Ik moet nog véél leren : wààr staat post nr 1741? En wààr staat kop trimmen vraag nr 3 ????
Ondertussen heb ik eens 3X op dat zwarte knopje gedrukt waar de antenne zit en inderdaad de trimlijntjes staan in het midden. Wat zou het gemakkelijk zijn als dit allemaal in de handleiding beschreven stond.....die chinezen willen blijkbaar vanalles geheim houden....ingeval er een 3de wereldoorlog uitbreekt denk ik....
Was gewoon op de link drukken en naar beneden scrollen op de pagina tot je aan het stuk trimmer kwam.
Maar heb het hier overgenomen voor je lees dit es goed door:
Trimmen:
V 1: De swash plate staat niet vlak. Dat moet ik vast even afstellen...
A: Doe maar niet. Door de gewichtsverdeling en het scheef hangen zal de swash zowel achterover moeten hellen, als, schuin naar links, van achteren gezien. Beste is gewoon te vliegen en dan de trim of de linkjes tussen servo's en swash aan te passen, om een stabiele hover te krijgen, zonder te hoeven corrigeren met de sticks.
V 2: Ik heb bijna maximale trim naar rechts op de staart nodig om te voorkomen dat de heli gaat spinnen. Dat kan niet goed zijn, of wel?
A: Het kan een teken zijn dat je staartmotor wat minder is, misschien als gevolg van een crash. Kijk wel eerst even of de rotor niet slipt op het asje. Het kan echter ook zijn dat de middenstand voor de staart niet goed staat, net als bij een slecht getrimde servo. Met de zender in mode 2 kun je de middenstand van de staart aanpassen. Zet zender en heli aan, en druk 3 keer snel achter elkaar op het kleine ronde knopje aan de achterkant, vlakbij waar de antenne zit. Je hoort een piepje, en alle trim indicators op het scherm springen naar neutraal. Je kan nu gewoon vliegen (let wel op, je kan de staart niet sturen in deze mode!) en de staart trimmen zodat hij stil staat. De trim indicators zullen daarbij nog steeds in het midden blijven staan, dit hoort zo. Land vervolgens, en druk nog een keer op het knopje aan de achterkant, om de instellingen op te slaan. Als het goed hoef je nu niet meer extreem veel te trimmen om de staart stil te houden tijdens de vlucht, hooguit een paar klikjes als de lipo leger raakt.
V 3: Ik heb bijna maximale trim nodig om de heli stil te laten hoveren.
A: Even er van uitgaand dat er niets mechanisch mis is, heb je 2 opties. Subtrimmen, of mechanisch afstellen. Het laatste houdt in dat je de stuurstangetjes van de swash plate los haalt, de platic connector een paar slagen in- of uitdraait, en dan weer vastklikt. Dit is aan te raden als bij het trimmen de servo erg ver uit het midden zou komen te staan.
Hoe in subtrim mode te komen is al behandeld in de vorige vraag. Het enige verschil met het subtrimmen van de staart is dat je andere trimknoppen gebruikt, namelijk dezelfde die je in normale mode zou gebruiken om aileron of elevator te trimmen.
Mvg Wes.