Ik had al eerder jullie (en andere) avonturen gelezen met de Solo Pro, en had er al bijna eentje besteld in HongKong als ze 'm op voorraad hadden gehad. Gisteren even een onderdeeltje halen voor de Ikarus Eco8 bij de bekende firma Quartel in dit geval in Roosendaal. En daar lag een special edition in de alu koffer... in de aanbieding voor 109 euri. Je raadt het al, ik heb 'm gelijk meegenomen. Roep nou niet meteen dat dat "te duur" was, dat valt heel erg mee en ik wil ook graag de modelbouwzaken in NL wat gunnen. Bovendien hoef ik niet met een Chinees in de clinch als er b.v. een garantiekwestie is.
Deze gele Solo Pro 2 is een "nachtuitvoering" met glow-in-the-dark rotorbladen, ski's en tailrotor, en heeft naast de mooie koffer waar alles netjes inpast ook een setje reserve rotorbladen, een kruisschroevedraaiertje, 2 lipootjes en een fatsoenlijk laadapparaat voor 2 stuks lipo's. Dat laden met de zender vind ik zelf een beetje een noodoplossing.
Wat vliegt dat dingetje geweldig! De eigenstabiliteit is enorm, de fimpjes die je ziet op youtube met de "zelf"vliegende heli die ook door tikjes en blazen niet van zijn plek te krijgen is, kloppen! Er is nog helemaal niks gebroken en dat blijft wat mij betreft ook zo. Ik snap wel hoe de landingsgestellen breken, want als de accu leeg is dan lijkt het nog het meest op een "gecontroleerde crash" in plaats van op een fatsoenlijke landing...
Wat wel opvalt, en waar ik nog niemand over gehoord heb, is de verschillende manier waarop de heli bochten maakt. Zoals gezegd hangt de heli iets naar rechts vanwege de druk die de staartrotor uitoefent. Maar dat betekent ook dat je bij het nemen van een rechtse bocht de staart omhoog duwt en dus de heli automatisch rechtsaf-vooruit gaat. Als je een linkerbocht neemt dan wil de heli juist achteruit en lijkt dan een beetje krampachtig over de staart heen een linkse bocht te maken. Na een beetje oefenen is dat weer helemaal onder controle door gewoon te anticiperen en tegelijk met rechtsaf-achteruit en met linksaf-vooruit te sturen. Hij reageert net als een grotere modelheli maar deze effecten zijn wel wat duidelijker en dus leer je er goed mee vliegen "voor later"

. Verder vind ik het jammer dat de pitchknuppel een stukje "dode slag" lijkt te hebben waardoor je soms een beetje een jo-jo effect krijgt.
Ik vind het een heel leuk alternatief voor buiten vliegen, hij heeft de eigenschappen van een "echte" modelheli en is heel precies te sturen. Hij zou nog wel een beetje langer mogen vliegen op 1 accuutje wat mij betreft.
Ik neem hem mee naar de camping, want hij doet het ook buiten best goed, en op zakenreizen is het een leuk alternatief voor het pay-tv kanaal (of erger). Weer een kinderdroom uitgekomen...