Nine Eagles Solo Pro

• Topicstarter Topicstarter Leeuwarden
  • Startdatum Startdatum
Even een vraagje voor diegenen die in de expert-modus vliegen, dus met de volledige circel op het schermpje en grotere cyclic stuuruitslagen.

Als ik de expert-modus inschakel en de servo's uitprobeer, dan werkt alles naar behoren behalve nick-vooruit. Op het laatste deel van de knuppelweg (dus vol vooruit) gaat de servo voor nick niet alleen verder bewegen, maar stuurt hij ook de servo voor roll-links aan. Waarom is dit en hebben jullie dit ook ervaren met jullie Solo's?

Verder heb je ook nog de mogelijkheid om de kortere-en langere armpjes op de tuimelschijf te benutten (zoals bij de Blade MSR) maar daar hoor (lees) ik niets over.

Hoor het graag!

heb je een foto? ik kan me dit werkelijk niet voorstellen; het zou betekenen dat de rotorbladen langer zijn dan bij de vorige? of de staart korter? anders kan het niet kloppen!

@mulderAJ:
Ik heb momenteel de mainshaft naar de knoppen gevlogen dus kan even niet vliegen! De rotorbladen zijn er ook af dus kan er even geen foto van maken. Zodra ik hem weer in elkaar heb zal ik er ff een foto van maken.

... gaat de servo voor nick niet alleen verder bewegen, maar stuurt hij ook de servo voor roll-links aan.
Verder heb je ook nog de mogelijkheid om de kortere-en langere armpjes op de tuimelschijf te benutten (zoals bij de Blade MSR) maar daar hoor (lees) ik niets over.
Dat ie ook ineens sterk naar links stuurt hebben ze allemaal. Tenzij je heel iets rechts stuurt.. Maar het geeft idd een wat onvoorspelbaar gedrag. Geen idee waarom...
Wat betreft korte en lange armpjes: nooit geprobeerd Ik heb wel eens geprobeerd om de mechanische mixer-arm aan de bladen om te keren (korte kant aan de balance bar en lange aan de swashplate). Dan wordt ie zo stabiel dat ie nauwelijks meer te sturen is (zelfs in expert mode).

Laatst bewerkt door een moderator:
solo pro II robuust?

Ik doe al vele jaren aan modelbouw. Enkele maanden terug kreeg ik een demonstratie van helikopter vliegen van een zeer ervaren vlieger. 3 weken geleden heb ik besloten een solo pro 2 aan te schaffen. Leuk ding, vliegt goed. Na circa 4 uur vliegen lukt het me aardig om van de salontafel naar de eettafel te vliegen en vervolgens op de bar te landen (20cm breed). Dit gaat natuurlijk ook wel eens mis. Ook al een paar keer buiten gevlogen. Maar waar het mij om gaat is het part verbruik. Dit vind ik toch schrikbarend. Hierbij een opsomming:

-Staart rotorblad afgebroken. Enkele keren gelijmd en iets vestevigd, maar inmiddels vervangen. Afgebroken op het gietmalpunt. Dit is een zwak punt, lijkt me een design fout.
-Cabine gescheurd aan de zijkant en de neus heeft al een behoorlijk gat. een en ander gelijmd, maar de reserve cabine ligt al klaar
-As van een van de servo's krom, rechtgebogen
-Onderstel gebroken, gelijmd en verstevigd
-Flybar aan het einde ingescheurd, eerst gelijmd, maar nu vervangen
-Dwarsverbinding van de as naar de rotorbladen afgebroken aan beide kanten. As uitgeboord op 2 mm en stuk van een stalen spaak op 13mm lengte gezaagd en erin gezet
-Bij deze laatste actie brak een kogeltje van een van de verbindigen die naar het rotor blad leidt af. Kogeltje uitgeboord op 0,5mm, stalen draad erin vastgelijmd, plastic ook uitgeboord op 0,5mm draad op lengte geknipt en vastgelijmd. Enorm priegelwerk, maar dat ben ik van modelbouw gewend (doe veel aan 1/144).

