nieuweling en de Fairmount Alpine

• Topicstarter Topicstarter Arjan.1975
  • Startdatum Startdatum
A

Arjan.1975

Guest
Hallo allemaal,
Mijn naam is Arjan en ik mag eindelijk een droom in vervulling laten gaan.

Na vele bouwpakketjes van plastic te hebben gemaakt in het verre verleden, is het nu tijd voor het echte werk! Jullie zullen me waarschijnlijk wel voor gek verklaren, maar ik ga het lekker toch doen. ;-)

Ik heb 2 rechter handjes van huis uit meegekegen en ga ze eens flink laten wapperen.

Ik heb de Fairmount Alpine besteld en hoop hem eind volgende week binnen te mogen krijgen. Ik heb hier al flink wat afgelezen en vind het geweldig hoe iedereen elkaar met raad te hulp staat.. Ik heb ook al enkele mooie bouwverslagen gelezen en bekeken van de Fairmount. Nou wil ik al heel lang een boot bouwen, maar heb de lat nog wat hoger gelegd. Ik ga er 2 tegelijk bouwen. Iedereen hier weet dat de fairmount 1 meter is. Ik ga het schip er naast nog een keer bouwen,maar dan van 2 meter.
De bedoeling is dat die van 1 meter uiteindelijk meer voor sierstuk gaat en niet om te varen. Het schip van 2 meter wil ik dus wel vaarwaardig maken. Dus naast het bouwen wat al een flinke uitdaging zal worden, zal het dus ook een flinke uitdaging gaan worden om het schip rc bediend te maken.
Ik ben al flink wat voorbereidingen aan het treffen. Een plateau voor 1 meter heb ik al klaar staan. Vandaag heb ik ook een droogdok van 2 meter lang en 50 cm breed gemaakt. Helemaal waterpas te stellen en ga nu nog aan de gang om haakse hoeken te maken om de spanten mooi tegen aan te kunnen klemmen. In het werkblad vrees ik gleuven en kan dan doormiddel van klossen hout met door en door bouten en vleugelmoeren kiel klemmen maken die verschuifbaar zijn.

Dus al met al zal dit een lang project gaan worden, maar ga er ook een verslag van bijhouden.

Grtz
Arjan

Klinkt zeer intressant om hem dan ook eens in het HEEL groot te zien, ben erg benieuwd

Heel veel succes ermee, ik ga dit draadje ook bijhouden

Nou ik ben net zo benieuwd hoe hij er uitgaat zien als hij 2 meter is hahaha.

Vandaag weer verder gegaan met de tafel voor de grote bouw.. De tafel zelf is nu af en ik ga zodadelijk aan de gang om allerlei blokken en stukken te maken waar ik de spanten goed haaks mee kan zetten op de tafel.

Ik baal alleen dat ik nog steeds aan het wachten ben op mijn pakket wat nog niet verstuurd is. Er was een korte stop op de levering van de Fairmount.. Dat had iets te doen met het verpakkingsmateriaal ofzo.
Dus erg jammer... Anders had ik maten om alle voorbereidingen te treffen
( of iemand van het forum zou de afstanden tussen de spanten en de hoogste spant vanaf de kiel gemeten door kunnen geven?)

Zodra de tafel en atributenklaar zijn, zal ik de eerste foto gaan plaatsen van mijn zelfgebouwde droogdok.

Grtz
Arjan

Misschien een idee om die van 2 meter lang in tweeën te maken. In verband met vervoer, opslag en handelbaarheid. Die wordt 8x zo zwaar als de "originele"...

Misschien een idee om die van 2 meter lang in tweeën te maken. In verband met vervoer, opslag en handelbaarheid. Die wordt 8x zo zwaar als de "originele"...

