Nieuwe Tiger Moth

Ik heb voor de Alu buis UHU plus endfest 300 gebruikt.
Als je de lijm gemengd hebt kan je er behoorlijk lang mee werken.
Ondanks dat de buis met enige druk tegen de ribben gelijmd moest worden kwam hij niet los. De alu zit echt vast.
Voor de plaatjes om de ribben gebruik ik deze lijm ook.

Ton
 
Wat een prachtig project , erg intressant om te zien hoe je met alu werkt. Dit ga ik volgen. Ik hoop dat je regelmatig updates plaatst zodat ik mooi wat kan kezen tijdens de winterdagen.

Mvg,

Bart
 
Verder gegaan met het maken van de zijroerhevels.
De hevels zijn gemaakt van 2 en 1mm ALU.
Uit 1mm alu zijn de bevestigingen aan het roer gemaakt.
Eerst de vorm gemaakt , vervolgens de gaten geboord en dan haaks omgezet.
Vervolgens aan beide kanten van de 2 mm hevel gelijmd en vastgelijmd en vastgeklonken met bolkop klinknagels.

Foto-FTHS6XMN.jpg


En zo zien ze eruit op het roer.
Beide hevels worden vastgezet met vier M2 draadeinden mat aan weerskanten moertjes.

Foto-NPTLT3ON.jpg


Foto-RGTZIZPR.jpg


Ga nu verder met het maken van de stuurdraad aansluiting en de puntoogjes.

Ton
 
Voor de vleugelliggers ben ik op zoek voor de beste methode van opbouw.
Op de foto zijn twee liggers te zien.
De onderste ligger is opgebouwd met twee latten van 9 x 4 mm.
Tussen de latten 3 mm balsa gelijmd.
Op de plaats van de vleugelbevestiging en de struts heb ik multiplex van 9 mm dik gelijmd.
De bovenste ligger is van een massief hout. Hierin zijn uitsparingen uitgefreesd.
Op deze manier zijn ook de liggers van de originele Tiger Moth gemaakt.

Foto-XYKV637X.jpg


De opgebouwde ligger weegt 100 gram en de massieve ligger 120 gram.
Zelf zou ik graag de massieve liggers maken.
Suggesties en opmerkingen zijn welkom.

Foto-G3TRJEUO.jpg


Ton
 
Ik zou me geen zorgen maken over de massa.
Wel zou ik een breek test doen om te weten welke sterker is.

En even voor mij...die liggers zie je straks toch niet? Waarom zo schaal onderhuids?

Oh ja vergeet ik bijna te zeggen hoe waanzinnig prachtig ik alles vind.
Ik zeg het niet snel, maar dit is MEESTERwerk!
 
Voor de massa maak ik me geen zorgen.
Het is tenslotte een 1:3 kist.
Ik wilde eerst gewoon massieve latten gebruiken.
Gewicht 155 gram per stuk.
Opgebouwd 100 gram en massief uitgefreesd 120 gram.
Bij acht liggers is het verschil tussen de lichte en de zware liggers 440 gram.
Je ziet ze inderdaad niet meer na het bespannen.
Maar ik vind de opgebouwde liggers vervelend werk vandaar een andere oplossing.
Ik heb de twee liggers aan de uiteindes ondersteund en in het midden een gewicht geplaatst. De doorzakking was bij beide liggers gelijk.

Ton
 
.
Prachtige roerhoorntjes Ton!
En inderdaad, het kale skelet wordt straks zelfs schaal... :worship:

Groeten, Ramses
 
Na de proeven en er nog eens over nagedacht te hebben ga ik de liggers toch uit een stuk maken.
Komende week heb ik een plank Sitka Spruce , kwartiers gezaagd.
Van dit hout zijn ook de originele liggers van de Tiger Moth gemaakt.

Dit hout is zeer fijnjarig en recht van draad en is te leveren tot 7,5 mtr lang.

Ton
 
De onderdelen die nodig zijn voor het kielvlak zijn klaar.

Foto-BKLNN6PH.jpg


Voor de hoofdligger heb ik een grenen lat gebruikt die aan beide zijden beplakt is met 1 mm triplex.
In de ligger zijn gelijk de gaten geboord voor de scharnieren.
Tevens heb ik de sleuven gefreesd voor de ribben.

Foto-CSWIOHUP.jpg


De alu buis heb ik in de juiste vorm gebogen en vervolgens over de gehele lengte geperst zodat de buis een ovale doorsnede heeft. Dit om een goede aansluiting op het richtingsroer te krijgen.

Foto-HHAAB7WX.jpg


Vervolgens de ribben en de versterkingsligger op hun plek gelijmd.
Dit moet nu drogen voordat de alubuis op zijn plek gelijmd kan worden.

ton
 
Aluminium buis zit op zijn plaats incl. de versterkingshoeken.
De balsa plank aan de onderkant zit met een paar druppels sec. lijm vast.
Dit heb ik gedaan om de rib haaks te houden tijdens het uitharden van de lijm.

Foto-RZWLCU84.jpg


Op de onderste foto is goed de opbouw van de ligger te zien.
Ook zie je hier de ovale alu buis.

Foto-4WTBPQ7W.jpg


Als de lijm uitgehard is kan ik alles schuren en de rest van de onderdelen erop lijmen.

Ton
 
Je pakt dit mooi aan Ton :thumbsup:
Heb je een speciaal gereedschap om de alu buis te buigen en persen?

Zie ik daar trouwens een bouwdoos van een Cirrus Moth of een Curtiss Jenny?

In de 'bare bones' wordt het straks een plaatje :D
Ik volg je bouw met veel plezier.

Groeten, Ralf
 
De aluminium buis buig ik gewoon met de hand.
Voor de hoogteroeren en het zijroer heb ik eerst de omtrek van de roeren uit een stuk MDF gezaagd en daar de buis om heen getrokken.
Daarna de buis met de hand bijgebogen.
De buis heeft een wanddikte van maar 0,3 mm.

Op een amerikaans forum zag ik wel een tip om buis te buigen.
Ze vulden de buis met water en vervolgens ging de buis de diepvries in.
Als het water bevroren was kon men de buis makkelijk buigen.

Op de achtergrond ligt inderdaad een bouwdoos van een Curtiss jenny.
Dit is een static model , schaal 1:16.

Ton
 
Bij kwartiers gezaagd hout worden de stammen eerst in vier kwarten gezaagd.
De planken worden dan van de rechte kanten gezaagd.
De jaarringen staan dan haaks op de planken.
Daardoor is het hout sterker en trekt minder.
Men krijgt dan wel minder planken uit de stam dus de meeste stammen worden zo niet gezaagd.

Foto-XAM67WVA.jpg


Ton
 
Om wat afwisseling te krijgen met de bouw ben ik begonnen met enkele details.
Dit worden de sluitingen voor bagageruimte.

Foto-LDRJ8GI7.jpg


De onderdelen zijn uit 1mm messing gefreesd , behalve de handgreep. Deze is van 5 mm messing gemaakt. Hieruit moet de vorm van de greep worden gevijld.
De andere delen moeten nog geboord en omgezet worden.

Op onderstaande foto is te zien hoe het moet worden.

Foto-GLDO6WOF.jpg


Nu nog de juiste maat schroefjes vinden.

Ton
 
Back
Top