Nieuwe micropuller

Tja, ik ga m'n best doen. Zitten wel wat haken en ogen aan die niet 1,2,3 opgelost zijn. Daarnaast druk met werk enzo. Maar zodra we weer een stapje verder zijn meld ik me wel weer :p
 
haha ja kan ik me voorstellen, is natuurlijk niet de meest makkelijke motor!

ik ga vanmiddag die van mij voor het eerst proberen.. kijken wat het doet, het loopt in iedergeval super mooi 2 van die 3,5jes :D

je komt trouwens wel kijken tog, op de jubileum dag 4juni ??:yes:

veel suc6 met bouwen verder
 
Zoo dat is mooi om weer eens een update te zien!
Machtig blok, dat is het zeker. Ben erg benieuwd hoe dat op een puller gaat werken, ik heb hem een hele poos geleden wel eens horen lopen in de paardenstal maar dat is natuurlijk anders dan op een puller.

Wat zeg je ervan, 4 juni debuut hier achter op de baan? :yes::yes:
 
Weer een stapje verder.
De aandrijflijn is na veel peins-, draai- en freeswerk compleet (je ziet het er niet aan af, maar de simpelste oplossingen vragen soms het meeste denkwerk)

Oftewel: hoe breng ik het vermogen van een vliegtuigmotor via een kartkoppeling over op een achteras met een haakse overbrenging, terwijl het geheel toch binnen de limieten voor maximale lengte en gewicht blijft?
Nou zo dus:

De krukas van de motor heeft een conisch uiteinde. Er zit een spie in die ervoor zorgt dat de adapter, waar normaal de propeller tegenaan gemonteerd wordt, altijd in dezelfde positie staat. In deze adapter zitten namelijk ook de magneten voor de ontsteking. Aangezien de timing van dit alles nogal nauw luistert, heb ik dit zoveel mogelijk origineel gelaten.

p1060791un.jpg


p1060792.jpg


Ik heb een verlengstuk voor de krukas gemaakt, die tegen de adapter kan worden geschroefd. De flens die ik heb laten staan gaat dienst doen als startschijf.

p1060793h.jpg


Op deze as komt straks de koppeling, deze zit vast met een spie en wordt op zijn plaats gehouden door een seegerring.

p1060795q.jpg


Origineel zit er een kettingtandwiel op de koppelingstrommel. Deze zit op een meenemer, waarin weer een naaldlager zit, die op de holle as van de koppeling loopt. Het geheel zit opgeloten d.m.v. een seegerring en de koppeling wordt m.b.v. een bout die in de krukas van de motor wordt gedraaid vastgezet.
Het stuk van de koppeling waar het lager op loopt heb ik afgedraaid en vervolgens een bout gedraaid met een ronde kop, waar ik twee heel kleine vlakke kantjes aan heb gefreest. Deze bout trekt het geheel vast op de krukas. (vastzetten gaat m.b.v. een sleutel die precies om de vlakke kantjes past)

p1060796t.jpg


p1060797z.jpg


Het kettingtandwiel heb ik verwijderd en ervoor in de plaats komt een aluminium flens, met aan een kant een asgat met spiebaan en aan de andere kant een lager. Het lager loopt op de ronde kop van de bout, waardoor de koppelingsklok zichzelf centreert op de krukas. De flens past weer op de pignonas.

p1060806w.jpg


p1060811t.jpg


En zo ziet het er dan uit:

p1060785w.jpg


p1060782m.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het werkingsprincipe is inderdaad gelijk aan dat van een centax: een aantal gewichten wordt door de middelpuntvliedende kracht naar buiten geslingerd, waardoor een drukplaat in axiale richting wordt verplaatst tegen de kracht van een veer in. Deze drukplaat drukt vervolgens tegen een koppelingsschoen, die weer contact maakt met de koppelingsklok.

Deze koppeling werkt alleen met koppelingsplaten, net zoals in een normale (1:1) auto. Door meer koppelingsplaten toe te passen, vergroot je het contactoppervlak en kan dus een groter vermogen worden overgebracht.

Het enige verschil is, dat in een auto de platen door een veer tegen elkaar worden gedrukt en je deze d.m.v. het koppelingspedaal uit elkaar trekt om de motor te ontkoppelen.
Bij deze koppeling worden de platen (9) tegen elkaar gedrukt door een aantal "vingers" (13), die door middelpuntvliedende kracht naar buiten worden geslingerd. Dit gebeurt tegen de druk van een aantal veren (15) in. Door de veerdruk te regelen en/of het gewicht van de vingers aan te passen kun je het moment (en de kracht) van aangrijpen aanpassen.

x5explode.jpg


Dit soort koppelingen wordt ook toegepast in het "grote" tractorpulling en in dragracers, maar bijvoorbeeld ook in wegmotoren.
 
Laatst bewerkt:
En ook Micropulling met de hoofdletter M :D
Machtig mooi werk man, maar op het laatste plaatje heb je volgens mij een vertekent beeld, net of hij veel korter is?

We verwachten hem zaterdag wel op de 'nieuw zeer' (?) tafel hoor! ;)
 
Ik ga kijken of ik zaterdag tijd heb. Lijkt me leuk om te komen, maar ben erg druk met een project.
Inmiddels wel even snel de achterwielen pas gemaakt en een paar voorwielen erbij gezet om een idee te krijgen van hoe e.e.a. eruit gaat zien:

p1060836p.jpg
 
Ben absoluut geen kenner van auto's etc.

Maar ik vraag me af of je wel genoeg 'vliegwiel' hebt om zo'n grote motor te laten draaien.
Normaal zit er toch een serieuze diameter propeller op....

Wel gaaf project.....

Wat doe je met uitlaten?

Groet
Winfried
 
Uitlaten een koperen bochtje zeker ofniet ?

Ziet er wel beestachtig uit trouwens, heb je hier de voorbanden op de maximale lengte staan?
 
@WVR: micropullers worden vaker uitgerust met grote (vliegtuig)motoren. Het vliegwiel / de startschijf stelt meestal niet veel voor. De koppeling, welke natuurlijk ook als vliegwiel werkt, weegt meestal niet meer dan 100 gram. Toch lopen al deze motoren prima ( misschien wel met een iets hoger stationair toerental) Mijn koppeling alleen al weegt ca. 750 gram, een aardig vliegwiel dus.

@Mr. Dynamite: voorkant carburateur = maximale lengtemaat (minus een paar mm) En koperen bochtjes zijn voor gemakzuchtige mensen ;-)
 
Laatst bewerkt:
Dat geeft dan pas een beeld van hoe groot het blok eigenlijk is :eek:Z

OT: Zou leuk zijn als je zaterdag ook nog even langs kwam, en if possible als je komt zeker even je creaties meenemen. Er komt nog een speciaal plekje voor 'oud zeer' en ik ben echt wel benieuwd waar iedereen mee aankomt zetten. Zou leuk zijn om ze eens in het eggie te zien ipv foto's :)
 
Wat een ding man, het is meer motor dan wat anders..vooral nu je het geheel met banden ziet:D

ik vroeg me alleen af of je nog een 5e (zij)wiel gaat plaatsen onder 1 van de cilinders, om het omundige koppel een beetje op te vangen :hammer:

In iedergeval een mooi project, echt iets aparts!!

tot 4 juni ??:D
 
Bijna, dit is een Horstman X5D2.
Volgens mij hebben wij elkaar al eens online "gesproken" over dit onderwerp, nietwaar ;)
 
Lijkt me sterk?
Er is overigens weinig info te vinden over de koppeling op het internet. Heb je een specificatieblad, en heb je veel moeten aanpassen?
 
Back
Top