Nieuwe Tiger Moth

Ben nu bezig om de gehele staart van de Tiger Moth klaar te maken.
Op deze fotos zijn de bevestigingen van het kielvalk te zien.

Foto-UOFLXFPS.jpg


Foto-DUUYP8QE.jpg


Ik heb de bevestiging van de echte Tiger Moth nagemaakt zodat ik de hele staart kan schroeven. Zo kan ik de staart als het nodig is weer demonteren.

Hier is de geleiding te zien waardoor de bovenste stuurkabel van het hoogteroer gevoerd word.

Foto-6BCKRU4J.jpg


En hier de aansluiting voor de beide stuurkabels van het richtingsroer.
Deze zijn bij de Moth dubbel uitgevoerd.

Foto-MI8DHHDU.jpg


Bij de volgende fotos is de staart construtie goed te zien.
Het geheel is behoorlijk stijf en toch licht.
De staart alleen is al bijna een behoorlijke vleugel , et een spanwijdte van 99 cm.

Foto-HPG667NB.jpg


Foto-CN8VAHK3.jpg


Tenslotte een foto van de gehele romp met staart.
Het begint al aardig op een vliegtuig te lijken.

Foto-XHJPYEJX.jpg


Ton
 
Man, wat ziet dit er mooi uit!
Hoe bewerk jij die messing plaatjes?
Figuurzaagje en vijlen of heb je ander gereedschap?
Ga zo door!

Groeten, Ralf
 
Ralf,

Ik heb op het werk een cnc frees tot mijn beschikking.
De zijroerhevels heb ik thuis met de hand gemaakt uit Alu plaat.

Ton
 
Vandaag de plank Sitka Spruce binnengekregen.
De nerven staan mooi haaks in de plank.
Kan ik eens gaan denken hoe ik het beste hier goede liggers uit kan zagen.

Ton
 
Ik heb deze week mijn werkplaats verhuisd en nieuwe werkbanken gemaakt. Het is wel een stuk kleiner maar werkt prettiger.
daarna verder gegaan met de Moth.

Het laatste deel van de rompbekleding aangebracht.

Foto-XQNYZUYM.jpg


Ik kan nu de deuropeningen verder afwerken en de deuren op maat maken.
Het interieur zal eerst helemaal klaar moeten zijn voordat ik met de romp verder kan. Dit i.v.m. met het schilderen van de binnenkant van de romp.

Foto-YDNTL8H3.jpg


Foto-YOMUA6WD.jpg


De klep van de bagageruimte is ook gemaakt en voorzien van de scharnieren.
Nu bezig om de sluitingen aan te brengen.

Foto-DHQLJJOX.jpg


Foto-76O38TSR.jpg


Nu nog op zoek voor de passende schroeven om alles te bevestigen.

Foto-PWZSBWH8.jpg


Weet iemand toevallig of de houten rug van de Tiger Moth ook met stof is bespannen of dat het hout rechtstreeks is gelakt.

Ton
 
.
Volgens deze site is het afhankelijk van de keuze welke versie van de Tiger Moth je maakt, een DH-82 of DH-82A:

The prototype DH82 Tiger Moth first flew in October 1931 with some early production models being bought by civilian owners. However the majority of Tiger Moths were employed with the RAF or with the Elementary and reserve flying schools. The Tiger Moth is a development of the earlier DH60G Gipsy Moth, it was strengthened for service use, fitted with an inverted (rather then upright) engine for improved forward view and the wings were staggered to allow easier exit from the cockpit by parachute. After serving for a while, the DH82 Tiger Moth was modified with the Gipsy Major engine instead of the Gipsy III and plywood instead of fabric covered top fuselage decking, these modifications led to the Tiger Moth being designated the DH82a.

Groeten, Ramses
 
.
Inderdaad Femmo!

Ik kwam net deze restauratiefoto van een 1:1 Tiger Moth tegen waar je goed op kan zien dat de triplex rug niet wordt bespannen met doek maar gelakt. De bespanning van doek loopt rondom de romp tot aan de triplex rug:

full


Dit is dus geen DH-82 maar een latere DH-82A

Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Femmo , Ramses,

Bedankt voor de antwoorden over de bekleding.
Ik weet nu weer iets meer over de Moth.
Ik bouw de 82 A , maar ik nog geen Moth gevonden die ik wil nabouwen.

Ton
 
Deuern zijn op maat.
Kan nu verder met de sluitingen.
Om de 8 benodigde 1,5 mm draad in de juiste vorm te krijgen heb ik een persmal gemaakt.

Foto-3UK7RMDU.jpg


Foto-DECRL74H.jpg


Foto-CCGNWDEL.jpg


Aan de buitenkant van de deuren heb ik een strip gelijmd waarin de steunen gelijmd zijn voor de draden.
Door de S bocht komt de draad aan de binnenzijde van de deur.

Foto-8EB47WWG.jpg


Ton
 
De vier deurtjes van de moth zijn nu allemaal voorzien van de sluitingen.

Foto-EU4HYH7X.jpg


Begin nu aan de afdekking van de sluitingen. Ik weet nog niet uit welk materiaal ik ze ga maken. Ga proberen of ik ze uit Alu plaat kan persen.

Foto-EZMB4XUA.jpg



Ton
 
Erg druk geweest op mijn werk.
Nu weer verder met de Tiger Moth.

Ik ga nu beginnen met de bouw van de vleugels.
Alle liggers zijn op maat gemaakt en voorzien van alle boringen voor de metalen onderdelen en de scharnieren.

Hier is de eerste gefreesde rib te zien.

Foto-O3IGZW3S.jpg


De verjongde uiteinden van de liggers.

Foto-6MAMRPFP.jpg


Hier zijn de scharnieren te zien.
De ribben worden eerst geheel op de liggers gelijmd.
Als de vleugel klaar is worden de rolroeren er van afgezaagd.

Ton
 
Vandaag de ribben voor de eerste vleugelhelft gefreesd.
Ik ga de cappings eerst op de ribben lijmen.
Hiervoor heb ik een mal gemaakt.

Foto-FHFCROSA.jpg


In de mal heb ik een verkleinde rib gelijmd , de rib komt hierdoor hoger te liggen en de cappings komen zo in het midden van de rib te zitten.
Als de cappings van lijm zijn voorzien komen ze in de mal en word de mal gesloten.

Foto-ZGBUOVL3.jpg


Nog 73 te gaan.

Ton
 
Back
Top