Nikko Skywatcher: FAQ + ombouwtutorial! 2de filmpje!

Hoi hub. bespaar jezelf de moeite. De Skywatcher servo is echt de slechste ooit. gaar ding.
Wil je hem toch gebruiken zou je het controller printje uit een andere servo moeten halen om hem aan te sturen.
De moter en potmeter aansluitingen zat namelijk geintegreerd op het Nikko board.

Dat is snel! :o

Txs Michel. :xmas:

Dan moet ie nog effe wachten op z'n servo:

sky1.jpg

Al bij al lijkt er toch geen redelijke en goede oplossing voorhanden te zijn?
Of het kost te veel, of het vliegvermogen gaat eraan.... :| 8O :|

:ontopic: Update!!

Ik heb de tandjes geteld.
Hoofdtandwiel: 95 tanden motortandwiel 9 tanden
Verhouding van 10.5:1 dus

Ik heb er nu weer een nieuwe originele motor in zitten (met condensators en diode er op dit keer). (een ronde gaat niet passen anders moet ik te veel weg veilen)
Ik heb uit het andere pakketje 1 cel gehaald en die bij het ene pakketje toegevoegd. Ik heb nu dus een 350 mAh 9,6V accutje.

En het werkt!!!! Heb 1,5 - 2 minuten kunnen hoveren in de kamer voor de accu leeg is. De motor wordt echter wel weer erg heet… te heet naar mijn gevoel.
En met volle gewicht van de canopy en houder :D

Dus ik heb het orginele tandwiel er af gehaald en er een team orion 8T tandwiel op gezet.
Nu heb ik dus een vertraging van 11.9:1

Helaas draait de motor nu niet hard genoeg om uit het grond effect te komen. De motor blijft na 2min vliegen wel koel dit keer.
Dus volgende stap… weer een cel toevoegen aan de accu. Dus kom ik op een 10,8V accu. Misschien moet ik een diode in serie met de staartmotor schakelen, anders krijgt hij het misschien te warm… we zien wel ;)
Als dit goed werkt is een 3s lipo de uitkomst om nog lang te vliegen ook!

Update:

Helaas met 9 cellen en 8T tandwiel komt hij maar iets hoger dan met 8 cellen en 8T tandwiel.
10 cellen ga ik niet proberen omdat de motor nu heter wordt dan met 8 cellen en een 9T tandwiel.

Ideale config is dus gewoon het originele tandwiel en motor met een 8 cellen accu. :D
Dan kan je leuk 2 minuten vliegen. (met volle bepaking)

Zal binnenkort weer een filmpje maken (camera uitgeleend)

Oftewel, eigenlijk net een te klein maatje motor voor dat gewicht.
Ding zit op ca 300 gr nu?

Ik heb net een orginele skywatcher vliegklaar gewogen: 260 gram
mijn omgebouwde skywatcher (vliegklaar met canopy en batterijdeksel) : 290 gram
30 gram verschil.

Ik moet zeggen dat mijn servo's nog vrij groot zijn, en er best kleinere op kunnen, dat zou dus gewicht kunnen besparen.

Volgens mij heeft het veel zin het rotorblad beschermbeugel te verwijderen. Ik denk dat je een stuk minder weerstand hebt dan. Maar ik laat hem lekker zitten. want door deze beugel is die nog steeds heel :D

Die beugel heb ik al een tijdje geleden verwijderd.
Zowel aan de staart als de hoofdrotor.

En bij een crash vanop 5 meter hoogte in nat lang gras is er een blad omgeplooid en geknakt, helemaal door.
snif snif, hij kan dus wél stuk :-)

Hersteld met industriële tape en wonderwel de manke vliegeigenschappen hersteld lol

Ik denk dat hij beter klimt zonder die "bumpers" die uiteindelijk toch de luchtstroom verstoren en daardoor zorgen voor efficiëntie- en energieverlies.

