Nine Eagles Solo Pro

  • Topicstarter Topicstarter Leeuwarden
  • Startdatum Startdatum
Alles ziet er goed uit en stekkertje ook.
Wat bedoel je met sub trim?
Mvg Wes.

Subtrim betekent dat je de trim verder kan verstellen dan normaal met de trimknop mogelijk is. Procedure staat hier uitgelegd: nine-eagles-solo-pro-bravo-sx-faq-ook-geldig-voor-rebranded-helis-zoals-de-revell-proto-max-en-anderen

Kopje "Trimmen" en dan "Vraag 3". Werkt dat niet dan zou je, als je andere heli ook niet vliegt, en geen probleem met de staart heeft, die staart over kunnen zetten naar deze.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt zeg.Nu is het gelukt. Heb subtrim een paar keer moeten doen voor het goed was.
Zal het draadje nog es goed lezen misschien staat er iets in over het schommelen.
Want mn 2de heli schommelt nogal op een bepaald toerental.Had nog een derde solopro gekregen van de shop waar ik kocht (het oude demomodel) Heb al 1 van de solo pro's die stuk is.Plots rook uit het printje en 1 servo werkt niet meer.Vreemd. Heb dan maar het printje van het demomodelleke genomen en op de kapotte heli gemonteerd.Werkt terug.
Weet niet wat de oorzaak kan zijn.Misschien ga ik later nog eens een nieuw printje kopen.
Mvg Wes.
 
Als je de schommelende heli in je hand houdt en hem op het toerental brengt dat je het schommelen merkt, voel je dan ook extra trillingen? Kan een teken zijn van onbalans in de kop, of de bladen, flybar of iets in die richting. Anders pak je de kop van de heli waar je nu het printje van hebt geleend. Is eenvoudig over te zetten.

Wat betreft het defecte printje, niet per ongeluk de accu er verkeerd in gehad? En een tip, koop zo snel mogelijk betere accu's, de standaard meegeleverde lipo's zijn niet zo erg goed. De OEM 120 van Hobby King is bijvoorbeeld een prima vervanger.
 
Nano 130 is ook prima, is alleen even wat meer werk met het solderen van het extra kabeltje. De originele lipo's hebben wat probleem om de spanning hoog te houden onder belasting, en dat kan wel eens problemen geven met de instellingen van de print, vooral die van de servo's.
 
Hmmm denk dat ik het soms ook al heb gehad met die nano 130 hoor.Dat de heli niet altijd vol in toeren gaat. En die kleine batterijkes zijn ook vlug leeg vind ik.
Mvg Wes.
 
Hmmm denk dat ik het soms ook al heb gehad met die nano 130 hoor.Dat de heli niet altijd vol in toeren gaat. En die kleine batterijkes zijn ook vlug leeg vind ik.
Mvg Wes.

Ik vlieg de laatste maanden uitsluitend met de OEM 120 en 150 van Hobby King, en haal daar 6 of meer minuten mee. Je kan een grotere lipo monteren, bijvoorbeeld 240 mAh, maar het extra gewicht maakt de heli wel wat logger.
 
Intussen es goed getest.Vliegt super stabiel.Alleen nog uitzoeken wat de oorzaak is van het schommelen.Heb met mn 130mah nano lipo een 7tal min gevlogen.Plots wat de power eraf.Maar als ik mn lipo uitmeet heb ik maar 2,85Volt meer.Dat vind ik toch wat weinig niet?
Mvg Wes.
 
2.85 volt is tever leeg getrokken. Best blijf je boven de 3.70V na vliegen. Als je vliegt totdat je heli niet meer in de lucht kan blijven vlieg je te lang.

Je kan letten op het percentage gas dat je nodig hebt om hoogte te houden. Als dat 15% gestegen is vergeleken met in het begin, moet je eens aan landen gaan denken.
 
Ok mn volgende vlucht was ie 3,50volt.Dat valt wel mee zeker? De lipo's laden alleszins terug goed op.Die nano's kunnen waarschijnlijk wel tegen een stootje denk ik.Nog een vraagje. Wat voor lader gebruik jij om die kleine lipo's te laden?Ik heb er voorlopig ene van een parkzone vapor.Maar kan maar 1 batterij per keer laden.
Ik dacht aan deze en is niet duur: TP103CQ 1S LiPo Quad/4-Port 12V DC Charger (THP103CQ): E-flite - Advancing Electric Flight
12 volt voeding heb ik.Zou deze ok zijn of zijn er andere alternatieven?
Mvg Wes.
 
