Nieuwbouw Graupner Beta, vintage zwever *Update*

Hahaha, toch wel ja ? ;)

Zo, hier weer even een update van mijn kant, afgelopen zaterdag toch nog even tijd gevonden om aan de Beta te prutsen, resultaat:

Neusje in vorm geschaafd met een klein davidschaafje en verder fijn afgewerkt met een schuurblokje en verlijmd:
IMG_0323.jpg

IMG_0324.jpg

IMG_0325.jpg

Het cockpit kapje is zwaar gehavend dus heb ik besloten dat er een nieuwe moet komen, laat ik nu nog een pak van 3KG modelgips in de schuur hebben staan:
IMG_0326.jpg

Niet helemaal netjes maar geen slechte eerste poging.
En toen.... de truc met de limonadefles:
IMG_0327.jpg

IMG_0328.jpg

"Truci misluki...."
IMG_0329.jpg

De fles blijkt te klein voor de mal, ik denk dat het tijd wordt om mijn dieptrek-kist (in een ver verleden eens gebouwd en nooit gebruikt) uit de schuur te halen.

Zojuist nog even de bovenkant van de romp dicht gemaakt, het is nog wel overmaats maar dat doe ik altijd, de rest schuur ik dan weg, op die manier past het altijd:
IMG_0331.jpg

Waarschijnlijk zijn er woensdag pas weer nieuwe vorderingen, ik zal eerst een poosje moeten gaan werken :D

Laatst bewerkt:
Toch wel he ? :)
Ik zie nu alleen wel dat ik vergeten ben om eerst op de tekening te kijken hoe de bevestiging van het kielvlak hoort te zitten, wellicht moet ik nog een snede maken in de bovenkant oid, hmmmm, dat is dan weer even jammer, ik zit nu op mijn werk en nu blijft het de rest van de avond kriebelen :rolleyes:

En ja hoor, ik heb de beplanking aan de bovenkant inderdaad te ver naar achter doorgetrokken.
Nou ja, dat is als het goed is zo weer opgelost.

Vanmiddag ben ik even aan het stabilo bezig geweest, zoals ik al zei geen massieve staartdelen maar opgebouwd uit strookjes 4mm balsa die vervolgens óf beplankt gaan worden met 1mm balsa óf een laagje oracover krijgen, daar ben ik nog niet uit.

Hier de buitenlijnen van het stabilo, nog zonder de tippen:
IMG_0332.JPG

Detailfoto van het middenstuk met de sleuven waar later het kielvlak ingestoken wordt:
IMG_0333.JPG

Héél veel passen en meten, snijden schuren, vijlen spelden en zere vingers later, 1 kant klaar! :D
IMG_0334.JPG

Het zit nog niet gelijmd dus mocht er iemand nog op/aanmerkingen hebben dan hoor ik het graag.
Het gaat denk ik wel weer even duren voor ik weer een update plaats, mijn broertje komt na 5 maanden terug uit de USA, die is geslaagd voor (een gedeelte van) zijn pilotenopleiding dus we gaan eerst weer eens een paar dagen lekker samen vliegen! :D

Laatst bewerkt:
Gisteren heb ik nog even wat tijd gevonden om aan het stabilo te prutsen:

Andere helft ook afgemaakt:
IMG_0335.JPG

Wat een hoop spelden zeg :D:
IMG_0336.JPG

Ik ben overigens wel erg blij dat ik destijds een balsasnijder gekocht heb zeg, wat een hoop gemak heb je daar van.
49092175_1.jpg

Nu ga ik even verder bouwen, alles verlijmen en de tippen in vorm schuren.

hahaah, ja ik ook wel maar ja, vandaag zat het er niet zowieso niet in en de komende week ziet het er eveneens niet best uit.
Nou ja, lekker weer om te bouwen :D

Het Gerben, super joh !!
Dat motiveert wel ja, wat een mooi beestje is het toch zeg.
Ga even die link besnuffelen die je me gaf.

Geweldig, die naam op de vleugel: beter, ipv beta :P ivm de electroaandrijving gok ik ?
Is die Beta van jou? zo ja, zou je dan wat foto's voor me kunnen maken, voornamelijk van het stabilo (bovenaanzicht) en het middenstuk van de vleugel en hoe deze op het toestel ligt, ik snap namelijk niet helemaal waarom de uitsparing waar de vleugel in ligt aan weerszijden afgeschuins moet zijn, daar heeft de vleugel tocg helemaal gaan raakvlak ?

Laatst bewerkt:
Jesse,

Deze beta is van een clubgenoot.
Je ziet hem aan de zender staan op de foto's van het vliegen.

Ik zal hem dit draadje sturen, wellicht kan hij je verdere uitleg geven.

Groet,
Gerben

Ook gerenoveerd !!

Hallo Jesse,
ik zag vandaag pas jouw 'renovatieverslag' van de Bêta.
Wat een toeval zeg. Ik heb zelf een jaar of drie geleden die van mij gerenoveerd. Die lag ook al een jaar of dertig op zolder te verpieteren. Maar: het zaakje is weer goed aan het vliegen geraakt. Ik gebruik de originele motorbok nog, maar heb er een brushless motor in gezet. Trekt niet al te hard omhoog (hoofdzakelijk vanwege de beperkte diameter van de prop), maar ik heb er gisteren, met een héél klein beetje thermiek toch eenvoudig nog een vlucht van een half uurt mee gemaakt (één acculading van 2100 mAh, LiPo). Als je even in de gaten hebt hoe hij zich gedraagt vliegt ie heerlijk.

