Nine Eagles Solo

Al een tijdje zat ik kijken naar de Eflite Blade. Met het weer van de afgelopen tijd begon het toch wel te kriebelen om ook iets bestuurbaars voor binnenshuis aan te schaffen. De aanschafprijs van de Eflite was toch wel erg hoog. Met 100 euro op ebay en dan nog verzendkosten of 139 euro in de nederlandse winkel en nog eens verzendkosten een behoorlijk bedrag voor een speeltje.

Via RCgroups kwam ik terecht bij de Nine Eagles Solo. Volgens mij een exacte kopie van de Eflite. Ook op RCGroups is dat al ter sprake geweest. De zender is een verhaal apart. Brilliant vind ik de oplossing om tussen mode 1 en mode 2 te wisselen. Antenne omdraaien en klaar. Tevens heeft de zender een mooie display met trim en battery informatie.

Dit kistje kost "slechts" 89 euro en de groene versie zelfs 5 euro goedkoper incl verzending!! De vele bezitters zijn erg enthousiast en ik hoop binnen enkele dagen ook een positieve review te kunnen plaatsen.
Vooralsnog is het even wachten op eerste kerstdag als het kadootje onder de kerstboom vandaag mag :)

Voor diegene die de gok wil wagen om de douane te ontlopen, bij himodel kost dit ding slechts $60,-

Klik

Zo, inmiddels heb ik rond de 20 acculadingen leeggevlogen en kan ik verslag doen van mijn bevindingen.
Ik ben een man dus toen op eerste kerstdag de heli uit de doos kwam was het direkt de accu erin proppen en gas geven. Niks handleiding, dat is toch voor watjes??
En ja hoor, het gas erop en hangen. De staart brak redelijk uit naar rechts en er moest volledig links getrimt worden, maar daarna hing hij mooi stil. Het was even wennen hoe snel hij reageerde op het gas. Heb het plafond meerdere malen geraakt :) Moeilijk is het niet en een kind kan hiermee vliegen. En nauwkeurig ook. Landingen op de leuning van de bank en kaarsen uitblazen door er vlak boven te hoveren is een leuke traininng. Over het vlieggedrag dus niets dan lof.
Laten we wat meer ingaan op de zender en het kistje zelf. Het plaatje hieronder is van de Solo. Er is ook een groene versie en die heet de Free Spirit.

ne-solo-left.jpg

De heli is volledig uit kunststof op de staartboom na. Dat is een dun vierkant carbonstaafje. En de rotor-as en de flybar natuurlijk welke uit staal zijn. Alls ziet er niet alleen degelijk uit maar is het ook. Vooral tijdens de eerste vluchtjes is het regelmatig vanaf het plafond naar beneden gedonderd zonder enige schade. Buitelingen naar de grond via een kast of een lamp overleeft het probleemloos. Na de tweede dag ontdekte ik wel dat er twee van de kleine pennetjes waar het kapje mee vastzit afgebroken waren. Hij zit nu alleen nog aan de bovenste twee vast en onder zit hij gefixeerd met een stukje tape. Vlieg je met de flybar ergens tegenaan of je doet te laat het gas dicht bij een crash dan kan het zijn dat de flybar eruit klikt. Geen probleem want je klikt hem vrij eenvoudig weer vast. Liever eruit dan afbreken.
De 110 Mah lipo geeft zo'n 6 minuten vliegplezier. De accu wordt onder in de accuslede geschoven en zit goed vast. Kijk ik naar de print waar alle electronica op zit dat blijf ik me verbazen. Ontvanger, gyro en zelfs twee kleine servotjes hebben hun plaats op slechts enkele cm2
ne-servos.jpg

Zender.
De zender heeft een brilliante oplossing voor het switchen tussen modus 1 en twee. Het eenvoudig omdraaien van de antenne is voldoende. Hierdoor wordt er een schakelaar geactiveerd die alles omdraait. Zelfs het display draait 180 graden.
Op het display wordt naast alle digitale trims ook de status van de accu weergegeven en het percentage gas wat gegeven wordt. Allemaal 2,4Ghz natuurlijk. Binden hoeft niet want dat is in de fabriek al gedaan. Mocht je per ongeluk iets gedaan hebben waardoor het noodzakelijk is om opnieuw te binden is dat erg eenvoudig.
Een leuke extra optie is een twee standen dualrate. Stand 1 voor beginners (kleinere uitslagen) en stand 2 voor gevorderden.
De zender moet gevoed worden door 4 penlights. Doordat ook de vliegaccu zelf vanuit de zender geladen wordt is het wel snel op met de pret. Beter is het om de vliegaccu via een lipolader te laden. Voor slechts een paar euro is er een externe lader verkrijgbaar waar je twee accu's gelijktijdig kan laden.

