nieuweling en de Fairmount Alpine

• Topicstarter Topicstarter Arjan.1975
  • Startdatum Startdatum
Holy mozes! Kijk dit is nou wat ik bedoel! schitterend :D

thnx baggeraar ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou de eerste foto's dan maar. Ik heb er een paar gemaakt van Mijn scheepswerf voor de Alpine van 2 meter.. De werf van een meter is niet zo spannend, want daar werkt iedereen al mee ;)

Het is tevens meteen proberen of de foto's niet te groot zijn.

Foto-ZWAOXVJO.jpg

Zij aanzicht waar de spanten tegen de staanders aangeklemt kunnen gaan worden

Foto-JX4YWBM8.jpg

Achter aanzicht

Foto-KMRXNLK8.jpg

Vooraanzicht.

Als straks alles uitgelijnt staat wanneer ik alle maten heb, dan word alles vast geschroefd. Doormiddel van het touwtje bovenlangs ( wat er nu even voor de show op zit) kan ik alle spanten haaks zetten. De spantsteunen Zaag ik later ook nog enigzins op maat in de vorm van het spant. Als de hele spantenbouw dan klaar is Kan ik ook een deel zij beplanking er tegen aan maken,zodat er alles mooi haaks blijft.

Daarna zullen de spantsteunen gedemonteerd worden En maak ik 2 rompdragers en 2 dekdragers. Ik kan dan het schip stabiel neerleggen om het te kunnen bewerken.

Zo... En dan nu de leverancier weer eens gek bellen waar mijn pakket blijft.

Gr
Arjan

Laatst bewerkt door een moderator:
Das een mooie stabiele werkbank, :)

Maar neem aan dat je je alpine al betaald heb waar je hem nu besteld hebt ??

Anders zou ik gewoon verder bellen,(zijn meer aanbieders van de alpine)

Grtz Vincent,

Ik heb alles al betaald ja. Ik heb het besteld bij Krikke in groningen. Het probleem is meer dat de leverancier naar krikke op dit moment niet leverd. Eerst had ik begrepen dat ze de verpakking aan het aanpassen waren,maar later werd verteld dat het ook kon zijn dat een bepaalde inhoud van de doos mogelijk op zich liet wachten. Dus ik moet geduld hebben. Ik moet zeggen dat ik de service van hun geweldig vind! Ik heb denk ik alle modelbouw winkels afgebeld en vond na tig telefoontjes 1 zaak die hem had liggen. Krikke zou via hun vertegenwoordiger gaan proberen het schip daar over te kopen en het mij dan toesturen.. Einde van de middag hoop ik te horen of dit gelukt is. Als het dan een beetje mee zit heb ik dan donderdag mijn pakket. ( zucht ) Geduld is moeilijk te vinden als je iets graag wilt hebben. Zodra ik het pakket heb vlieg ik laag over naar een copyshop om alles op A2 te laten kopieëren en dan eindelijk aan de gang.

gr
Arjan

Nou het is geregeld! Morgen heb ik eindelijk mijn pakket... Ik moet alleen wel ff van Heerlen naar Den Haag, maar dat heb ik er voor over. Daarna meteen naar de copyshop en dan naar huis en joepieeeeeeeeee aan de gang :P

Nou das dan goed nieuws, Maar komt er dan wel compensatie voor het wachten en de afstand die je moet rijden ?? Lijkt mij makkelijker om het te laten versturen voor die €6,75 Heerlen -> Den Haag is toch dik 2,5 uur rijden (hangt af welke kant van heerlen je woont)

Grtz Vincent,

PS: Hou er wel rekening mee dat je zelf je spantenplan moet maken he, Staat niet in de bouwbeschrijving van Billing Boats..

nee helaas vincent.. Ik koop hem nu bij een ander en daar is hij ook duurder.. Als ik hem onder rambours zou laten verzenden, dan komt er nog eens 20 euries bij.. De meeste willen niet versturen voordat er betaald is.. Hij is nu al ijn totaal 40 euro duurder. Dus ik rij er wel heen.. kan ik meteen mooi ff gluren wat ze nog meer hebben..

Ik ben heel benieuwd naar wat er in de doos zit en wat er op tekening staat..

Ik woon trouwens in heerlen zuid.. 3 min van de snelweg af. ( ben wel blij dat ik vakantie heb)

En toch is dat helemaal geen slecht idee. Aanhangertje....schuifprofielen..Boot op een gelagerd frame..Handlier er aan.. Aanhanger kan geen kant op want zit vast aan de auto, dus kan de boot op het droge ( in de aanhanger) vaarklaar maken en dan vanuit de aanhanger het water in laten zakken... Zou een klusje er bij zijn, maar hoef dan niets meer te tillen..

Jij denkt wel heel makkelijk over een aantal dingen! Wij transporteren al een aantal jaar onze mascotte in een aanhanger, en je wilt niet weten hoeveel kanten een aanhanger nog op kan tijdens het rijden. Daarbij, al eens bekeken op hoeveel vaar locaties je transportcombinatie zo neer kan zetten dat je vanuit je aanhanger kan "lanceren"? En dan hebben we het nog maar niet over de hoek die een eventuele mobiele helling zou mogen hebben.
Je kunt beter een aantal "vaarmaten" op zoeken die je helpen bij het transport van een dergelijk groot schip, daar heb je veel meer aan.

