Nieuwe OFA2.

Ik lees min of meer hetzelfde.
Het glasmatje lijkt me dan een goede keuze.
Het matje kan eigenlijk niet sterk genoeg wezen.
Ik merk met onze depron zwever dat ik ongewild toch harder en hoger ga gooien.
Dus die extra sterkte kan nooit geen kwaad.
Het depron ding is trouwens nog steeds heel buiten dat zoon lief het roer tegen een stalen hek heeft stuk gevlogen.

@peter je zet het glasvezel met CA vast.
Hier overheen gaat zeker nog wat epoxy?

Harry

Hoi Buikje,

Die epoxy is niet nodig.
Zolang het glas verzadigd is met CA.
Zodra de lijm, of het nu CA of epoxy is, gaat glimmen en echt boven op het weefsel lijkt te liggen is het te dik opgebracht = gewicht.
De te veel opgebrachte lijm brengt niets in de sterkte van de verbinding, alleen maar gewicht.

Frans

@ Frans

Bedankt Frans ik zal het in gedachten houden.
Maandag eerst even wat glasvezel halen.
Dan kan ik weer verder.
Gisteren een P90 skyshark stokje laten meenemen.
Weegt voor een lengte van 82 cm 10,5 gram.
Ik ben benieuwd hoe hij gaat vliegen.

Harry

Het glas matje is aangeschaft.
Tevens wat keperweefsel om een body van epoxy te gaan maken.
Na de laatste vliegerij van mijn zoon denk ik dat een balsa body het niet lang overleeft:D
Zelfs niet met een dun glas matje.
De vleugels zet ik van de week tegen elkaar.
En kan de body gebouwd worden.
Dit wel op voorwaarde dat het gewicht niet de pan gaat uitlopen natuurlijk.
Proberen het wel en zien wel hoe het uitpakt.

Mijn derde OFA2

Mijn derde OFA2 is af!!!

Ik ben een paar maanden geleden begonnen met het bouwen van m'n eerste OFA2. Ik had nog niet zo door dat om een zo laag mogelijk gewicht te krijgen, je de staart zo licht mogelijk moest houden. Versie 1 was mooi geverfd (met achteraf niet al te lichte verf), maakte gebruik van stuurstangen, een te zware pook en had een mooi balsa rompje. Om het zwaartepunt goed te krijgen moest ik samen met een 4 cel 1/3AAA nimh pakketje nog aardig wat lood toevoegen. Vliegklaar gewicht: ruim 150 gram :-( Tijdens de eerste paar vluchten is hij regelmatig op de neus geland, en elke keer moest er weer flink gelijmd worden. Dus heb ik de balsa romp vervangen door een triplex versie... Het extra gewicht maakte niet zoveel uit, want ik kon gewoon wat minder lood gebruiken. Toch had ik het idee dat het beter kon...

Dus begonnen aan de tweede. Op de club lag nog maar één balsa plank van 10mm dik. Hij leek me al wat zwaar, maar ik wilde persé die avond een nieuwe vleugel bouwen. Na een avondje schaven en schuren was hij klaar, maar hij bleek ontzettend zwaar te zijn uitgevallen (ongeveer 100 gram). Dus heb ik er maar een flink aantal gaten in gezaagd, en hem bespannen met lamineerfolie. Deze vleugel weegt nu +/- 80 gram, veel zwaarder dan de bedoeling was dus. Omdat een triplex romp wel bevallen was bij versie 1, heb ik voor deze vleugel weer een romp van triplex gemaakt. Ook was bij versie 1 gebleken dat het vliegtuig tijdens het gooien nogal gemakkelijk op z'n kop draaide, dus heb ik het kielvlak vergroot (van 18cm naar 24cm) Doordat de vleugel zo zwaar is, heb ik besloten om de vleugel niet op de romp vast te lijmen, maar met behulp van nylon schroefjes in getapte hardhouten blokjes afneembaar te maken. Dan heb ik nog de mogelijkheid om een lichtere vleugel te monteren... Ook dit keer weer een fout gemaakt: de vleugel had meer naar achteren gemoeten, waardoor er alweer lood nodig is om het zwaartepunt goed te krijgen. Hierdoor is het vliegklaar gewicht weer ongeveer 150 gram.

