Nieuwe OFA2.

Hallo Mannen.
Na veel 5en en 6en.
Hebben we toch maar besloten om een dlg te gaan maken met vol balsa vleugels.
De tekeningen van theo ontvangen en begonnen met de vleugels.
Ze zijn ietsje groter geworden 50 cm per zijde.
De eerste hebben we op profiel AG03 naar AG11 geschuurd pffff valt eigenlijk wel een beetje tegen.
Volgende keer moet dit sneller en makkelijker kunnen.
We althans pa is een 3 tal uurtjes bezig geweet om de vleugel op vorm te krijgen.
Zonder de afronding op de tip komt het gewicht van de vleugel op 36 gram.

Is dit een redlijke waarde ?

Harry
 
Harry,

36 gram voor de komplete vleugel zou extreem licht zijn, dus ik neem aan dat
het voor een helft is dus in totaal 72 gram. Dat is zeker ook niet slecht.
Ik zou de spanwijdte wel op 1000 mm houden. 3 uur is ook wel redelijk
snel hoor, hoe meer tijd je nu besteed hoe beter het vaak wordt des te beter
zal je OFA straks vliegen. Succes verder met de bouw.
Cheers

Bart
 
Hoi Bart,

Klopt inderdaad het gaat om 1 vleugelhelft.
Het wordt dus 72 gram voor de totale vleugel.
De andere helft moet nog gebeuren.
Deze heb ik net grof geschaaft.
De wederhelft vond het niet zo'n goed idee om binnen te schuren :)
En buiten was het te nat.
Morgen maar eens buiten gaan schuren op voorwaarde dat het droog is.
Als deze klaar is kunnen we ze aan elkaar gaan monteren.
Zal ik ook wel wat vraagjes over hebben.
Bedankt weer tot zover

Harry
 
De wederhelft vond het niet zo'n goed idee om binnen te schuren

Dat ken ik ;). Ik wacht ook al een tijdje om de tweede helft van mijn DLG te kunnen schuren. Als ik er tijd voor heb regent het!
Heb je verder alle maten van de OFA II aangehouden, of heb je nog iets veranderd?
Waar blijven de foto's!

3 uur voor een vleugelhelft? Dan ben je heel nauwkeurig bezig geweest zeg! Of heb je geen triplex/epoxy/aluminium tip-en wortel profielmallen gebruikt? :confused:

Succes! Leon
 
Laatst bewerkt:
Hoi Wubbe,

Ik zal wel vertellen hoe de bouw verloopt.
Mocht ik dan iets heel ergs vergeten zijn dan hoor ik het wel.
Ik ben tenslotte geen expert en nog super beginner maar na het eerste probeersel met depron heb ik en die 2 zoons van me toch wel de smaak te pakken.
Dat dlgen moet je ook niet te vaak doen anders valt het zo op dat het nog leuk is ook :)
Pa mag bouwen en zoons vliegen en natuurlijk wat oppikken wat de bouw betreft.

Ik heb 6 plankjes gehaalt voor het geval ik de boel zou verpesten.
Het geld is het niet en ik heb er dan toch veel lol in gehad om zo´n zwevertje te bouwen.
Dus 3 plankjes 10mm en 3 plankjes 6 mm.
Naar de modelzaak met een huishoud wegertje om de lichtste plankjes tussen de stappel uit te vissen (je krijgt er haast rare ideen van).
Maar we hebben er toch de mooiste tussen uit kunnen halen.
Daarna de lichtste van de 6 mm tegen de lichtste van de 10 mm aangeplakt met houtlijm.
De 2 plankjes eerst tegen elkaar gelegt om te kijken of het een beetje paste en niet te veel "kierde"tussen de 2 plankjes in.
Daarna een stuk plakband op de onderkant geplakt om de plankjes bij elkaar te houden.
Als een soort scharnier.
Hierna met D2 bison snelhoutlijm de zijde die tegen elkaar moeten komen ingesmeerd.
Gewoon een dot lijm op je vinger en smeren maar.
Vervolgens de scharnier dicht gevouwen en bovenop en om de plankjes wat gewicht gelegd om ze op hun plaats te houden.
10 minuutjes gewacht en het zat vast.
Hierna toch maar een dag gewacht om de boel te laten uitharden.
Plakband verwijderd en de plank doormidden gesneden.
Vervolgens heb ik 2 profieltjes gemaakt AG03 en AG11 met behulp van profile.
Deze heb ik vervolgens uit triplex gezaagd en op de bijde zijde geplakt.
Dit als schuurhulp.
De hoek die uit de plank moet, eraf gesneden.
Vervolgens ben ik 1 helft van de vleugel gaan schaven en schuren
Dat schaven vind ik een beetje tricky omdat je de ervaring mist.
En je al gauw denkt dat je er teveel afhaalt.
Daarna een stuk schuurpapier op een lat geplakt om mooi vlak te kunnen schuren.
Daarna eerst de achterlijst mooi vlak en plat afgeschuurd.
Om te controleren of ik redelijk goed zat heb ik de plank met enige regelmaat vlak op een plank mdf gelegd en met wat licht erachter gecontroleerd op bulten en onrechtmatigheden.
Dat wou eerst niet lukken maar heb toen een stuk schuurpapier geplakt op de mdf plank en de vleugel over dit schuurpapier heen en weer gehaald waarbij hij prachtig glad en gelijkmatig werd. Teveel wegschuuren is niet mogelijk door de opgeplakte profiel mallen.
Ik heb wat foto's gemaakt

normal_ofa4.jpg

normal_ofa2.jpg

normal_ofa3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Helemaal top!!
Om wat sneller door te kunnen werken kun je de twee balsaplanken ook rap met CA aan elkaar lijmen.
Het uiteindelijk in profielschuren doe je met een lat waar je schuurpapier op gelijmd hebt. Niets mis mee natuurlijk als de lat stijf en recht is. Zelf gebruik ik een vierkante aluminium buis waar ik op twee kanten schuurlinnen met verschillende korrel heb geplakt. Altijd recht en je kan makkelijk van grof naar fijne korrel switchen.
 
