nieuwe trex 450

oke, bedankt voor het snelle antwoord.

nu heb ik nog 1 laatste vraagje tot ik over kan gaan tot het opnieuw programmeren. mag je wel subtrim gebruiken op de roll? dit omdat in de 0 positie het servoheveltje niet 100% mooi in het midden komt te staan. en het heveltje een tandje verzetten is net dan weer te veel, dus kan ik niet anders dan 120% subtrim instellen op de roll

Het gebruik van expo raad ik echt af. Je hebt geen lineair stuur gedrag waardoor de helikopter onnatuurlijk reageert. Als je stuurt moet de heli reageren. Niet eerst een heel klein beetje en dan ineens een hele berg. 30% expo is echt te veel. Je heli vliegt dan echt als een dweil.

10% voor een beginner en dan zo snel mogelijk weer afleren. En bedank me over een jaar maar ;-)

oke, danku, ik zal inderdaad die expo wat gaan afleren :D dit had ik ook met mijn vliegtuigen. in het begin geleerd met veel expo en dan overgeschakeld naar 3D vliegen en dan knoeien omdat ik daar die expo niet meer gebruikte dus dat was weer helemaal aanleren :D

en iemand een antwoord op die subtrims? op de roll?

EDIT: ik zit echt te sukkelen met die ailerons en elevator. dus jullie zeggen dat ik mijn endpoints niet mag verlagen. maar nu zit ik met het probleem dat wanneer ik bv volledig Roll geef dat deze een hoek van 14 graden hebben wat dus veel te veel is, ook bij elevator. hoe kan ik die dan verminderen? als ik roll travel limi instel in de 3gx veranderd er neits

Laatst bewerkt:
Heb je voor het instellen goed de handleiding van Align doorgenomen. Het staat er op zich heel goed in omschreven.

In dir mode zet je alles op 0 graden en 8 graden door middel van sub trims en het swash menu in je zender. Dit lukt altijd! Vervolgens de stappen van de 3Gx doorlopen volgens de handleiding. En geen zaken zelf gaan verzinnen. Er staan ook filmpjes op Youtube.

subtrims op rol mag!

maar bekijk die juiste procedure voor het instellen (gyro uit enzv.)
liefst geen subtrim en mechanisch afstellen,

(op mijn 700e heb ik die servohevel zo lang gedraaid en die stuurstangen zo lang bewerkt, tot dat geen subtrim meer nodig was)

heb je een servohevel met 4 of meer armen of een ronde,
zo kan je deze draaien bv. om 90 graden,
en je hebt weer een andere hoek !!

dat betekend, dat je een van de 4 armen moet gebruiken,
die het meest horizontale aflevert

en: !!!!!
ga alles stap voor stap door,
boven schreef je weer, dat de bladhoek te groot is
en er is nog niet eens de swash gelevellt,
en dan beginnen met expo ... svp. stap voor stap,
die Bert Kammerer van Align heeft een heel leuk filmpje ergens gemaakt

groetjes, Heli-Uwe

hallo,
vandaag nog wat bezig geweest. gedaan zoals vertelt. alle endpoints weer weggedaan en op 100 gezet. ook de expo van de zender op 0 gezet zoals jullie vertelden. daarna alles mooi plat gezet van de swashplate en de hoeken ingesteld dus aileron en elevator op + en - 8° en ook de pitch in orde gedaan. daarna eens proberen te vliegen... nu kon ik de potmeters wel op 12 ulaten staan en de staart was ook strak denk ik (heb namelijk rap weer moeten landen) ik steeg dus op, en ik mocht de stick van de aileron en elevator niet aanraken of de heli sloeg al bijna ondersteboven. zo gevoelig dat ie was zonder die expo... amai mijn hart :D denk dat hij bijna ontplofte :D

hoe kan ik dit oplossen?
ook de stik van e rudder als ik hem maar 1mm bewoog draaide de heli al 180°

ik mocht de stick van de aileron en elevator niet aanraken of de heli sloeg al bijna ondersteboven. zo gevoelig dat ie was zonder die expo... amai mijn hart :D denk dat hij bijna ontplofte :D

hoe kan ik dit oplossen?
ook de stik van e rudder als ik hem maar 1mm bewoog draaide de heli al 180°
Als dit werkelijk zo is dan is er wat verkeerd gegaan tijdens de setup;) Dit is namelijk niet zoals ik de 3Gx ken. Met de basis instellingen is het ook voor een beginner vliegbaar.