Dit vliegtuig bleek sterk genoeg om als beginnende DLG'er goed mee te kunnen oefenen. Mijn langste vlucht tot nu toe is 1min17. Ik ben de hele dag euforisch geweest! De eerste twee winterpostal taken heb ik met dit toestel gevlogen. Toch had ik het idee dat het beter kon...

Dus begonnen aan nieuwe vleugels. Ik had nog wat isolatieschuim liggen (bouwafval) en dacht er al een tijdje aan om daar eens een paar vleugels van te maken. Dus van een 3cm dikke plaat twee platen van 1,5cm dik gemaakt met een hete draad. Dit snijden gaat me nog niet zo goed af, dus heb ik maar besloten om de vleugels in profiel te schuren in plaats van te snijden. Een uurtje later had ik twee superlichte vleugels! Om ze steviger te maken heb ik in de onderkant een snee gemaakt en daar een CF ligger in gelijmd. Daarna de twee vleugelhelften samengevoegd en de verbinding versterkt met een paar extra CF stripjes en een triplex plaatje aan de onderkant. Gaatjes geboord voor de bevestigingsschroefjes, en korte aluminium buisjes in de gaatjes gelijmd omdat je anders de schroefkop zo door het schuim draait... De werpstift heb ik boven en onder versterkt met een CF plaatje. Ik was eigenlijk van plan de vleugels daarna te bekleden met glasmat, maar ik heb dat nog nooit gedaan dus heb ik toch maar dunne tape gebruikt (had ik nog liggen). De totale vleugel weegt 41 gram!!!

Toch zonde, zo'n mooie lichte vleugel op een zware romp, dus heb ik ook maar een nieuwe romp gebouwd. Dit keer wel een balsa romp, maar geen 'doosje'. Ik heb een stuk 10mm balsa genomen en hier uitsparingen in gemaakt voor de servo's, ontvanger en (lipo) batterij. Hierna heb ik er laagjes 2mm balsa op gelijmd totdat het rompje breed genoeg was voor de onderdelen. Als laatste nog twee zijkantjes zodat de onderdelen netjes binnenin zitten. Ook nog een deksel met een paar drupjes lijm bevestigd. Hierna dit gelamineerde blok in de gewenste vorm geschaafd/geschuurd, het luikje losgesneden, de pook en het deksel goed vastgelijmd. Omdat ik weet dat balsa best kwetsbaar kan zijn (zie versie 1) heb ik de buitenkant van de romp versterkt met CF tape (vastgelijmd met CA).

Het bevestigingssysteem met behulp van hardhouten blokjes in versie 2 is me niet zo goed bevallen. De blokjes moest ik nogal eens lijmen nadat ze weer gespleten waren, en na een tijdje bleven de nylon schroeven toch niet meer zo vast zitten. In de ijzerwarenhandel kwam ik "inschroefbare schroefgaten" tegen. (zie onderstaande foto) Ze hebben binnenin een M3 schroefdraad en wegen slechts 0,8 gram... Ik heb ze in korte stukjes stugge kunstof slang (brandstofleiding van een vrachtwagen) geschroefd, en op de pook gelijmd. Voor de stevigheid heb ik er nog een stukje CF tape overheen geplakt. Een erg sterke en lichte oplossing... De vleugel zit op deze manier muurvast! (ik ben er wel een beetje trots op)

Dit is 'm dan geworden, vliegklaar gewicht 97 gram!!!