ne-solo-tx.jpg

Verder vind ik de zender iets te dik. Zeker voor kinderhandjes. Dat had eenvoudig wat dunner gemogen. De heli kan je niet koppelen aan een spektrum of andere 2,4 Ghz zender. Je zit vast aan de bijgeleverde zender.
In de doos tref je een uitgebreide handleiding aan en een schroevendraaier. Geen extra bladen. Die heb je ook niet nodig als ik zie wat voor klappers ik in het begin gemaakt heb, en ze zijn nog steeds heel. Mocht er wat stuk gaan dan is alles, maar ook werkelijk elk onderdeeltje los te verkrijgen tegen zeer lage prijs. Wil je in het donker vliegen dan zijn er zelfs lichtgevend landingsgestel en lichtgevende bladen verkrijgbaar.

Je zou haast denken dat ik aandelen heb of ze zelf verkoop. Dat is zeker niet het geval. Dat ik zo enthousiast ben komt door de vliegprestaties in verhouding tot de prijs. Voor diegene die goed kan zoeken op internet zijn ze te vinden voor 62 euro inclusief verzending. Dat vind ik een zeeeeer goede prijs. in Nederland zit je iets hoger. Voor nog geen 9 tientjes thuis incl verzending.

In Amerika is deze heli al vrij populair. Iemand schreef dat hij vorig jaar een Wii voor zijn kinderen had gekocht en deze al snel stof lag te eten. Voor een fractie van die prijs hebben ze al meer plezier gehad aan de Solo en die is nog steeds in trek.
Is er dan geen enkel minpuntje?? Mwahhhhh dat wordt zoeken. Ja, bij mij misshien wel. Mijn heli heeft eigenlijk nog 1 of twee trimklikjes naar links nodig. Maar dat kan niet want hij staat al vol links. Ik heb Nine Eagles een mail gestuurd waar dit aan kan liggen. mocht ik reaktie krijgen zal ik dat hier plaatsen.

Ook Revell brenkt deze heli op de markt onder de naam Revell Proto CX
rmxe6059-parts.jpg

handleiding

Laatst bewerkt:
Ik ben het er compleet mee eens, heb ook sinds twee weken eentje, ding is echt geweldig. Vooral over het vlieggedrag en de crashbestendigheid ben ik zeer te spreken. Wat ik echter wel jammer vind, is dat er geen haakje in het midden van de zender zit waar je een nekstrap aan kunt bevestigen, daar ben ik namelijk gewend mee te vliegen. Verder zou ik echt geen Blade bestellen, wat ik eerst wel wilde, aangezien deze heli het zeker voor dat geld perfect doet!

Gisteren twee maal de vliegtijd opgenomen bij een volle accu.
Vlucht 1: 7min 54sec
Vlucht 2: 7min 32sec.

Leuk te horen dat deze heli zo goed beoordeeld wordt. Zelf hebben we ook de heli net even kunnen testen en we waren zo overtuigd dat we het volledige nine eagles gamma gaan importeren. Ook een interessant model is de budgetvriendelijke tegenhanger van de mSR: de Solo Pro

Leuk te horen dat deze heli zo goed beoordeeld wordt. Zelf hebben we ook de heli net even kunnen testen en we waren zo overtuigd dat we het volledige nine eagles gamma gaan importeren. Ook een interessant model is de budgetvriendelijke tegenhanger van de mSR: de Solo Pro

En wanneer zou je die binnenkrijgen?

Een eerste bestelling bij een nieuw import merk kan soms wat omslachtig zijn. Ik verwacht het volledige assortiment van alle Nine Eagle heli's inclusief onderdelen tegen midden februari in stock te hebben.

Durf je al een vergelijking te maken tussen de Blade MSR en de Solo Pro II?

Van de Solo Pro heb ik al veel positieve reviews gelezen maar nog niet zelf gevlogen. Volgende week zouden we een testmodel ontvangen en dan zal ik jullie zeker verder op de hoogte brengen.

Zoals ik al vermelde had ik eigenlijk nog 1 of 2 trim-clicks nodig. Dat heb ik ook op RCGroups vermeld en er is door iemand navraag gedaan bij Revell.

Het volgende antwoord heeft bij mij gewerkt!!

OK fellas, here's a gift from Revell on getting that extra "two clicks" of tail from your "Proto" :)
Just keep us in mind when you go looking for parts.