Ok mn volgende vlucht was ie 3,50volt.Dat valt wel mee zeker? De lipo's laden alleszins terug goed op.Die nano's kunnen waarschijnlijk wel tegen een stootje denk ik.Nog een vraagje. Wat voor lader gebruik jij om die kleine lipo's te laden?Ik heb er voorlopig ene van een parkzone vapor.Maar kan maar 1 batterij per keer laden.
Ik dacht aan deze en is niet duur: TP103CQ 1S LiPo Quad/4-Port 12V DC Charger (THP103CQ): E-flite - Advancing Electric Flight
12 volt voeding heb ik.Zou deze ok zijn of zijn er andere alternatieven?
Mvg Wes.

Ik gebruik de Nine Eagles lader, dan kun je er 2 tegelijk opladen. Om lipo's met een andere connector op te laden kun je er extra draadjes aan solderen, of van oude Nine Eagles accu's adapters te maken.

De Eflite 4 poort lader is ook een prima keuze.
 
Heb intussen verder gekeken wat het schommelen veroorzaakte.
Ik zag dat er wat speling zat op de swashplate set( wat de juiste nederlandse benaming is weet ik niet) Het stuk waar het grootste kogellagertje in zit.Heb dit stuk nu van de andere heli genomen.Dus enkel dit vervangen en nu is dit schommelen weg.
Heb intussen de andere swashplate uit elkaar genomen en het kogellagertje wat beter op het kunstof geduwd en denk dat de speling minder is.Maar zal het nu gewoon aan de kant leggen voor als ik het es nodig zou hebben.Dan zien we wel of deze ook terug ok zal zijn.
Mvg Wes.
 
Laatst bewerkt:
Alles ziet er goed uit en stekkertje ook.
Wat bedoel je met sub trim?
Mvg Wes.

Je moet bij die FP-helikopters steeds de batterij in het oog houden : hou 'platter' die wordt, hoe slechter die vliegt. Dus als je een nieuwe hebt, begin dan niet direkt te klagen dat hij niet te trimmen valt. Een paar keer vliegen en opladen en alles is ok.
 
Klagen?Er was wel duidelijk iets mis hoor met het uittrimmen.
Nu dankzij de subtrim functie vliegt die perfect hoor en had nog redelijk veel tikjes moeten bijgeven vooralleer de straart mooi stil bleef staan bij de stick in neutraalstand.Vol en bijna leeg hoef ik nu eigenlijk weinig bij te trimmen.
Heb er al een 10tal vluchtjes op zitten nu en net eentje buiten.Vliegt echt super.Altans denk ik toch want is mn eerste heli.
Mvg Wes.
 
Klagen?Er was wel duidelijk iets mis hoor met het uittrimmen.
Nu dankzij de subtrim functie vliegt die perfect hoor en had nog redelijk veel tikjes moeten bijgeven vooralleer de straart mooi stil bleef staan bij de stick in neutraalstand.Vol en bijna leeg hoef ik nu eigenlijk weinig bij te trimmen.
Heb er al een 10tal vluchtjes op zitten nu en net eentje buiten.Vliegt echt super.Altans denk ik toch want is mn eerste heli.
Mvg Wes.

Wat is dat feitelijk, die 'subtrim'? Ik kan daar niets over lezen in de handleiding. Is hier ergens een topic over?
Gisteren ben ik voor de eerste keer gaan buitenvliegen met mijn NE solo pro, maar de wind was nog te sterk, zelfs volle gas vooruit ging hij nog achteruit. Was wel leuk op zo'n groot grasperk, ik kon héél hoog vliegen, maar moest dan 100m lopen om hem terug te halen. Volgende keer moet het echt windstil zijn, voor ik dat nog eens doe.
 
Wat is dat feitelijk, die 'subtrim'? Ik kan daar niets over lezen in de handleiding. Is hier ergens een topic over?
Gisteren ben ik voor de eerste keer gaan buitenvliegen met mijn NE solo pro, maar de wind was nog te sterk, zelfs volle gas vooruit ging hij nog achteruit. Was wel leuk op zo'n groot grasperk, ik kon héél hoog vliegen, maar moest dan 100m lopen om hem terug te halen. Volgende keer moet het echt windstil zijn, voor ik dat nog eens doe.


Met subtrim verschuif je min of meer de neutraalstand van de trimknop. Daardoor kun je verder naar links of rechts trimmen dan je in normale modus kan, handig als je net even een paar klikjes tekort komt om de heli echt stil te laten hangen. Dit kan alleen als je digitale trims hebt, dus met druktoetsen.