De servo's (2x 4,8 gram) ontvanger (corona RP4S1 4,7 gram) en lipo (300mah 9,7 gram) in de gelamineerde romp:

Ik heb er al mee gevlogen, en het zag er goed uit. Ik was wel vergeten om de single pull draadjes goed vast te zetten, waardoor het draadje van het roer losschoot tijdens een vlucht. Na dit thuis gefixed te hebben met een paar drupjes CA brak tijdens de volgende vlucht het roerheveltje af :(
Na een forse neuslanding bleek mijn balsa rompje nog heel, volgens mij dankzij de CF versterking!

Het enige waar ik nog over twijfel is of de verbinding van de vleugels sterk genoeg is, misschien moet ik er voor de zekerheid nog een glasmatje overheen zetten...

Ik hoop dat ik met dit vliegtuig wat betere resultaten kan neerzetten bij de komende winterpostal taken...

Jaap.

vooruitgang

Hoi Jaap,

Je hebt een prima vooruitgang geboekt zo te zien. Rompje heeft wat weg van die van Jan Janszen.
1.17 is toch een prima tijd lijkt me een Mini en met dit soort weer.

Kom je ook naar het Maldens Vlak volgende week 2de kerstdag. Ben benieuwd.

Loet

Jaap,

Mooi man ...creatief, origineel en functioneel. Je mag mijn inziens idd trots zijn
op je vleugelbevestiging en ook wel op je vleugel. Ik hoop dat alles idd sterk genoeg
is om langere tijd mee te gaan, en dan vooral met wat wind, zo niet dan zou ik
dit model als 'mooi weer / still-air' kist achter de hand houden (97 gram is echt licht)
en er nog een bouwen met glas op de vleugels voor wat 'ruiger' weer.
Cheers

Bart

PM: ....en 1.17 is gewoon goed

Jaap,

Zeker 1.17 is zeker niet slecht.
De vleugel bevestiging met de draadinserts is een slimme.
Heb je de buisjes er nu koud op gelijmd?
Als dat zo is kan Bart wel eens gelijk hebben, en kan een versteviging geen kwaad.
Zeker als je de swing beter te pakken krijgt en harder gaat gooien.

Loet,
Tja die Jan Janszen.
Dat is ook al zo'n creatief persoon, alleen dan met tijden en gooi hoogtes.:rolleyes:

Groeten Fransz

Jaap ziet er fraai uit.
97 gram is niet mis.
Toch lees ik op het forum dat sommige hun zwever flink zwaarder hebben als dat ze eigenlijk wilde en dat de vliegeigenschappen daardoor niet schrikbarend afnamen.
Soms zelfs beter.
Ik ben er een beetje verward door geworden.
Te licht minder hoog gooien.
Te zwaar sneller beneden.
Is het niet zo dat het "beste" gewicht van ieder vliegtuig afhankelijk is van zijn vliegeigenschappen (ontwerp) en wind omstandigheden.
En dat dit eigenlijk proefondervindelijk ( lastig woord ) voor ieder vliegtuig gevonden dient te worden.
Zwaartepunt wat meer naar voren betere wind penetratie.
Zwaarte punt meer naar achteren voor weinig wind en betere zweef eigenschappen.
Wat doet het vliegtuig met gewoon meer gewicht maar met een niet veranderend zwaartepunt.
Enz enz
Ik ben maar een leek hierin hoor, hou me te goede.
En ik weet beter licht gebouwd dan te zwaar onaanpasbaar.

Dat met die "inschroefgaten" lijkt me een goeie.
Ga eens kijken of ik bij ons deze ook kan vinden.
Je bent sneller met bouwen dan ik :D.
Nu heb ik helemaal geen ervaring met bouwen buiten het laaste projectje.
Een depron zwever.
Dus dat het wat langer duurd vind ik niet zo erg.
Helpt me lekker de winter door zal ik maar zeggen.
Gisteren met behulp van bulbcalc een fraaie bodyvorm gemaakt.
Profieltjes allemaal op elkaar geplakt en geschuurd.
Ziet er aardig uit.
Maar moet nog wel wat gladder worden heb ik het idee.

Groeten Harry.

