prop-er
Forum veteraan
Bruno van Hoek zei:Kortom, ik zal nog even door moeten met mijn St .60.....![]()
Het zou nu bij een aantal mensen flink moeten gaan jeuken...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Bruno van Hoek zei:Kortom, ik zal nog even door moeten met mijn St .60.....![]()
Die 10" trekt 'm moeiteloos omhoog, maar remt niet bij de neerwaartse kant van de figuren.... En snelheidsvariaties zijn het einde van je Precision aerobatics....prop-er zei:Brandstof-props geven idd andere waarden dan electro-props.
Dezelfde setup met een 10x8 GWS RS prop geeft 10.000 rpm, 100 km/u, 2587 gram stuwkracht @ 42A.
Is dat genoeg stuwkracht?
Het principe van de afgstemde uitlaat als snelheidsregulator werkt soms zelfs nog beter. Deze systemen hebben hun optimale instelling bij 10 a 11 duizend toeren. Voor mij een reden dit nooit geprobeerd te hebben (geef mij maar een brommende St 60 bij 8000).Harold zei:Voor deze wedstrijd lijnbesturing is constante snelheid heel belangrijk. Bij een verbrandingsmotor doe je dat door een overdaad aan vermogen, waardoor de motor bij belasting niet inzakt (sterker nog, door 4takt ==> 2takt juist iets extra). Het is net of je alles volgas in de 1e versnelling doet. Verbruikt veel te veel benzine, maar gegarandeerd constante snelheid, ook bergje op of af.
Daarom ga ik in eerste instantie beginnen met de beproefde '.40 met pijp' simulatie. Een iets kleiner model dus. We hebben in het team toevallig zo'n model met een extra romp die in de verbrandings-versie veel te erg trilde. Dit wordt de vliegende testbank. Enige onduidelijkheid die overblijft zijn de te gebruiken accu's. In Spanje (WK 2006) kan het 40 graden worden. Dan nog moet een en ander nog goed blijven werken zonder pyrotechnische verrassingseffecten. :wink:Harold zei:Constant toerental kan electrisch een oplossing zijn. Je zal echter mogelijk net even meer snelheids verschillen hebben als met de verbrandings uitvoering. Bruno kan zich geen experiment veroorloven. Het moet meteen in orde zijn op WK niveau.
Ja kan natuurlijk dezelfde truuk uithalen als met de verbrandingsmotor: Overdaad aan vermogen, maar dit wordt te duur en te zwaar en volgens mij absoluut niet nodig.
Ik denk dat het bij de lijnbesturing zo gaat lopen dat iemand wel de tijd neemt om uitgebreid verschillende opties uit te testen, en de rest zal het beste concept dan dan copieren.
Op dit moment is er te weining getest (1 concept) om bruikbaarheid andere combinaties te voorspellen.