Nimh laden

Laden op 250mA (mA is eenheid van stroom, mAh eenheid van capaciteit) en kijken of die ene cel weer tot leven komt. Desondanks zou ik voorzichtig zijn met dit pak, niet meer voor kritische toepassingen gebruiken.
 
Laden op 250mA (mA is eenheid van stroom, mAh eenheid van capaciteit) en kijken of die ene cel weer tot leven komt. Desondanks zou ik voorzichtig zijn met dit pak, niet meer voor kritische toepassingen gebruiken.
Oei het pack word gebruikt als enige voeding in een giant supersportster met 5 hitec 645mg servo's en 1 gewone servo.
Dus zal ik beter een nieuwe pack aanschaffen niet?
Mvg Wes.
 
Keuze lijkt me niet moeilijk. Vervangen.

De eventuele schade aan het toestel door een haperende ontvangeraccu is vast meer dan de aanschafpprijs van een nieuwe accu.
 
Keuze lijkt me niet moeilijk. Vervangen.

De eventuele schade aan het toestel door een haperende ontvangeraccu is vast meer dan de aanschafpprijs van een nieuwe accu.
Inderdaad zal er een nieuw packje insteken.Denk om een eneloop 2000mah te nemen.Zal ook genoeg capaciteit hebben denk ik i.p.v. een 2700mah.
Intussen heb ik mn batterij geladen en meet nu op de eerste cell 1,49V en de andere 3 meten netjes 1,46V.Vreemd dat de eerste cel nu wel weer 1,49V meet.
Mvg Wes.
 
koop gewoon 4 nieuwe cellen , eventueel in de Aldi ( ze liggen/lagen daar voor 4,99 euro per 4 )

>>> en NIET overdrijven met de laadstroom ( lees op de verpakking )
 
Laatst bewerkt:
koop gewoon 4 nieuwe cellen , eventueel in de Aldi ( ze liggen/lagen daar voor 4,99 euro per 4 )

>>> en NIET overdrijven met de laadstroom ( lees op de verpakking )
In de aldi?Dan moet ik nog een pakje zelf solderen?Want het zijn daar losse cellen.Ik durf deze niet echt gebruiken in mn vliegtuigen hoor want ik gebruik deze losse batterijen regelmatig voor het speelgoed van de kids en moet zeggen dat ik er toch al regelmatig slechte tussen heb gehad.
Nee voor mij zal het deze worden: Empfänger Pack Sanyo Eneloop AA 4er Reihe 4,8/2000 Graupner - AkkuShop.de
Al goede ervaringen over gehoord.
Mvg Wes.
 
koop gewoon goede gesoldeerde packs.
zeker voor in vliegtuigen.

losse batterijen in batterijhouders zijn ten zwaarste af te raden.

Dit is als een ferarri op 14" kruiwagen wieltjes zetten maar nog wel 300 km/h te gaan rijden.
 
Accucellen parallel zetten en als gloeiplugstartaccu gebruiken.
Ok is een idee.
Heb nog een vraagje.
Op de batterij die ik nu heb is de originele stekker verwijderd en waren er rechtstreeks 2 kabels op de batterij gesoldeerd die elk naar een apparte schakelaar lopen en zo met 2 stekkers naar de ontvanger.
Dit heeft een nadeel dat ik de batterij dus moet laden in het vliegtuig terwijl ik eigenlijk liever deze verwijder om te laden.
Misschien voorzie ik de nieuwe batterij nu van stekkers.Maar welke stekkers zou ik best kunnen gebruiken die goed tegen de trillingen kunnen?Weet niet of gewone servostekkers wel altijd goed contact zullen geven bij het nu en dan uit elkaar halen en weer in elkaar.Of is het toch beter om alles in 1 stuk te solderen?Of hoe doen jullie het?
Mvg Wes.
 
Laatst bewerkt:
Heb bij mijn rc auto (Traxxas) een NiMh powerpack gekregen (8.4V 3000mAh). Hoe lang moet ik na ontladen wachten tot ze aan de Robbe snellader mogen?

Wacht nu tot het pack warm/lauw aanvoelt, maar dat duur al snel een dik halfuur.
Van laden (3A) worden ze niet warm. Ga ik de accu's slopen door ze kokend heet aan de lader hangen.
 
De FAQ Accu's en laadtechnieken [FAQ] Accu's en laadtechnieken - Modelbouwforum.nl is een interessante informatiebron. Daarin kan je lezen:

Laden van koude of warme accu’s.
In tegenstelling tot NiCad kan je NiMH ook nog vrij goed laden als ze warm of juist koud zijn. De beste temperatuur voor het laden is tussen de 15°C en de 40°C. Tussen deze temperaturen kan je met de reeds genoemde stromen goed laden en zal het hoogst mogelijk laad redement behaalt kunnen worden. Is de temperatuur van de accu hoger of lager dan kan je nog wel laden maar dan moet je het langzamer doen, de maximum laadstroom is dan 0,5C. Hoe hoger of lager de temperatuur hoe langzamer je moet laden. Dit omdat de chemische reacties bij lagere temperaturen steeds langzamer gaan verlopen. Bij hogere temperaturen kan de accu te warm worden omdat tijdens het laden ook al warmte ontstaat. Boven de 60°C en onder de 0°C kan je beter niet meer laden om schade aan de cellen te voorkomen.
 
Duidelijk, af laten koelen tot een graad of 40 en dan pas volpompen.

NiMh accu gaat de thuiskomer van mijn RC karretje worden, voor het betere knalwerk liggen er een paar Lipo's klaar op het GLS afhaalcentrum.
 
Zal alles dan weer in 1 stuk solderen met de schakelaartjes ertussen en hopelijk heb ik nooit pech dat de batterij vuur maakt ofzo bij het laden terwijl deze in het vliegtuig zit.
Mvg Wes.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top