Nieuwe F3A-X programma's bekend

Ja, dus 2m precies mag.. en dubbeldekker zou al helemaal gaan. Dacht dat jij de tegenwerping maakte, maar dat was Hans.. maar goed, ook Hans had dus geen gelijk ;)

En bij F3A mag 2m precies dus ook.. dus je kunt wel degelijk F3A en F3A-X met 1 kist vliegen.. als je 'm precies op 2m houdt.. en schaal.

De minimum spanwijdte voor eendekkers bedraagt 2 meter, voor tweedekkers 1,65 meter. De
maximale massa, inclusief een volle tank, is 20 kg. Er is geen limiet voor de maximale
cilinderinhoud noch aan het type van de motor.

@Joeri: ik zie niet in waarom het niet mogelijk zou zijn een 2m yak onder de 5kg te houden? Als dat met een 2M F3A kist als de Osmose bv. gaat (die fors groter is dan een Yak) dan moet het met een Yak zeker ook kunnen.

Voor alle duidelijkheid: weest niet bang.. ik zou zoiets nooit doen. Je zou dan voor beide klasses een 'net niet' kist hebben, daar heb je dus niets aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
waarom vliegen jullie niet gewoon dezelfde programma's ? het is de bedoeling dat men grenzen verlegt ik heb 2 jaar geleden ook 30 vluchten ofz moeten trainen op 1 rolling cirkel dat is juist het leuke eraan iets vliegen dat je al kan dat is gewoon saai vindt ik
 
@Joeri: ik zie niet in waarom het niet mogelijk zou zijn een 2m yak onder de 5kg te houden? Als dat met een 2M F3A kist als de Osmose bv. gaat (die fors groter is dan een Yak) dan moet het met een Yak zeker ook kunnen.

Voor alle duidelijkheid: weest niet bang.. ik zou zoiets nooit doen. Je zou dan voor beide klasses een 'net niet' kist hebben, daar heb je dus niets aan.

Ik geloof nooit dat je een 2m yak 54 MET SCHAALAFMETINGEN kan bouwen die onder 5kg blijft. Het volume van een schaal yak is stukken groter dan van een osmose. Groter volume=meer gewicht en meer drag= meer power nodig= nog meer gewicht.

Als je toch nog denkt dat het kan, dan ga je bij forumlid Fraggy maar eens zeggen hoe hij zijn 2m knol extra (slanker dan een yak) +- 1.5kg lichter kan maken.

Zelf zou ik ook geen 2m yak 54 met schaalafmetingen willen die maar 5kg weegt, daar is veel te veel stuurwerk aan. Dat is hetzelfde als een shockflyer bij meer dan windkracht 2 vliegen.
 
Laatst bewerkt:
Een osmose is wel degeljik groter dan een Yak 54 op 2m wingspan. Wat is de romplengte van een Yak van 2m, iets van 1:70 ofzo? Van de Osmose is het 1.96. Wat is de romphoogte op het hoogste punt van die Yak? Van de osmose tegen de 40 cm. Rompbreedte op het breedste punt? Van de Osmose ca. 18cm.

Ik denk dat jij niet weet hoe zo'n enorme romp de Osmose heeft.

Fraggy kan z'n 2m knol extra yak 2kg lichter krijgen door een plug van z'n zware houtbouw te maken, deze met glasweefsel en honingraat te lamineren en er vervolgens een methanolaandrijving op te zetten.

Let wel: die Osmose heeft echt een gelijke of grotere romp qua volume, en wordt ONDER de 5kg afgebouwd, met methanolmotor is die op ca. 4.4kg af te bouwen.

Als fraggy zijn kist bij mij inlevert, tesamen met 800 euro, krijgt ie 'm vrij probleemloos 1.5kg lichter van mij terug (eh, als ie nu dus 6,5kg is). Waarschijnlijk zelfs nog zonder dat er een glasromp van gemaakt is..