Frans,

Ik heb de buisjes eerst aan de onderkant hol gemaakt, zodat ze goed aansluiten op de pook. Daarna heb ik ze vastgelijmd met CA. Ook de draadinserts zijn binnen in de buisjes op de pook gelijmd. Ter versteviging heb ik er nog een stukje CF tape overheengeplakt met CA (onder de pook door, een U dus) Ik heb het eerst op een proefstukje pook uitgeprobeerd, en het buisje lijkt wel één met de pook. Dat gaat nooit los...

Ik heb minder vertrouwen in de verbinding tussen de twee vleugelhelften. De werpstift is verbonden met de koolstof ligger, die weer verbonden is met het triplex plaatje, dus ik denk dat dat de kracht van een lancering wel aan kan. Mijn vleugels zijn echter niet zo stijf, ze kunnen flink buigen. Ik ben benieuwd of ze tijdens een harde lancering niet zo ver doorbuigen dat de verbinding in het midden het begeeft...

Er is maar één manier om er achter te komen: ik ga het gewoon proberen!

Jaap.

Om toch met wat meer wind te kunnen vliegen, zou ik een ballastkamer kunnen maken tussen de vleugelbevestigingspunten. Ik zit te denken aan een balsa blokje met gaten van boven tot de pook. In deze gaten kan ik dan staafjes lood doen, die extra gewicht toevoegen in de buurt van het zwaartepunt. Het triplex stripje onder de vleugel dient dan als dekseltje voor de ballast. Door de juiste gaatjes met ballast te vullen (in het midden, wat naar voren of wat naar achteren) kan ik dan ook nog het zwaartepunt beinvloeden. Het balsa blokje hoeft niet meer dan een paar gram te wegen, dus ik blijf zonder ballast wel onder de ons...

Is dit een goed plan???

@Loet
Helaas heb ik op 2e kerstdag familieverplichtingen, dus ik zal er niet bij zijn op het Maldense vlak...

Jaap

Jaap,

Ik weet niet of vliegen met balast als er meer wind is een goed idee is.
Ik begrijp namelijk dat je vleugels gemaakt zijn van schuim met tape er overheen,
dus geen ligger en ook geen versteviging in het midden (glasmat). Als dit idd zo
is vrees ik dat je vleugel wel eens spontaan doormidden zou kunnen breken bij
een harde lancering bij wat meer wind. Vandaar mijn eerdere opmerking om deze
kist als still-air kist te gebruiken, en een iets sterkere (en dus ook iets zwaardere) vleugel
te maken. Je zou mijn inziens er dan een ligger in moeten zetten (onder en boven koolstof
0.6 x 3 mm) en in het midden een glasmatje, of een triplex v-tje tussen de ligger omwikkelt
met garen. Ideaal zou nog glasmat onder 45 graden zijn maar je kan waarschijnlijk ook wel
weer tape gebruiken. Je zou hier kunnen experimenteren met het onder 45 graden te plakken en kijken of je vleugel torsie stijver wordt.
Succes

Bart

De vleugel zit in elkaar.

De vleugel zit in elkaar.
Viel niet mee met dat glas matje en CA.
Echt mooi glad is het niet maar ik vind het acceptabel.
Hij voelt inderdaad een stuk sterker aan met het glasmatje als zonder.
Morgen weer een dag.

Groeten Harry

body

Vandaag een eerste poging gedaan met wat glasvezel een fuse te maken.
Viel in eerste instantie een beetje tegen.
Ik had al wat dikker glasvezel genomen voor de safe.
Maar het bleef schuiven.
De volgende maal maak ik een andere vorm glasmatjes om makkelijker en dunner te kunnen bekleden.
Maar ik ben weer een stuk wijzer geworden door dat geklieder:).
Hij is nu aan het uitharden.
Kon natuurlijk er niet afblijven om even gauw te wegen hij "pikt"alleen nog wat.
BAH!!! 18 gram.
Ik had wat lichter verwacht.
We wachten het wel af als de kern eruit is en ik hem een beetje geschuurd heb.
Hoe ZWAAR mag hij +/- worden?
Theo?
Vleugel weegt op dit moment (onbehandeld) 75 gram.
In totaal denk ik rond de 135 gram uit te komen.
Groeten Harry.

