Nieuwbouw Graupner Beta, vintage zwever *Update*

Zijn je kinderen de deur uit, komen ze met kleinkinderen aanzetten:lol:

7458487fbd0c31155.jpg

Groeten, Jan-Hein

Laatst bewerkt door een moderator:
... blijft er nog ongeveer 4 uur over waarin onze kleine wolk ligt te slapen.:D
Tijd zat zou je zeggen.
Dat is ook zo...was het niet dat ik het nog maar moeilijk over mijn hart kan verkrijgen om 3 uur lang in de schuur te gaan staan terwijl hij boven in zijn bedje ligt, ook al heb ik de bebyfoon bij me.
Het zal wel een kwestie van wennen zijn denk ik, misschien herkent iemand van jullie dit :)

dat verhaal is heel herkenbaar, ik zit bijna elke avond alleen met ene van bijna 2 jaar en de jongste van nu 3 maanden. Dan ben je al blij als je iets in het huishouden gedaan krijgt. Vanaf 20u ligt de oudste in zijn bedje, dan is het al wat rustiger. Ik heb nu wel het geluk van een kamer ter beschikking te hebben om te bouwen, en geen schuurtje. Dus vaak gaat de kleinste in de maxicosi mee op de bouwtafel.
Je moet wel zien te plannen in je werk. Als het kleintje erbij is ga ik niet met epoxy of secondenlijm werken, zagen, schuren, lakken, solderen... al die dingen die stof maken of solventen verspreiden.
Maar je kan heel goed andere dingen doen zoals monteren (besturing, motor..), afplakken om een volgende keer te lakken, bespannen, overtekenen, ....dat kan je ook in de huiskamer doen.
Het gaat allemaal heel langzaam, die momenten dat ik zo kan werken zijn zo zeldzaam. Zo is er tenminste nog een beetje vordering.

Broertje waarom zeg je dan ook niks. Als je een keer alleen thuis bent en je wilt knutselen wil ik best op mn kleine neefje passen. Moet ik wel thuis zijn natuurlijk(oftewel pak je kans ik heb vanaf vandaag 2 weken vakantie). Let ik wel op de mini you en als die dan een schone luier moet roep ik jou want jij kan daar veeeel beter tegen;);););););)

jaah...:D

sinds dat onze zoon Sam is geboren (inmiddels 9 maanden oud en in blakende gezondheid) heb ik zéér weinig aan modelbouw gedaan.
Het is zeer zeker de bedoeling om het weer op te gaan pakken maar wanneer weet ik echter nog niet.
Ik moet wel zeggen dat het weer erg begint te kriebelen, vooral de laatste dagen, dus wie weet...;)

Groetjes, Jesse.

Kietelen

Na mijn aanschaf van een andere Beta-opknapper is Jesse volgens mij weer enigszins gekieteld om de Beta leven in te blazen . . of niet soms Jesse

Jacob Bos

Laatst bewerkt door een moderator:
Hahahaha, inderdaad.
Sinds ik een PB kreeg van Jacobbos is het weer flink gaan kriebelen bij mij, en ik ga dan ook verder met het restaureren van de Beta.
De romp ga ik helemaal opnieuw maken en de vleugel ga ik eerst aan een grondige inspectie onderwerpen want volgens mij zijn die ook niet erg netjes gebouwd.
Bedankt Jacob !!! :D

Oh en Davy, het is de Alpha V2 die weer vliegt, niet de Beta :D

Alpha, Beta, lekker boeiend. Bouw nu maar door, maandag over een week ben ik thuis beter zorg je dan dat je de sterren van de hemel vliegt met dat ding(ook overdag).