Inmiddels vliegt ie weer als vanouds, maar ja voor hoe lang?
:hammer:

-Staart rotorblad afgebroken. Enkele keren gelijmd en iets vestevigd, maar inmiddels vervangen. Afgebroken op het gietmalpunt. Dit is een zwak punt, lijkt me een design fout.
-Cabine gescheurd aan de zijkant en de neus heeft al een behoorlijk gat. een en ander gelijmd, maar de reserve cabine ligt al klaar
-As van een van de servo's krom, rechtgebogen
-Onderstel gebroken, gelijmd en verstevigd
-Flybar aan het einde ingescheurd, eerst gelijmd, maar nu vervangen
-Dwarsverbinding van de as naar de rotorbladen afgebroken .....
Je bent de eerste en voor zover ik weet enige die het lukt de Solo Pro op deze manier te slopen... Ik weet niet met welke ervaring je een vierkanaals bent gaan besturen, maar er zijn handige simulatoren om de eerste beginselen onder de knie te krijgen....

Ik heb nu ca 10 ladingen gevlogen en slechts 1x in een grote plant terecht gekomen zonder schade. Maar ik kon dan ook al vliegen. Volgens mij is dit ding onverwoestbaar, maar herinner jezelf er wel aan dat je meteen het gas dichtdoet als je gaat crashen want dat scheelt een hoop schade.

Heerlijk rondscheuren met dit apparaatje!:banana:

solo pro robuust

Oefenen met een simulator was/is inderdaad achteraf gezien een goed idee. Door de filmpjes en forums op internet is vooraf de indruk bij mij gewekt dat dit ding zo robuust is dat ik het on the fly wel zou leren met vallen en opstaan......Maar ik ben blij te horen dat het niet aan de solo pro ligt maar aan de brokkenpiloot achter de sticks.

If only I had the wisdom of hindsight

Overigens gebeurde er gisteren tijden het buiten vliegen iets geks. Na een abrupte correctie schoot de solo pro in een spasme. De rotor bladen raakten mid air iets van de helikopter zelf (staart?) met een crash tot gevolg. Lijkt sprekend op de beschrijving van GerardvSt.

Crash betekent uiteraard gas dicht!

Zerodefects and counting....:pim: aka 'the sloper'

De rotor bladen raakten mid air iets van de helikopter zelf (staart?) met een crash tot gevolg.
Wat er dan gebeurt is dat de fly bar cq balance bar in het horizontale vlak blijft draaien terwijl de staart zo ver omhoog komt dat ie een tik krijgt. Dus niet van de rotorbladen. De balance bar is ook nog eens flexibel, dus met wat pech kan ie zelfs achter de cockpit-bevestiging links-boven schieten... En dan is ie daarna behoorlijk krom (gewoon terugbuigen! niets aan de hand).

zwart - wit

Volgens mij is de Solo Pro I (zwart) robuster dan de Solo Pro II (wit). Ik heb ze alletwee. Het zwarte materiaal lijkt flexibeler... Meer mensen deze ervaring??

Volgens mij is de Solo Pro I (zwart) robuster dan de Solo Pro II (wit). Ik heb ze alletwee. Het zwarte materiaal lijkt flexibeler... Meer mensen deze ervaring??
Het is wel degelijk ander materiaal omdat de witte materialen "glow-in-the-dark" zijn. Zou dus kunnen.

Inmiddels ook aardig contact gemaakt met de muur :oops: maaaar alles nog heel hoor...

Gisteren de score verhoogd. De staart motor weigert dienst. Hij 'slaat' niet aan tenzij je hem een handje helpt. Het is geen los contact en er loopt, voor zover van buitenaf te controleren, niets aan. Maar vliegen lukt niet, de rotatie is niet controleerbaar. Er lag wel een crash aan ten grondslag, alhoewel ie de laatste paar vluchten al wel af en toe kuren vertoonde. In het motortje zelf is er dus iets mis> onderdeel wordt besteld.

The sloper, Topscoorder tegen wil en dank!:worship:

Ook ik ben verkocht! Heerlijk helicoptertje om het goed te leren! Voorheen een Lama IV gehad, ruimte te klein en kon er alleen mee hooveren. Nu heb ik het idee echt te vliegen! Kan niet wachten op mooi weer om eens buiten te toeren.
Ook ik heb in de oefenvluchten al een en ander gebroken, maar moet zeggen dat ik een sim totaal geen vergelijk vind met het echte werk.

Met een beetje vaardigheid zijn de meeste zaken best te herstellen. Beste is in de gebroken delen een gaatje te boren, stukje metaal erin (ik heb nietjes gebruikt) en vastlijmen met dunne secondelijm. Zo heb ik gisteren mijn gebroken staartrotor weer hersteld.
ook heb ik de bevestiging van de rotorbladen aan de hoofdas afgebroken. 2mm gaatje geboord en een kunststof staafje erin gelijmd. De skid is bij mij nog niet gebroken, maar lijkt mij op dezelfde manier te herstellen.