Is inderdaad een heel goed idee.. Ik was er al een beetje over na aan het denken.. Als ik de romp en bovenbouw demontabel van elkaar maak, dan kan hij ook gewoon in de auto, anders zou ik met een aanhanger moeten gaan werken. Maar zowieso is het beter denk ik om gehele bovenkant demontabel te hebben, want er gaan straks natuurlijk niet van die kleine accu's in, maar meteen een auto accu.

Vandaag ook maar weer een mail de deur uit gedaan met de vraag hoe lang het nog gaat duren voordat ik mijn schip ga krijgen.

Als ik 1 maal op gang ben zal ik vrij snel op zoek moeten gaan naar probs en assen en motoren. Daar zal vast en zeker ook nog wel een uitdaging in gaan zitten aangezien die natuurlijk ook flinke afmetingen zullen hebben.

Groeten
Arjan

Ik denk dat je de schroefassen zelf moet gaan maken, dit is opzich niet zo'n probleem, lagers kun je los kopen en de as en alles daaromheen ook wel. Ik heb het een slag kleiner ook gedaan. Groter lijkt me zelf makkelijker.

Een vriend van me heeft de ruitenwissermotoren uit een ford sierra, deze zijn erg krachtig. Hij heeft ook zijn assen zelf gemaakt trouwens.

Hoi Allemaal Mijn Naam is
Bert kroes

Ik denk dat Arjan. een kopie maakt van die van BB en die verschalen naar 1:25.
rompen van de Fairmount van 2 meter zijn er niet

MVGR Bert

Ik denk dat je de schroefassen zelf moet gaan maken, dit is opzich niet zo'n probleem, lagers kun je los kopen en de as en alles daaromheen ook wel. Ik heb het een slag kleiner ook gedaan. Groter lijkt me zelf makkelijker.

Een vriend van me heeft de ruitenwissermotoren uit een ford sierra, deze zijn erg krachtig. Hij heeft ook zijn assen zelf gemaakt trouwens.

Je slaat de spijker op zn kop. Ik zat ook al aan losse lagers te denken en dan zelfs assen te draaien. En dat van ruitenwisser motoren is een heel goed idee! Hier kan ik eens verder op nadenken..... thnx :p

Groeten
Arjan

Bert Kroes heeft gelijk.. Die rompen zijn niet te verkrijgen, dus wordt complete zelfbouw. Zodra ik mijn pakket heb, ga ik met de tekeningen naar een copyshop. Daar laat ik alles naar 1:25 vergroten en dan met carbonpapier alles over tekenen op hout en zagen maar......... Ik moet alleen nog kijken wat voor hout ik ga gebruiken. Je kan bij de gamma buigbaar multiplex kopen, maar daar was ik na bekijken niet zo een fan van. Op 3 cm kun je dit naar mijn mening te ver al indrukken. Ik weet natuurlijk nog niet of G4 dit probleem ook oplost. Het hout is zeer licht ingewicht.. Je kan bijna zeggen dat het op dik balsahout lijkt. Schaal technisch zal er enigzins wel eenbeetje een afwijking zijn, want als het hout van het orginele pakket maar 3 mm is, dan zal ik of dubbel moeten beplaten met 2x 4 mm of 1x 5mm Volgende week heb ik vakantie en dan ga ik eens naar een echte houtshop en me daar laten informeren. Ik wil zeker met G4 aan de gang, dus heb een houtsoort nodig wat wel absorbeerd. Een gewone multiplex soort zal denk ik dan namelijk niet opgaan, omdat deze meestal een verlijming er in hebben. Ik kan er wel mooi de spanten van maken, want mulitplex is wel lekker stevig... Of is er iemand die op soortgelijke ervaring een tip heeft?

Groeten
Arjan

Misschien even opnieuw rekenen.
Het origineel is 75m lang, dat houdt in dat hij in schaal 1:25 geen 2m lang wordt maar 3m!
Nu weegt een model in 1:50 geloof ik al iets van 38kg, dat houdt in dat zij in 1:25 152kg gaat wegen.
Toch nog eens even nadenken?