Turn on your heli just like you normally would.
Press the small button (Channel One) on the back of the TX 3 times.
You should hear a small beep. This resets the factory trims.
Re-trim your heli and get it flying right.
Press the small button a single time. You should hear a slightly longer beep.
This locks in the trims.
Turn the TX and heli off and then back on. Trim using the digital trim buttons as necessary.

Laatst bewerkt:
Op het display wordt naast alle digitale trims ook de status van de accu weergegeven en het percentage gas wat gegeven wordt. Allemaal 2,4Ghz natuurlijk. Binden hoeft niet want dat is in de fabriek al gedaan. Mocht je per ongeluk iets gedaan hebben waardoor het noodzakelijk is om opnieuw te binden is dat erg eenvoudig.
Een leuke extra optie is een twee standen dualrate. Stand 1 voor beginners (kleinere uitslagen) en stand 2 voor gevorderden.

Hoe kan je hem opnieuw binden? En waar zijn de standen te vinden?? :D
Ik word niet veel wijzer uit de handleiding.

Binden,

Even een kleine vertaling uit de handleiding
1, Zet je zender aan en doe de power helemaal dicht. Zorg met de trim dat Power op 000 staat.
2. Zet de zender uit
3. Zet de heli aan door de lipo er in te schuiven. De led in de heli zal nu knipperen
4. Zet de zender aan terwijl je de powerstick ingedrukt houdt. Houdt hem net zolang ingedrukt dat de led in de heli stopt met knipperen en continu brand.

Als dat de eerste keer niet werkt, haal dan de lipo uit de heli en zet de zender uit. Herhaal nu de bovenstaande procedure.
Klaar!!!!!

De standen (beginner en gevorderde) kan je schakelen door de andere stick een keer in te drukken als de zender aan staat. Je ziet op het display een half of een geheel rondje.

Staat allemaal erg duidelijk in de manual hoor. Het binden staat op pagina 7, en de standen staat op pagina 6 (middenin rechter plaatje)

Manual

Vandaag het testmodel van de Solo Pro in ontvangst mogen nemen. De tijd om hem uitvoerig te testen ontbreekt me momenteel maar zoals beloofd ging ik hem wel even vergelijken met de mSR.
Heb eerst met de mSR even gevlogen en onmiddellijk daarna met de Solo Pro.
Hoveren gaat even vlotjes met beide heli's. Ook rustige rondjes vliegen kan je met elkaar vergelijken. Daar waar er een enorm verschil zit tussen beide heli's is in de zelfstabiliserende eigenschappen van de Solo Pro.
De Solo Pro is uitgerust met een flybar/stabilisator zoals je deze ziet bij coaxiale heli's en vaste blades terwijl de mSR paddles en inklapbare blades heeft.
Dit merk je enorm als je de heli volledig voorwaarts stuurt en vervolgens alle sticks lost. De mSR blijft dan nog zijn voorwaartse snelheid behouden terwijl de Solo Pro onmiddellijk zichzelf terug horizontaal zet en binnen de volgende meter ter plaatse blijft hoveren.
Momenteel heb ik zelf nog niet echt een voorkeur maar misschien dat hier verandering in komt na enkele vluchten. Moet zeggen dat geen van beide heli's voor elkaar moet onderdoen.
Hopelijk zijn jullie al iets met deze info.

Laatst bewerkt:
Dank! Kan ik dat als een voordeel of een nadeel opvatten als de rotorbladen vast zitten?

Dank! Kan ik dat als een voordeel of een nadeel opvatten als de rotorbladen vast zitten?
Dit kleintje vliegt er in elk geval superstabiel mee. Of het invloed heeft op de crashbestendigheid zal ik na enkele vluchtjes in een veel te kleine ruimte weten te zeggen. ;)

Ik ben heel benieuwd.

Mijn shortlist bestaat momenteel uit deze Nine Eagles pro II, Blade MSR, walkera CB100 en de Walkera CB180.

Nog nieuws van het Nine Eagles pro II front? Is al bekend wat deze zou moeten gaan kosten?

Vandaag even de tijd gehad om hem nog wat verder te testen.
Zoals ik eerder al vermeldde is de Solo Pro eerder zelfstabiliserend dan de mSR. Waar de mSR wel iets beter scoort is het bochtenwerk. De Solo Pro heeft iets meer moeite met een perfecte bocht in een kleine ruimte. Het gaat allemaal wel hoor maar je moet iets meer bijsturen.
Mis je dan toch eens je bocht dan hoef je je niet direct zorgen te maken, enkele full speed crashes tegen de muur en mijn testmodel is nog steeds als nieuw..
Tenslotte heb je natuurlijk het enorme prijsverschil, de Solo Pro is bijna de helft goedkoper dan de mSR. Een waardig alternatief voor de mSR dus..

Back