nieuwe trex 450

hallo iedereen, ik heb van een forumlid een trex 450 overgekocht, nu ben ik deze wat aan het afstellen wat al aardig gelukt is tot nu toe.

ter info de setup:

regelaar : phoenix ice 50
motor : align RCM-BL450MX 3400kv
swash servo's : 3x SAVOX sh-0257 MG
tailservo : align ds520
flybarless : 3GX

nu heb ik de 3GX kunnen afstellen denk ik. maar zit met het probleem dat ik mijn main blades niet op 1 lijn krijg.
als ik gas begin te geven op zo'n kleine 1/4 van de gas draaien ze mooi op 1 lijn, maar geef ik meer gas, dan begint de heli wel heftig te schudden, en draaien ze niet meer op 1 lijn hoe kan ik dit oplossen?

EDIT: het is ook zeer moeilijk om de blade tracking te doen omdat wanneer ik dus gas geef en hij begint wat te schudden stuurt de gyro tegen en zo hangt mijn swashplate dan scheef, hij stuurt met roll tegen waardoor het natuurlijk zeer moeilijk wordt om te tracken

de bladen stel je toch af met een pitch gauge!
de swash stel je af met een swash leveler
dan zouden de bladen al zo goed als in een lijn draaien

Nick

Ik gebruik altijd een rode en een blauwe stukje tape aan de rotorbladen tip.
Bij twijfel steek ik een houten plank in de breedte tussen het landing gestel in.
Deze moet zwaar genoeg zijn zodat de heli niet kan kantelen of loskomen.
Nu kan je met een gerust hart toeren maken en het blad spoor afstellen.

Ik stel de heli heli af met een digitale pitch meter. Eerst met het eerste blad alle posities op 0 graden afstellen. Daarna het andere blad ook op 0 graden zetten. Werkt perfect en je kan dan gewoon geen bladspoor hebben. Op deze manier hoef je ook niet de kop los te halen om de swash leveler er op te zetten.

Wel zorgen dat je de heli (hoofdrotoras) waterpas hebt staan.

Ff omdatmdit een forum is, en iedereen een andere benaming voor zaken heeft: wat bedoel je met die lijn?
Heb je het over bladspoor?

Heb je de bladen bgebalanceerd?
Heb je gecheckt of beide linkjes naar de kop wel even lang zijn?
Feathering shaft recht?

Pitch meten (digital of analoog, digital is natuurlijk lux)
aan alle twee vleugels met een goede feathering-shaft
zou genoeg zijn, en bladspinning verdwenen zijn.

Met een analoge pitchmeter moet men wel goed kijken.

... à propos, TS:
boven schrijf je nieuwe T Rex
en dan overgekocht van een ...

groetjes , Heli-Uwe

... à propos, TS:
boven schrijf je nieuwe T Rex
en dan overgekocht van een ...
Daar raakte ik ook even door in de war. Maar ik ga er van uit dat, als je als verkoper iets aan een mede forumlid verkoopt dat het spul ook goed is. Anders ben je als verkoper echt een @#$%$^$#%^!!!

Maar om alles goed af te stellen moet de main- en feathering shaft wel recht zijn.

+1 Joop,

en nu meten @harrishawk:,
nu willen wij ook weten wat het probleem was,

let op, als de heli op de grond staat (beton)
kan het zijn, dat die 3GX verkeerde input krijgt bij
(lang) optouren op de grond,

en ook kijken, dat die bladen gebalanceerd zijn en niet te strak zitten ..

suc6 en groetjes van Heli-Uwe

iepss, hallo, heb er nog wat aan bezig geweest. heb met die plakbandjes dus die bladen op 1 lijn proberen te krijgen en dit is nu aardig goed hoor. zelf heb ik maar een analoge pitch meter dus dit heb ik zo nauwkeurig als ik kan proberen te doen. de swashplate heb ik ook proberen zo goed mogelijk te levelen en denk dat die toch aardig plat staat.

wat ik bedoelde met die nieuwe trex 450 is dat het een nieuwe is voor mij :D maar het is natuurlijk een 2dehands (25 vluchten +-) en voor degene die het verkeerd opvatten :D natuurlijk is het degelijk spul :D ik ken de verkoper goed, en hij zou mij niet iets verkopen die niet goed is. het is gewoon ik die ergens nog iets verkeerd doe.

