"nieuwe" ASW17

Pas geleden heb ik een tweedehands ASW17 gekocht. De kist lijkt al behoorlijk oud. Afgezien van een paar beschadigingen aan de romp s alles echter prima in orde. De vleugels (4,40) zijn erg strak en super sterk. Volledig met glasmat bekleed en voorzien van welfkleppen, rolroeren en stoorkleppen.

Ook de romp is erg sterk en solide.

Verder zat er al een intrekbaar wiel en sleepkoppeling in.

Het richtingroer wordt aangestuurd met push-pull. Zowel rudder als stabilo zijn ook voorzien van glas.

Het vleugelprofiel lijkt HQ maar daar ben ik niet zeker van.

Wellicht dat iemand op basis van de foto´s iets meer kan zeggen over de herkomst. Lijkt me een typische duitse keller hersteller..

Romp en overzicht van de prettige chaos in mijn schuur:
romp.jpg

De vleugel, iemand enig idee van het profiel?
wing.jpg

Een kijkje in de romp, het wiel is nog net zichtbaar:
interior.jpg

De Microprop stoorklep servo met Simprop snoer. (NB! zwart is puls en blauw is min ...;-) )
DSCF0011-stoorklepservo.jpg

Deze servo´s zitten in de vleugels, geen enkele typeaanduiding te vinden en voorzien van simprop snoertjes? iemand enig idee wat dit is?
DSCF0014-s.jpg

En de typische ASW17 tail. relatief klein stabilo en groot richtingsroer. In combi met de welfkleppen zou dit de perfecte thermiek kist moeten worden
DSCF0013-tail.jpg

Meer foto´s en vliegverslag volgen asap. Moet nu nog de servo snoertjes van de vleugelservo´s aanpassen en het scharnier tape vervangen, dan kan er gevlogen worden.
Als de kist me bevalt, gaat er volgende winter waarschijnlijk wel een opknapbeurt komen.

Je hebt gelijk, dit is inderdaad meer pull dan push ;-)
De besturing wordt uiteraard goed getest! sowieso zijn de accu en de ontvanger nieuw en ook de servo's in de romp zijn nieuw (behalve dan de oerdegelijke microprop servo)
De vleugelservo's moeten nog bewijzen dat ze mogen blijven. Vooral omdat ik geen idee heb wat dit precies voor servo's zijn. De vorige eigenaar heeft met deze onfiguratie gevlogen maar kon me verder niets vertellen over herkomst en type.

de ASW 17 is een zéér mooie zwever! Zijn er ook remkleppen op, want ik zie rode streepjes op de plaats van de remkleppen (ik heb ook zo rode streepjes geplaatst op mijn spirit dat ze een beetje op remkleppen lijken).
En hoeveel betaal je voor zo'n model? Want ik ben ook zeer geïnteresseerd in zulke grote schaalzwevers :wink:

mvg,
Matthias

Die rode streepjes zijn inderdaad echte stoorkleppen. Ze worden door een centrale servo in de romp bediend. deze kist heeft inclusief de servo's in de vleugels, stoorklep servo's, intrekbaar wiel en sleepkoppeling €200,- gekost. Is niet echt goedkoop maar gezien de kwaliteit van de vleugels etc zeker niet te veel.
De nieuwe bouwdoos excl. servo's wiel etc kost ca. 580,-

Als je echt geinteresseerd bent in dit soort modellen kan je het best ebay.de goed in de gaten houden, daar staan regelmatig grote schaalzwevers te koop.

Ik zou graag eens een Janus A, B of C in schaalmodel rond de 4 meter willen zien! Want van deze modellen heb ik er nog geen gezien :?
wie weet er wel nog zo'n modellen zijn?

Gisteren weer even aan de ASW gewerkt. De servo's voor de ailerons worden vervangen. Er komen futaba servo's in die ik nog had liggen.

Het omsolderen werd nog een hele uitzoekerij. De simprop snoeren aan de oorspronkelijke snoeren, waren verlengd met MPX kleurtjes. Ik had de oude servo en de simpropstekker los geknipt van de MPX kabel, zodat ik in de vleugel alleen nog een MPX verlengkable overhield. Vervolgens rood op rood, zwart op zwart en wit op geel. (lijkt logisch) alles vervolgens aangesloten ennnn: niks werkt!

Servo er weer uitgehaald, rechtstreeks op de ontvanger gezet: prima!

Dan maar even de snoertjes doormeten om een kabelbreuk in de vleugel uit te sluiten.
Blijkt er op de zwarte ader een veel hogere weerstand te zitten dan op de rest.... Ik snapte er niks van.

Per ongeluk trok ik iets te hard aan het snoertje dat bij de rompzijde uit de vleugel kwam waardoor er een ontstoorfilter uit de vleugel te voorschijn kwam.

En toen kwam de aap uit de mouw.
rood zat op de +
geel op -
zwart op puls!!!