Wat betreft het vliegen.. lichter is inderdaad windgevoeliger maar vliegt toch prettiger. Wind is inderdaad wel iets waar je mee om moet kunnen gaan (voor de duidelijkheid: ik kan dat nog niet zo goed, met wind omgaan :P)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een osmose is wel degeljik groter dan een Yak 54 op 2m wingspan. Wat is de romplengte van een Yak van 2m, iets van 1:70 ofzo? Van de Osmose is het 1.96. Wat is de romphoogte op het hoogste punt van die Yak? Van de osmose tegen de 40 cm. Rompbreedte op het breedste punt? Van de Osmose ca. 18cm.
Ik heb hier net de romphoogte van een oxalys gemeten en ik kan er ten hoogste 29cm van maken aan de canopy, dus het zou me ten sterkste verwonderen als een osmose een romp van 40cm hoog heeft. Een echte yak 54 daarentegen is 1.65m hoog wat bij 2m span wel 40cm zou zijn. De lengte van de yak 54 zou idd 1.69m zijn bij 2m span.Dat is idd minder dan een f3a kist maar ik ben er zeker van dat een herschaalde yak 54 stukken breder zou zijn dan een f3a kist, maar ik kan de juiste breedte van een echte yak 54 niet vinden.En over de vleugels zal ik maar niet beginnen zeker.


Ik denk dat jij niet weet hoe zo'n enorme romp de Osmose heeft..
En ik denk dat jij te lang naar die uitgerokken F3A planken hebt gekeken dat je vergeten bent hoe een echt vliegtuig er uit ziet.


Fraggy kan z'n 2m knol extra yak 2kg lichter krijgen door een plug van z'n zware houtbouw te maken, deze met glasweefsel en honingraat te lamineren en er vervolgens een methanolaandrijving op te zetten.

Let wel: die Osmose heeft echt een gelijke of grotere romp qua volume, en wordt ONDER de 5kg afgebouwd, met methanolmotor is die op ca. 4.4kg af te bouwen.

Als fraggy zijn kist bij mij inlevert, tesamen met 800 euro, krijgt ie 'm vrij probleemloos 1.5kg lichter van mij terug (eh, als ie nu dus 6,5kg is). Waarschijnlijk zelfs nog zonder dat er een glasromp van gemaakt is..

Het verschil tss een honinggraat/lak en houtbouw/oracover kist is miniem en ik durf zelfs niet zeggen in welke richting. Als je Fraggy zen kist dus van 6.5kg naar 5kg wil brengen moet je dus een dikke 20% besparen.

Een groot verschil tussen een F3A kist en een yak 54 is de vorm en luchtweerstand.
Een perfecte F3A kist is er een die een zo groot mogelijk volume bij heeft met zo weinig mogelijk luchtweerstand om net met een 26cc methanol motor rond te komen en onder de 5kg weegt.
Bij een yak 54 moest er een dikke stermotor onder de kap zodat de ingenieur niet beter gevonden had om de snuit als een soepketel te tekenen.

Het heeft nu eenmaal een reden dat 2m schaalmodellen met een 50cc motor vliegen en F3A modellen met een 26cc motor.

Ik heb hier nog een yak 54 van 2m16 staan die 8kg weegt, kan je daar ook 1.5kg af doen en hem teruggeven met een juist zwaartepunt en dezelfde power to weight ratio?

Verder heb je helemaal gelijk Hezik.

Ik vlieg zelf geen wedstrijden maar voel mij na 3 off-topic posts:oops: toch verplicht om ook eens iets on-topic te zeggen.
Het idee om terug hetzelfde A programma te vliegen als voorig jaar is weinig uitdagend lijkt me. Kan je dan niet beter als tussentijdse oplossing zelf een nieuw programma schrijven zodat er toch terug wat uitdaging in zit, en in het achterhoofd houden dat het toch eens tijd is om bij te benen naar het F3M programma tegen volgend seizoen.
 
Ik heb hier net de romphoogte van een oxalys gemeten en ik kan er ten hoogste 29cm van maken aan de canopy, dus het zou me ten sterkste verwonderen als een osmose een romp van 40cm hoog heeft.

Daar heb je ook gelijk in. Het is iets van 35, 40 is overtrokken.

