nieuweling en de Fairmount Alpine

  • Topicstarter Topicstarter Arjan.1975
  • Startdatum Startdatum
Ga lekker epoxy gebruiken. Stinkt ook niet en werkt veel fijner.
Ook het mengen van de twee comp. gaat ideaal.
In combi met keeperdoek een ideale keuze.
Maar dat is mijn bescheiden mening ;)
 
G4 is zo dun als water,dus neem aan dat het ook wel in multiplex trekt,
Hoe fijner geweven mat je pakt des de strakker je romp word... (scheelt een hoop schuur werk)

Of je epoxy of polyester wilt gebruiken laat ik aan jou over,

Voordeel van epoxy is dat het idd minder stinkt en langer verwerkbaar is,
Nadeel is als je plamuur wilt aanbrengen moet je epoxy plamuur hebben,

Voordeel polyester is dat het snel uithard (hangt er aan hoeveel verharder je toevoegt) en (vindt ik) makkelijker verwerkbaar (schuren,plamuren),
Nadeel is inderdaad de stank en je moet adembescherming dragen als je het schuurt,

Ik werk liever met polyester (is ook stuk goedkoper als epoxy)

Maar de basis is echt g4, g4 aanbrengen een x aantal lagen (net zolang tot het hout niet meer op kan zuigen) daarna goed schuren (korel 100) en dan je mat spannen en in rolleren met poly (moeilijke plekjes met een kwast), Zorg er wel voor dat er geen lucht tussen je mat en romp zit,,...
 
In plaats van G4 en polyester kan je beter epoxy gebruiken, stinkt ook minder. Ben al jaren geleden gestopt met polyester, is alleen maar intresant om te lamineren in een mal met glasvezel. Voss chemie blijft dat promoten G4 + polyester, weet echt niet waarom. Bij de 1/1 boten zijn ze 30 jaar geleden al gestopt met het bekleden van hout met G4 en polyester na de fiasco's in de jaren 60/70. ;)
 
Bij de 1/1 boten zijn ze 30 jaar geleden al gestopt met het bekleden van hout met G4 en polyester na de fiasco's in de jaren 60/70. ;)

Zit toch echt een groot verschil tussen 1:1 of 1:50/1:75,
Een echte boot krijgt hele andere soort stress te voorduren als een model,
Onderandere snelheid,weer,golven,motorvermogen enzovoorts,enzovoort.....
 
die discussie ts epoxy en polyesther is eindeloos , elk heeft zijn voor en tegenstanders
heb vroeger altijd polyesther gebruikt en dat werkt prima , ok het ruikt ( Styreen)
grote voordeel vond ik echter : goedkoper , het mengen van de 2 componenten hoeft niet echt haarjuist te zijn ( de reactie in het hars wordt in gang gezet door de verharder en de hoeveelheid hiervan mag varieren en je kan eventueel een hoeveelheid versneller toevoegen om sneller uit te harden)

epoxy : het ruikt niet maar het is even ongezond als het styreen van de polyesther daar in epoxy ook aromatische koolwaterstoffen zitten !!!

bij epoxy reageren de 2 componenten met elkaar om een polymeer te vormen, die 2 componenten moeten in de juiste hoeveelheid worden toegevoegd of je zit met een overmaat van het één of het ander waardoor je hars " vervuild " zit met niet weggereageerd/overmaat component 1 of 2 met alle gevolgen vandien

ik denk dat ik nu maar beter stop met de les chemie :-)

mvg
Ben
 
Als je de binnenkant in de G4 gezet heb, zou ik er geen mat/vlies er meer in aanbrengen. Als je beplanking goed op je spanten verlijmd is, en aan de buitenzijde mat/vlies aangebracht is verwacht ik geen problemen.

Ik ben meer een voorstander van polyesteren, zeker als je voor het eerst aan de gang gaat met dergelijke materialen.
Omdat ik geen specialist ben, bouw ook maar eens in de 5-6 jaar een nieuwe romp, vind ik het gebruik van polyester voor "leken" wat vergevingsgezinder, en daarom dus makkelijker.
Bijkomend voordeel is dat het ook nog eens goedkoper is.
Persoonlijk zou ik er 1 of 2 lagen keperdoek overheen zetten. Volgt heel makkelijk de rondingen van je romp.
Vlies zou ik persoonlijk te dun vinden, of je moet er weer heel veel lagen van aan brengen.
Hou er rekening mee, dat zeker de grote uitvoering bij het raken van iets, door zijn gewicht best wat massa traagheid heeft, en je dus niet door je beschermende matje heen zou moeten kunnen prikken.
Dus beter een iets dikker beschermlaag dan een te dunne.