Dat is toch even slikken.....
Denk dat je al alle zeilen bij moet zetten om 1:50 in het water te krijgen vanaf 25 cm hoog.
Ik bouw ook 1:25 maar hou het bij havensleepboten, iets handelbaarder.

Mocht je toch 1:25 gaan bouwen, respect maar blijf het zeker volgen!!

Misschien even opnieuw rekenen.
Het origineel is 75m lang, dat houdt in dat hij in schaal 1:25 geen 2m lang wordt maar 3m!
Nu weegt een model in 1:50 geloof ik al iets van 38kg, dat houdt in dat zij in 1:25 152kg gaat wegen.
Toch nog eens even nadenken?

Punt gezet hahhah. Maar hij gaat dus max 2 meter worden.
Anders heb ik straks nog een vaarbewijs nodig hahaha ( en een grotere garage)

Dat is toch even slikken.....
Denk dat je al alle zeilen bij moet zetten om 1:50 in het water te krijgen vanaf 25 cm hoog.
Ik bouw ook 1:25 maar hou het bij havensleepboten, iets handelbaarder.

Mocht je toch 1:25 gaan bouwen, respect maar blijf het zeker volgen!!

hm.. misschien dat er iemand een smit tak heeft in de groep? :D En anders toch een aanhanger met boothelling er aan vast... lol

Het is een langdurig project,dus heb alle tijd om er een oplossing voor te verzinnen ;)

Hallo arjan anders roep je de bergingshaai maar,die trek hem wel van het droge.
Dat is gelijk een mooie bolardpul test.
Lukt het niet dan roepen we de hulp in van nog meer slepers op het forum.
Zal een mooi spektakel worden,wat zeker de krant haalt.
Ik zie de krantenkop als staan.
Met man en macht word er een poging gedaan om het gestrande schip los te tornen.
Er zijn in het verleden al meer van die sleep pogingen gedaan.
Een geladen beunschip over duizend meter slepen dat was ergens in de buurt bij hasselt B als ik mij niet vergist.
En een kleine bok over het ei slepen,en dat allemaal met radiografische slepers.
En die pogingen zijn allemaal gelukt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo arjan anders roep je de bergingshaai maar,die trek hem wel van het droge.
Dat is gelijk een mooie bolardpul test.
Lukt het niet dan roepen we de hulp in van nog meer slepers op het forum.
Zal een mooi spektakel worden,wat zeker de krant haalt.
Ik zie de krantenkop als staan.
Met man en macht word er een poging gedaan om het gestrande schip los te tornen.
... en je gelooft ook nog in Sinterklaas?

Wordt een beetje een rare schaal dan, 1:37 om en nabij :(
Ik zou mezelf nog eens bedenken over deze exotische schaal.
Oke 1:33 ligt in de buurt en is voor kleinere schepen een gangbare schaal.

Maar het past eigenlijk nergens bij, ook een beetje sleepobject wordt niet meer te hanteren.
Ik zou het bij een gangbare schaal houden, en de eerste schaal die je dan tegenkomt is 1:50.
Dan wordt het nog steeds een schip van formaat, gaat toch al richting de 40kg vaarklaar, en er is dan met een beetje wil ook nog iets op schaal te slepen.

Laatst bewerkt:
Hallo

Ik heb 2 buhler motoren 24v 4400 rpm schroeven tot 10 cm
Denk dat dit ook wel wat voor jouw boot is !

Heb ze zelf van hobbieplaza gekocht , nog niet getest , maar zijn kracht patsers kan ik je zo al zeggen , zo met zn boot zo i zo al 24v varen aangezien je dan veel minder ampere hebt.

Cti - thor heeft wel 24 v regelaar (rc point heeft ze wel , google)

En met zn boot kun je kleine bootjes slepen, heb al een x een zeilboot gesleept toen we geen wint meer hadden

Back