Nieuwe Uitdaging !!!

vol bewondering

Piet,

Wat ik hier steeds zie is niet normaal.
Top, super en geniaal ben je.

Maar he waar is de bruder trailer gebleven want die zie je bijna niet meer.
Had je die niet beter weg kunnen laten onderhand.
Gaaf om te zien wat een uit de hand gelopen weddenschap leuk en mooi wordt.

Gegroet en respect,
Coen
 
0056


Hallo allemaal,


Weer even een update van de Broshuis Semi-dieplader :

Verder gegaan met het kinpin-besturingssysteem

Even de ronde schijf gepast in het ronde gat van de onderplaat van het zwanenhals en ja hoor, het past !!!

HPIM9217.jpg


HPIM9218.jpg


Let niet op het hulpstukje in de ronde schijf, dat komt te vervallen en wordt vervangen door een dikkere as voor het radiaal lager.

De bramen van de ronde schijf verwijderd

HPIM9222.jpg


HPIM9224.jpg


De ronde schijf mooi vlak gedraaid op de draaibank

HPIM9225.jpg


HPIM9226.jpg


HPIM9227.jpg


Drie ronde schijven uitgezaagd uit 2 mm dikke messing plaat

HPIM9249.jpg


HPIM9250.jpg


Ja, ja, dit is nog gewoon handzaagwerk !!!

HPIM9252.jpg


HPIM9253.jpg


HPIM9254.jpg


HPIM9255.jpg



De 3 platen van 2mm dik op elkaar gesoldeerd

Deze schijf, bestaande uit 3 platen wordt op de draaibank uitgedraaid voor het axiaal naaldlager.


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Neem je de dieplader de eerstvolgende demo weer mee?
Zou het wel weer eens in irl willen zien.

Ziet er goed uit, hoeveel weegt het totaal nu al?
 
Neem je de dieplader de eerstvolgende demo weer mee?
Zou het wel weer eens in irl willen zien.

Ziet er goed uit, hoeveel weegt het totaal nu al?


Hallo Mark,

Het is de bedoeling dat ik de Semi-dieplader meeneem naar Bemmel.

Je vraagt hoeveel de semi-dieplader nu weegt, nou VEEL TE ZWAAR hahahaha !!

Ik weet het nog niet, ik heb de semi-dieplader nog niet gewogen, maar ik denk dat Semi-dieplader ongeveer 8 tot 10kg gaat weegen totaal !!
 
Hey

Een nog belangrijker vraag is, hoeveel kan de semi-dieplader dragen?

Groeten Jeroen
 
Hey

Een nog belangrijker vraag is, hoeveel kan de semi-dieplader dragen?

Groeten Jeroen


Hallo Jeroen,

De Broshuis semi-dieplader heeft in de 1:1 een laadvermogen van 60 ton
Dit betekent dat deze Semi-dieplader, die in de schaal 1:14.8 wordt gebouwd, 18,5 kg zou moeten kunnen laden.
Nou, dat gaat makkelijk hoor !!!
Ik heb de dieplader belast met straatklinkers met een gewicht van 25 kg.
Geen enkle probleem, maar ok de 5 assige MB Actros Zwaar transporttrekker heeft geen enkele moeite met dit gewicht !!
 
Laatst bewerkt:
Hallo Mark,

Het is de bedoeling dat ik de Semi-dieplader meeneem naar Bemmel.

Je vraagt hoeveel de semi-dieplader nu weegt, nou VEEL TE ZWAAR hahahaha !!

Ik weet het nog niet, ik heb de semi-dieplader nog niet gewogen, maar ik denk dat Semi-dieplader ongeveer 8 tot 10kg gaat weegen totaal !!

Ik hoop het dan te zien.

P.S. Kom je dan niet naar Maat?
 
De Broshuis semi-dieplader heeft in de 1:1 en GWV een laadvermogen van 80 ton

Een GWV of laadvermogen, daar zit nog het verschil tussen van het gewicht van de trailer, en voor een 5-assige gestuuurde trailer zal dat rond de 16-18 ton zijn?
Hoe reken je het laadvermogen in schaal uit?
 
Een GWV of laadvermogen, daar zit nog het verschil tussen van het gewicht van de trailer, en voor een 5-assige gestuuurde trailer zal dat rond de 16-18 ton zijn?
Hoe reken je het laadvermogen in schaal uit?


Hallo Adam,


Foutje bedankt !!!

Kijk, er wordt op dit forum ook nog opgelet door de mede forumleden, hahahaha !
Bedankt hoor dat je de fout hebt ontdekt !!

