Nieuwe Tiger Moth

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door tonspit, 4 sep 2013.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Erg mooi wat jullie doen !

    Mvg,

    Bart
     
  2. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Een vriend van me heeft de wijzers van de instrumenten voor mijn Tiger Moth gelaserd uit RVS.

    [​IMG]

    Ton
     
  3. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    :puppydogeyes:​
     
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Dat zijn mooie wijzertjes voor de Moth Ton!

    Het model van de Lander en het Marswagentje zijn trouwens ook erg mooi geworden :thumbsup:

    Groeten, Ramses
     
  5. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Ben begonnen om de motorkap te maken.
    Bij de Tiger Moth bestaat deze uit 5 verschillende delen.

    Ik maak eerst het voorste gedeelte. Hier word een mal van gemaakt.
    Kan ik later bekijken of ik dit gedeelte uit Alu plaat drijf of gewoon een epoxy onderdeel.


    Eerst heb ik de verschillende doorsneden gemaakt.

    [​IMG]

    Deze vervolgens in elkaar gezet.

    [​IMG]

    De tussenliggende ruimtes opgevuld met PU blokken.

    [​IMG]

    Deze blokken in de juiste vorm geschuurd.

    [​IMG]

    Ton
     
  6. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
  7. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Bouw je een 1:3 kist denk je dat je genoeg plaats hebt voor de tank en uitlaat.
    Omdat ik de cockpit ook op schaal bouw is er achter het motorspant geen plaats voor een uitlaat en tank.
    De enige plaats voor de tank kan achter het voorste instrumentenpaneel zijn maar daar lopen de spankabels van de bovenste vleugelbevestiging doorheen , dus dat word krap.

    Nu overweeg ik om de tank op de originele plaats te maken.
    Heeft iemand hier ervaring mee i.v.m. het betrouwbaar lopen van de motor?
    Blijft de brandstof niet doorlopen na afzetten van de motor?

    De uitlaat zal ik op maat moeten maken voor de beschikbare plaats.
    Motor en uitlaat moet onder de motorkap passen.

    Graag jullie raad.

    Ton
     
  8. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Er bestaat zoiets als een hopper tank, een kleine tank vlak achter de motor die weer gevoed wordt vanuit een grotere tank verderop. Je hebt dan toch een korte brandstofaanvoer. Dat voorkomt het afslaan van de motor bij manouvres en is dus het antwoord op je vraag van betrouwbaar lopen.

    Ik weet alleen niet of het helpt tegen doorstromen, maar ... als je een volle tank hebt bij een gewone setup, dan zit de brandstof ook hoger dan de carburator en dat stroomt er dan toch ook niet uit?
     
  9. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Een kleine tank bij de motor is wel een goed idee.

    Ton
     
  10. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.243
    Locatie:
    Den Haag
    Zo te zien zit er in zo'n kleine hopper tank geen clunk, maar eindigt het buisje in het midden van de tank. De hopper tank zit denk ik altijd vol of kan onregelmatigheden opvangen. Maar het is natuurlijk vooral dat je door lange leidingen/slangen storingen kan krijgen en die zijn zo voorkomen.
     
  11. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    139
    Zit/zat er op de echte TM niet een kraantje tussen de tank en motor...
    Ik meen me te herinneren zoiets op een foto gezien te hebben.
    Verder hangt er veel af welke motor, tweetakt geen probleem..denk aan kettingzaag.
    4-takt.. ligt er maar aan welke carburateur is toegepast, zelfde (pomp) carburateur als 2-takt dan ook geen probleem.
    In dit type carburateur zit een 'naaldje' dat de benzine laat door stromen als er
    onderdruk in de motor ontstaat en dat gebeurd pas als de motor loopt of gestart wordt.
    Wel natuurlijk een goede benzine filter voor de carburateur!
    Maar dat wist je al..
     
  12. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    Met ook zo gelaserde wijzertjes en wijzerplaten heb ik het instrumentenpaneel voor mijn TC Pitts gemaakt. (en heel wat uurtjes...).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Roel
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    139
    Mooi werk Roel, mieljaar !
    Mogen we weten welke motor in deze Pitts komt?
    The engine is the plane.
    Gr.
    PP
     
  14. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    Er komt een zenoah ZG62 met HMS van Toni Clark op. Had ik al samen met de bouwdoos zo'n 15 jaar geleden aangeschaft. Tegenwoordig zijn er natuurlijk veel (en mooiere) alternatieven te koop, maar ja, zo gaat dat als je langzaam bouwt....
    Groeten
    Roel
     
  15. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Ik heb een tweecilinder inline motor in mijn tekening geplaatst van de Tiger Moth.
    De motor zal een viertakt worden van ong. 100 ccm.
    De enige plaats om de tank en uitlaat kwijt te raken is voor het motorspant.

    De tank zal ik in de bovenvleugel maken zoals bij de echte Tiger Moth.

    Nu nog de uitlaat.
    Ik heb eens rondgekeken op het net maar om een viertaktmotor van deze afmetingen goed te dempen zijn toch behoorlijke potten nodig.
    De uitlaten die te koop zijn voor deze motoren zijn te lang om onder de motorkap onder te brengen.

    [​IMG]

    Dus zit er niets anders op om de uitlaat zelf te maken.

    Heeft iemand ervaring met het maken van uitlaten voor deze viertakten?
    Wat is het volume van de uitlaat?
    Hoe lang of hoe kort moet de verbinding zijn tussen de motor en de uitlaat?

    Alle tips zijn welkom.


    Ton
     
  16. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Een Kolm echt??
     
  17. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Femmo,

    Daar ben ik nog niet helemaal uit.


    Ton
     
  18. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Spannend, echt een hele mooie motor met dito prijs helaas
     
  19. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    139
    Er is m.i. genoeg plek om iets te maken dat meer als voldoende dempt.
    Maar hoeveel db maakt zo'n motor met 4 eenvoudige pijpjes zoals de echte TM heeft? (een overgang van 2 naar 4 pijpjes is heel snel gemaakt)
    Waarschijnlijk al te weinig om realistisch 'over te komen'.
    2 Asperges blikjes brachten een 2 cylinder 2-takt King van 80cc zover terug dat de prop meer geluid maakte dan de uitlaten..
    Een TM mag je best een beetje horen hoor, zeker deze, anders doe maar 2kg akku's
    en een elektro motor.
    Kolm? ik gok op een Vallach
     
  20. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.367
    Locatie:
    Stein
    Ik zal er wel uitkomen wat de uitlaten betreft. Maar alle tips zijn welkom.

    Intussen de hulpribben gefreesd die in het voorste gedeelte van de vleugel komen. Dit om het doorhangen van de bespanning tegen te gaan.
    Bij latere types is het voorste gedeelte van de vleugel bekleed met dunne triplex.

    [​IMG]

    Ook de metalen onderdelen gefreesd voor de bevestiging van de struts.
    Deze zijn gemaakt van 2 mm messing.

    [​IMG]

    Ton
     

Deel Deze Pagina