Nieuwe Tiger Moth

Dat met 4-takt uitlaten is altijd een lastig iets Ton.
Vaak een kwestie van trial and error :rolleyes:.
Zo'n 2 cilinder mag je best horen, zijn 'open' pijpjes niet te luid?
Freeswerk ziet er super uit!
Doe je dit zelf of besteed je het uit en zo ja, waar?
Wil zelf nog wat messing of RVS brackets laten doen, hoop handwerk anders :mad:

Groeten, Ralf
 
Alle neusribben uit de plankjes gehaald.
Dit zijn alleen de ribben voor de onderste vleugel.

Foto-PHA7XODQ.jpg


De neusribben zitten nu allemaal op zijn plaats.

Foto-4L6MLSAB.jpg


Foto-XTI74JRJ.jpg


Ton
 
Vandaag het beslag voor de struts en de flying wires aangebracht.

Foto-LYQANWQE.jpg


Foto-SSIWIIUY.jpg


Dit is het beslag aan de onderzijde van de vleugel.
De beugel aan de voorzijde is om het toestel vast te leggen bij wind.
Hier een foto van de strut bevestiging.

Foto-PI7HVJ6S.jpg


Ton
 
Ziet er weer puntgaaf uit Ton!
Freeswerk ziet er zeer goed uit, wat voor machine gebruik je daar eigenlijk voor?
Gebruik je 2mm messing om de kabels meer 'vlees' te geven zodat ze niet insnijden? 1mm zou naar mijn idee ook al volstaan.
Gebruik je zelftappers voor het beslag of heb je aan de andere zijde inslagmoeren?

Heel fraai en je schiet al lekker op :thumbsup:

Groeten, Ralf
 
Dag Ralf,

De freesmachine die ik gebruik is een eigenbouw , die ik in 1997 gebouwd heb.
1 mm is zeker sterk genoeg.
Het is een 1 op 3 kist dus in werkelijkheid is het 6 mm.
Het beslag wordt vastgezet met draadeinden door de liggers met aan beide kanten een moer.

Ton
 
De randbogen heb ik ,zoals ook bij het zijroer en het stabilo , van alu buis gemaakt.

Ik zaag hiervoor een buigmal uit MDF.
Voor de randbogen gebruik ik alu buis van rond 7 mm met een wanddikte van 0.4 mm.

Om makkelijker te kunnen buigen vul ik de buizen met water , vervolgens gaan ze een nacht in de diepvriezer.

Foto-ASM3KP4K.jpg


Ik buig ze dan om de mal.

Foto-7IF3JUCP.jpg


Alz ze niet goed aanliggen buig ik ze met de hand bij tot ze goed passen.

Foto-7IF3JUCP.jpg


Je moet wel , en vooral met dit weer , snel werken.
De buis moet zijn vorm hebben voordat het water smelt.

Op deze manier krijg je geen knikken in de buis.

Ton
 
Als de alu buis in de juiste vorm is gebogen kan hij op zijn plek gelijmd worden.

Foto-8HAEV3DU.jpg


Ik heb de uiteinden van de liggers halfrond uit geschuurd.
Het uiteinde van de buis bij de eindlijst heb ik plat geperst.
Door de juiste vorm kan de alu buis aan de uiteinden verlijmd worden zonder klemmen.

Hiervoor gebruik ik UHU plus.

Foto-Q7EVZW6P.jpg


Ton
 
Begonnen met de onderdelen te maken voor de boven vleugel.

Tegelijkertijd de onderdelen getekend voor de staartslof.

Foto-MBXCWZQS.jpg


Ik kan ze nu uitfrezen.

Ton
 
Vandaag een tekening gemaakt van de staartslof.
Het zijn best veel onderdelen die in dit deel van de Tiger Moth gaan zitten.

Foto-UJ4CG4QL.jpg



Ik ga morgen de onderdelen uit kunststof frezen om te kijken of alles past.
Daarna de onderdelen uit metaal frezen.

Ton
 
De onderdelen in kunststof zijn klaar.

Foto-RYZFRLGR.jpg


Ik kan nu de delen passen en wijzigingen aan brengen.

Foto-J63GMA67.jpg


Op een paar kleine veranderingen past alles goed.
Ik kan de onderdelen nu frezen uit metaal en alles hard solderen.

Foto-FEZVSAKQ.jpg


Ton
 
.
Prachtig werk weer Ton!
Bouw je eerst de ondervleugel helemaal af en zaag je dan de ailerons eruit? Komt er dan nog een nieuwe neuslijst tegen de ailerons aan of hoe ga je dat aanpakken?

Groeten, Ramses
 
Bedankt Ramses,

De rolroeren worden er inderdaad uitgezaagd als de vleugel klaar is.
Er komt geen lijst meer tegen de ligger van de rolroeren.
Aan de bovenkant word de spleet tussen de rolroeren en de vleugel dicht gemaakt met bespanfolie.

Ton
 
Weinig tijd gehad om aan de Tiger Moth te werken.
Wel een aantal modellen gebouwd en opgebouwd voor de airshow te Farnborough.

Aangezien het weer 15 jaar geleden is dat ik gevlogen en het nog wel even duurt voordat de Tiger Moth klaar is , ben ik op zoek gegaan naar een vliegklaar toestel.
Het forumlid Jacques had nog een AvroTutor , schaal 1:5 , staan.
Na het toestel bekeken te hebben en ook heb zien vliegen heb ik deze gekocht.

Er vliegen in Nederland al meerdere toestellen van Jacques rond.
De Avro ziet er goed uit en is zeer goed gebouwd.
Ik hoop er lang plezier van te hebben.

WP_20130717_001_zpsc31f7d85.jpg


Foto-Z886ALG6.jpg


Ton
 
.
Mooie aanwinst Ton! :thumbsup:
Welke motor zit erop?

Veel vliegplezier ermee
Groeten, Ramses
 
Back
Top