Laatst bewerkt:
body bijna gereed.

Na wat stilte en een mooie vakantie naar ijsland, de body van zijn depron binnenwerk ontdaan en en de overgebleven gaten gedicht met wat 5 min epoxy.
Ziet er niet zo mooi uit als al die juweektjes van pluggen, pods en body's die de meeste maken.
Maar ik denk dat ik het er maar mee moet doen.
Het roer en de elevator zijn ook klaar.
Dus begint al lekker op te schieten. ( voor ons dan )
Ben even aan het uitvogelen hoe ik de boom aan de fuse vast gaat maken.
Heb een soort van rib gemaakt uit dun multiplex met een gat voor de montage van de pod.
of dit een beetje gaat werken is maar de vraag.
ik zal vanavond wat foto's maken en erbij zetten.

Laatst bewerkt:
servo's

Vanmorgen de servos op 2 balsa balkjes in de romp vast gezet.
De body ziet er trouwens eng doorzichtig uit :)
Mijn zoon operde al om de boel zwart te maken.
Of dat ook gebeurd moet ik nog even kijken.
Eerst maar eens zorgen dat de boel in elkaar komt.
Totaal gewicht inclusief alle componenten kom ik nu op 134 gram uit.
Heb daarnet nog even gekeken naar de vleugel bevestiging van jaap.
Dit zie ik ook wel zitten heb alleen geen koolstof om de staanders waar de vleugel op moet te zekeren aan de boom.
Misschien dat glasvezel ook voldoet.
Van de week maar weer verder .

Fototjes!!!

Nou komen ze dan.

normal_body1.jpg

normal_body2.jpg

Hier kan je zien hoe doorzichtig de body is.
Met de servotjes achter het glas zal ik maar zeggen :)
Deze heb ik op 2 balsa balkjes gezet en deze schoor in de body gezet om hem wat extra radiaale sterkte te geven.
Kon hem aan de zijkant namelijk vrij makkelijk indeuken.
Echter de axiale sterkte is volgens mij enorm.
Is geen beweging in te krijgen.
Verder was ik eigenlijk ook weer wat te voorbarig met het plaatsen van het schotje voor het bevestigen van de boom.
Deze had zeker met de helft kleiner kunnen worden en had dan net zo sterk geweest.
Maar dat is natuurlijk ook weer achteraf zoals altijd.
Maar aldoende leert men.

Zo zie ik maar weer dat het allemaal een stuk kleiner en lichter had gekunt.
Heb veels te veel ruimte over voor de receiver en het batterij pakketje.

Groeten Harry.

Laatst bewerkt:
mhh, leuk begin! maar dat mag veeeeeeeeeel smaller. Je moet proberen om je RC achter elkaar te zetten, zo compact mogelijk en dan het vooraanzicht zo klein mogelijk krijgen.

Hoe dik glas heb je gebruikt? hoeft niet erg dik te zijn namelijk, maar wel liefst lekker DICHT. dat spul van bv polyservice kijk je zo door de mazen heen terwijl bij goed spul je er niet doorheen kan kijken (fijner geweven). dat werkt veeel relaxter en verbruikt ook minder hars.

Volgende keer misschien ook je plug van xps ofzo maken ipv depron. Is wat sterker en beter glad te krijgen misschien.
En hoe heb je hem afgewerkt? Ik had mijn 1e rompjes ook zo gemaakt (ook te groot :) ). daar had ik keukenfolie omheen gewikkeld.

Hier zie je zo'n rompje van mij in gebruik :
http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=24230&highlight=carbon+rompje&page=2
en hier hoe hij gebouwd is (beetje) vanaf post 126:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=25571&highlight=carbon+rompje&page=4

Back