Hier is mijn exemplaar:

Vóór de renovatie:

full

De neus vóór de renovatie:

full

En ná de renovatie:

full

En nog een keer:

full

Ik heb zelf het stabilo ook vernieuwd, is wel massief gebleven. Het richtingsroer is in profiel geslepen. Verder heb ik het hele toestel goed geschuurd en volledig met Oracover bespannen (ook de neus en cockpit kap).
De motor is een Typhoon 6/30 en de toerenregelaar een Tsunami 10. Beiden zijn in de motorbok ingebouwd. De 3 cellen LiPo ligt voor in de neus. De cockpit kap heb ik uit balsa gebouwd. Eerst grof op elkaar gelijmd, daarna geschuurd, en als laatste de binnenkant 'uitgehold'. Ik heb geen rolroeren e.d. ingebouwd.
Let even op de overgang van romp naar stabilo. Dit was bij mij een zwakke plek en die heb ik versterkt door aan de buitenzijde van de romp aan beide zijden een stuk multiplex te lijmen (uiteraard mooi in vorm geschuurd)

Mocht je vragen hebben dan hoor ik het natuurlijk.

Grtz,
Hans.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Hans,

leuk om te te zien dat er meer mensen zo enthausiast zijn over de Beta.
Achteraf denk dat het weinig verschil maakt om het stabilo massief te bouwen, het gewicht viel me eigenlijk best nog tegen, tegenover het gewicht van het origineel (massief)

Hoe heb je dat met je accudraden gedaan als ik vragen mag, ik ben namelijk in de veronderstelling dat je die niet zomaar ongestraft zo lang kunt maken omdat dat op den duur ten kostte gaat van je regelaar.

Ik hoop een dezer dagen de bouw weer op te pakken maar ik heb het momenteel even druk met andere dingen.
Bedankt voor je leuke bericht, dat geeft in ieder geval weer genoeg inspiratie dus daar zal het niet aan liggen. (nu nog de tijd vinden ;))

Ooh nog ff, ik zou héél graag de foto's zien die je hier wilde posten maar om de eenn of andere reden zijn ze niet zichtbaar.

Hallo Jesse,
de lengte van de kabels valt wel mee. De totale lengte bedraagt een centimeter of dertig. Zoals je op de foto's kunt zien wordt de toerenregeling goed gekoeld (ligt meteen achter de motor en prop in de buitenlucht :-)
De prop die ik gebruik is een Aeronaut Camprop 6"x 6.
Wat betreft het niet zichtbaar zijn van de foto's: dit kan liggen aan het feit dat je niet ingelogd bent. Dat was bij mij daarnet in ieder geval de reden dat ik ze ook niet zag.
Als laatste: je ziet dat ik zoveel mogelijk origineel heb gelaten. De overgang van vleugel naar romp vond ik af fabriek al niet zo geweldig, dus daar heb ik niet al te veel aandacht aan besteed zoals je kunt zien. Eigenlijk voel ik een lichte schaamte, omdat ik de Bêta na dertig jaar nog steeds een mooi toestel vind, en de vorm verdient eigenlijk een betere afwerking, maar ja: op 200 meter hoogte valt dat niet meer op! :-)

full

full

Over het gewicht van het stabilo nog even het volgende:
Mede doordat ik mijn stabilo massief heb gemaakt, moest ik nog wat lood in de neus proppen. Als je dus dezelfde radio configuratie zou kiezen als ik, zou het gunstiger zijn om inderdaad je stabilo niet massief te bouwen. Dat scheelt je weer een grammetje of 40 lood (of veren of piepschuim !! :-) )

Als je je afvraagt waar die grote gaten aan de bovenkant van het motorbok voor zijn kan ik een "luidruchtig" antwoord geven. Dertig jaar geleden lag er een Cox Pee-Wee van 0,8 cc of zo in en door het voorste gat stak de cilinderkop. Altijd goed voor een decibelletje of 120 (mijn clubgenoten zouden er niet blij mee zijn nu ). Op de plaats waar nu de koeling van de toerenregelaar zit, zaten vroeger de vulopening en ontluchting van de tank.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie de foto's nog steeds niet, en ik ben toch echt ingelogd...

Als ik jou bericht quote dan staan ze er ook niet, zelfs de code waarmee je ze normaal invoegt is dan niet zichtbaar.

jaaaah nu zie ik ze wel !! :D

valt inderdaad wel mee qua lengte van de accu draden, moet wel kunnen zo.
Ik heb overigens exact dezelfde motorbok en met en beetje mazzel past het beoogde motortje daar precies mooi in.
Ziet er mooi uit Hans, dat heb je mooi gedaan, mooie kleuren ook.
ff een vraagje nog, hoe zet je de motorbok vast op de vleugel ?
gewoon los erop, dat hij op zijn plek wordt gehouden door de elastieken? nee toch zeker...

Hoi Jesse,
ik heb nu even geen tijd om een foto te maken, doe ik in het weekend wel even.
In ieder geval is het zo dat het verticale middenstuk van de motorbok als 'schot' tussen de twee vleugelhelften zit. Aan dit middenstuk van de motorbok heb ik een vuren staaf gelijmd die er voor zorgt dat de vleugel niet verschuift ten opzicht van de romp. Dit zie je ook op de foto. Dit staafje valt in een uitsparing boven in de romp.

Zoals ik al eerder schreef: het is niet erg fraai uitgevoerd allemaal, ik zou het nu anders doen.
En inderdaad: de vleugel wordt op z'n plaats gehouden door elastieken. Ik weet het, 't is ouderwets, maar het functioneert. En nogmaals: als ie op 200 meter hoogte vliegt is er niemand die er over klaagt :-)

Back