Als het wat minder spectaculair is kan je de snelheid van het rollen, nicken en yawen aanpassen in de setup.

inderdaad, ik weet echt niet hoe het komt, ik heb alles stap voor stap overlopen en gedaan zoals het er in stond, maar ie was echt VEEEEEEEEEELLLLL te gevoelig :s

expo op rudder instellen dit kan geen kwaad! , of het bollinkje op de servo hevel (van staart servo) een gaatje dichter na de servo zetten bied ook een oplossing(wel opnieuw je limits instellen)

ik zelf vlieg wel met 20% expo op ail en elev
al ben ik me dit nu wel af aan het leren maar heb er eerlijk gezegd nooit hinder van gehad.
en als je gaat 3D vliegen maak je toch grotere stuur uitslagen met je sticks
expo is meer voor het hoveren dacht ik, dan stuurt de heli niet zo fel rond midstick

tip stel de heli in zoals jij vind dat de heli fijn vliegt ,dat is het belangrijkste of dit nu met expo is of niet.

als je dadelijk beter kunt vliegen kun je geleidelijk je expo weer afbouwen;)

maar ieder voor zich

Gr Nick

kijk, ik heb nu de expo op 65 van aileron en elevator ingesteld, en nu wordt hij weer wat beter vliegend. ik mocht echt de sticks niet aanraken of hij was amper bestuurbaar

[[..]
tip stel de heli in zoals jij vind dat de heli fijn vliegt ,dat is het belangrijkste of dit nu met expo is of niet.

als je dadelijk beter kunt vliegen kun je geleidelijk je expo weer afbouwen;)

maar ieder voor zich

Gr Nick
+1
Ik las elders wel dat expo is bedacht omdat servo's rond hun middenpunt een grotere uitslag maken dan meer op het eindpunt. Met expo kun je dat effect dan compenseren.
Met fbl is dat eigenlijk niet aan de orde, je stuurt de gyro en die stuurt de heli met een bepaalde snelheid. Toch kan het prettig zijn als de heli rond het midden iets minder gevoelig stuurt, zoals wanneer je de heli laat hoveren en kleine correcties maakt, maar toch ook snel kan wanneer je dat wilt.

65 lijkt me dan wel weer erg veel, dan krijg volgens mij het effect dat de stuursnelheid op bij een bepaalde uitslag echt veel groter wordt. Ik zou 30 of minder aanhouden. Verder dan eventueel de stuursnelheid wat terugschroeven of kijken of het gaandeweg toch wat went als de snelheid in principe wel 'normaal' is. Ik heb echter geen idee hoe dat met 3g(x) zit, enkel ervaring met beastx en brain..

65% is inderdaad wel erg veel.....
probeer idd 30% of minder
let wel op je kan ook -30% instellen hoe de heli dan reageert weet ik niet ik heb in iedergeval +20% op elev en ail ,op rudder heb ik geen expo

Nick

ps in de 3gx zit ook een instelling die een flybar simuleerd geloof ik deze kun je aanvinken , wel moet je dan de 3gx binden met je laptop / computer

Zoals ik al aangaf: er klopt gewoon echt iets niet. De standaard waarde in 3Gx zijn echt niet zo hup-hup als jij nu aangeeft. En 65% expo gaat nergens over, dan ben je echt de lineariteit kwijt. Controleer in ieder geval de roll en nick snelheid in de 3Gx.

En 65% expo gaat nergens over, dan ben je echt de lineariteit kwijt. Controleer in ieder geval de roll en nick snelheid in de 3Gx.

hier ben ik het over eens;)

bij 30% expo zou de heli al heel tam moeten sturen

of je corrigeert zelf iets te veel:p

hallo,

ik zal het een en ander posten van mijn waarden misschien dat jullie er dan wat meer uitgeraken:

dus wat heb ik nu:
mechanisch:
volle pitch 12°
gas toe -6°

aileron en elevator 8 en -8°

op de zender staan alle endpoints op 100 en nu expo weer overal 0 dus alles lineair.

IN DE 3GX
flight mode parameter1
flight codition control = 50
collective pitch elev precompensation =50
cyclic ring = 85
cyclic pitch exponential setting =2

flight mode parameter 2:
elevator flip rate adjustment = 70
aileron rate adjustment = 50
elevator travel limit = 70
aileron travel limit = 70
collective pitch dampening =0
cyclic pitch dampening = 0
collective pitch acceleration = 0
cyclic pitch acceleration = 0

rudder parameters
rudder locking gain adjustment = 70
collective pitch torque precompenation = 50
anti torque compensation = 20

en dan
setting display:
aileron travel limit = 35
elevator travel limit = 30
rudder travel left limit = -34
rudder delay command =10
aileron sensitivity = 54
elevator gain = 52
rudder travel right limit = 43
rudder gain = 40

hopelijk kunnen jullie hier wat uit halen die misschien niet correct is

Domme vraag, maar is je 3gx nieuw, of heb je deze van iemand overgenomen?
Misschien dat er momenteel geen standaardwaarden in staan?