En ik denk dat jij te lang naar die uitgerokken F3A planken hebt gekeken dat je vergeten bent hoe een echt vliegtuig er uit ziet.

Ik vlieg al een half jaar uitsluitend met een.. Extra 260.. geen uitgerokken F3A plank :)

Het verschil tss een honinggraat/lak en houtbouw/oracover kist is miniem en ik durf zelfs niet zeggen in welke richting.

Ten eerste is het niet miniem, zeker niet ten opzichte van de houtbouw zoals van die knol extra. Op mijn club hebben ze eens een hele serie van 1 bepaald toestel gebouwd, met allerlei verschillende methodes. De honingraatromp kwam daar als beduidend de lichste uit, en dan heb je het over echt licht.

Als je Fraggy zen kist dus van 6.5kg naar 5kg wil brengen moet je dus een dikke 20% besparen.

De eerste pak-m-beet 700~800 gram heb je al te pakken door er een methanolmotor op te zetten.

Een perfecte F3A kist is er een die een zo groot mogelijk volume bij heeft met zo weinig mogelijk luchtweerstand om net met een 26cc methanol motor rond te komen en onder de 5kg weegt.

Dat was 5 jaar geleden zo, maar nu niet meer. De enorme rompen die nu de mode zijn, zijn niet zo gemaakt om zo min mogelijk luchtweerstand te hebben.

Het heeft nu eenmaal een reden dat 2m schaalmodellen met een 50cc motor vliegen en F3A modellen met een 26cc motor.

De vraag is, of die reden reeel is of een gevoelsmatige/kostenkwestie. Men wil met die 2m schaalmodellen doorgaans ook kunnen prophangen bv, terwijl een F3A-er dat niet op z'n verlanglijstje heeft staan.

Ik heb hier nog een yak 54 van 2m16 staan die 8kg weegt, kan je daar ook 1.5kg af doen en hem teruggeven met een juist zwaartepunt en dezelfde power to weight ratio?

Is goed, als je mij ook het budget erbij geeft om dat te realiseren.

Verder mijn excuses voor het offtopic gaan en ik zal dat hierbij laten :)
 
Om het draadje niet verder te verzieken heb ik Hezik een PB gestuurd.
Ik laat wel iets weten als ik hem op zen knieën heb.;)
 
Ik heb hier nog een yak 54 van 2m16 staan die 8kg weegt, kan je daar ook 1.5kg af doen en hem teruggeven met een juist zwaartepunt en dezelfde power to weight ratio?
Is goed, als je mij ook het budget erbij geeft om dat te realiseren.
Laat ik nou net bezig zijn met een 2,25M extra 300 die zeker <7,5Kg moet gaan wegen. Berekend is het zelfs <7Kg.

AL! die f3a-x bakken (en zeker die van fraggy) kunnen lichter, veel lichter in de meeste gevallen. van wat ik op de foto's gezien heb.

Heeft iemand een link naar de programma's? Duitse, F3M, en Nederlandse?
 
extra 330 s ,motor 3w75 met reso spanwijdte 2,60
9,8 kg
probeer het maar

remke

Ik heb het geprobeerd, 10.5kg is te doen. Eventueel (zoals mark oostveen) kun je met een lichte houtbouw kist met een ZD80 (die al een paar honderd gram lichter is) nét aan die 10kg komen, makkelijk is het niet in ieder geval....

Grt.
 
Als echt wilt kan je een knol makkelijk op 10kg krijgen ben ik 100% zeker, met een 80cc en tuned pipe.
Maar ik moet heb dan wel niet hebben, veel te licht.
 
Als echt wilt kan je een knol makkelijk op 10kg krijgen ben ik 100% zeker, met een 80cc en tuned pipe.