Ik heb een schrijffout gemaakt !!!!
Sorry, ik heb ook zoveel gegevens opgeschreven van deze Semi-dieplader, dat ik soms de verkeerde dingen opschrijf, maar gelukkig nog te hestellen!!

Het laadvermogen van de 1:1 Broshuis Semi-dieplader is 62 ton !!
Het GVW is 80 ton, of te wel de Semi-dieplader weegt leeg 18 ton !!!

Zo, nu staat het er wel goed !!
Ik heb het andere berichtje ook aan gepast !!

Vraag : Hoe bereken ik de maten en gewichten van de schaalmodellen
Ik heb zelf een programmaatje gemaakt in excel om maten en gewichten om te laten rekenen van de 1:1 naar 14.8 !!
 
Laatst bewerkt:
Het GVW is 88 ton, of te wel de Semi-dieplader weegt leeg 22 ton !!!
Dat is zwaar!
Wij hebben zelf een 4 asser gestuurd en 1x uitschuiven en die weegt maar 15 ton!
Het GVW waar jij mee rekent is hoogstwaarschijnlijk met aslast verhoging naar 12 ton per as(wat eigenlijk alleen op de snelwegen is toe gestaan)
Het GVW zonder aslast verhoging is dan 78ton, bij een laadvermogen van 60 ton zou dat in houden dat de lege trailer 18ton weegt.
Dat lijkt mij dichter bij de werkelijkheid.
 
Laatst bewerkt:
Het schaal gewicht reken je uit door het orginele gewicht te delen door de lengte, breedte en hoogte verhouding. Dus drie keer delen door de schaal. bijv 100ton bij 1:14 weegt dan 100.000kg/14/14/14=36,4kg. Of delen door 14^3 (14x14x14) is het zelfde.
 
Dat is zwaar!
Wij hebben zelf een 4 asser gestuurd en 1x uitschuiven en die weegt maar 15 ton!
Het GVW waar jij mee rekent is hoogstwaarschijnlijk met aslast verhoging naar 12 ton per as(wat eigenlijk alleen op de snelwegen is toe gestaan)
Het GVW zonder aslast verhoging is dan 78ton, bij een laadvermogen van 60 ton zou dat in houden dat de lege trailer 18ton weegt.
Dat lijkt mij dichter bij de werkelijkheid.


Hallo Adam,

Ik kan echt niet meer alles goed opschrijven en optellen geloof ik, ik zit soms te slapen achter de computer, hahahaha (Dombo) :hammer::hammer::hammer::cool: :cool: :cool:

Foutje 88 ton dit moet 80 ton zijn !!!
Laadvermogen 62 ton
Eigen gewicht 18 ton
GVW 80 ton

Op deze Semi-dieplader worden regelmatig rupskranen vervoerd van 80 ton !!
Men heeft al regelmatig bekeuringen gekregen voor overbelading en de lading moet lossen en overladen op een andere dieplader !!

Men p.s.
Mijn schoonzoon is inmiddels op zoek naar een 8 assige Semi-dieplader of een 5 assige dieplader met jeepdolly of interdolly met daarvoor een 4 assige Volvo Zwaartransport trekker !!
(hier heb ik al eerder iets over geschreven in dit topic)
 
Laatst bewerkt:
0057


Hallo allemaal,


Weer even een update van de Broshuis Semi-dieplader :

De 3 schijfjes op elkaaar vast gesoldeerd.

HPIM9255.jpg


Daarna de de samengestelde schijf ruw afgedraaid en uitgedraaid voor het axiaal naaldlager.
De buitenkant afgedraaid met gebruikmaking van een hulpstukje, helaas geen foto's van !

HPIM9257.jpg


HPIM9259.jpg


HPIM9261.jpg


HPIM9262.jpg


Na deze ruwe draaibewerking de samengestelde schijf vastgesoldeerd aan de draaischijf voor de kingpin/koppelschotel.

HPIM9264.jpg


HPIM9265.jpg


Daarna de draaischijf voor de kingpinbesturing/koppelschotel op maat aan de buitenkant afgedraaid en op maat aan de binnenkant uitgedraaid, zodat het axiaal naaldlager er in precies past.
(zie vastgeschroefd hulpstukje om de draaischijf aan de achterkant af te draaien)

HPIM9266.jpg


HPIM9267.jpg


HPIM9268.jpg


HPIM9269.jpg


HPIM9270.jpg


HPIM9271.jpg


HPIM9272.jpg


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Piet,

Ik zet m'n binnendraaibeitel altijd op z'n kop.
De klauwplaat laat ik dan de ander kant op draaien, en draai dan aan de "achterzijde" van het werkstuk
Voordeel: Rechtsom draaien aan je dwarsupport geeft dan een maatverandering, je maakt dan niet zo snel een fout door de verkeerde kant op te draaien.
Bijkomend voordeel: je spannen vallen makkelijker naar beneden, en je hebt iets meer "zicht" op je werk.

