nieuweling en de Fairmount Alpine

• Topicstarter Topicstarter Arjan.1975
  • Startdatum Startdatum
Ach ja adam elke sleepboot die naar een project gestuurd word is overpowerd.
Anders heeft het het geen nut.
Ik heb het zelf twee keer meegemaakt binnenvaartschip los getrokken met een zeesleper inderdaad het was geen kijk maar wel funtionerend.
Daarna nog een keer op de rijn aan de groene kant bij rees lag een geladen kempenaar droog.
Ik zat toen op de ewt 107 afvarig met een lege bak.
Omdraaien en vastmaken nu hadden we 5100 pk aan boord dus dat was ook geen partij.
Maar die naam van die schipper zal ik nooit meer vergeten hij hete namelijk
Kleibeuker.
Tja de verschillen zijn soms groot.
Tja en mijn bouw stijl is nu eenmaal 1:25

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo adam begrijp me niet verkeerd,maar bedoel je nu te zegen dat als je in een schaal van 1:25 bouw dat je dan nergens bij hoort.

Voor een zeesleper in 1:25 wordt een schaal sleepobject een lastig iets. Vandaar dan dit niet een heel handige schaal om een sleper in te maken. Ook voor een haven sleper is een beetje realistisch sleepie al een meter of 4 lang. Rubber boten e.d. vallen wat mij betreft niet onder de noemer realistisch. Vandaar dat ik vind dat 1:25 niet de meest ideale schaal schaal is voor sleepboten.

Tja dat is jammer.
dan is er in fijte geen plaats hier voor mij in dit forum.
En beperk ik mij weer tot mijn eigen website.
Verder wens ik jullie allemaal erg veel bouwplezier toe.
En we komen elkaar in de toekomst nog wel eens tegen.
En dan gaan we gewoon gezellig samen varen zoals het hoort.

Wordt een beetje vervelend zo. Als iemand een andere mening heeft als de jouwe ben je gelijk in je wiek geschoten en ga je dreigen met vertrek van het forum. Dat is in korte tijd de derde keer dat je dat roept. Misschien moet je het nu ook maar een echt doen. 3x is scheepsrecht tenslotte.

Volgens mij heeft zeevaart1 je opmerking letterlijk genomen.
Alle posts zijn ondertussen gewist.
Toch jammer.

hallo

wat een schaal in modelbouw aan gaat bekijk deze site eventjes

Schaal | Portecenter

allemaal modelbouw schalen die gangbaar zijn

al eens een vliegdek schip van een meter of 3 zien getrokken worden door een slepertje op schaal
wel ikke wel en de sleper van dienst was zo een klein poluxje en dat was schaal tecnische mischien wel juist maar het trok op geen orgel
want die polux was zeker 20 keer over powerd om ook maar enige beweging in dat vliegdek schip te krijgen en dan spreken we nog niet over wind

gr raf

Laatst bewerkt:
Ondertussen een berichtje naar de moderators gestuurd m.b.t. het wissen van de berichten van Cor. (Zeevaart)
Dit is dus iets wat NIET KAN.

Als je verschil van opvatting hebt over iets onbenulligs als de schaal van een model moet dat geen probleem zijn als je daar als volwassen kerels mee omgaat.

1:25 of 1:35 of 1:50 of 1:72 of 1:96 of 1:400
Wat maakt het uit? Geen moer. Ik heb even veel lol in een scheepje van 1:96 wat goed gebouwd is als een sloeper van 1:16 waar iemand zelf in kan zitten.
Als het er mooi uitziet en mooi vaart: Prima!
Van mij of van iemand anders: maakt me ook niets uit.
Naast elkaar op de vijver? Toch ook goed?

Zolang iedereen elkaar maar een veilig vaarwater gunt.

[mod]Berichten plaats ik allemaal weer terug dus draadjes blijven heel. Tijdrovend karweitje maar komt goed.[/mod]

Ondertussen een berichtje naar de moderators gestuurd m.b.t. het wissen van de berichten van Cor. (Zeevaart)
Dit is dus iets wat NIET KAN.

Als je verschil van opvatting hebt over iets onbenulligs als de schaal van een model moet dat geen probleem zijn als je daar als volwassen kerels mee omgaat.

1:25 of 1:35 of 1:50 of 1:72 of 1:96 of 1:400
Wat maakt het uit? Geen moer. Ik heb even veel lol in een scheepje van 1:96 wat goed gebouwd is als een sloeper van 1:16 waar iemand zelf in kan zitten.
Als het er mooi uitziet en mooi vaart: Prima!
Van mij of van iemand anders: maakt me ook niets uit.
Naast elkaar op de vijver? Toch ook goed?

Zolang iedereen elkaar maar een veilig vaarwater gunt.

