Zo, inmiddels heb ik rond de 20 acculadingen leeggevlogen en kan ik verslag doen van mijn bevindingen.
Ik ben een man dus toen op eerste kerstdag de heli uit de doos kwam was het direkt de accu erin proppen en gas geven. Niks handleiding, dat is toch voor watjes??
En ja hoor, het gas erop en hangen. De staart brak redelijk uit naar rechts en er moest volledig links getrimt worden, maar daarna hing hij mooi stil. Het was even wennen hoe snel hij reageerde op het gas. Heb het plafond meerdere malen geraakt

Moeilijk is het niet en een kind kan hiermee vliegen. En nauwkeurig ook. Landingen op de leuning van de bank en kaarsen uitblazen door er vlak boven te hoveren is een leuke traininng. Over het vlieggedrag dus niets dan lof.
Laten we wat meer ingaan op de zender en het kistje zelf. Het plaatje hieronder is van de Solo. Er is ook een groene versie en die heet de Free Spirit.
De heli is volledig uit kunststof op de staartboom na. Dat is een dun vierkant carbonstaafje. En de rotor-as en de flybar natuurlijk welke uit staal zijn. Alls ziet er niet alleen degelijk uit maar is het ook. Vooral tijdens de eerste vluchtjes is het regelmatig vanaf het plafond naar beneden gedonderd zonder enige schade. Buitelingen naar de grond via een kast of een lamp overleeft het probleemloos. Na de tweede dag ontdekte ik wel dat er twee van de kleine pennetjes waar het kapje mee vastzit afgebroken waren. Hij zit nu alleen nog aan de bovenste twee vast en onder zit hij gefixeerd met een stukje tape. Vlieg je met de flybar ergens tegenaan of je doet te laat het gas dicht bij een crash dan kan het zijn dat de flybar eruit klikt. Geen probleem want je klikt hem vrij eenvoudig weer vast. Liever eruit dan afbreken.
De 110 Mah lipo geeft zo'n 6 minuten vliegplezier. De accu wordt onder in de accuslede geschoven en zit goed vast. Kijk ik naar de print waar alle electronica op zit dat blijf ik me verbazen. Ontvanger, gyro en zelfs twee kleine servotjes hebben hun plaats op slechts enkele cm2
Zender.
De zender heeft een brilliante oplossing voor het switchen tussen modus 1 en twee. Het eenvoudig omdraaien van de antenne is voldoende. Hierdoor wordt er een schakelaar geactiveerd die alles omdraait. Zelfs het display draait 180 graden.
Op het display wordt naast alle digitale trims ook de status van de accu weergegeven en het percentage gas wat gegeven wordt. Allemaal 2,4Ghz natuurlijk. Binden hoeft niet want dat is in de fabriek al gedaan. Mocht je per ongeluk iets gedaan hebben waardoor het noodzakelijk is om opnieuw te binden is dat erg eenvoudig.
Een leuke extra optie is een twee standen dualrate. Stand 1 voor beginners (kleinere uitslagen) en stand 2 voor gevorderden.
De zender moet gevoed worden door 4 penlights. Doordat ook de vliegaccu zelf vanuit de zender geladen wordt is het wel snel op met de pret. Beter is het om de vliegaccu via een lipolader te laden. Voor slechts een paar euro is er een externe lader verkrijgbaar waar je twee accu's gelijktijdig kan laden.
Verder vind ik de zender iets te dik. Zeker voor kinderhandjes. Dat had eenvoudig wat dunner gemogen. De heli kan je niet koppelen aan een spektrum of andere 2,4 Ghz zender. Je zit vast aan de bijgeleverde zender.
In de doos tref je een uitgebreide handleiding aan en een schroevendraaier. Geen extra bladen. Die heb je ook niet nodig als ik zie wat voor klappers ik in het begin gemaakt heb, en ze zijn nog steeds heel. Mocht er wat stuk gaan dan is alles, maar ook werkelijk elk onderdeeltje los te verkrijgen tegen zeer lage prijs. Wil je in het donker vliegen dan zijn er zelfs lichtgevend landingsgestel en lichtgevende bladen verkrijgbaar.
Je zou haast denken dat ik aandelen heb of ze zelf verkoop. Dat is zeker niet het geval. Dat ik zo enthousiast ben komt door de vliegprestaties in verhouding tot de prijs. Voor diegene die goed kan zoeken op internet zijn ze te vinden voor 62 euro inclusief verzending. Dat vind ik een zeeeeer goede prijs. in Nederland zit je iets hoger. Voor nog geen 9 tientjes thuis incl verzending.
In Amerika is deze heli al vrij populair. Iemand schreef dat hij vorig jaar een Wii voor zijn kinderen had gekocht en deze al snel stof lag te eten. Voor een fractie van die prijs hebben ze al meer plezier gehad aan de Solo en die is nog steeds in trek.
Is er dan geen enkel minpuntje?? Mwahhhhh dat wordt zoeken. Ja, bij mij misshien wel. Mijn heli heeft eigenlijk nog 1 of twee trimklikjes naar links nodig. Maar dat kan niet want hij staat al vol links. Ik heb Nine Eagles een mail gestuurd waar dit aan kan liggen. mocht ik reaktie krijgen zal ik dat hier plaatsen.
Ook Revell brenkt deze heli op de markt onder de naam Revell Proto CX
handleiding