80ton laden terwijl maar 60ton is toegestaan :confused:
Helemaal terecht dat hij daar mee van de weg wordt gehaald!
 
Was het niet makkelijker om de heleschijf uit 1 stuk messing te draaien. dat scheelt een hoop gedoe. Maar zo ziet het er ook netjes uit hoor. Ik draai messing altijd met toolbits. Goed scherp slijpen dat draait super glad.
 
hallo
dan had piet wel een aardig stukkie messing nodig gehad,
en een hoop afval gedraaid,
of ben ik nu te hollands,die benne zuunig,
mvg markioo
 
Was het niet makkelijker om de heleschijf uit 1 stuk messing te draaien. dat scheelt een hoop gedoe. Maar zo ziet het er ook netjes uit hoor. Ik draai messing altijd met toolbits. Goed scherp slijpen dat draait super glad.


Hallo Stefan,

Tja, de schijf uit een stuk draaien, dat had ik ook wel willen doen, maar............ weet je jij wel wat messing rondstaf 65 mm per meter kost ????
Een vermogen !!!
En ik heb maar 1 cm dik nodig, om dan één meter te kopen, dat word het schijfje van 65 mm wel een heeeeeeel erg duur !!!
De Metaalwinkel verkoopt de messing rond staf per meter !!
Op speciaal verzoek kon ik een stuk krijgen van 25 cm, maar ook dat was mij nog veel te duur !!!
Want wanneer komt het weer voor dat ik 65 mm rondstaf nodig heb !!!
Bovendien moet het Low-Budget zijn en blijven hé !!
Dit schijfje kost nu aan materiaal 0,80 Euro cent !!
En het is net zo goed en funtioneel hoor !!
En ja, de uren, die worden toch niet betaald en het houd je van de straat hé !!!

Ik gebruik meestal Widia draaibeiteltjes, deze draaien ook mooi glad hoor !!
Ook gebruik ik draaibeitels met losse tips voor het ruwe werk, want deze draaien niet echt mooi glad vind ik !!!
Widia draaibeitels ben ik gewend hé, vroeger op school gebruikte ik deze beitels ook al !!
 
Piet,

Ik zet m'n binnendraaibeitel altijd op z'n kop.
De klauwplaat laat ik dan de ander kant op draaien, en draai dan aan de "achterzijde" van het werkstuk
Voordeel: Rechtsom draaien aan je dwarsupport geeft dan een maatverandering, je maakt dan niet zo snel een fout door de verkeerde kant op te draaien.
Bijkomend voordeel: je spannen vallen makkelijker naar beneden, en je hebt iets meer "zicht" op je werk.

80ton laden terwijl maar 60ton is toegestaan :confused:
Helemaal terecht dat hij daar mee van de weg wordt gehaald!

Hallo Adam,

De beitel op z'n kop zetten doe ik ook wel eens hoor en aan de achterkant uitdraaien, net hoe het uitkomt, in dit geval kon het goed op deze manier !!

Tja, mijn schoonzoon kijkt niet zo nauw hé, ook de trekker die er nu voor de Semi-dieplader staat is veel te licht !!
Een Volvo F12 420 6x4, ook hiermee komt hij steeds in de problemen met de aslastverdeling !!!
Vandaar dat hij nu op zoek is naar een Volvo FH 12/16 8x4
Maar die zijn er 2e hands niet zoveel te koop, wat hij zoekt !!
En hij wil persé een Volvo hebben !!
Of ze zijn stokoud en afgetrapt, of een paar jaar oud en nogal duur !!!
 
0058


Hallo allemaal,


Weer even een update van de Broshuis Semi-dieplader :

De draaischijf van de kingpinbesturing is klaar.

HPIM9273.jpg


HPIM9275.jpg


En ja de draaischijf past precies in het ronde gat van onderplaat van het zwanenhals.

HPIM9285.jpg


HPIM9286.jpg


Het axiaal naaldlager past ook perfect.

HPIM9280.jpg


HPIM9284.jpg


Wordt vervolgd.
 
Back
Top