heb ook die feathering shaft uigehaald en bekeken en die is echt kaarsrecht! :) dus daar kan het niet aan zijn.

wat nu dus nog mijn probleem is. hij vliegt goed maar hij trilt in momenten in de lucht, het is niet constant. maar in momenten begint hij te daveren. ik heb het idee dat mijn servos constant wat weg en weer bewegen wat ik veronderstel dat normaal is (door dat flybarless,niet?)
maar misschien te geweldig ik weet het niet?

ik zal proberen zo rap mogelijk eens een filmpje te maken.

bedankt alvast voor de hulp

Hoi,

feathering shaft uithalen en kijken is niks, je ziet meest niks,
je moet hem ingebouwd houden,
een blad verwijderen,
en met de imbus de shaft draaien en kijken wat dat over gebleven blad doet,
is die krom, gaat dat blad op en neer.

filmpje is handig, maar wat ik denk is,
dat die fbl ergens aan trilt,
ik geloof je wel, dat de heli goed is en voor jou nieuw,
daarom gaat het niet,

maar toch zou ik zeggen, de heli was gecrasht,
featheringshaft of mainshaft hebben een tik,
het ontstaan trillingen en die fbl slaat nu ergens tegen aan,
en de boel is perfect.

groetjes van Heli-Uwe ... is maar zo 'n idee !

De dempers kunnen ook te hard zijn, of de kop gain (veel) te hoog, dan krijg je zo'n vibraties. Mainshaft of featheringshaft kan je altijd eens rollen op de tafel om te zien als het recht is.

hallo, de feathering shaft heb ik dan ook nog eens bekeken door net een imbus hem rond te draaien en te kijken naar het rotorblad, maar die blijft mooi op zijn plaats dus die is goed. Die gain op de rotorkop verlagen, doe je dit door die regelvijsjes op de 3gx te verminderen?

Daveren? Wat moet ik daar onder verstaan?

Gaat de staart op en neer?
Links en rechts?
Of trilt hij gewoon?

Wel een beetje belangrijk in dit soort dingen duidelijk te zijn, want iederen verstaat iets anders onder het " daveren" van een heli...
Persoonlijk heb ik geen flauw idee wat je zou kunnen bedoelen..

Filmpje verduidelijkt extreem veel

+1 @Student:

advies nog aan de TS,
ga niks proberen, da woord het nog erger, als je verkeerd om draait.

groetjes, Heli-Uwe

hallo, het was niet de staart die trilde maar gewoon de heli die weg en weer rilde (om zijn rol as) maar heb wat zitten proberen met de gain (de regelvijsjes op de 3gx) en heb deze bijna 40% lager gezet en nu is die trilling dus volledig weg. maar er is nu ook veel wind dus echt oordelen kan ik pas als er bijna geen wind is.

daarna rest er mij nog 1 vraagje.
de gain van de tailrotor. deze staat momenteel op 37% HH maar nu draait de staart nog lichtjes weg. verhoog ik hem naar 38 dan begint de staart direct al wat sneller weg en weer te slaan, hoe kan ik dit oplossen? 37 is te weinig en 38 is te veel

Hoi,

ben je zeker dat die op 37 HH staat,
en niet op 37 rate mode,
bij niet verkeerde pitch aan de hekbladen
draait die in rate mode weg,
38 gain rate mode zou dan te hoog zijn
en heeft ook niks met wegdraaien te maken

..gain instellen hekrotor ABC lezen en ook handleiding zender

groetjes en suc6, Heli-Uwe

hallo, ik zal er inderdaad eens op zoeken, maar ik denk dat het HH mode is en niet rate, want bij rate als je de staart beweegt stuurt hij tegen maar komt hij altijd weer in het middelpunt hé, en bij mij niet, dan blijft de staartservo tegensturen tot hij weer op de juiste positie staan, daarom denk ik dat het HH mode is

Het is niet normaal om de pots op je 3GX 40% lager te moeten zetten om hem niet te laten schudden!
De pots horen op 12uur te staan!

Heb je al eens gekeken naar de lagers in de mainshaftblocks?
Als daar speling op zit gaat ie ook schudden!

Back