nieuwe trex 450

11 uur? Zou wel moeten kunnen maar hoe stonden die dan eerst?

En hoe zijn je lagers?

Als de heli een crash heeft gehad dan kunnen de lagers en zeker de bovenste al kapot gaan. Die vangt namelijk de klap op.
Als je het niet vertrouwd, gewoon een set nieuwe lagers erin!

hallo, voor zover ik weet is die niet gecrashd. ik had gelezen in de handleiding dat de gain op 12u moest staan dus dat had ik gedaan. maar toen hij wat schudde had ik hem op 15 u gezet maar aangezien dit slechter was heb ik hem dan op 11 u gezet wat nu veel beter is. de rollagers zal ik eens moeten bekijken

edit: hij vliegt goed denk ik nu, maar die staart wil niet lukken, ik ben 200 pr. Zeker dat ie in hh mode staat. Bij 37 drijft ie nog ligtjes weg de staart en bij 38 slaat hij al weg en weer. Wat ook aangepast moet worden is de delay. Want als ik snel met mijn staart beweeg blijft hij zon 3 tal sec wat weg en weer slaan. Maar dat lukt nog niet echt om dat aan te passen in de 3gx

Laatst bewerkt:
Gain voor het hek tussen 35 en 40 moet kunnen
da moet de heli met een HH gyro nog niet oscilleren !!
loopt die hek-sturing netjes ??

P.S., als je instellingen verandert,
is het niet handig, meteen zo 25 tot 30 % van de waarde te veranderen,
ik ga maar uit, dat die heli toch eens gevlogen is,

en ... alles wat je schrijft zegt, dat de heli gecrasht is, misschien ook even 'n beetje

groetjes, Heli-Uwe

die gain veranderen heb ik natuurlijk beetje per beetje gedaan. Enm van waar halen jullie dat ie gecrashd is? Zou het niet kunnen zijn dat die gain zo veranderd moet worden omdat ik de 3gx van versie 1.2 naar 3.0 heb upgegrade?? Hoe zou ik dit nu met de staart kunnen oplossen?

Meestal na een crash krijg je lagerproblemen (als je ze laat zitten), wat trilling veroorzaakt, wat op zijn beurt de gyro etc van slag gooit

Delay moet je af blijven.
Dat heen en weer slaan als je een spontane staartbeweging maakt, is gewoon een teken dat de gain nog aan de hoge kant staat.
Een puntje of 3 a 4 omlaag moet dat wel oplossen.

Als hij drift, terwijl jij geen input geeft, moet je eens kijken of je niet stiekem ergens getrimt hebt.
Dat is nl in 90% van de gevallen het probleem. Ergens een mixer aan, subtrim ingesteld op dat kanaal, trim, revo mix aan, etc

Kijk in je zender (als dat kan) in het menu waar je kunt zien wat alle kanalen doen
Kanaal 4 moet dus echt op 0 staan..

hallo, als zender heb ik de T8fg van futaba, dus dat kan ik bekijken. Kanaal 4 staat echt 100 pr. Zeker op 0. En die gain als ik hem nog maar 1% zak drijft de staart al enorm weg. Denk na 6 seconden is hij al 90 graden weggedraait.

Nog 'n keer,

je hebt een 3GX en geen andere Gyro,
bij mijn 3GX loopt gain van 50 tot 100 in HH
en van 50 tot 0 in rate mode,
hoezo is dan bij jou 37 HH mode ???

!! naar een upgrade moet de hele boel weer nieuw ingestellt worden,
dus de hele proces van programeren nieuw incl gains , 10 graden enzv. !!

groetjes van Heli-Uwe

Laatst bewerkt:
Uwe, in mijn zender (de ff10 ) kan ik kiezen of ik de 0-50 en 51-100 aanduiding wil gebruiken, of de -100-0 tot 1-100
De 8 zal dat ook kunnen, vermoed ik. Het is eigenlijk een beetje de opvolger van de 10, dus ik verwacht niet anders dan dat het kan.

Maar dat de staart drift in heading hold is raar. Heb je toevallig een hele lange hevel op de staartservo? Kortom, het balletje in het buitenste gaatje geprikt oid?
Deze een paar gaten naar binnen zetten, en even de limits weer goed zetten, zou een hoop kunnen schelen

En hoe sluit je de accu aan?
Klinkt als een stomme vraag,vmaar als je aansluit, en meteen door blijft rommelen om de accu goed te hangen, blijft de heli een beetje bewegen terwijl de gyro initialiseert.
En de gyro stelt op die initialisatie zijn 0 beweging af.
Dus als hij fout initialiseert, wil hij 0 beweging zien. Maar het is gewoon een dom ding zonder ogen, dus als beweging voor hem 0 is, zal hij dus blijven bewegen...

