Nou ik heb er nog even over na gedacht. Of ik wel een totaal nieuwe kist wil ontwerpen of niet. Of dat ik alleen een staart doe. En toen kwam ik bij het engelse spreekwoord "if it's not broken, don't try and fix it!
Met andere woorden, ik ga proberen gewoon het planform van de B05/06/08 vleugel na tekenen. Daar is namelijk helemaal niks mis mee.
Wel wil ik een ander profiel gebruiken. Een profiel dat meer is toegespitst op het huidige vlieg gewicht. We zitten nu namelijk op de 1600 gram terwijl de B05 oorspronkelijk ontworpen is voor 2100 gram. Dat betekend waarschijnlijk een tikje minder welving.
Het stabilo van de B08 vindt ik ook best goed misschien een tikkeltje te dun waardoor er bij hoge uitslagen (de bochten) er wellicht minder uit is te halen. Ik krijg het niet voor elkaar om zo hard te trekken in de bocht dat de snelheid er uit gaat. En dan vlieg ik nog wel met een heel achterlijk zwaarte kunt. Dus ik ga een tikkeltje dikker profiel proberen maar met het zelfde planform.
Het is dan de bedoeling om de positief vormen te frezen uit MDF gelijmd op een dikke plaat materiaal die niet zo snel verbuigd. Een beetje extra weg vrezen, insmeren met epoxy en laten uit harden, na frezen, schuren, polijsten, afmallen.
Ik vlieg nu met wat van die Hyperion DS09 servo's in de RW2 vleugel en ben er zeer over te spreken. Heb ze zelfs op de flaps zitten en dat gaat nog steeds goed. Ik wil graag net zo als de Duitsers de servo's en de stuur stangen binnen in de vleugel hebben al voor de mallen dicht gaan. Dat deden "we" vroeger ook al bij de Nederlandse Skippy.
De romp, nou die laat ik denk ik ook gewoon zo als die is. Lekker afmallen en dan kan ik alles zo met elkaar uitwisselen als dat nodig is. Kan zelfs gewoon B08 rompen kopen en me dat werk besparen.
Het kielvlak, daar moet wat nieuws komen zoals ik al schreef. Dit moet eerst maar eens gebeuren. Dan weten we of het allemaal mogelijk is of slechts een droom. Tijd om pen op papier te gaan zetten.
Het bovengenoemde is natuurlijk afhankelijk van de mensen die wat willen frezen. Zonder deze mensen blijft het uiteindelijk bij een stel 3D tekeningen. Maar als ik dat zo lees dan zijn er genoeg mensen met apperatuur en kennis.
Heb er echt zin in. Het nieuwe jaar is nog niet begonnen maar van mij af kan het al niet meer stuk!
Jos