De handleiding meldt dit niet, maar laat wel meer dingen weg. Zo kun je met de meegeleverde Nine Eagles zender ook de gyro aanpassen, dus hoe "vast" de staart staat, en daarmee het vlieggedrag beinvloeden. En je kan zelfs per servo instellen hoe dicht hij aan de rand van zijn maximale bereik mag komen, EPA, oftewel End Point Adjust. Allemaal niet in de handleiding terug te vinden. Maar die meldt ook niet dat de heli in de lucht iets scheef hoort te hangen, en dat hij vanzelf naar voren wil als je de staart met de klok mee laat draaien, of naar achteren wil als je de staart tegen de klok in laat draaien, en daar dus met de elevator stick voor moet compenseren, als je op de plaats wil draaien.
 
Met subtrim verschuif je min of meer de neutraalstand van de trimknop. Daardoor kun je verder naar links of rechts trimmen dan je in normale modus kan, handig als je net even een paar klikjes tekort komt om de heli echt stil te laten hangen. Dit kan alleen als je digitale trims hebt, dus met druktoetsen.

De handleiding meldt dit niet, maar laat wel meer dingen weg. Zo kun je met de meegeleverde Nine Eagles zender ook de gyro aanpassen, dus hoe "vast" de staart staat, en daarmee het vlieggedrag beinvloeden. En je kan zelfs per servo instellen hoe dicht hij aan de rand van zijn maximale bereik mag komen, EPA, oftewel End Point Adjust. Allemaal niet in de handleiding terug te vinden. Maar die meldt ook niet dat de heli in de lucht iets scheef hoort te hangen, en dat hij vanzelf naar voren wil als je de staart met de klok mee laat draaien, of naar achteren wil als je de staart tegen de klok in laat draaien, en daar dus met de elevator stick voor moet compenseren, als je op de plaats wil draaien.

Bedankt voor de uitleg, maar hoé doe je dat dan? Kan je ergens gedetailleerd lezen hoe dat moet? Ik dacht -als je trimuitslag te ver staat - je enkel nog mechanisch kon bijregelen met de servostangen...?
En dan nog een vraagje : is de trim hetzelfde zowel in 1ste als in 2de snelheid?
 
Bedankt voor de uitleg, maar hoé doe je dat dan? Kan je ergens gedetailleerd lezen hoe dat moet? Ik dacht -als je trimuitslag te ver staat - je enkel nog mechanisch kon bijregelen met de servostangen...?
En dan nog een vraagje : is de trim hetzelfde zowel in 1ste als in 2de snelheid?


Bij de servo's kun je beter met de stangen werken als je heli niet recht hangt bij volledige trimuitslag. Anders zal de servo waarschijnlijk vel uit het midden staan met sticks neutraal, en dat wil je liever vermijden. Maar voor de staart is subtrim erg handig.

Het maakt voor de neutraalstand niet uit of je in advanced of beginner mode vliegt, alleen de maximale uitslagen worden daardoor beïnvloed.

Uitleg hoe subtrim te gebruiken kun je op dit forum vinden, kijk maar bovenaan de pagina waar dit topic ook staat, of klik op deze link: nine-eagles-solo-pro-bravo-sx-faq-ook-geldig-voor-rebranded-helis-zoals-de-revell-proto-max-en-anderen

En voor een nog uitgebreidere (wel Engelstalige) FAQ kun je hier kijken, die heb ik meer up to date gehouden dan de NL versie: Nine Eagles Solo Pro/Bravo SX FAQ (Also valid for rebrands like Revell Proto Max etc) - RC Groups
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij de servo's kun je beter met de stangen werken als je heli niet recht hangt bij volledige trimuitslag. Anders zal de servo waarschijnlijk vel uit het midden staan met sticks neutraal, en dat wil je liever vermijden. Maar voor de staart is subtrim erg handig.

Het maakt voor de neutraalstand niet uit of je in advanced of beginner mode vliegt, alleen de maximale uitslagen worden daardoor beïnvloed.

Uitleg hoe subtrim te gebruiken kun je op dit forum vinden, kijk maar bovenaan de pagina waar dit topic ook staat, of klik op deze link: nine-eagles-solo-pro-bravo-sx-faq-ook-geldig-voor-rebranded-helis-zoals-de-revell-proto-max-en-anderen

En voor een nog uitgebreidere (wel Engelstalige) FAQ kun je hier kijken, die heb ik meer up to date gehouden dan de NL versie: Nine Eagles Solo Pro/Bravo SX FAQ (Also valid for rebrands like Revell Proto Max etc) - RC Groups

Hi Indoorvlieger,

Ik heb heel je uitleg gelezen over de solo pro, bedankt, véél bijgeleerd. Maar wat die subtrim betreft, ik vind nérgens een rode knopje aan de achterkant van mijn zender, enkel een drukknopje achter de antenne voor de keuze mode1 of 2....wat nu?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top