Dat heb je mooi omschreven!!

Ik weet dat het schaal technisch niet staat tot wat de meeste maken.. Maar daar ligt ook helemaal niet mijn kick! Ik ben automonteur en ben bouwvakker geweest. Ik heb net mijn hele huis gerenoveerd en zoek gewoon een uitdaging. Dat het zo verschrikkelijk groot gaat worden klopt! Dat het ook problemen met zich mee gaat geven klopt ook.. Dat het mega zwaar gaat worden klopt ook! Maar op alles is een oplossing te verzinnen. Mijn intensie is niet om andere modellen te kunnen slepen. Mijn kick ligt gewoon in het feit dat als het ooit klaar is ik kan zeggen... Dat heb ik toch maar mooi geflikt en leuk gemaakt en ik heb lekker een fairmount alpine van 2 meter..... lekker puhhhhhhhhh :P

Het is hobby! En wat is nou niet mooier omdat met medemensen te delen die er ook gek op zijn. Ik zit hier om te leren en te genieten van bouwverslagen van andere en ideeën op te doen.

Mensen die of niet tegen kritiek kunnen of alleen maar kritiek kunnen leveren, hebben dan een vekeerd forum gekozen. Het is een modelbouw forum en er staat niet bij de algemene voorwaarden aan welke waardes iemand moet voldoen.

Dus normen en waarden en leef en laat leven!

Zo..... Nu weer groepsknuffel en kom op met leuke ideeën.

Heb weer een email mogen ontvangen dat het onbekend is wanneer de leverancier de fairmount produceerd en afstuurd naar de shops... Mijn geduld wordt op de proef gesteld.

Iemand een suggestie over wat voor soort hout ik kan gebruiken voor de 2 meter alpine?

Groeten..
Arjan

Arjan er vaart ook een Smit Curacao, vermoed schaal 1:25, en toen ik haar de eerste keer zag was dat ook van wauw.
het is wel een gedoe tewater laten en opbouwen, maar wel prachtig om te zien.
en ik weet zeker dat het een prachtgezicht zal zijn om de dames tezamen te zien.
groet Loek

@Martin: Dank je wel!
Bij Vaargroep Flevoland: Een Smit Enterprise 1:25.

Vreselijk mooi om te zien, imposant om te zien varen, maar... ook gigantisch qua problemen! De eigenaar heeft haar zo'n 20 jaar geleden zelf gebouwd, tot in de kleinste pietluttige details toe, met de techniek van toen.

Vervolgens moet ze te water... Ehh... te water :confused: dan moet ze daar wel eerst heen! 2e hands caravan gekocht en verbouwd tot Enterprise transportmiddel. Mooi.
Romp in een kist, opbouw in een andere kist.
Kist + romp alleen met twee man te tillen. En dan nog met het risico op een hernia.
Nou ja, de rest van alle ellende die de bouwer ermee gehad heeft zal ik jullie besparen, maar da's niet niks geweest.

Kortom: grote schalen bouwen is erg leuk, bijzonder mooi, je kan (bijna) overal bij, maar de problemen waar je tegenaan loopt zijn omgekeerd evenredig met de schaalverhouding.

En die problemen zijn:
de grootte (in je werkplaats)
het transport (naar het water of een show)
het te water laten (zeker bij een wat hogere walkant)
het uit het water halen (idem)

Het minste probleem is dat "het schip niet zou passen bij de rest".

Ik bouw schepen die ik zelf in m'n eentje kan vervoeren en te water laten.

:idea:Hoe ouder ik dus word, hoe kleiner m'n schepen zullen moeten gaan worden... :(

het is wel een gedoe tewater laten en opbouwen

Hallo, een beetje vent bouwt dan toch meteen ook een langshelling erbij?

P1020481.jpg

In de kroeg worden alle grote problemen, en meningsverschillen toch O zo onbenullig en O zo klein, het leven is veel te kort om je over zoiets op te winden. Als dit het grootste probleem in zijn leven is, dan heeft hij vermoedelijk nog niets meegemaakt. Voor de rest schol en doe ze nog eens vol. En denk er aan ze dronken een glas, deden een plas, en alles bleef zoals het was

Hallo, een beetje vent bouwt dan toch meteen ook een langshelling erbij?

En toch is dat helemaal geen slecht idee. Aanhangertje....schuifprofielen..Boot op een gelagerd frame..Handlier er aan.. Aanhanger kan geen kant op want zit vast aan de auto, dus kan de boot op het droge ( in de aanhanger) vaarklaar maken en dan vanuit de aanhanger het water in laten zakken... Zou een klusje er bij zijn, maar hoef dan niets meer te tillen..

Heeft niet zeker heel per ongeluk toevallig iemand een foto van die smit curacao? Ben nu ook wel benieuwd.

Back