NIEUWE LADER KAPOT??RobbePower twin 1000W

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door jjdehaan, 28 jan 2013.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Omdat de celspanning niet meer dat een indicatie voor de ladingstoestad is. Die testers meten de spanning en hangen daar een ladingspercentage aan.
     
  2. SjaakZwart

    SjaakZwart

    Lid geworden:
    18 okt 2012
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb net deze lader. Kun je de 'Store Mode' nog instellen? Een eerste test met 2 lipo's laadt de Robbe Twin ze tot 4Volt per cel? Ik meen dat storage rond de 3,8V zou moeten zijn?
     
  3. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Ik heb hetzelfde. Als ik een lege lipo op store laad gaat hij naar 3.95 V. Als ik een volle lipo met store ontlaad gaat hij naar 3.83. Geen idee of dat aan te passen is, het is mij in ieder geval nog niet gelukt. Verder heel tevreden over de lader.
     
  4. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    is dat zo kritisch dan? als de accu maar tussen de 50 - 70% zit.
    Spanning zegt niets over de laad toestand van de accu.

    En een lipo heeft een hele vlakke ontlaad curve:
    [​IMG]
     
  5. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Beetje late reactie maar...... Nee volgens mij is dat idd niet kritisch, ik maak me er dus ook niet zo druk om.
    De ontlaad curve is idd redelijk vlak alleen als je naar de zwarte lijn kijkt (lage C ontlading) dan zie je toch een duidelijke helling in de grafiek, en bij 30% ontlading (van 5000mAh) zit je dus presies op 3.8V. Bij lage C zegt de spanning dus wel iets naar mijn mening.

    Maar goed, ik ben het met je eens, alles tussen de 3.8 en 4.0 volt is wel OK.
     
  6. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    een accu belast je praktisch nooit constant... dus het zegt nog steeds weinig over de status van de accu. Of je moet een logging bij houden van de accu dan zou je daar een patroon in kunnen ontdekken maar de administratieve rompslomp die daar bij komt kijken maakt het al compleet on interessant.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Beste Bibber, kijk nu zelf nog eens goed naar de grafiek die Alwin laat zien!
    Wanneer jij die LiPo met 5C ontlaad zal de accu voor 50% leeg zijn bij een spanning van ongeveer 3,7V. De accu is voor 80% leeg bij ongeveer 3,6V. Als jouw "capaciteitsmetertje" dat aangeeft klopt het mooi. ;)

    Maar wat als je die accu met 25C gaat ontladen? De spanning zakt al binnen heel korte tijd naar 3,4V. Je hebt dan slechts 25% van de capaciteit gebruikt. Volgens dat metertje van jouw zal de accu echter al lang leeg zijn want die geeft aan dat bij 3,6V nog maar 20% in de accu zit. Bij 3,4V zal hij al lang 0% aangeven. In werkelijkheid is dezelfde accu bij ontladen met 25C pas bij 3,3V voor 80% leeg.

    Al met al zijn die metertjes slechts een zeer grove aanduiding die je GEEN echte aanduiding geeft van de nog resterende capaciteit. Wat de fabrikanten van die metertjes ook beweren de werkelijkheid is echt zoals wij al vele keren hier op dit forum hebben geschreven.
     
  8. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Die metertjes zijn bedoeld om de lipo onbelast te meten. De relatie spanning capaciteit is dan best goed. Het probleem zit hem in de verschillende ontlaad curves van LiPo's. Die verschillen per merk/type. en dat gooit wat roet in het eten.

    Je zou zo'n meter per accu moeten calibreren. In de praktijk is dat niet haalbaar.

    Onder zware last stort de spanning in, maar wanneer je de belasting weghaalt zal de cel spanning ook weer terug komen naar het normale niveau passend bij de ontlaad toestand. Het maakt dus niet uit of je de lipo met 1 amp of met 100 amp tot een bepaalde capaciteit ontladen hebt. (extra verliezen in warmte e.d even buiten beschouwing gelaten)

    Laders houden daar ook rekening mee. Bij snel opladen klopt de cel spanning niet meer en zal de lader regelmatig even van het gas gaan om de cel spanning goed te kunnen meten.
     
  9. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Volgens mij hebben we het over hetzelfde........ maar toch niet helemaal :D
    Het gaat hier toch over de robbe lader en storrage mode?

