Nieuwe Graupner Discus 2 CT 1.20 meter

Je wil geen tips of meningen, je hebt je beslissing al genomen en wil alleen nog van mensen horen dat dat de juiste beslissing was. De EZ is echt niet te groot (waarvoor eigenlijk, wil je in je garage gaan vliegen ofzo) voor een beginner en zweeft ook heel goed aan de helling.

Uiteindelijk moet je gewoon doen wat je zelf wil maar vraag dan niet om andermans mening :)

Ik zag dat je aan het tobben was met het tappen van draad voor die nylonbout.
Zelf heb ik dat ook ooit eens aan de hand gehad met een DLG, dit heb ik als volgt opgelost:
Het gat waar de draad in moest komen express TE ruim geboord en gevuld met epoxy, vervolgens de nylon bout vettig gemaakt met een beetje olie (olijf, naaimachine, maakt niet uit, als het maar vet is) en die er een flink eind ingeduwd, nog even een beetje draaien zodat de epoxy netjes in de groeven van de bout zit en laten uitharden.
Omdat de bout vet is van de olie zal de epoxy niet pakken en kun je de bout er simpelweg zo weer uitdraaien en je hebt perfect passend schroefdraad.

Je wil geen tips of meningen, je hebt je beslissing al genomen en wil alleen nog van mensen horen dat dat de juiste beslissing was. De EZ is echt niet te groot (waarvoor eigenlijk, wil je in je garage gaan vliegen ofzo) voor een beginner en zweeft ook heel goed aan de helling.

Uiteindelijk moet je gewoon doen wat je zelf wil maar vraag dan niet om andermans mening :)

sadkingbilly,

ik ben zeker in voor meningen, die wil ik zelfs heel graag horen, kan ik alleen maar van leren!
maar als ik denk dat iets wat jij zecht(imo) niet klopt, dan zeg ik dat ook;)

vooral de verwijderbare pylon en het kleinere v=formaat tov de easystar vind ikk 2 grote pluspunten, ook ivm veroer,.

ik wil dan oook gewoon goede voor of tegen argumenten heb ben, voor mijn beslissing

tog een discus gekocht(ja ik weet het..) dit oa vanwege het vliegklare gewicht van 423gram met moter en lipo. ik ga vananvond met een vriend naar zijn vliegclub, en daar de maiden!

tog een discus gekocht(ja ik weet het..) dit oa vanwege het vliegklare gewicht van 423gram met moter en lipo. ik ga vananvond met een vriend naar zijn vliegclub, en daar de maiden!

Nu verwachten we natuurlijk wel een foto!:mrgreen:

Ik vlieg ook al een tijdje met deze discus, met 2x hxt500 en een 4cellen nimh pakketje. Een echte aanrader!

hij is nu zoals hij uit doos komt, is de rr versie. zal me camera meenemen naar het veld, aantal foto's en miss filmpje proberen te makne!

fee een klein verslagje:

om 18.15 stond mijn vriend met de auto voor om mij op te halen. samen met hem en drie kisten zijn we naar het veld van mvc midden nederland gereden. daar aangekomen eerst zijn nieuwe motor zwever instellen en testen. toen hij een accutje daarmee had leeggevlogen mijn kistje klaargemaakt. lipotje erin, pre flight check etc. toen hij zender in handen, en ik opgooien. zwaarte punt lag wat te achterlijk, waardoor hij erg neiging had om naar boven te gaan en te stallen. snel geland en nog 10 gram lood in de neus geplakt. nu lag het zwaarte punt goed. hij heeft toe een trim rondje gedaan, maar was(gelukkig) niet veel te trimmen. wel de roer uitslagen groter gezet, omdat de standaard uitslagen te weinig waren. dus nog even geland om dat goed in te stellen. toen ik weer opgooien, en hij bracht hem op hoogte. na de vraag: je kan toch beetje vliegen?! beantwoord te hebben met dat ik de sticks kende van heli vliegen en veel gesimt had, kreeg ik de zender in handen. met wat tips van hem na een paar rondjes beetje te snel en te hard stueren, had ik hem door. toen voor zichtig de landing ingezet, en deze was 5 meter voor me voeten. na een goedkeurend woordje van hem mocht ik zelf verder. even andere accu erin gedaan, en hij gooide hem voor mij op. hij ging keurig omhoog en vloog goed. toen hij ook zijn zwever gepakt en met zijn twee staan vliegen. paar keer geoefend met landen en opgooien, en ging allemaal goed. op een gegeven moment zelfs een beetje kunnen termiek zweven boven het mais. uiteindelijk heb ik een driekwartier totaal kunnen vliegen, echt heel leuk en relaxt.ik heb 1 600 mah lipo erin en ik heb 2 800 mah lipotjes van me lama. met een 800 heb ik goed 20 min. gevlogen en toen gewisselt. bij laden bleek dat er toen amper 600 mah inging, super dus. een vlugje van 30 min op 1 800je moet zeker mogelijk zijn, aangezien het motorgebruik nog omlaag kan.