Even een vraagje voor diegenen die in de expert-modus vliegen, dus met de volledige circel op het schermpje en grotere cyclic stuuruitslagen.

Als ik de expert-modus inschakel en de servo's uitprobeer, dan werkt alles naar behoren behalve nick-vooruit. Op het laatste deel van de knuppelweg (dus vol vooruit) gaat de servo voor nick niet alleen verder bewegen, maar stuurt hij ook de servo voor roll-links aan. Waarom is dit en hebben jullie dit ook ervaren met jullie Solo's?

Alleen nog geen antwoord op gevonden, zelf viel mij dit ook op. Hij gaat dan ook niet vloeiend naar links, maar met een forse uitslag in één keer. Als ik straks buiten in de expertmode ga vliegen, hoop ik niet dat dit een vreemd effect heeft op het vlieggedrag.

Ik ben inmiddels aan het wat "vreemde" vlieggedrag gewend en kan het dingetje op de cm nauwkeurig door de kamer laten scheren. Soms worden de snelheden erg hoog en dan is het oppassen geblazen dat je de draad niet kwijtraakt. Vandaag begonnen met 4 lipo's aan een stuk te vliegen, dat kan perfect want de coreless motortjes worden niet heet en tegen de tijd dat je de 4e lipo hebt opgebruikt is de eerste alweer opgeladen. Ik gebruikk wel een timertje om te weten wanneer hij gaat "crashen";).
Ik ben HELEMAAL weg van dit schatje! Ik heb vandaag een paar mooie foto's gemaakt. Dat is erg goed te doen als je met rechts de camera bedient en met links de linker knuppel. Doordat hij links-achteruit gaat en rechts-vooruit kun je 'm perfect op de plaats houden en intussen al rondlopend fotograferen. Als je dat zonder flits doet dan is het wat wazig, maar dat geeft wel een beeld van snelheid. Met flits wordt hij een beetje overbelicht. Door een beetje in te zoomen en op een halve meter afstand te flitsen, krijg je een perfect "stilhangende" heli. Ik weet het, het lijkt nep maar het is echt zo in volle vlucht gefotografeerd!

SoloPro003.jpg

SoloPro009.jpg

SoloPro012.jpg

Vandaag voor het eerst eens buiten gevlogen. Tegen de schemer, bijna windstil. Eindelijk eens lekker manoeuvreren en experimenteren zonder dat er een muur of plafond in de weg zat ;-)
Alleen wat mij opviel: ik kwam nauwelijks vooruit! Ook in de advanced mode kreeg ik maar geen voorwaartse snelheid. Alles nog eens nagelopen, maar alles lijkt goed te werken en zat op de juiste plaats. Enige wat mij van het begin af aan al opviel: de 'swashplate' kan vrij op en neer kan bewegen over de hoofdas, wel zo'n 5 mm. Hoort dat zo? Ik heb de indruk dat de servobewegingen teniet worden gedaan, waardoor de heli wel lekker stabiel in de lucht hangt.

Nee, hij is inderdaad niet erg kwetsbaar. Ik heb het idee dat het landingsgestel gewoon een "zwak" exemplaar was... Er zit nu een drup epoxy op en die schoot net weer los :(

Het is gewoon een leuk ding!

Ik hoor het best vaak dat die landingsgestellen breken eigenlijk, maar dat is ook zeker wel een direct gevolg van het gas volledig dicht trekken bij een crash.

Dat kan de heli wel een groot aantal keren verdragen, maar het houdt natuurlijk een keertje op. ;)

Sowieso een slechte gewoonte wanneer je ooit nog de stap wilt maken richting een grotere heli die ook buiten goed kan vliegen.

De Solo Pro is buiten namelijk alleen met echt bijna wind-stil weer te vliegen. :cool:

Vandaag voor het eerst eens buiten gevlogen. Tegen de schemer, bijna windstil. Eindelijk eens lekker manoeuvreren en experimenteren zonder dat er een muur of plafond in de weg zat ;-)
Alleen wat mij opviel: ik kwam nauwelijks vooruit! Ook in de advanced mode kreeg ik maar geen voorwaartse snelheid. Alles nog eens nagelopen, maar alles lijkt goed te werken en zat op de juiste plaats. Enige wat mij van het begin af aan al opviel: de 'swashplate' kan vrij op en neer kan bewegen over de hoofdas, wel zo'n 5 mm. Hoort dat zo? Ik heb de indruk dat de servobewegingen teniet worden gedaan, waardoor de heli wel lekker stabiel in de lucht hangt.

