Nieuwe Tiger Moth

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door tonspit, 4 sep 2013.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Mooi systeem Ton!
    Hoe voorkom je dat er lijm aan de verkleinde rib komt?
    Hoe zaag jij de contra-mallen, is dit handwerk of frees je dit?

    Mooi werk hoor, ga zo door (73 stuks :mad:)

    Groeten, Ralf
     
  2. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Dank je Femmo.

    Strutter.

    De verkleinde rib is een kunststof rib die op de mal gelijmd is.
    Rondom heeft hij een speling van ong. 3 mm.
    Zo kan ik de cappings verlijmen zonder bang te zijn dat ze ergens anders aan vast lijmen dan aan de rib.

    [​IMG]

    De ribben heb ik in autocad getekend en daarna de mal 1mm groter getekend en uitgefreesd. de cappings zijn ook 1 mm.

    Hier is de eerste rib te zien met de opgelijmde cappings.

    [​IMG]

    Ton
     
  3. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    De eerste set ribben zijn klaar.

    [​IMG]

    De ribben kunnen nu op de liggers geschoven worden.
    Vervolgens de vleugel op de bouwplank uitgericht en gefixeerd.
    Toen alles op zijn plaats zat de ribben vastgelijmd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ton
     
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Keurig werk Ton!

    Groeten, Ralf
     
  5. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    138
    'Schoen gedoon'
    Nog 3 te gaan.....
    Succes!!
     
  6. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Inderdaad nog drie stuks.
    Maar deze is ook nog niet klaar.
    Je weet wat het betekend om er vier te bouwen.

    Ton
     
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Prachtig gemaakt Ton! :thumbsup:

    Groeten, Ramses
     
  8. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Iedereen een goed 2014 gewenst met veel bouw en vliegplezier.

    [​IMG]

    Ton
     
  9. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    U ook!

    Grappig, een FW190 met Engelse tekst!
     
  10. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    De eerste draadbespanning in de vleugel is aan gebracht.
    Deze bespanning zit ook in de echte Tiger Moth.
    Zonder deze bespanning kon ik de twee liggers ten opzichte van elkaar verschuiven. Bij de eerste bespanning was het al een stijf geheel.

    [​IMG]

    Ton
     
  11. scatolina

    scatolina

    Lid geworden:
    15 dec 2013
    Berichten:
    3
    I'll follow you with pleasure!
    also if I don't understand your language ;-)
    Ciao
    Claudio
     
  12. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Scatolina,

    You re welcome.

    Ton
     
  13. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Claudio,

    You can install the free Google Chrome browser. When you use this browser it automatically translates for you.
     
  14. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Ik ben begonnen met het frezen van de metalen onderdelen voor de vleugelophanging. Hiervoor heb ik 2 mm staalplaat gebruikt.

    De vleugel wordt hiermee aan de romp bevestigd en ook de spandraden worden hieraan bevestigd.

    [​IMG]

    Hier zijn de eerste onderdelen aan de voorste ligger bevestigd.
    Ik moet ze wel nog zandstralen en in de primer zetten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ton
     
  15. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    De koorde van de vleugel word bij de romp kleiner en de eindlijst loopt hier omhoog.
    Ik heb daarom van de vier ribben aan de rompkant de delen achter de ligger weg gelaten en de capping strips laten doorlopen.
    Voor de juiste kromming heb ik een mal gemaakt.
    De eindlijst bestaat uit twee stroken 1 mm triplex.
    Deze zijn nat gemaakt en in de vorm gelijmd.
    Vervolgens de uiteinden van de capping strips op de eindlijst vastgelijmd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na het uitharden van de lijm worden de openingen tussen de strips mat balsa vulstukken dichtgemaakt.

    Ton
     
  16. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Rutten
    Dat doe je heel netjes zo, mooi bouw-werk :cool:
     
  17. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    De sevohouders voor de rolroeren getekend en gefreesd.

    [​IMG]

    Hieronder de onderdelen in de vleugel gelijmd gezien van de bovenkant.

    [​IMG]

    Ik heb gekozen vooe een lage sevo , zodat ik hem rechtop in de vleugel kan monteren. Zo kan ik de aansturing van de rolroeren op schaal maken.

    [​IMG]

    Ton
     
  18. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Die lage servo is dan ongeveer de enige overeenkomst met mijn Moth...
    Dit is een adembenemend bouwerk...
     
  19. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Rutten
    Eens en blijf het dan ook volgen kan ik mijn voordeel mee doen :D
     
  20. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    De eerste vleugel is bijna klaar.
    Ben nu bezig met de tweede.
    Maak ze dan samen af.

    [​IMG]

    Ben tussendoor met het landingsgestel begonnen.
    Eerst verschillende onderdelen gemaakt.
    De twee metalen buizen hebben een diameter van 12 mm.

    [​IMG]

    Aan de uiteinden wordt een gedraaide bus vast gezet . Hierop word de lip hard gesoldeerd voor de veerpoten.
    In de buis word een stuk rondstaal gesoldeerd met inw. M6 schroefdraad voor de wielassen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vlak achter de stalen bus word de poot gebogen.

    Ton
     

Deel Deze Pagina