) had nog de originele motorsteun thuis liggen en die heeft hij zéér onbaatzuchtig aan mij gedoneerd :D nogmaals hartelijk dank daarvoor.

Voorlopig wordt er even een paar dagen niet geknutseld, vanavond heb ik mensen voor een fotoshoot en morgen avond weer, vrijdag ben ik de hele dag vrij dus grote kans dat er tegen vrijdag avond weer nieuwe foto's te bewonderen zijn.

Groetjes, Jesse.

Je gaat met grote stappen de goede kant op :zon:. Heb nog wel enkele opmerkingen/tips. De scharnieren die je gebruikt kun je beter wel borgen dmv. een gaatje er doorheen boren en daar een sateprikker in steken. Probeer ook door het verzinken van de scharnieren de spleet tussen roer en stabilo/kielvlak zo klein mogelijk te houden. Hierdoor wordt de effectiviteit hiervan hoger en krijg je een net iets beter vliegend toestel :)

Bedankt Ruud, hoe doe je dat dan met die naalden ?
Een sateprikker kun je er gewoon dwars doorheen steken en vervolgens gelijk met het hout afknippen / snijden / zagen en dan zie je er ook gelijk niets meer van.

Heel simpel. Je koopt bij de Hema een doosjes kopspelden/naalden. Je steekt de naald van boven naar onder door het hout en de scharnier. Vervolgens knip je met een goede tang de rest van de naald weg aan de andere kant van het roer. Voordeel van deze method is dat je niet zit te knoeien met lijm en je alles makkelijk kunt verwijderen. mocht je dat later willen doen.

Ruud

Hmm, dan denk ik dat ik toch voor de sateprikkers ga, daar zie je uiteindelijk niets meer van en later eventueel verwijderen... tja dat heb ik nog nooit hoeven doen dus daar ga ik maar niet van uit.

Groetjes, Jesse.

Stel dat je een vn je roeren beschadigd, dan is het wel makkelijk dat je ze makkelijk kunt verwijderen voor reparatie of een nieuwe. Van de naalden zie je nauwelijks iets.

Ja. Bij mijn Cirrus zat het richtingsroer ook geborgd met verlijmde satehprikkers. De enige manier om de scharnieren eruit te krijgen was een heel stuk uit de lijst zagen.
Tevens (maar hier zijn veel tegenstanders voor te vinden): als je je scharnieren zorgvuldig met CA lijmt gaan ze nooit meer los, tenzij je hele lijst uit elkaar getrokken wordt en dan helpen prikkers of naalden ook niet meer. Zeker bij een langzame lichte zwever kun je ter discussie stellen of het nodig is.... Lijm maar eens een scharniertje met een drupje CA in een restje balsa en probeer het eens los te trekken.
(hier gaan anderen op reageren dat je scharnieren altijd moet borgen - dat weet ik. Andere meningen mogen :D )

Back