Dat klinkt niet goed. Zeker in advanced mode en met echt windstil weer kun je buiten letterlijk racen met dit ding. :o

De swash plate kan inderdaad wel wat bewegen ja, maar dan alleen aan de kant waar het met die pin in de swash plate guide steekt. Servo's beinvloed je daarmee niet en voor vluchten maakt het dus ook niet uit.

Misschien toch iets anders aan de hand.

Helaas nog niet meer in de gelegenheid geweest om buiten te vliegen. Maar mogelijk komt het door mijn onervarenheid. Want is het misschien zo, dat als je de knuppel naar voren drukt, ook meteen gas bij moet geven? Of krijgt de heli dan alleen meer hoogte?

Ik heb overigens ook een flinke klapper gemaakt vanaf grote hoogte: ik deed het gas dicht, liet de heli een stukje zakken, maar op het moment dat ik de heli weer op wilde vangen met het gas, kwam de balancebar tegen de rotorbladen, met het gevolg een val van 4 meter.... gelukkig in het gras. Inmiddels het landingsgestel vervangen, een nieuwe swashplate (kogel afgebroken bij het losmaken van de linkage) en een staartrotor (opsteigen in het gras was niet verstandig :mrgreen:

Laatst bewerkt:
Ik heb zaterdag ook even buiten gevlogen, de wind was niet helemaal 100% weg. Als de accu vers is dan kun je best hard rondvliegen maar als de spanning een beetje inkakt moet je vol vooruit nick blijven geven om alleen maar op de plek te blijven. Dus lijkt me bij jou ook normaal te zijn.
Het dingetje weegt maar 27 gram dus als je ook maar een zuchtje wind hebt dan kom je niet meer vooruit.
Ook bij mij heeft de swashplate behoorlijk speling op- en neer, dit is normaal.

Oefenen met een simulator was/is inderdaad achteraf gezien een goed idee. Door de filmpjes en forums op internet is vooraf de indruk bij mij gewekt dat dit ding zo robuust is dat ik het on the fly wel zou leren met vallen en opstaan......Maar ik ben blij te horen dat het niet aan de solo pro ligt maar aan de brokkenpiloot achter de sticks.

Uhm dat is ook zo. Leren met vallen en opstaan is juist heel goed mogelijk met deze heli, want een crash betekent niet meteen een total-loss helicopter.

De Solo Pro is sowieso goedkoop wanneer er wél eens iets kapot gaat, vliegt als een nagenoeg echte fixed pitch heli (het kleine formaat geeft het een iets ander vlieggedrag natuurlijk) en mits je niet al te hard crashed is het inderdaad nagenoeg onverwoestbaar.

Vergis je echter niet in het aantal crashes dat een complete beginner zal maken.

Als tip: Leer jezelf aan niet altijd het gas eraf te gooien bij een crash (of paniek), maar probeer het af te bouwen. Bij het raken van obstakels of de grond uiteraard wel meteen het gas eraf, maar vooral het landingsgestel krijgt behoorlijk wat te verduren wanneer het bij elke fout een klap op moet vangen. Door het lichte gewicht zal het vaak niet veel uitmaken, maar er is wel sprake van slijtage.

Waar de meeste mensen de mist mee in gaan is het doseren van het gas en zichzelf overschatten wanneer het gaat om rondvliegen. Net als bij een grotere FP of CP heli moet je beginnen met hoveren en pas wanneer je dat echt onder de knie hebt kun je denken aan rondvliegen. Voor de absolute beginner zal een voorwaartse/zijwaartse 'hover' een mooie tussen stap zijn, alvorens met staartroer bochten te gaan vliegen.

Vanavond weer eens lekker buiten gevlogen. Nadeel is wel de grote van de heli ;) Af en toe is ie bijna uit zicht, of weet je niet meer wat de voor of achterzijde is. Ik heb nu ook bemerkt dat als de accu vol is, voorwaartse snelheid makkelijker gaat. Op het moment dat je een rechter bocht maakt gaat hij echt geweldig! Dan raced deze door de lucht! Het is nu dus een beetje spelen met het gas en stuur, maar krijg hem steeds beter onder controle!
Helaas weer een te abrupte handeling, waardoor de balancebar de bladen weer raakte en een crash van grote hoogte.... dus ik ben weer toe aan een nieuw landingsgestel. Nu maar eens een zwarte plaatsen, kijken of deze sterker is. Of kijken of ik er zelf een van staaldraad kan maken.

Back