Met een 3W 80? Denk het niet. Jij zat destijds toch aan 11kg ongeveer? Dan had je al lipo's e.d. Waar wil je die ene kg nog kwijtraken dan?:confused:
 
dit is een honing (jonk) extra,(de mallen zijn nu van mij)
vleugels zijn ook honing (zijn mij eigenlijk te zwaar)
kist is al 7 jaar oud, dus sterk zat.
nu alleen nog vaker trainen (en niet alleen op de wedstrijden)
maar het gaat lukken in 2009(hoop ik)

remke
 
ik zal op 10,4 kg met 3W 75

carbon landingsgestel, carbon motorplaat en ik zou al dicht in de buurt gekomen zijn.

wie op de wedstrijden kwam dit jaar heeft wel gezien hoeveel last zo'n lichte kist heeft met de wind.

mijn streefgewicht met de sukhoi zal toch richting 12 kg zijn. Sam zijn sukhoi weeg 11,5, met de 3W 110 en reso's zal hij wel wat zwaarder worden.
 
Met een 3W 80? Denk het niet. Jij zat destijds toch aan 11kg ongeveer? Dan had je al lipo's e.d. Waar wil je die ene kg nog kwijtraken dan?:confused:

give me some money and I'll build you one :-)
De mijne woog 10.7 ofzo. Met smoke pomp etc. Smoke install eruit is al 200gr. Op de lipo's kan je nog 150gr winnen. 1 servo op de rols. 1 servo op de richting. De motor mount iets lichter... alles wat dichter bij elkaar zodat de kabels veel korter kunnen, carbon landingsgestel, carbon vleugelbuis (vooraan en achteraan) ... ik zou al goed onder de 10 zitten denk ik. Maar toen ik ermee vloog dacht ik er eerder aan om er een kg bij te leggen :-)
 
Laat ik nou net bezig zijn met een 2,25M extra 300 die zeker <7,5Kg moet gaan wegen. Berekend is het zelfs <7Kg.

AL! die f3a-x bakken (en zeker die van fraggy) kunnen lichter, veel lichter in de meeste

Ik zie deze hele discussie een beetje laat, maar ik wil toch even reageren..

Sorry? Die groene Extra van mij weegt 6.2kg ofzo. En we hebben echt bij elk onderdeeltje en door de hele kist gewicht bespaard. Je zult hier en daar wat grammetjes kunnen winnen, maar dat gaat dan volgens mij echt ten koste van de performance (bijvoorbeeld analoge servo's ipv digitale.. analoge zijn iets lichter. Of een 35cc motor ipv een 45cc) of de constructie (minder hout op sommige plaatsen).

De yak van mij.. Die kan inderdaad veel lichter. Maar dat is ook geen wedstrijdbak. Is gewoon voor de fun.
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof dat je die 2m knol wel onder de 5kg kan krijgen met een 26cc methanol-motor, maar ik denk niet dat je dan nog fatsoenlijk door een wedstrijdprogramma komt:rolleyes:
 
Ik geloof dat je die 2m knol wel onder de 5kg kan krijgen met een 26cc methanol-motor, maar ik denk niet dat je dan nog fatsoenlijk door een wedstrijdprogramma komt:rolleyes:

Ja, maar dan kan de rest van de constructie ook veel lichter! Geen rubbermount meer (wat een hele motorplaat scheelt), veel lichter motorschot, veel lichtere uitlaat, geen rubbermounts voor de uitlaat, hele constructie van de kist VEEL lichter omdat hij niet meer zo'n zware motor hoeft te dragen, lichtere (kleinere) prop, geen luchtfilter, geen ontsteking, geen accu voor ontsteking, etc. etc.


Ik zie het zo: Ik heb een heel fijn vliegende kist, waarbij ik absoluut niet het gevoel heb dat ie veel te zwaar is. Daarnaast hebben we er alles aan gedaan om gewicht te besparen (was vanaf het begin het doel en hebben we echt serieus fors tijd en geld daaraan gespendeerd)

Als laatste zie ik niet hele volksstammen met 5kg wegende 2mtr extra's met benzinemotoren vliegen, dus vind ik een 6.2kg zware Extra helemaal niet belachelijk zwaar.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal juist Jaap, denk alleen dat als je zoiets zou doen, je niet meer dan windkracht 2 moet hebben, want daar is de kist dan veel te licht voor.
Typisch gevalletje van een té lichte kist die dan niet fatsoenlijk meer wil vliegen.....
 
Back
Top