Eigenlijk moet je de heli eens laten vliegen door een ervaren vlieger
Wat jij extreem gevoelig vind, is waarschijnlijk voor een ervaren vlieger normaal

Je kunt in de computer eens kijken, bij de 3g zat er een bell/hiller schuif ergens
Daarmee stelde je de 3g in op 3d, of op relaxt vliegen.
Verschil was voornamelijk voelbaar met hoover en rustig rondvliegen, veel rustiger gedrag
Alleen ik vlieg niet alleen rustig, dus ik heb hem weer opgeschroefd

Wat voor tandwiel heb je op de motor zitten, op hoeveel % staat je gascurve?
Misschien heb je gewoon een onchristelijk onbeginners hoog toerental
Daar worden ze ook erg happig van

hallo,

ik zal het een en ander posten van mijn waarden misschien dat jullie er dan wat meer uitgeraken:

dus wat heb ik nu:
mechanisch:
volle pitch 12°
gas toe -6°

aileron en elevator 8 en -8°

op de zender staan alle endpoints op 100 en nu expo weer overal 0 dus alles lineair.

IN DE 3GX
flight mode parameter1
flight codition control = 50
collective pitch elev precompensation =50
cyclic ring = 85
cyclic pitch exponential setting =2

flight mode parameter 2:
elevator travel limit = 70
aileron travel limit = 70
collective pitch dampening =0
cyclic pitch dampening = 0
collective pitch acceleration = 0
cyclic pitch acceleration = 0

rudder parameters
rudder locking gain adjustment = 70
collective pitch torque precompenation = 50
anti torque compensation = 20

en dan
setting display:
aileron travel limit = 35
elevator travel limit = 30
rudder travel left limit = -34
rudder delay command =10
aileron sensitivity = 54
elevator gain = 52
rudder travel right limit = 43
rudder gain = 40

hopelijk kunnen jullie hier wat uit halen die misschien niet correct is

mechanisch is je heli niet goed afgesteld

1- pitch curve rechtlijnig zetten 0-25-50-75-100 (bij een curve van 0 tot 100 spectrum zender)
2-minimaal 2 moterkabels loshalen
3-zender aan
4-lipo aansluiten(heli)
5-gas op mid stick
6-swash servo hevels zo goed als mogelijk haaks zetten (90graden)
7-nu je bladen afstellen op 0 graden d.m.v linkjes van servo's na swash in tekorten / verlengen
8-nu meten wat je aan neg / positieve pitch hebt

je zou nu evenveel neg als pos pitch moeten hebben

flight mode parameter 2:

dit lijkt mij wel aan de hoge kant ik had geloof ik iets van elev 35 en ail 30
verder ben ik niet zo thuis met de 3gx ,wellicht dat andere je daar mee kunnen helpen

Gr Nick

hallo, ik denk dat ik op de motor een tandwiel heb van 16 tanden en op de main shaft heb ik het tandwiel autorotation gear HB6006A zitten, en vlieg in de zender dan meestal op idle up 1 met een curve van 85%

Wat ik je nu nog aan kan raden is in je zender een nieuw model aanmaken en van voren af aan beginnen. Je hebt inmiddels al veel veranderd en dan zie je gemakkelijk iets over het hoofd.

Wat betreft de waardes van de 3Gx, die kan je op de computer op de standaard waarde zetten. Dit MOET vliegbaar zijn. De rode streepjes onder de sliders geven aan wat de standaard waarde is.

En zorg dat je software overeen komt met de versie in de 3Gx. Je kan hem ook gelijk opwaarderen naar versie 3.1.

In deze handleiding (T-rex 700) staan de stappen duidelijk uitgelegd voor het instellen:
http://ms.align.com.tw/mpeg/manuals/helicopters/KX018E15.pdf
En lees, lees, lees en lees nog een keer. Het kost tijd en geduld maar je leert hier verschrikkelijk veel van:thumbsup:

Kom je er dan nog steeds niet uit dan moet je toch op zoek naar iemand die je erbij kan helpen. Omdat je aangeeft de verkoper goed te kennen zou ik vragen of hij je kan helpen. Hij heeft er immers al mee gevlogen.

+1...

de 3g heeft zelfs standaard presets voor een 450, die je zo in kan laden en naar de 3gx kan sturen.
Qua toerental, volgens mij zit je nu op +/- 3000 rpm op de kop. Niet overdreven, maar waarschijnlijk is hij voor jou met een 15 of 14 tands tandwiel beter te controleren.
dan kom je op 2800 of 2600 uit.
Gaat je accu ook weer langer mee.

Dat is ff een randverhaaltje, scheelt vast iets. Maar bij lange na niet zoveel als je nu nodig hebt
eerst ff alles opnieuw, of even bij iemand langs..

Back