Heli-uwe, ik zag jou berichten ook hoor en dit heb ik al goed doorgenomen, dus ben me er zeker van bewust van die gain. maar zoals Student zegt heb ik in mijn T8fg een curve van 0-100%
dus ik heb nu een schakelaar op mijn zender geprogrammeerd (in het gyro menu) die dus schakelt tussen HH en normal mode. (dit zie ik ook duidelijk op het status lampje van de 3gx die veranderd van kleur.

dus ik zal het nog een keer proberen uit te leggen.

stap 1: ik zet de schakelaar naar beneden in normal mode.
stap 2: zet de heli op de juiste plaats en sluit DAARNA de batterij aan(die al aan de heli hangt) en kom verder niet meer aan de heli.
stap 3: verzet de schakelaar dus het statuslampje verkleurd en nu zit de heli in HH mode.
stap 4: motor beginnen met optoeren en opstijgen en dan naar idle up 1 gaan.

dus ik zie duidelijk dat in stap 1 normal mode is, want als ik de staart beweeg stuurt de servo tegen en wanneer ik stop met bewegen gaat de servo weer naar de beginstand wat dus normal mode is.

wanneer ik dan naar HH ga, en beweeg dan de staart stuurt de servo tegen maar keert hij niet naar de beginstand tot ik hem weer in de beginstand zet wat dus HH mode is. en ik doe dit op dezelfde manier bij mijn andere 450 en daar werkt het perfect. het enige verschil is dat het daar met een spartan gyro is en hier nu met een 3gx.

verder zit de het balletje van de staartservo in het 2e gaatje van langs binnen. dus dat zit goed denk ik, verder heb ik dan de endpoints van de servo verminderd omdat hij veel te ver ging dus de servo beweegde veel te veel. maar heb wel gezorgd dat alle trims en subtrims op 0 staan.

EDIT:

wat ik nu lees op de manual is dat:
rudder travel limit setting lower then 50% will not be registered. mechanical fix is neededfor excessive servo travel limit function below 50% en mijn limit is 40% zou dat iets kunnen betekenen?

wat ook in de manual staat:

FOR radios like FUTABA with a scale from 0-100% as heading lock gains. the recommend gain is 30-35% en ik had 37 tot 38

Laatst bewerkt:
heli in HH opstarten en ook niet meer aan het knopje zitten kort om altijd in HH vliegen tenzij je schaal wil gaan vliegen dan is het wat anders

gr Nick

Ok, zal in het vervolg altyd in hh opstarten.verder heb ik ook eens gekeken en kan de gain instellen van -20 tot plus120 en bij punt 0 schakeld hij tussen hh en normal. Ook heb ik dus eens gekeken als ik de gain op 70zet beweegt de staart servo direct over zijn hele uitslag

Hoi @harrishawk:

ik heb wel over na gedacht wat ik schrijf,
maar niet om je te kritiseren,
eerder om te kijken, of wij niet iets over ons hoofd gezien hebben,

opstarten doe je de gyro inderdaad in HH mode,
vliegen doe je meest ook in HH mode,
maar sommige piloten zo als Bert of ook ik af en toe,
vliegen ook maar met rate mode voor de extra uitdaging,

trouwens is het ook een oefening, en ik vlieg ook schal-helis

...nou, waar moeten wij nog zoeken,
gaat het misschien met een filmpje nog ??

jou servoarm moet nu ook goed zijn, ik denk zo 1,2 cm was goed

groetjes van Heli-Uwe

lol, je hebt de endpoints verminderd?
fout nr 1 ;-)

Blijf met je vingertjes van die endpoints af, gewoon op 100% zetten. ZEKER voor kanaal 4 en 5!!!!
De servo uitslag beperk je met de LIMIT functie op de gyro. de gyro zorgt daarna dat de servo nooit van zijn leven buiten zijn gebied gaat.
doe je het via endpoints, heb je kans dat de gyro de servo stiekem toch buiten zijn gebied stuurt. en daarnaast klopt de gyro zijn idee van wat de instellingen zijn dan totaal niet.

DUS:
- Endpoints op 100, en afblijven. enigste reden waarom je de endpoints wilt aanpassen wanneer je in heading hold vliegt, is wanneer je de staart traag vind. maar daar geloof ik geen fluit van, dus nu voorlopig even vanaf blijven.

- LIMIT op de gyro opzoeken, en gebruiken.
iedere gyro heeft deze.

- sommige gyro's initialiseren inderdaad volledig fout als je in normal opstart.
daarnaast snap ik niet helemaal waarom je in normal op wilt starten, als je in hh vliegt.
in mijn ff 10 heb ik dit vliegmode afhankelijk gemaakt, zodat iedere vliegmode zijn eigen gain heeft. en omdat het automatisch gaat, hoef ik dus alleen de vliegmodus te veranderen om ook meteen de gain te veranderen. Dit kan bij jouw zender ook...

Waarschijnlijk zal hij met deze wijzigingetjes opeens een stuk beter werken.