Hoi Theo,
CA leek me wat hard of is het daarna nog goed te bewerken?
Het schuur papier heb ik op een hardhouten stijve lat geplakt.
De aluminium buis had ik ook aan gedacht.
Echter vrouwlief niet en heeft de buis laten verdwijnen???
Of ze weet niet meer waar hij is gebleven ;)
Ik ga beginnen aan de 2 de vleugel jullie horen en zien het wel.
 
Vleugels zijn af.
Het schuren viel mee.
Nu eens kijken of ik de rondingen van de tips er op kan maken.
Hier is geen mal voor dus ik denk dat ik hem van te voren op papier teken en dan een mooie kromming erop maak.
Vervolgens op het balsa overtrekken.
Theo jij hier nog tips voor?

Groeten Harry.
 
De vleugeltjes zijn af.
Mooie ronde tips en lekker glad geschuurd.
De koorde's schuin aan het schuren om ze aan elkaar te bevestigen.
Ziet er gelikt uit al zeg ik het zelf.
Even uitzoeken hoe ik ze aan elkaar ga maken.
Er staan zat voorbeelden op het forum.

normal_ofa5.jpg
 
Laatst bewerkt:
Op de OFA tekening (en op www.f3k.nl) staat dat je bij de verbinding de vleugel in de lengterichting moet inzagen en daar stukjes 0,5 mm triplex in moet lijmen. Frans Bal en Sietse hebben dat niet gedaan (veel te zwaar) en dat blijkt ook niet nodig. Het 'Baksel' van Frans vliegt nog steeds.

Frans vertelde mij dat hij op de plaats van de verbinding met een spijker (of zoiets) gaatjes in de kopse kant van het hout had geprikt om de lijm beter te laten hechten.

Theo zal ongetwijfeld ook nog tips hebben. Hij heeft de meeste OFA's gebouwd van allemaal :yes:

Groeten, Leon
 
Blijven de vleugel helften dan wel aan elkaar zitten tijdens het werpen?
Dan zou hij alleen bij elkaar blijven door de lijm.
Ik heb er geen ervaring mee maar lijkt me zwak.
Of eigenlijk gezegd lijkt het me een beetje eng ;)
Bij de gedachten dat je het ding enorm hard wegsmijt

Gewicht van de vleugel is trouwens op 70 gram uitgekomen.
 
Glasmatje

Harry,

Je kan de vleugelhelften idd kops op elkaar lijmen en om een beter verlijming
te krijgen de kopse kanten met een speld in prikken. Ik zou er ook zeker
een glasmatje (50 g/m2) opzetten (onder en boven) vezels 45 graden georienteerd
(dan volgt het matje de kromming van het profiel beter). Zonder glasmatje
gooi je de vleugel waarschijnlijk in tweeen...
Cheers

Bart
 
Ok,
Glasmatje was ik zeker van plan om onder en boven op de verbinding te lijmen met wat epoxy.
Dat van die 45 graden was mij niet bekend.
Zo zie je maar hulp is altijd welkom.
Weer bedankt vaar de info.
 
Ik heb bij 1 versie de helften koud op elkaar gelijmd en die heeft het heel lang volgehouden tot op een dag in Garderen een zekere Peter mij aanmoedigde flink wat lood aan boord te doen. :rolleyes: Een nette breuk was het resultaat na enkele worpen onder hoge belasting.
Ben je toch al van plan er een matje op te doen kun je zeker de versteviging weglaten.
 
Harry,

Ik zou twee lagen doen onder en boven. Je zou de een
iets breder kunnen doen dan de ander.

Je zult merken dat je steeds harder gaat gooien,
en dan zou ik zeggen beter safe than sorry...

Cheers

Bart
 
Harry,

Mooie vleugel!

Ik sluit me bij Bart aan: boven en onder een strook glasweefsel (ik gebruik 50 of 100 grams) onder 45 graden. Breedte minimaal ongeveer 3cm, dus links van de knik 15mm en rechts 15 mm. Denk dat dan een triplex spant overbodig is. Vanwege de snelheid gebruik ik cyano om het glasweefsel vast te zetten.

Peter
 
De vleugel van het "Baksel" zit niet helemaal koud tegen elkaar.
Eerst heb ik in de lijmvlakken met een priem 3 á 4 mm diepe gaatjes geprikt.
Hier na goed ingesmeerd met epoxy.
Na het uitharden aan de onderkant met een zaag een sleufje gemaakt.
Net zo lang zagen dat je net niet aan de bovenzijde door de vleugel komt.
Hier heb ik een koolstof rooving, geimpregneerd met epoxy, gestop.
Blijf prima zitten. Het baksel is nu als weer twee seizoenen oud en de vleugel is nog steeds heel.

Met een glasdoekje gaat het net zo goed of misschien wel beter.

Frans
 
Back
Top