Logisch dat mijn servo'tjes het niet deed.

Toen ik vervolgens dus:
rood op rood
zwart op geel
wit op zwart

had gesoldeerd , werkte alles prima!

Het slechte nieuws was dus dat ik een half uur extra aan het klooien geweest ben, het goede nieuws: Er zit al een onstoorfilter in mijn vleugel, die hoef ik er dus niet meer extra tussen te hangen!

Vanavond is vleugel 2 aan de beurt, ik hoop dat dat allemaal iets vlotter gaat ;-)

Zo, dan ben je blij dat je niet kleurenblind bent!! 8)

Ik vind die ASW 17 wel iets hebben!! Succes ermee!

Dankjewek Evert!
Die prijs valt wel goed mee, 249 euro :o
Maar wat is de kwaliteit van zo'n model,
en is het de moeite om deze zwever te kopen, wat zijn de vliegcapaciteiten van deze Janus?
Voor de rest vindik het een zéér mooie zwever :thumbsup:

Matthias

Hallo Erik,

Zo te zien is het een Gewalt romp met een Quabeck profiel. Ook ik ben in het bezit van een ASW 17 van 3.50m en 4.40m spanwijdte. De vleugels van mijn modellen zijn gemaakt bij Muller Tragflachenbau in Steinau a/d Strasse.
Het is goed mogelijk dat ook jouw 17 hier vandaan komt. De vliegeigenschappen zijn overigens fantastisch. De oranje servo's op de foto zijn naar ik denk van Bung Modellbau uit Kaldenkirchen. De ontstoorfilters horen eigenlijk zo dicht mogelijk bij de ontvanger te zitten. :?

Maar wat is de kwaliteit van zo'n model,
en is het de moeite om deze zwever te kopen, wat zijn de vliegcapaciteiten van deze Janus?
De 1:1 Janus vliegt voortreffelijk! Maar het model...

@ajs56a,

Ik denk inderdaad dat het een Gewalt is, Mueller vleugels zou ook goed kunnen.
Waar heb je overigens het zwaartepunt liggen bij de 4,4m variant? ik vind het bij mij nu erg ver naar voren liggen vnog zeker 1,5 cm VOOR de rondstaal.

Alle servo´s zitten op hun plek. Vanmorgen heb ik hem maar eens in elkaar gezet. Wat met wel opviel is dat het gevaarte een boel weegt. Precies weet ik het nog niet want moet nog wegen.

Bijgaand een paar fotootjes. Ik ga nu de zender programmeren en dan eerst ff 3 weken op vakantie, daana gaat ie achter de sleepkist!

ASW 17 geflankeerd door Lisa en Jelle:
lisa_en_jelle_small.jpg

Nog een keer de kist alleen:
DSCF0015_2.jpg

Lisa heeft deze gemaakt van d´r papa met z´n nieuwe kist!
asw_tip_small.jpg

Iemand enig of een dergelijke kist met HQ profiel erg kritisch is op zwaartepunt?

Ik start met het CG op 30% vanaf de neuslijst. Lijkt me een veilige uitgangssituatie.

Als alles OK is en de kist vliegt goed, komt deze winter de opknapbeurt.

Weet iemand toevallig een echte ASW17 in nederland? Lijkt me nl. wel aardig om callsign en registratie van een nederlandse kist over te nemen.

hey Erik 30 % is een aardige uitgangs positie
De rest tijdens het vliegen doen.
Je weet hoe dat werkt ondertussen denk ik :P
succes

Ja dat klopt, al moet ik wel zeggen dat ik het toch nog altijd best lastig vind om het exact goed te krijgen. Bij de twin asitr luisterde het erg nauw. Gelukkig is die nu perfect mede dankzij de hulp van jou en je broer!

Overigens lag het bij mijn ASH in een keer prima! dus soms gaat het direct goed...Ik leer het nog wel een keertje

Halmar dank voor je "research" ....
Kan altijd nog kiezen voor een fantasy reg. maar vind het altijd leuk om een bestaande te nemen.

Overigens heb je twee identieke links gepost, weet niet of dat ook je bedoeling was?

Had zelf ook al even snel gegoogled maar kwam niks tegen.

Het resultaat komt ongetwijfeld in dit draadje terug, maar dat kan nog wele ven duren!

Ik heb het zoeken naar een nederlandse ASw17 maar opgegeven. Hij staat nu vliegklaar en ik hoop snel wat ervaringen te kunnen posten over het vlieggedrag van de ASW17.

Ondertussen blijf ik benieuwd naar ervaringsgegevens mbt het zwaartepunt dat hoort bij deze kist.

update: Inmiddels ben ik voor de eerste vlucht al toe aan de eerste reparatie! Gisteren was iik nog wat aan het experimeteren met de welfkleppen en een paar mixers aan het instellen toen er plotseling rook uit mijn vleugel kwam ;-(. Waarschijnlijk ergens kortsluiting oid.

Back