Whoehoeeeee!!!! Het was bij elkaar 5 uur rijden, maar ik heb hem! ( doet een vreugde dansje)

Vandaag alle spantjes er uit halen en mooi schuren en dan morgen hoppa naar de copyshop... Hierbij verklaar ik de werf voor geopend ;)

Ben benieuwd kerel, hoop dat me info je geholpen heeft...

Mvg Edwin.

Moguh allemaal... @Edwin: ja ik had er veel aan. Ik heb mooi een hoop kunnen voorbereiden..

Vanavond zal ik de eerste foto's van beide projecten er op zetten. Ik ben nu lekker aan het zagen..

De 2 meter begint ook al vorm te krijgen.. De kiel is al klaar en de eerste spanten zijn gezaagd en staan er los op. Zodra alle spanten gezaagd zijn, zal ik overgaan tot verlijmen. Maar eerst een foto als het los in elkaar zit en daarna een foto dat hij in de steigers staat en verlijmd.

Gr
Arjan

Nou het is zover! Eindelijk foto's..

Ik ben begonnen met het schip van een meter.. Eerst alle spanten er uit gehaald en daarna genummerd en geschuurd. Natuurlijk ff in elkaar gezet om te kijken hoe het er uit zag.. Daarna alles in de zak gedaan en de volgende morgen naar de copyshop. Eerst alle spanten 1 op 1 gecopiëerd en daarna de scanner in en ze vergroot.

Voorbeeld van 1 van de vele spanttekeningen

Foto-HFDIY8XJ.jpg

Toen ik thuis kwam heb ik eerst het schip van een meter in elkaar gelijmd.

En toen aan de gang met de grote!

De kiel van de kleine bestaat uit 3 stukken. Ik heb dit bij het grote model uit 1 stuk gemaakt.

Fotootje van de kleine rakker.

Foto-SAKNADZG.jpg

Ik Heb voor de grote spantenbouw merantie multiplex gebruikt van 9 mm.

Eerst stukken gezaagd van 40cm x 50 cm
Toen carbonpapier er op en de tekening van de de spant. Dit zorgvuldig overtrekken met lineaal en de bochtjes en flauwe curve met de hand. ( dus geen alcahol nuttigen!! ;) )

Het is een flinke klus en een lintzaag is wel aan te bevelen. Dit omdat het heel fijn werkt, maar ook omdat het hout dan niet splinterd.

Ik doe nu ee nreeks foto's van de bouw van de 2 meter.

Foto-7MSCGMIE.jpg

Foto-XEBXJD6J.jpg

Foto-F8MTCVF7.jpg

En dan nu een paar voor de vergelijking:

Foto-PVIVQ6K3.jpg

Foto-8SEJV3IA.jpg

Foto-ANQT8P33.jpg

Foto-EAOVZOM3.jpg

Het schip van 2 meter is tot op de laatse 4 spanten van het achterstevn nu gelijmd. De laatste 4 spanten ben ik nog aan het bewerken.

Voor heb ik tussen de spanten waar het gat voor de boegschroef komt te zitten een stuk kiel weggezaagd. Hier heb ik een plateau in gemaakt waar later de boegschroef in gemonteerd kan worden. Deze foto moet ik nog even verschuldigd blijven, omdat de batarij van de camera leeg was.

Nu eerst paar daagjes naar euro disney! Daarna weer de werf op en verder met de bouw..

Gr
Arjan

Wel mooie gezicht zo....

Denk dat je wel behoorlijk wat werk voor je kiezen krijg met 2 bouwen tegelijk,

Hoop niet dat je halverwege er mee uitscheid...
Grtz Vincent,

Hallo Arjan,

Had je verslag nog niet gezien, maar ik moet zeggen een gewaagt project. Het enige wat ik nog kan toevoegen over de schaal is hoe groter hoe realistischer het vaart. Wat betreft het sleepwerk het is maar net wat voor prioriteiten je stelt toch ?

Over de beplanking, ik heb zelf voor de bouw van de Kwintebank een pakket geschaaft waaibomen hout bij de de het zelf gehaald en deze gezaagt in stroken van 4x18 en nog even door de vandiktebank geslingerd zodat alles even dik is. Als alles er op zit de bankschuurmachine er langs om alles glad en strak te krijgen.

In ieder geval succes met de bouw.

Gr Martin :D

@ vincent... Geen zorgen kerel ;) Dit is iets wat ik al zolang wil en het is super leuk om te doen. Ik geef toe dat het veel werk zal zijn, maar ik stel geen termijn voor mezelf. Gewoon lekker klussen en soms zijn de centen even op, of even andere prioriteiten.. Dat zal iedereen wel hebben. De bouw van het orginele model is leuk om te doen.. Mijn werkelijke hobby zit in de grote bouw.. Alles zelf maken.

Een aatal zullen zeggen: kansloos of onmogelijk... Eerste project en dan 2 tegelijk en dan ook nog zo groot... Hoe meer dat iemand dat zegt, hoe leuker ik het ga vinden haahaha. Wil de snoetjes over een poosje wel eens zien van dat soort personen ;)

Gr
Arjan

Heel erg gaaf..... mijn god wat wordt die groot...... Succes verder Arjan, zal dit zekers blijven volgen....

Wat wordt eigenlijk de diameter van je boegschroef, en je hebt nu wel ruimte voor een hekschroef denk ik zo????

Mvg Edwin.

Back