    Ik laad en ontlaad met max 2C, niet met 25C.
    Ik gebruik ook geen extra meter gewoon de data van de lader.

    Het is volledig duidelijk dat een lipo ongeveer 3.7V per cel vast tracht te houden, ook is het duidelijk dat elke lipo een andere ontlaad curve heeft, en het is duidelijk dat de cel spanning lager word als de belasting hoger word.

    Met 2C volgen we de zwarte curve (ongeveer) die laat toch een redelijk duidelijke spannings verloop over tijd zien (zoals Emanuel ook aangeeft over lage belasting)?
    Storrage word volgens mij aangegeven rond 70%, bij lage (of geen) belasting is dat toch ergens rond de 3.85V (iets hoger of lager.... is in de details) maar we moeten toch ergens van uit gaan, of niet? Ik vind 3.85V per cel, onbelast een mooie storrage waarde.

    Het enige wat ik aangaf is dat deze lader 70% anders ziet vanaf een volle of lege lipo, dat is alles.
    Is dat begrijpelijk, wellicht wel. Is het een issue, voor mij niet.
    Was gewoon een reactie op het gedrag van deze lader.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Helaas maar dat is een verkeerde veronderstelling.

    Dit is wel juist en kalibreren kan wel degelijk, het is alleen veel werk en je moet een kalibratielijst voor elke accu maken!

    Dat klopt dus niet. Zoals ik al schreef dat is een verkeerde veronderstelling.

    Dit klopt maar....

    Wanneer jij een accu laad (ook een LiPo) zal hij vol zijn als hij een bepaalde celspanning heeft bereikt. Afhankelijk van de laadstroom zal die spanning bij de meetaansluiting van de lader ALTIJD iets hoger zijn dan de celspanning is.
    Omdat de celspanning voor LiPo behoorlijk kritisch is stoppen sommige laders af en toe om de spanning stroomloos te kunnen meten. Er zijn echter ook laders die constant via de balans aansluitingen meten. Door die draden loopt geen of slechts een kleine stroom dus de meetfout welke door die stroom ontstaat is slechts gering. Deze laders stoppen meestal niet tijdens het laden.
    Laders zonder ingebouwde balancer of met een balancer die veel stroom kan verwerken kunnen niet via de balans draden meten dus deze laders stoppen af en toe met laden om via de laaddraden te kunnen meten. Het is dus de stroom door de laaddraden die de meetfout veroorzaakt, NIET het terugzakken van de celspanning.
    Naarmate een LiPo voller raakt zal de stroom minder worden. Daarom zullen sommige laders die tijdens het laden af en toe stoppen om te meten dat niet meer doen als de laadstroom zo ver gezakt is dat de meetfout die daar door ontstaat zo klein wordt dat hij te verwaarlozen is. Dit zijn overigens meestal wel de oudere types want er zijn nu ook laders die veel langer met een zo hoog mogelijke stroom blijven laden. Dat betekend dat de uitgangsspanning van de lader HOGER zal zijn dan 4,2V per cel. Goed meten zonder dat er laadstroom loopt is dan zeer belangrijk. Als dat fout gaat is het POEFFFFF.

    Wanneer een accu vol is zal een LiPo 4,2V per cel zijn. Wanneer je de accu van de lader neemt zal de spanning langzaam terug zakken. Na verloop van tijd zal hij rond de 4V per cel stabiliseren en pas over een heel lange tijd zal dat verder zakken tot de accu tenslotte 0V is en dus kapot.
    Ook een lege accu zal niet op de lage spanning blijven. Stel je stopt bij 3V per cel. Onbelast zal de spanning langzaam weer oplopen en na verloop van tijd kan dat zelfs tot wel 3,5V zijn. Onbelast kan dan het verschil tussen vol en laag slechts 0,5V zijn maar dat zal per cel verschillen. Ook de manier van laden en ontladen zowel als de stromen die daarmee gemoeid zijn hebben hier invloed op.

    Blijft dus gewoon overeind dat de celspanning slechts heel weinig zegt over de laadtoestand. Dit komt ook doordat de verschillen tussen de diverse merken en types daar gewoon te groot voor is. Met één standaard apparaatje kan je dus nooit de laadtoestand van een accu meten. Je krijgt hooguit een ongeveer beeld.
     

Deel Deze Pagina