quid erat demonstrandum

't is maar dat je't weet

Ik heb ook een skywatcher. Ik heb de techniek opzich niet aangepast maar ik heb hem wel een stuk lichter kunnen maken. Ik heb het volgende veranderd:
-krimpkous van de accu verwijderd
-draadjes naar accu zo kort mogelijk gemaakt
-antennebuisje verwijderd en antenne om staart en op stabi geplakt
-steuntjes voor antennebuisje afgesneden
-ijzeren roostertje om het motortje verwijderd
-de cabine (canopy?) bijgeknipt, stukjes waar de schroeven zaten weg, zijkant onderlangs weg.
-de steuntjes voor de schroeven inclusief schroeven afgeknipt (schroef=ijzer=veel gewicht)
-stukjes plastic tussen de poten van het landingsgestel verwijderd
-de "beschermstrips" van de rotors allemaal verwijderd, en de schroefjes waar de grote mee vast zaten verwijderd.

In totaal heb ik 45 gram weg gehaald.
Vooral die beugels voor de rotorswerken hem tegen,
als je die netjes weg haalt en de bladen een beetje bij snijd zul je merken dat hij veel beter stijgt en beter uit zijn bekende duikvlucht is te halen door tegenstuur.
Ik kan nu een accu geheel leegvliegen zonder ook maar een keer te crashen. Als je trouwens de originele lader gebruikt, kun je de accu het beste laden door met een steentje of wat dan ook dat knopje in te duwen en de accu uit de lader te laten "bungelen". Zo word hij niet zo snel heet. Ook kun je hem het beste een paar keer achter elkaar laden dan kun je veel langer vliegen. De lader heeft namelijk gewoon een timer en die stopt met laden of de accu nu vol is of niet.
Verder heb ik nog gemerkt dat de accu's iets langer mee gaan en iets meer kracht hebben als je ze een paar keer helemaal leegtrekt als je niet meer kunt vliegen. Gewoon de heli neerzetten en gasgeven tot hij "stationair" draait en dan door laten gaan tot hij vanzelf stopt.

Voor de duidelijkheid, ik heb dus geen nick of wat dan ook servo toegevoegd, niets veranderd aan de servo de regelaar of de motor en ik kan gewoon een accu leegvliegen. En dat is me niet een keer toevallig gelukt maar meerdere keren. Ik ben nog wel een aantal keren gecrascht door veel wind maar dat krijg je er niet uit denk ik. De rotor heeft zich overigens goed gehouden zonder beugels.
Ik zal zo snel mogelijk foto's online zetten van mijn skywatcher, en als het mogelijk is ook een filmpje van hoe je een accu kunt leeg vliegen :)

Zo dat was de langste eerste post die ik ooit getypt heb, ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Hé goede tip!
Ik zal het binnenkort in de beginpost verwerken. Dat van die beschermbeugels verwachte ik al. Maar aan de andere kan verliest hij wel zijn crashbestendigheid als je deze weg haalt.

De crashes die ik maakte kwam meestal omdat de accu geen vermogen meer kan leveren en de heli gewoon naar de grond toe zakt.

Ben je zeker van die 'timer' in de bijgeleverde accu-lader?
Want in dat bakje steekt zeker weten een temperatuursensor die het laden stopt wanneer de batterij warm wordt (en dus vol is).

Steven D zei:
Ben je zeker van die 'timer' in de bijgeleverde accu-lader?
Want in dat bakje steekt zeker weten een temperatuursensor die het laden stopt wanneer de batterij warm wordt (en dus vol is).
Duw het knopje in de lader maar eens in, dan zul je zien dat het lampje gaat branden en na een tijdje gaat het venzelf uit. Die temp sensor is denk ik gewoon een extra beveiliging tegen laden als je net gevlogen hebt en dus de accu te warm is.
Laad de accu maar eens 2 of 3 keer achter elkaar en ga dan vliegen, je zult het verschil heel goed merken!

Bij mij waren de grote baterijen uit de oplader na een tijdje op..
Dus ik wou een andere marnier om hem opteladen..En toen had ik een bepaalde adaptor gevonden die je in het stopcontact steekt en daar de sigaretten aansteker van de 'veldlader' weer indoet..
Tot mijn verbazing was de accu veel sneller opgeladen en de heli kreeg meer power..