al met al een hele leuke en gezellige avond!
vincent

discus 2ct

Leuk kissie, helaas is die met motor, 2 cell lipo en pico ontvanger een beetje aan de zware kant.
Als de bochten te langzaam worden gevlogen volgt een agressieve stall over een vleugel.
Het geheel reageert voldoende op hoogte en richtingsroer, maar je moet voldoende snelheid hebben.
Kortom, een leuke kist voor tussendoor (standaard in de achterbak) maar niet voor de beginner!
Het zou mooi zijn als er een 2 meter vleugel beschikbaar komt.
Misschien is er iemand op dit forum die zelf al wat heeft gefabriekt?

Bas

vleugels verlengd van discus 2ct van 1200 naar 1500

Hallo discus collega's

Na vele vluchten met m'n Graupner Discus 2CT (soldipor) heb ik de vleugels van een Graupner mini Discus gebruikt om de vleugels van m'n Discus 2CT te verlengen.
De bestaande tip heb ik er af gesneden. 3 cm vanaf de achterlijst heb ik een blok van 3 x 3 cm laten zitten voor de bevestiging van de nieuwe tip.
Bij de nieuwe tip (vleugel mini discus) het ik een uitsparing van 3 x 3 cm uitgesneden.
Natuurlijk heb ik eerst het middengedeelte van de vleugel van de mini discus weggesneden.
Hierdoor heb ik 300 mm meer vleugel gekregen waardoor de vliegeigenschappen een stuk beter zijn geworden.
De invalshoek van de opzettippen heb ik een graadje of 2 terruggebracht waardoor het zwevertje niet meer de neiging heeft over een tip weg te vallen.
De vliegsnelheid is een behoorlijk stuk lager geworden, en hierdoor is helaas het richtingsroer wel minder effectief.
Vandaag ongeveer een half uurtje gevlogen, en zelfs nog thermisch.
Ik heb de ligger niet verlengd waardoor de vleugel wel behoorlijk buigt, maar het blijkt allemaal sterk genoeg te zijn.
Zelfs een loop was geen probleem.
Een aanrader!!

zijn er hier eigenlijk al mensen die er een andere motor in hebben?? ik heb de rr versie, en dat heeft nou niet echt vermogen over...

Bas, bedankt voor je tip! Ik heb nog wel een paar van die toestelletjes liggen :)

ik heb er helemaal geen motor in, gebruik ´m voornamelijk om te slepen of op de helling..

ok, iemand anders nog? ik heb de rr versie, dus met een speed 400. dit is alleen bijne te weinig vermogen, volgas is een stijghoek van 25 graden denk ik... het is wel prima te vliegen hoor, en j ekomt ook wel boven, maar zou graag gewoon wat meer vermogen hebben, dat ik gewoon echt schuin naar boven ga;)

Speed400? In de pod zit toch een speed280 dacht ik?
Wat wil je precies, de motor in de pod veranderen of er bijvoorbeeld één in de neus bouwen?

Speed400? In de pod zit toch een speed280 dacht ik?
Wat wil je precies, de motor in de pod veranderen of er bijvoorbeeld één in de neus bouwen?

een mooie vervanger voor de speed 280 is:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : FC 28-05 Brushless Outrunner 2840Kv $5.95

geeft een goed stijgvermogen op een discus en gewoon een kleine prop te draaien (5-6 inch). je zou dus eventeel in de neus kunnen bouwen met een 6*3 klappropje. gewoon op 2s met een 12a regelaartje

Motor upgrade?

Misschien is een jet meer iets voor je, de Discus 2ct was eigenlijk bedoeld als zwever geloof ik.
Het motortje is geplaatst om bij gebrek aan bergen of een lier wat hoogte te verkrijgen.;)
Het kissie klimt aardig, met een minuut of twee zit ik op zo,n 75 meter.
Zonder thermiek ben je dan met een minuutje of vier weer beneden.

Bas

Back