En stinken is een relatief begrip, ik vind het in ieder geval niet stinken. (maar dat vind ik ook van mezelf als ik naar de WC geweest ben, terwijl de rest van de inwonende hier er toch een andere mening op na houden :D)
 
ik deed het juist andersom ,

binnenkant : knipte stroken glasvezeldoek welke ik tussen de spanten in lamineerde met de polyesther

buitenkant : gewoon goed instrijken met de polyestherhars ( kende toen G4 niet)

voordelen waren dat je echt geen expert hoeft te zijn om een stevige en waterdichte romp te hebben want dat lamineren wil wel eens minder goed verlopen dan je wenst ( luchtbellen,overlappingen,plooien....)

na 20 jaar nog geen barst te zijn in mijn rompjes, dus qua stevigheid prima methode

maar het spreekt voor zich dat ieder zijn eigen methode hanteert ; en wat je ook gaat doen :er zal veel tijd en schuurpapier inkruipen :-)

mvg
Ben
 
Whahahaha.. Nee de werf ligt niet plat vanwege een staking hoor.. Ik ga gestaag verder. Het ging toen best snel omdat ik vakantie had en er steeds lekker lang aan kon werken. Nu heb ik natuurlijk ook mn trots he.. Ik wil als ik een foto laat zien ook daadwerkelijk wat kunnen laten zien, maar een topic zonder foto's kan natuurlijk ook niet ;)

Dus bij deze weer 3 foto's van een aantal dagen geleden.. Ik ben nu bezig met de bovenbouw voordat ik de rom dicht ga maken. Nu kan ik nog makkelijk van alles aanpassen en toevoegen wat ik wil vanwege de ruimte. Ik ben dus al een klein stukje verder dan op de foto's.

Foto-SBKVKXN8.jpg


Foto-MLPAHHCC.jpg


Foto-LTFSCTRJ.jpg


Op de laatste foto ben ik dus bezig met alle raampjes van de stuurhut. Ik copieër op dit moment niets meer en meet alles over en teken nu zelf uit. Dit bespaart kosten en het maakt toch meer eigenbouw. Het is alleen een precisie werkje omdat alles in een bepaalde hoek staat, en het komt ook voor dat ik steeds weer wat overnieuw maak, omdat ik er niet tevreden over ben. Op dit moment heb ik de raampjes van voor over BB naar de achterkant van de hut klaar en gelijmt. Ik hoop dit weekend verder te kunnen met SB zeide. Ook ben ik nog bezig geweest met de hekschroef buizen en boegschroef buizen. (inmiddels 1 dremel opgerookt) Ik maak alles zo dat ik later het technische gedeelte (motoren) er makkelijk in kan maken en evt als het nodig is ook makkelijk kan demonteren.

@vincent.. Ik ga voor jouw manier van de hekschroef en boegschroef. Ik vond het echt heel leuk opgelost. Ik ga 12mm buis gebruiken. Ik heb alleen 1 aanpassing gedaan. Inplaats dat ik een plaatje op de 12mm buis lijm, heb ik pvc afsluitdoppen genomen. Ik boor hier het gat in en verlijm later de schroefas hier in. In die dop zit een rubber rand, dus bij dichtdraaien is die ook echt waterdicht. Wil ik de zooi demonteren, dan kan ik de dop met schroefas zo losdraaien en heb alles er dan uit. Ik zal morgen een foto van het voorbeeld er op zetten.

Voor wie niet weet wat ik bedoel.. Ff in het topic van vincent kijken. Misschien dat vincent een linkje wil posten hier? Ik kon het even niet zo snel vinden.

De volgende foto's komen er snel weer aan :D

Gr
Arjan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En daar is ie weer ;) Ik ben weer een stapje verder en dus weer wat foto's. Ik ben bezig met de rompbeplating.

Foto-FUS3PLXD.jpg


Foto-OCNEXC44.jpg


Foto-KWGDQUAD.jpg


Foto-OQX7KBHY.jpg


Foto-UPZAEOVX.jpg


Zo dat was het weer ff voor nu.

@vincent... Om over dat ene terug te komen waar we het over hadden.. Ik heb gemaild en ben nu in afwachting op een reactie ;)
 
Kanonnen zeg.. :o Nu ga je echt zien hoe groot hij word.... :D
Je hebt trouwens 1 fout gemaakt.. Je moet om en om beplaten, anders trekt je romp krom..

Hoever ben je al met je 1:75 schaal ?

Grtz Vincent.

PS: Zal voor je duimen.... :p , Hoop dat je goed nieuws krijgt...
 
Nou als dit krom trekt, dan vreet ik een gebruikte sok op! Ik heb stiekum van te voren flink wat kracht op het spanten gedeelte uitgeoevend voordat ik begon te beplaten en ik kreeg er geen beweging in. Zelfs niet met torderen. Ik merk nu wel dat ze zwaarder begint te worden, maar dat was natuurlijk te verwachten. Ik heb gister ook ff op een krukje er naar zitten kijken en ondanks ik het zelf aan het bouwen ben, vind ik het toch erg indrukwekkend. Met name de groote is bizar. De kleinere schaal heb ik ff op een wat lager pitje gezet, omdat ik daar alle onderdelen uit op meet. Dus zodra ik weer even niet met de grote verder kan, ga ik verder met de kleine.

@vincent.. Graag 2 duimen gebruiken! :P
 
Dikke sh!t...... Misschien een nieuwe naam geven. "Fairmount Gigantor".......

Mvg Edwin.
 
Back
Top