Ik heb nog wat aanpassingen gemaakt, namelijk 3 van de "tralies" van het batterijhoudertje weg gehaald, het overblijfsel van de canopy met een boortje veranderd in een lichtelijke gatenkaas en het roostertje van de achter rotormotor heb ik wat verder open gewerkt. Dit scheelt weer 3-4 gram. Wel heb ik de antenne nu van de staart afgehaald en in het landingsgestel "gevlochten". De ontvangst was namelijk slecht en dat vond ik uit toen ik op het dak van de gymzaal landde 8O ik kom nu namelijk zeker 12-16 meter hoog de lucht in door middel van een truukje:
Als je naar links of rechts stuurt veranderd de nick ook een beetje naar omlaag en omhoog. Zo kun je hem dus min of meer recht omhoog laten vliegen door constant links-rechts te sturen. Dit ziet er wel een beetje idioot uit en je moet de vaste nick zo schuin mogelijk naar voren zetten (dus als je weer rechtdoor gaat gaat hij heel erg hard 8) ). Maar zo kom je dus wel op een lekkere hoogte als hij ook nog een beetje licht is. Ik ga morgen van 2 van de originele accu's een nieuwe maken, gedeeltelijk parallel gedeeltelijk in serie zodat ik en meer voltage en een beetje meer amperage heb en dus hopelijk en nog sneller en langer kan vliegen. Want als je niet meer crasht is het best wel vervelend dat je maar +/- een 15 minuten kunt vliegen. Er is nog ruimte in de accukamer voor 4 extra originele cellen dus ik moet nog kijken hoe ik dat precies doe. Ik heb morgen wel een digitale cam tot mijn beschikking dus dan maak ik sowieso foto's en als het lukt een filmpje.[font=Arial, sans-serif][/font][font=Arial, sans-serif][/font][font=Arial, sans-serif][/font]

Tja... je moet natuurlijk wel reëel blijven met de gewichtsbesparingen. Een gatenkaas van je canopy??? haal hem er dan gewoon af.

Als je ook accu's parallel wilt zetten moet je natuurlijk wel al de accu's parallel maken en niet een paar, anders krijg je ernstig onsbalans in je cellen. Desalnietemin moet je daar niet aan beginnen. Het pack wordt dan te zwaar en kan de motor (die toch al op zijn tenen loopt) niet aan.

Wat je wel zou kunnen doen is 1 cel extra in serie zetten. Dit werkt erg goed!! Zo vlieg ik hem ook nu (zal straks een filmpje online zetten)

Het filmpje!

Alles in het Engels en even duidelijk in het begin dat de Skywatcher aangepast is. De vorige filmpjes zweven namelijk overal op Internet rond en wil geen misverstanden krijgen.
Modified-NikkoSkywatcherPart2.wmv 14 MB
Dit is dus met een standaard Skywatcher motor en standaard Skywatcher accu’s alleen is er 1 cel extra bij gezet om een hoger voltage te krijgen.
Het openingsshot is in 1 stuk gefilmd, er is dus niet in geknipt. Zo lang kan je ongeveer fatsoenlijk vliegen, en dan is die op :lol:
Zonder canopy kan je er nog 30 sec bij optellen denk ik.

Oja, nog steeds geen schade! ongelovelijk hoe sommige van jullie het voor elkaar krijgen. Op het laatst probeer ik het toch echt ;)

Nou Satoer mijn complimenten. Het filmpje is ook super alleen jou vriendin stond even niet echt veilig meer maar mooi gevlogen. Al je de keuringsdienst van waren valse hoop wilt geven moet je dit filmpje opsturen. haha

Als je uit alle filmpjes de juiste stukjes kiest, en met wat stoeit met de mogelijkheden van je videoediting software......opstijgen achterstevoren geeft een perfecte landing....zo her en der wat slowmotion.....en het "ding" vliegt echt 10 minuten lang perfect....... :roll:

@Michel,
ik heb het op je filmpjes uitgeprobeerd....
Met CyberLink PowerDirector de filmpjes weer (automatisch) in losse scenes geknipt, wat gehusseld, wat bijgeknipt.... en (deels) in Adobe Premiere verder bewerkt .... de origine soundtrack er weer onder gezet (Adobe Premiere en Audition) .... hee man dat ding (cyber)vliegt beter dan een heli die tien maal zoveel kost..... :evil:

Back