The build continues :)

Ik heb toch maar besloten om het restauratie project helemaal stop te zetten, ipv daarvan ga ik de beta geheel opnieuw bouwen.
De originele tekeningen zaten er nog bij, en met wat hulp van mensen op het forum heb ik ze ook digitaal mogen ontvangen.
Ik ga hem niet hélemaal volgens tekening bouwen, zo komen er in de vleugels ailerons én remkleppen en het stabilo en kielvlak ga ik opbouwen dmv ribben ipv massief, op die manier hoop ik te voorkomen dat er lood in de neus moet.
Waarom remkleppen? mijn wildvliegveldje is voor een groot deel omzoomd met bomen waardoor ik te weinig ruimte heb voor een degelijke final appraoch en elke keer een pooke stuk moet lopen om d kist weer op te halen, niet dat ik dat lopen zo erg vind maar een doellanding net voor mijn voeten vind ik toch leuker :D

Vanochtend wat hout gehaald en alvast eens lekker begonnen aan de romp:

De bouwplank, een stuk laminaatvloer, de geluidsdempende laag aan de onderkant is precies zacht genoeg om er spelden in te kunnen steken.
IMG_0309.JPG

Een poosje zagen en snijden en dan heb je dit:
IMG_0310.JPG

De driehoekslatjes op hun plek:
IMG_0311.JPG

En de voorste spanten erin:
IMG_0312.JPG

IMG_0313.JPG

tot later,
Jesse.

Heel apart op mijn originele tekening kan ik alles vinden behalve het complete kielvlak, ook niet de losse onderdelen :(

Nee, op de originele tekening van Graupner Bestellnr. 4249 staat niet het kielvlak.
Het stabilo staat er wel helemaal op.

Na het eten snel naar boven en aan de Beta knutselen.

Onderkant van de romp gelijmd en goed aandrukken:
IMG_0314.jpg

Gelijk de stuurstangen erin gelegd, dat gaat nu nog lekker makkelijk, gold'n rods van Sullivan:
IMG_0315.jpg

Gaat lekker zo :D

Nog maar 1

Als je toch zo snel gaat doe dan nog maar een rompje er bij, jij begrijpt wel waarom . . .;)

Goed bezig hoor, mooi dat je de draad weer oppakt!

Jacob

Hahaha, Jacob dat rompje mag je mooi zelf doen :) het is allemaal recht toe recht aan hoor, vrij simpel.

Ja, ben lekker bezig ik moet alleen oppassen dat ik nie tte fanatiek word want dan zit ik alleen maar boven en dat word er beneden iemand boos :p

Enige juiste reactie! :-D Die romp bouw ik graag zelf, zondag ga ik hem halen, gaan we kijken hoe groot de uitdaging is.

Ik ken dat probleem, te veel willen en te weinig tijd . . en dan ook nog een gezin bij elkaar proberen te houden. Lukt vrij aardig hoor!

Jacob

't is wel een hele uitdaging!

maar de hobby blijft :) al is het maar en half uurtje of een uurtje per dag...

goed bezig!

Zo, vanavond weer even heerlijk zitten prutsen dus ik heb weer een paar nieuwe foto's voor jullie:

Zie hier, de afscheiding tussen vleugel en cockpit en tevens de steun voor de cockpit (dat driehoekige stuk balsa links van het plastic van de cockpit).
Dit stuk heb ik ge-recycled van de oude Beta, die doet dienst als donor voor diverse onderdelen die nog wél goed zijn, dat zijn er niet zoveel, maar bijv. dit stuk was nog mooi gaaf.
Helaas moest ik het van spant Nr.10 afslopen waardoor er wat balsa achterbleef op het oude spant en de achterkant van het balsa blokje dus niet mooi strak meer was.
Dit heb ikopgelost door wat balsa-stof te vermengen met UHU-Hart tot een dikke pasta en dit als opvulling/lijm te gebruiken.
IMG_0318.JPG

Vervolgens een stukje lite-ply op maat geveild voor tegen de voorkant van de cockpit:
IMG_0317.JPG

hetgeen hier op zijn plek gehouden wordt door van die handige klemmetjes waar je er nooit genoeg van kan hebben, totdat de Uhu Hart is uitgehard:
IMG_0319.JPG

IMG_0320.JPG

Pat netjes allemaal al zeg ik het zelf, cockpitje zit netjes strak op zijn plek zo:
IMG_0321.JPG

stukjes 10mm balsa op elkaar gelijmd om uiteindelijk de neus te maken, om het schuren wat gemakkelijker te maken zit dit blok nog niet vast op de romp:
IMG_0322.JPG

Misschien morgen meer, ik bén vrij maar als ik mijn vrouw moet geloven (en dat doe ik natuurlijk altijd) heb ik het toch nog vrij druk morgen, dus ik zie wel of er wat van komt.

Groetjes, Jesse.

Laatst bewerkt:
Back