@harrishawk: welke versie software heb je in de 3Gx zitten?? Dit even uit nieuwsgierigheid.

rudder travel limit setting lower then 50% will not be registered. mechanical fix is neededfor excessive servo travel limit function below 50% en mijn limit is 40% zou dat iets kunnen betekenen?
Dit betekend dat de 3Gx de eindpunten van de tail pitch slider niet vasthoud als je deze instelt omdat de servo een te kleine slag maakt. Bij een T-rex 450 gewoon de servo-armlengte aanhouden zoals aangegeven in de handleiding. Dan staat het gewoon goed! Als dit niet werkt is er wat anders aan de hand en moet je rustig verder zoeken.

of de ball een gaatje richting de servo.
de servo moet dan meer bewegen om dezelfde slag op de staart te maken, dus word die limitwaarde hoger.

iedere heli is anders, en handleidingen mogen soms best een beetje kritisch bekeken worden als het gaat om linklengtes en dergelijke...

hallo, bedankt voor de vele info. ik heb vandaag nog wat beziggehouden. na alles nog eens te controleren zag ik toevallig dat de tailservo niet mooi onder een hoek van 90 graden stond, en dus de tailslider niet mooi in het midden stond, veel meer naar rechts.

dit heb ik nu aangepast en gevlogen. ook heb ik de delay van de gyro iets hoger gezet, en denk nu dat het al veel veel beter was, maar er was enorm veel wind, dus moeilijk om te oordelen.

ook heb ik hem nu dus altijd in HH mode gezet.

verder zit ik nu met de versie 3.0 in de gyro.

en wat die limits betreft. ik heb inderdaad alles op 100% gezet. en dan de endpoints met de gyro geprogrammeerd. maar het probleem was dan dat ik nog maar een klein beetje rudder gaf dat hij volledig uitstuurde en de rest van de afstand dat ik mijn rudderstick beweeg niets meer deed. daarom heb ik in de menu dual rate (niet menu endpoint) de uitlsag verminderd totdat ik volledige uitslag heb bij volledig uitsturing van de stick.

wat nu dus nog het laatste is. ik heb dus ook wat gekeken en met de vijsjes op de 3gx vliegt hij het best tussen de 9 a 10 u (zo staan de vijsjes). maar jullie praatten meer van 12u. maar dan schud hij echt... en hoe hij nu staat gaat het goed. hoe zou dit komen?

hoe hij nu staat gaat het goed. hoe zou dit komen?
Omdat iedere heli anders is. En.... omdat versie 3.0 en 3.1 een stuk nauwkeuriger (sneller) zijn in het bijsturen. Dus lekker laten staan :thumbsup: De delay heb je echt niet nodig en moet je uitschakelen. Alleen bij trage servo's gebruik je deze optie.

maar het probleem was dan dat ik nog maar een klein beetje rudder gaf dat hij volledig uitstuurde en de rest van de afstand dat ik mijn rudderstick beweeg niets meer deed.
Dit is normaal bij een HH gyro. Jij stuurt een klein beetje en de gyro stuurt de servo. De gyro wacht op een reactie van de staart. Die komt op tafel niet en de gyro stuurt de staart verder en wacht weer rustig af..... En stuurt nog verder om een reactie van de staart te krijgen. Echter duurt dit wachten maar enkele milliseconden. Het lijkt dus alsof de staart direct de hoek in loopt bij een kleine stuurbeweging. Tijdens het vliegen zal dit niet gebeuren omdat de gyro dan direct een reactie ziet op de staart.

Zoals Student al aangaf: in de zender de limits 100% en de limits in de 3Gx afstellen!

Potmeter is wat je bedoelt ;-)

12 uur is de uitgangspositie.
Mooiste is als hij daar ergens staat. Maar persoonlijk vind ik eigenlijk dat als het goed vliegt, dan vliegt het goed.
Het is een gain waarde, wat die pot instelt.
En gain is nu eenmaal niet overal hetzelfde, dus goed is goed.
Lekker laten staan dus.

hallo,

bedankt voor de info, ik zal dus nog eens die limits op 100 zetten en opnieuw programmeren. wat ik nu nog afvroeg. ik las ergens iets over expo instellen. als je met de 3gx werkt, mag je dan GEEN expo in je zender instellen? want dit heb ik nu wel op de roll, elevator, en hek gedaan. mag dit?

Als je de 3gx op de computer uitleest, zul je zien dat deze standaard ook al enige expo ingesteld heeft staan.
en 2 keer expo gaat niet goed.
je moet er ook niet teveel van hebben nl.

dus OF in de 3gx, OF in de zender.
RIchtlijn voor expo is dat je max 30% mag hebben. erboven krijg je bij grote correcties snel problemen.

En het is prettig als je de tips ook goed herhaalt ;-)
je gaat de ENDPOINTS op 100 zetten, en opnieuw de LIMIT in de gyro instellen.
kan allemaal zonder computer

Back